Toon posts:

PC valt uit tijdens XP installatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Ik zit met een dilemma. Ik heb vandaag een athlon x2 4800+ voor socket 939 geplaatst in mijn computer met voor de rest 2GB Ram en een Asus 7800GT graka. De processor draaide als een trein en ik had nergens last van. Ik dacht evenwel dat het handig zou zijn om, om maximale prestaties te bekomen, een reinstall van Windows uit te voeren. Ik duw dus de schijf van XP SP3 erin, laat hem booten, formatteer de harde schijf, laat xp installeren, maar als het windows xp installatie scherm verschijnt, waarin staat "39 minutes remaining", valt de pc uit. Gewoon uit, geen restart o.i.d.

Ik heb ook al geprobeerd met andere versies, Vista 3G etc, maar hetzelfde ...

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Alvast bedankt!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Voor mijn beeldvorming, wat heb je exact gedaan met je pc? Alleen de processor vervangen of heb je meer gedaan?

Als je alleen de cpu vervangen hebt:
- heb je de koeler goed aangesloten?
- heb je de juiste hoeveelheid koelpasta gebruikt?
- doet het het wel met de oude processor?
- wat voor processor zat er eerst in?
- weet je zeker dat je mobo deze processor aankan?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dit even vermelden:
Ik heb een paar uur gewoon gewerkt met deze processor voor de herinstallatie, werkte perfect.
Pas toen ik windows probeerde te herinstalleren viel de pc uit.
Er zat eerst een Amd Athlon 64 3200+ in, met standaard AMD koeler.
Nu zit er dus de Athlon x2 4800+ in, met diezelfde AMD koeler.

Een vriend van me zei dat de processor waarschijnlijk oververhit raakt en dat daarom de pc uitvalt.
Bij de nieuwe processor zat wel een andere koeler. Had deze in eerste instantie niet aangesloten omdat er een 4-pins aansluiting voor de fan op zat en ik een 3-pins op mijn mobo heb.
Maar ik lees net dat dit geen probleem is en ik gewoon de nieuwe koeler kan gebruiken (die bij de nieuwe processor zat)

Ik neem aan dat het vervangen van de koeler dan ook wel de oplossing zal zijn =) Ik hoop het in ieder geval.

Processor zit in ieder geval wel goed aangesloten, mobo ondersteunt de processor ook, want ik heb er een paar uur mee gewerkt van te voren.

Koelpasta: dotje pasta in het midden geplaatst, uitgewreven met bankpasje, koeler erop geplaatst en vastgezet.

Ik ga ff eten maken en daarna proberen met de nieuwe processor.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik geef je een titelfix (je hebt geen crash maar je PC valt uit. Een crash = default BSOD of herstart) en verplaats je topic ook naar de hardware corner toe - spontaan afsluitende PCs zonder foutmeldingen zijn nou eenmaal eerder een hardwarematig issue dan OS gerelateerd ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 09:25
Het zou wel eens heel goed kunnen dat dit overhittingsproblemen zijn. Ik heb het al eens vaker gehad dat een oudere AMD cpu tijden een herinstallatie ongelooflijk warm werd, alsof de cpu een 100% load kreeg tijdens windows installatie. Ik zal dus idd eens beginnen met het aansluiten van de bijbehorende koeler.

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02 21:10
amd heeft met een reden een andere koeler voor een andere cpu dus gebruik de koeler die bij je cpu hoort!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:28
Om het te controleren kun je direct nadat systeem uit valt je hand leggen op je koeler (gevaarlijke methode) of in je bios de temp van je cpu controleren. Als de temp boven de 70 graden is (zal nog niet meer zijn afgekoeld, of je je hand verbrand hebt aan de heatsink (gevaarlijke methode) zal het aan de koeling liggen. Altijd slim om de bijbehorende koeler te gebruiken (of een betere)

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:15
Een BIOS update kan overigens ook geen kwaad. Soms herkent ie de nieuwe processor net niet helemaal goed genoeg misschien.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 14:17
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:34:

Koelpasta: dotje pasta in het midden geplaatst, uitgewreven met bankpasje, koeler erop geplaatst en vastgezet.
Over je koelpasta heb je wel dat standaard koelpasta plakkertje van de koeler afgehaald? Weet niet of dat goed te combineren is met gewone koelprut.
Heb toch het vermoeden dat hij misschien te heet wordt.

Computer says no

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:34:

Ik ga ff eten maken en daarna proberen met de nieuwe processor.
Niet uitwrijven.. krijg je luchtbelletjes welke je temps tot wel 8c (!) onder load kunnen verhogen.

Wil windows wel installeren op je oude CPU eigenlijk? Want ik zie nergens of je dit getest hebt :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1