Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Mijn ouders en zusje hebben allebij een pc.
Harstikke leuk voor ze maar, iedere 2 weken kan ik zo ongeveer 3 uur aan de gang met die computers om alle virussen , spyware en wat al niet meer voor ondeugelijke software die ze weer is gedownload hebben er van af te halen.

Dit doe ik nu al zo'n 2 jaar lang en ik wordt er echt heelemaal niet goed van.
Is het geen Limewire die de boel in de war gooit dan is het wel weer 1 of ander vaag stukje spyware wat zich weer huis vast genesteld heeft op de schijf.

Om hier voor eens en voor altijd vanaf te zijn had ik daarom het volgende idee.

Ik ga 2 harde schijven halen van een kleine 20GB .. dus voor elke pc 1 en ik installeer Windows Vista voor de zoveelste keer op beide schijven en vervolgens wil ik dan de boel zo dicht spijkeren dat geen virus , spyware of welke andere rommel nog geinstalleerd kan worden.

Eigenlijk wil het dus net zo opzetten zoals de internet pc's die je in de bibliotheek vind.
Je kunt net normaal surfen en een filmpje van youtube streamen maar iets opslaan moet alleen mogenlijk zijn op een externe HDD of USB stick o.i.d. en een programma instaleren .. bewust of onbewust moet absoluut onmogenlijk zijn.

Goed ... Jullie begrijpen vast wat mijn intentie isl en ik zal vast en zeker niet de enigste zijn die keer op keer kan opdraven voor andermans pc problemen .

Ik hoor graag van jullie wat de mogenlijkheden zijn met Windows Vista .. of zonodig een ander programma dat ik ergens kan kopen of downloaden om dit mogenlijk te maken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een groot deel hiervan kan je voor elkaar krijgen door voor je ouders en zusje een gewoon gebruikers account te maken. Verander het password van het administrator account naar eentje die alleen jij kent. Zo kunnen ze niets installeren. Daarnaast een goede virusscanner (bijvoorbeeld Microsoft Security Essentials, gratis) en de Windows Firewall aanzetten.
Verder natuurlijk zorgen dat je systeemherstel aan hebt staan, zodat je snel kan herstellen mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat je hiermee al een heel eind bent.

Je kan nog verder gaan en elke week een schone image terug zetten oid maar dat lijkt me wat overkill.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Zo moeilijk is dat toch niet?

Ga eens wat lezen over gebruikersconfiguraties in Vista.

Ik heb mijn pa alle rechten gegeven, behalve het recht om programma's te installeren. Daarnaast hebben ze met Firefox en Thunderbird leren omgaan. Het enige dat ik moet doen is als admin inloggen als ze een nieuw programma willen installeren.

Je ouders geen admin-rechten geven zou al veel van je problemen verhelpen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Turbo-Puppy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:49:

Harstikke leuk voor ze maar, iedere 2 weken kan ik zo ongeveer 3 uur aan de gang met die computers om alle virussen , spyware en wat al niet meer voor ondeugelijke software die ze weer is gedownload hebben er van af te halen.
Maak een image en plaats die elke week terug.
Klaar in 10 minuten

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Laatst online: 21:34
http://www.microsoft.com/...sharedaccess/default.mspx
En dan de persoonlijke bestanden op een aparte schijf of partitie zetten. Bij elke reboot of na verloop van ingestelde tijd is het systeem weer zoals jij het geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

bombadil schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:07:
[...]

Maak een image en plaats die elke week terug.
Klaar in 10 minuten
En met elke image die je terugzet zorg je er voor dat je een verouderde Vista-installatie hebt, zonder de security-updates die je nodig hebt om de zooi buiten de deur te houden.

Waarom zou je niet de methodes gebruiken die een OS je biedt?

[ Voor 8% gewijzigd door Tukk op 06-05-2010 21:24 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Of je voedt ze gewoon 1x op en leert ze om niet om op al die breezertroep te klikken :P Ben je er als het goed is gelijk vanaf.

En idd geen administrator rechten geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Avalaxy op 06-05-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntoDevel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 12:20
Avalaxy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:25:
Of je voedt ze gewoon 1x op en leert ze om niet om op al die breezertroep te klikken :P Ben je er als het goed is gelijk vanaf.

