Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit niet bepaald goed in de economische wereld, maar ik was benieuwd of er iemand feedback kan geven wat er precies op het moment met de Yen gebeurd. Ik ga namelijk deze zomer naar Japan en volgens dit grafiekje ziet het er niet zo best uit. Ik las ergens dat de Yen sterk afhankelijk is van de dollar. Weet iemand wat er nu precies gebeurd en waarom die zo sterk stijgt? En zijn er ook verwachtingen?

Dank :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De Yen is niet gestegen, maar de Euro is gedaald. Dezelfde sprong is te zien in de koers van de Zwitserse Frank. Voor je vakantie heeft dat niet zoveel zorgen. Misschien ben je in totaal voor 2 weken 100E meer kwijt voor eten en drinken.

Siditamentis astuentis pactum.

• badeendjuh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
Als je het balkje van die grafiek even terugschuift naar begin 2009 zie je dat de waarde van de Yen ten opzichte van de Euro nog niet het niveau van toen heeft bereikt. Voor een vakantie valt het dus best wel mee.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
De waarde van valuta is gewoon heel lastig te voorspellen. Immers, als de "markt" zou verwachten dat de Yen binnenkort onderuit gaat, dan zou de koers nu al gedaald zijn. De huidige koers komt stand op basis van vraag en aanbod, en bij de huidige koers zullen er grosso modo evenveel optimistische als pessimistische handelaars zijn.

Als je jezelf wilt indekken tegenover een stijgende YEN dan koop je je alvast voor de helft van je verwachte uitgaven YEN's en de rest tijdens je vakantie. Dan middelt de koers wat uit.

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:45
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 00:24:
Beste tweakers,

Ik zit niet bepaald goed in de economische wereld, maar ik was benieuwd of er iemand feedback kan geven wat er precies op het moment met de Yen gebeurd. Ik ga namelijk deze zomer naar Japan en volgens dit grafiekje ziet het er niet zo best uit. Ik las ergens dat de Yen sterk afhankelijk is van de dollar. Weet iemand wat er nu precies gebeurd en waarom die zo sterk stijgt? En zijn er ook verwachtingen?

Dank :)
Om een lang verhaal kort en simpel te houden:

Momenteel zie je dat de Yen in waarde stijgt t.o.v. de euro // de euro daalt t.o.v. de Yen. Dit alles is terug te herleiden naar de grote schuldenlast van Griekenland welke er weer zorgt voor een zwakke euro.

voor een mooie valutacalculator kijk eens op www.xe.com ;)

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vandaag hebben (in ieder geval) Nederland, Frankrijk en Duitsland ingestemd met het hulppakket aan Griekenland, dus kans dat de euro nu (even) stabiliseert. Maar dat zien we maandag pas.

Maar zoals gezegd, valuta is moeilijk te voorspellen (anders zouden we er allemaal rijk van worden :P ) en het beste is om je er niet teveel zorgen over te maken en gewoon een fijne vakantie te hebben :)
Als je kijkt maakt het niet heel veel uit, minder dan 10%, ook al lijkt die grafiek vreselijk te stijgen.

Maar om je te plagen
Als de Yen verder gaat stijgen dan is het de moeite waard om nu in te kopen.
Aan de andere kant, je hebt ook kans dat de Yen weer wegzakt.
Wanneer, oh wanneer is het beste moment in je geld te wisselen? >:)

Gewoon niet teveel aan denken en gewoon je vakantieplan volgen en er vooral van genieten :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MrFX
Wat je overigens ook kunt doen om de grote spread tussen de wisselkoersen tegen te gaan wanneer je geld van euro 's omwisseld naar JPY is geld storten op je CreditCard om vervolgens hiermee te betalen. Bij sommige CC maatschappijen betaald je dan een hele kleine spread aangezien je je creditcard als debetcard gebruikt.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
MrFX schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:20:
Wat je overigens ook kunt doen om de grote spread tussen de wisselkoersen tegen te gaan wanneer je geld van euro 's omwisseld naar JPY is geld storten op je CreditCard om vervolgens hiermee te betalen. Bij sommige CC maatschappijen betaald je dan een hele kleine spread aangezien je je creditcard als debetcard gebruikt.
Alleen pech als je creditcard gestolen wordt en het geld wordt opgemaakt door de dief. Het gestortte bedrag krijg je dan niet terug.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Bigfoot schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:08:
[...]

Alleen pech als je creditcard gestolen wordt en het geld wordt opgemaakt door de dief. Het gestortte bedrag krijg je dan niet terug.
Hoezo zou dat zijn? Je moet toch nog steeds een pincode gebruiken net zoals met je debitcard?

