Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rechten instellen USB box*

Pagina: 1
Acties:

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 02:12
Hallo,

Ik heb een apparaatje waarmee je tot 4 usb-apparaten mee aan kunt sluiten, dat apparaatje zet het vervolgens in het netwerk.
Nu komt het: ik wil graag rechten instellen voor mappen en bestanden, zodat netwerkgebruikers bepaalde bestanden alleen maar kunnen lezen.

Net zo als bij Windows, maar ik kan dat natuurlijk niet met Windows doen, want Windows zet mijn usb-apparaten niet in het netwerk.

Dus: wie weet/heeft software voor dit, software voor het instellen van rechten.

Op internet kom ik alleen programma's tegen, waarmee je bestanden en mappen van een wachtwoord kunt voorzien.

Bedankt! _/-\o_

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Het zou dan toch erg handig zijn als je zegt welk apparaatje je hebt...

• R15
Ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt, maar goed: "Konig usb netwerk sharing box"
Productcode: CMP-USBNETBOX1
Ik gebruik een proggie, waarmee ik kan verbinden met usb-apparaten, maar daar zit geen optie ingebakken om rechten in te stellen :( .

• Mar2zz
Daar is niet heel veel over te vinden inderdaad. Ik vraag me af hoe het werkt, krijgen ze elk een eigen ipadres of is het 1 ipadres waar alle disks zich dan bevinden?

Zijn ze dan samba geshared ofzo? kan je er via de verkenner bij? Als het niet een eigen OS'je heeft maar wel een eigen ipadres dan zou je maar zo niet de boel kunnen beveiligen.

• R15
De apparaten krijgen geen ip-adres, eigenlijk. De sharing box heeft een ip adres, maar je hangt je apparaten eraan, opent het proggie en je klikt op verbinden. Dan lijkt het eigenlijk hetzelfde als wanneer je gewoon een usb-apparaat in je computer plugt.
Ik vind het ook een rare manier, ook niet heel erg handig om te tweaken enz.

Op het ip-adres kan ik zien welke apparaten zijn verbonden en kan ik het ip-adres veranderen.
Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/usb%20server.png

[ Voor 21% gewijzigd door R15 op 06-05-2010 20:26 ]

• Mar2zz
Ik denk dat je dan alleen via NTFS of beter ext2, 3 of 4 filesystems de mappen aan je toe kan eigen vanaf de pc. dus ligt eraan welk filesystem je op de schijf hebt, en dat kan per schijf verschillen?

Ik schat in een kwestie van degene die als eerste zichzelf een map toeeigend daar gewoon de baas over is en mag doen wat ie wil ermee, dus ook kan afsluiten voor anderen maar dat ieder in het netwerk in principe dezelfde rechten op de vrije ruimte op de schijf heeft.

• R15
Nou, ik heb een schijf van 500GB in NTFS, maar daar kun je dan wel rechten aan vastbinden, maar dat is dan bij Windows, dus dat helpt niks. Iedereen in het lokale netwerk kan gewoon zo de schijf benaderen.

Er kan maximaal 1 persoon tegelijk bij de schijf komen. Wanneer die persoon dan de verbinding weer verbreekt, kan zo weer een ander verbinden met de schijf.

Het zou mooi zijn als ik gewoon rechten kan instellen voor die schijf op bestanden/mappen en dat dan hoe dan ook gewoon altijd staat ingesteld. Oke, klinkt vaag.

Nu heb ik het zo: Schijf hangt aan netwerk, in feite, ik verbindt de schijf met mijn computer, dan weet Windows weer dat er rechten aan zijn verleend, en ik heb dan bepaalde mappen gewoon op delen staan. Dan werkt het wel, dan kunnen personen alleen maar bestanden lezen. Maar ik wil het dus zo hebben, dat mijn computer natuurlijk niet aan hoeft te staan.

Dus er moet op die schijf een beveiligd bestand staan (o.i.d.) die altijd de rechten 'weet' en kan 'uitvoeren'.
Daar moet en wil ik graag software voor ofzoiets...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik denk niet dat je met die usb-to-lan-adapter (want dat is in feite wat het is begrijp ik) iets 'geavanceerds' als rechten instellen kunt doen. Waar jij naar op zoek bent is een NAS

Rail Away!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mad Marty schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:27:
Ik denk niet dat je met die usb-to-lan-adapter (want dat is in feite wat het is begrijp ik) iets 'geavanceerds' als rechten instellen kunt doen. Waar jij naar op zoek bent is een NAS
Mwa, rechten op filesystem niveau moeten gewoon werken lijkt me?

Dus bijvoorbeeld:
Hang de schijf aan PC A waar gebruiker Y gebruikt wordt. Maak een map aan "bestanden gebruiker Y" en zorg dat alleen de eigenaar van de map (gebruiker Y dus) rechten heeft op die map, of evt. alleen leesrechten voor de rest (Iedereen/Everyone noemt windows dat geloof ik).
Hang de schijf aan PC B waar gebruiker X gebruikt wordt. Maak een map aan "bestanden gebruiker X" en zorg dat alleen de eigenaar van de map (gebruiker X dus) rechten heeft op die map, of evt. alleen leesrechten voor de rest (Iedereen/Everyone noemt windows dat geloof ik).
etc.