En idd geen administrator rechten geven.
Ik 'onderhoud' ook wel computers bij verschillende mensen, maar ik moet toch zeggen, wat je ze ook vertelt, ze blijven (in ons opzicht) de fout in gaan. Al is het maar gewoon dat ze iets downloaden wat niet helemaal safe is. Natuurlijk kan je ze dan zeggen, download niet meer, of niet meer van die bewuste locatie, maar dat zit er zo in, dat gaan ze gewoon niet veranderen. Een virus is voor hun niet wat het voor een IT'er is. Ik kwam laatst nog een computer tegen met 3 virusscanners en de computer was zo traag.... (dit is overigens met het intrekken van admin rechten opgelost, maar als je niet op dezelfde locatie zit als diegene is het lastig om even een programma te installeren en daarnaast moet ik er ook niet aan denken dat mensen me gaan bellen omdat ze weer een of ander proggie erop willen zetten). Het is en blijft gewoon lastig om een pc van een ander zo te laten draaien dat hij het altijd goed blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
No offense, maar als je het na een duidelijke uitleg nog steeds keer op keer op keer lukt om je Windows compleet te verkloten mis je gewoon de intelligentie om een computer te gebruiken en kun je misschien toch beter maar weer pen & papier tevoorschijn toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntoDevel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 12:20
Avalaxy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:38:
No offense, maar als je het na een duidelijke uitleg nog steeds keer op keer op keer lukt om je Windows compleet te verkloten mis je gewoon de intelligentie om een computer te gebruiken en kun je misschien toch beter maar weer pen & papier tevoorschijn toveren.
Ik denk dat dat wat te kort door de bocht is. Veel mensen staan er niet bij stil en weten gewoon echt niet wat het kan doen. Het appelleert voor hen vaak nergens aan. Zij willen gewoon ff een liedje hebben, of een e-mailtje lezen of ff internetten. En als er dan een grote advertentie zegt dat hun computer besmet is, kunnen ze dat vaak niet onderscheiden van wat echt is. En echt hoor de meeste mensen zijn op andere bieden gewoon hartstikke intelligent, wat ze ook vaak nieuwsgierig maakt en dat kan killing zijn in zo'n geval. Anderen durfen niets te doen, omdat ze bang zijn dat ze iets stuk maken en dit heeft weer tot gevolg dat ze na 5 jaar niks nieuws hebben geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49
Dat vind ik wel erg bekrompen, ik weet zeker dat jij ook niet perfect met een computer kon omgaan vanaf het begin.

Dat terzijde, is het een goed idee om ze minder rechten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Een image is sowieso een goed idee, als je gewoon een partitie voor de data aanmaakt dan kun je die image zo terugknallen, met behoud van de data :)

En inderdaad een account met beperkte rechten geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef ze minder rechten, zet je hosts file op slot, goede virusscanner, en verplaats alle docs etc naar een andere partitie/schijf.
Blijft lastig, sommige gebruikers wíllen niet, en zeker niet als jij als broer steeds belangenloos de zaak toch wel weer komt opknappen als het weer eens zover is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Archie_T schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:10:
http://www.microsoft.com/...sharedaccess/default.mspx
En dan de persoonlijke bestanden op een aparte schijf of partitie zetten. Bij elke reboot of na verloop van ingestelde tijd is het systeem weer zoals jij het geinstalleerd hebt.
Het enige correcte antwoord op de vraag van Turbo-Puppy :Y . Windows SteadyState. Knappe jongen die dan nog de "state" van het systeem weet te verkloten.

[ Voor 9% gewijzigd door HuHu op 06-05-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Kijk anders eens naar microsoft steadystate: http://www.microsoft.com/...770ccdb431&displaylang=en

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2010 22:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:40
Nevermind

[ Voor 86% gewijzigd door I-King op 06-05-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Zo dan ...

Ik ben even de bekende 3 uurtjes weg om die dingen weer aan de praat te krijgen en dan al 14 reacties !

Meerdere mensen herkennen gelukkig dus de situatie.
Ik ga van het weekend even aan de gang met de genoemde mogenlijkheden en even uitventen wat het beste voor hun werkt.

Mochten jullie nog suggesties hebben...blijven posten dan.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hosts file neerzetten dat ad bedrijven en dubieuze websites weert scheelt al een hoop. Firefox (hernoemen naar internet (explorer) ofzo) met flashblock en eventueel noscript (wel goed instellen natuurlijk) scheelt ook al een boel.

edit: en eens in zoveel tijd de cookies bij langs gaan (ccleaner ofzo) om nieuwe ad sites/dubieuze sites er uit te vissen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
japie06 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:44:
Dat vind ik wel erg bekrompen, ik weet zeker dat jij ook niet perfect met een computer kon omgaan vanaf het begin.