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen.
True true dat het op het moment niet ontzettend veel uitmaakt. Maar als je kijkt naar de zomer van 2006 dan scheelt dat toch aanzienlijk. Maar zo kan je bij elke munt natuurlijk in het verleden gaan kijken. Had alleen gehoopt dat die wel weer richting de 7,5/1000 yen gaat, want dat scheelt toch ook aardig wat honderden euro's voor 6 weken Japan.
Bedankt!
En als ik als noob zo vrij mag zijn om te zeggen dat ik de economie, zoals het nu in elkaar zit, grote BS vindt. Mijn vakantie in Japan wordt duurder, omdat ze in Griekenland geen belasting betalen. Beetje bizar als je erover nadenkt :p. Maar ik weet er dan ook weinig van af.
Ik zal genieten ;)

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 20:51
MrFX schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:20:
Kan je daar mee betalen bij winkels die in mijn geval Mastercard voeren?

Ik ga zelf deze zomer ook voor 3 weken naar Japan en zat toevallig vandaag ook al te kijken. Al moet ik zeggen dat het nog niet heel denderend is, vorig jaar was de koers ongeveer 1:134 en nu ongeveer 1:116 dus dat is nog wel te overzien.

Ik kijk het de komende tijd nog even aan terwijl de spoedvergaderingen voortduren.

• MrFX
Kyoshi schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:24:
[...]

Kan je daar mee betalen bij winkels die in mijn geval Mastercard voeren?

Ik ga zelf deze zomer ook voor 3 weken naar Japan en zat toevallig vandaag ook al te kijken. Al moet ik zeggen dat het nog niet heel denderend is, vorig jaar was de koers ongeveer 1:134 en nu ongeveer 1:116 dus dat is nog wel te overzien.

Ik kijk het de komende tijd nog even aan terwijl de spoedvergaderingen voortduren.
Wanneer er geld op je creditcard staat zou je het geld ook kunnen opnemen bij ATM/pin automaat dan gelden dezelfde gunstige omwisselkoersen i.t.t. die van een grenswisselkantoor. Ik raad aan even het een en ander na te kijken bij je cc maatschappij. Zo kun je normaal toch zo 'n 4 a 5% besparen op een reisje van een paar duizend euro en dat tikt toch aardig aan kan ik je vertellen. Maar wanneer de valuta blijft schommelen kunnen de spreads bij de grenswisselkantoren wel oplopen toch hogere percentages.

Momenteel zou je zonder spreads voor 1000€ zo 'n 116403,56 JPY krijgen (bron xe.com)
Bij het GWK travelex krijg je voor 1000€ zo 'n 103270 JPY

Het verschil bedraagt zo 'n 12% en dan durf ik niet te zeggen of daar de omwisselkosten reeds bij zitten. De grote verschillen tussen aan en verkoop (spread) heeft alles te maken met de onrust op de financiele markten. Dus even goed de voorwaarde van CC maatschappij erbij halen loont dus zeker _/-\o_ .

offtopic: het loont ook om je CC te gebruiken als bankrekening momenteel krijg ik iets van 2,7% rente op jaarbasis wanneer ik meer dan 400€ op mijn CC heb staan en elke maand word de rente uitgekeerd (1/12 deel dan).

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Even een opmerking van meer praktische aard: ATMs in Japan die een Europese pas slikken zie je niet veel, bij een 11/7 kan je wel terecht maar 'even' pinnen kan je wel vergeten.
Zorg je dat genoeg cash op zak hebt want lang niet overal kan je met je CC terecht is mijn ervaring.

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 20:51
Ik heb gehoord en zie ook op Wikipedia dat Maestro en zelfs Mastercard niet meer werkt:
In December 2009, Seven Bank discontinued ATM services for Mastercard, Maestro and Cirrus cards. Seven Bank said that from their perspective, a revision of the terms and conditions on the part of Mastercard did not "sustain the economic viability of (Mastercard) services"

Verwijderd

Je kan nog wel bij de ''citybank'' pinnen (die zijn blauw :) )

Houw er inderdaad rekening mee dat je (bijna) nergens met je creditcard (mastercard/visa) kan betalen, japan is echt een ''cash country'' dus veel contant bij hebben. Alleen de high end hotels/restaurants doen aan creditcards.

Verwijderd

Topicstarter
smesjz schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:56:
Even een opmerking van meer praktische aard: ATMs in Japan die een Europese pas slikken zie je niet veel, bij een 11/7 kan je wel terecht maar 'even' pinnen kan je wel vergeten.
Zorg je dat genoeg cash op zak hebt want lang niet overal kan je met je CC terecht is mijn ervaring.
Dan valt wel mee, je kan bij ieder postkantoor en 24/7 shop gewoon pinnen en daar zijn er genoeg van.

De daling is voorlopig nog niet echt ingezet...
Pagina: 1