Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Heya,

Momenteel heb ik een Dell inspiron 1501. Sinds vandaag begon deze echter een bromgeluid te maken. Daar de laptop toch al uit de garantie was ben ik aan de slag gegaan om 'm open te maken en er zat een hoop stof bij de fan, schoonmaken, dichtdoen en verdergaan was mijn gedachte. Helaas, het gebrom blijft. Toen heb ik de fan losgeplugt en het gebrom was over. Nu ik dus zeker weet dat het de fan is wil ik deze graag repareren, maar om dan te kijken of mijn reparatiepoging geholpen heeft is het natuurlijk praktischer als ik de fan even op m'n desktop kan aansluiten dan wanneer ik m'n laptop in elkaar moet zetten, erachter kom dat het niet verholpen is, uit elkaar halen en dat dan nog een aantal keer. Hamvraag is dus, hoe sluit ik m'n laptopfan aan op m'n desktop?
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=ALIVENF6G-DVI
Dat is m'n mobo, als het nodig is heb ik nog wel andere beschikbaar, maar als het even kan zou ik het met dit mobo willen regelen.
--
Oh, handig.. heb ik m'n topic per ongeluk in het verkeerde subfora gepost 8)7
Zou een mod zo vriendelijk willen zijn om mijn post te verplaatsen? O-)

[ Voor 7% gewijzigd door moppentappers op 07-05-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09 15:27
Als het goed is heeft deze mobo een SYS-fan aansluiting. Op de foto te zien zit deze connector, de witte, onder de SATA aansluitingen. Sluit hem daar eens op aan.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mhindrik schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:29:
Als het goed is heeft deze mobo een SYS-fan aansluiting. Op de foto te zien zit deze connector, de witte, onder de SATA aansluitingen. Sluit hem daar eens op aan.
die stekkers zijn nooiot compatible met elkaar,

waarschijnlijk zul je zelf iets moeten fabriceren, pak een molex en gebruik 12v of 5v of maak er 7v van en sluit zo die fan aan. google staat er vol mee

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Check eerst de spanning van je laptop fan, die zou zomaar 5 volt kunnen zijn in plaats van de 12 die je pc zou leveren. Verder is het wellicht verstandig om het testen van de fan niet met je pc te doen, maar met een batterijtje ofzo. Even kortsluiting maken is zo gebeurd en kan je humeur zomaar voor de rest van het weekeinde verpesten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou idd de rode en zwarte draad op een molex gebruiken (5V), eventueel met draadjes verbinden i.p.v. direct met de connector.

Of misschien zelfs een gele en zwarte (3.3V)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:40:
Ik zou idd de rode en zwarte draad op een molex gebruiken (5V), eventueel met draadjes verbinden i.p.v. direct met de connector.

Of misschien zelfs een gele en zwarte (3.3V)
op molex staat geen 3,3v.. de gele is de 12v

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nedernakker schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:36:
[...]

op molex staat geen 3,3v.. de gele is de 12v
Oeps, mijn fout. Ik bedoelde oranje, die zit op de SATA power (meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Het fannetje heeft een rode, gele en zwarte draad dus het lijkt me dat als ik van molex dezelfde kleuren pak en ik deze aansluit op de fan dat het dan werkt.. enige is dat de aansluiting van de fan zo klein is dat 't een hele klus gaat worden om dat goed verbonden te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:42
moppentappers schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:37:
Het fannetje heeft een rode, gele en zwarte draad dus het lijkt me dat als ik van molex dezelfde kleuren pak en ik deze aansluit op de fan dat het dan werkt..
Oei, pas op, dit lijkt me namelijk niet het geval. Vaak is er nog een extra draad voor een PWM signaal bij fans. Geen idee wat er gebeurt als je deze aansluit op spanning maar het kan nooit veel goeds zijn.

Veiligste lijkt me rood/zwart (teminste, ik denk dat dat de +/- is...) verbinden met rood/zwart van een molex. Daarmee gebruik je de 5v van je molex en dan zou hij als het goed is al moeten gaan draaien (al is dat misschien niet op volle snelheid). Maar ik zou eerst nog even een keer goed kijken of er niet op de fan vermeld staat wat welk draadje doet en of de connector niet gewoon standaard is ergens.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:45:
Oeps, mijn fout. Ik bedoelde oranje, die zit op de SATA power (meestal)
SATA aansluitingen zijn trouwens ook gewoon rood: 5v, geel: 12V en zwart: ground. Enige waar je eventueel 3,3 volt gaat terug vinden is op de ATX stekker van je moederboard.

[ Voor 16% gewijzigd door Sleepkever op 07-05-2010 15:45 ]

Pagina: 1