Dat terzijde, is het een goed idee om ze minder rechten te geven.
Tja... Ik heb mijn vader en m'n zus gewoon fatsoenlijk om leren gaan met computers. Beiden hebben al jaren geen noemenswaardig virus meer gehad. Het is meer een kwestie van de gebruiker die er geen moeite voor wilt doen... Ik zie niet in waarom ik moeite zou moeten doen voor mensen die er kennelijk zélf niet eens moeite voor willen doen. Als ze het keer op keer verpesten zoeken ze het zelf maar een keer uit, misschien dat ze dan leren dat Windows geen speeltuin voor kleinere kinderen is, maar na gaan denken over de consequenties van hun acties.

Echt, hoe achterlijk je ook kunt zijn, met wat moeite is het prima te doen om de basics van Windows onder de knie te krijgen. Maar veel users interesseert het geen reet wat hun PC doet. Dan mag je imho ook zelf de consequenties dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Avalaxy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:13:
Tja... Ik heb mijn vader en m'n zus gewoon fatsoenlijk om leren gaan met computers. Beiden hebben al jaren geen noemenswaardig virus meer gehad.
Das ook mijn idee.. ze worden ook steeds handiger zelf kleine dingen op te lossen. (Komt ook door software die steeds beter werkt en/of gebruiksvriendelijker is.)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:18
Turbo-Puppy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:02:
Zo dan ...
Ik ben even de bekende 3 uurtjes weg om die dingen weer aan de praat te krijgen en dan al 14 reacties !

Mochten jullie nog suggesties hebben...blijven posten dan.
...
€30,- per uur afspreken. Vooruit betaald :)
In een schriftelijke contract.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 18-07 08:01
Avalaxy schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:13:
[...]

-knip-
Als ze het keer op keer verpesten zoeken ze het zelf maar een keer uit, misschien dat ze dan leren dat Windows geen speeltuin voor kleinere kinderen is, maar na gaan denken over de consequenties van hun acties.

Echt, hoe achterlijk je ook kunt zijn, met wat moeite is het prima te doen om de basics van Windows onder de knie te krijgen. Maar veel users interesseert het geen reet wat hun PC doet. Dan mag je imho ook zelf de consequenties dragen.
Er zit natuurlijk wel wat in. Maar diezelfde achterlijke mensen kunnen wel goed om gaan met bijvoorbeeld de auto. En het werk dat ze doen, doen ze niet omdat ze zo stom zijn.
Daarvoor hebben ze ook wel auto rijles gehad met de nodige theory en hun opleiding gedaan voor hun baan.

Helaas hebben ze nooit mogen genieten van een computer cursus o.i.d. en hebben deze mensen dat ook niet gehad op school in tegenstelling tot de meeste tweakers hier.

Zolang scholen nog niet veel tijd insteken in computerlessen zal dit ook nooit gebeuren.
Je moet ook bedenken dat het internet over het algemeen ook helemaal niet zo oud is. Laat staan de besturingssysteem zoals je dat nu ziet. Mn moeder wist goed om te gaan met MS-DOS en heeft menig dingen ingesteld op die computer. Maar virussen? Internet??? Dat stond er niet op.

Eerste Windows machine was ook voor ons op lagere school 3.x machine en zaten we geboeid naar de screensaver te kijken 8)7 1 of ander mannetje op een onbewoond eiland dat elke keer wat anders deed.

Dat was voor mij het enige dat ik echt met computers heb geleerd op school voordat ik daadwerkelijk een specifieke opleiding ermee deed. tot die tijd moest ik het doen met Windows 95 (Toen hadden we ook geen internet) en later windows Millenium (aan het internet zeker 10kb/s down en 5kb/s up :+ ).

Met andere woorden. Het is allemaal zo snel gegaan. Je kan mensen er nog niet op aanspreken dat ze nog zo weinig weten van het OS. Inmiddels is de look en feel van Windows alweer 3x veranderd en met een enorme stap (Windows3.x -> Windows 95 -> WindowsXP -> Vista/Windows7).

Ik denk (eigenlijk hoop) dat Microsoft een beetje klaar is met deze metamorfoses en dat we nu even deze look mogen aanhouden anders houd ik op met Windows series... Je zoekt je rot na elke grote upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
rieshjart schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:01:
[...]

Er zit natuurlijk wel wat in. Maar diezelfde achterlijke mensen kunnen wel goed om gaan met bijvoorbeeld de auto. En het werk dat ze doen, doen ze niet omdat ze zo stom zijn.
Daarvoor hebben ze ook wel auto rijles gehad met de nodige theory en hun opleiding gedaan voor hun baan.

Helaas hebben ze nooit mogen genieten van een computer cursus o.i.d. en hebben deze mensen dat ook niet gehad op school in tegenstelling tot de meeste tweakers hier.
Ja heel leuk, maar tweakers moeten ook gewoon hun rijbewijs halen om te mogen rijden in een auto. Andersom zouden mensen die auto kunnen rijden dus ook moeite moeten doen om te leren hoe ze om moeten gaan met computers.

Overigens heb ik het ook niet op school geleerd hoor, dat is een non-argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 21:01
Ik heb bij mijn ouders hetzelfde gehad en ik denk dat elke tweaker het scenario kent. Ik heb dus een aantal dingen gedaan:

Me ouders een gewoon user account gegeven en het admin wachtwoord is alleen bij mij bekend. AVG geïnstalleerd, gebruik USB schijf uitgelegd (meerdere keren), maar als meest belangrijke is dat ik mijn ouders heb geïnstrueerd. De meeste problemen komen vanaf e-mail attachments en zo heb ik o.a. mijn ouders verteld bij twijfel mij te bellen en het nummer op de laptop geplakt. Liever 10x2min bellen dan 1x 20min klooien achteraf.

Daarnaast vind ik instrueren belangrijker dan alles afsluiten en dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het alleen voor emailen/surfen gebruikt, kan je misschien ook een ander OS nemen zoals ubuntu (geheel gratis!). Geen virussen, altijd snel en nooit gezeik. 'Installeren' of dingen verkloten lukt ze niet als je de sudo rechten afpakt. Zet 2 grote icons op de desktop van email (zimbra, evolution, webmail, ...) en firefox/chrome/opera en je hebt er nooit meer omkijken naar. Open office is prima voor het maken van odt'tjes, pdf'jes, etc.

Virussen blijf je toch wel krijgen op windows, die ook admin rechten kunnen krijgen. Zie bijv. de pdf exploits, via java of zelfs via javascript.

Ik ben het wel eens met het bovenstaande: leg goed uit wat downloaden en uitvoeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avalaxy schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:23:
[...]

Ja heel leuk, maar tweakers moeten ook gewoon hun rijbewijs halen om te mogen rijden in een auto. Andersom zouden mensen die auto kunnen rijden dus ook moeite moeten doen om te leren hoe ze om moeten gaan met computers.

Ik zou niet graag tegen mensen (familie) willen zeggen dat ik hun niet meer wil helpen met de computer omdat hun zich niet willen verdiepen in elke optie van een computer.
Als er ook andere mogelijkheden zijn als beveiliging opties etc..
(hun kunnen jouw met hun kennis op een dag ook helpen)

Maar dat is natuurlijk weer verschillend per persoon. ;)

@TS

Ik zou ook een gewoon gebruikers account aanmaken en evt werken met SteadyState..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ook gebruik ik Logmein.com om de pc vanaf een afstand over te kunnen nemen, bij vragen zit ik meestal wel in de buurt van een pc om even mee te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 18-07 08:01
Avalaxy schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 17:23:
[...]

En hoelang heb jij er over gedaan om vervolgens je computer niet (meer) te verkloten?
Hoeveel tijd heb jij om achter de computer te zitten en deze te verkloten/verbeteren?

Je ouders hebben die tijd niet, die gaan weg om xx uur en komen terug om xx uur. Die gaan vervolgens eten maken en/of het nuttigen ervan en gaat of de TV aan om nieuws oid te kijken of werken nog wat na dat nog niet af was.

Vergelijk ff de situaties ipv meteen te zeggen dat ze lui zijn. Je gooid het er allemaal iets te makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hier ook een account met beperkte rechten voor ouders. Het enige wat ik nog heb ingesteld is dat de browser z'n cache automatisch wist als hij wordt afgesloten en inderdaad een HOSTS-file waarin vanalles wordt geblokeerd. Dit is echt een aanrader.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1