Als je de schijf dan aan PC A hangt waar je met gebruiker Y bent ingelogd, dan kan je wel bij je eigen bestanden, maar niet bij die van gebruiker X.

Nadeel is wel dat als de gebruikers administrator zijn, ze waarschijnlijk gewoon het eigendom van een map kunnen opeisen en zichzelf alle rechten toe-eigenen die ze willen. Afhankelijk van hoe handig de andere gebruikers met computers zijn is deze aanpak dus wel of niet doeltreffend.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 07-05-2010 11:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• R15
@Orion84

Ik kan de schijf wel aan de pc hangen, en rechten instellen, maar ik heb dat apparaat, zodat ik mijn computer daarvoor niet aan hoeft te zetten.
Dus rechten instellen met behulp van Windows heeft totaal geen zin, alleen als je je harde schijf aan je computer gaat hangen en dan met behulp van Windows gaat delen, nu wil ik de schijf met behulp van dat apparaat gaan delen met rechten.

@Mad Marty

Ja, dat snap ik, maar een NAS is veel duurder. Eigenlijk is dit apparaat een mini-NAS, met weinig mogelijkheden, maar ik zou toch graag softwarematig iets willen, zodat ik rechten kan instellen, die behouden blijven op de schijf enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door R15 op 07-05-2010 16:35 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

R15 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:34:
@Orion84

Ik kan de schijf wel aan de pc hangen, en rechten instellen, maar ik heb dat apparaat, zodat ik mijn computer daarvoor niet aan hoeft te zetten.
Ik bedoelde met koppelen dus niet fysiek, maar via die USB verdeeldoos :)

Volgens mij moet dat best werken als iedereen die dat apparaat gebruikt via die USB verdeeldoos zelf vanuit windows er voor zorgt dat ie alleen zelf rechten op bepaalde mappen heeft. Die rechten worden immers opgeslagen op de schijf zelf, niet op de PC waar je ze instelt. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

Probeer het in elk geval eens, zou ik zeggen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 07-05-2010 16:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Rmg

R15 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:34:
@Orion84

Dus rechten instellen met behulp van Windows heeft totaal geen zin, alleen als je je harde schijf aan je computer gaat hangen en dan met behulp van Windows gaat delen, nu wil ik de schijf met behulp van dat apparaat gaan delen met rechten.
Je moet File system rechten instellen geen netwerk rechten, DAN kan je wel wat je wil

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat je anders zou kunnen doen, als pragmatische oplossing, is gebruik maken van Truecrypt en dan op die harddisk een encrypted container bestand neerzetten waar alleen jij het wachtwoord voor hebt.

• R15
Ik zou nog eens proberen om het goed te krijgen...
Maar ik denk niet dat het gaat werken, Windows deelt niet, dus...

EDIT: Het is zo dat iedereen de schijf aan zijn computer kan koppelen, dan helpen rechten van Windows toch niet? Alleen als je via Windows gaat delen, of ben ik nu verkeerd??

[ Voor 37% gewijzigd door R15 op 08-05-2010 11:27 ]

• Rmg

Rmg

R15 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 11:22:
Ik zou nog eens proberen om het goed te krijgen...
Maar ik denk niet dat het gaat werken, Windows deelt niet, dus...

EDIT: Het is zo dat iedereen de schijf aan zijn computer kan koppelen, dan helpen rechten van Windows toch niet? Alleen als je via Windows gaat delen, of ben ik nu verkeerd??
je hebt 2 soorten rechten
netwerk en file system de 1 gaat via idd het netwerk
de ander is op filesystem (ntfs) niveau.

• R15
Is dat echt zo? En zal dat werken? Kun je me uitleggen hoe ik netwerkrechten kan instellen dan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Orion84 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:35:
[...]
Die rechten worden immers opgeslagen op de schijf zelf, niet op de PC waar je ze instelt. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
Probeer het in elk geval eens, zou ik zeggen :)
...en waartegen moeten die NTFS ACLs voor bepaalde users of groepen dan gecontroleerd worden als de PC zelf niet aanstaat? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

alt-92 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:25:
[...]

...en waartegen moeten die NTFS ACLs voor bepaalde users of groepen dan gecontroleerd worden als de PC zelf niet aanstaat? :)
Zoals ik al zei: ik kan er naast zitten natuurlijk.

Mijn (wellicht naïeve) gedachte was dat je mappen die op PC A met gebruiker X zijn aangemaakt en waarbij de rechten voor overige gebruikers zijn gesloopt niet te openen zijn door gebruiker Y op PC B (take ownership daargelaten).

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 08-05-2010 19:58 ]

• R15
Het kan gewoon niet werken om met Windows rechten in te stellen, zodat, wanneer ik de sharing USB network box gebruik, die rechten dan ook werken/gelden.
(Please correct me if I'm wrong, but I'm sure for 99% that it not work)

• Rmg

Rmg

R15 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:08:
Is dat echt zo? En zal dat werken? Kun je me uitleggen hoe ik netwerkrechten kan instellen dan?
je wil juist geen share/netwerk permissie maar permissies op ntfs nivo. er zit een heel groot verschil tussen die 2.

hier een artikeltje wat je wel een beetje op weg moet helpen

http://www.ntfs.com/ntfs-permissions-share.htm en dan doorklikken naar ntfs permissions :)
alt-92 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:25:
[...]

NTFS ALCS hangen aan een lijst unieke GUID's dacht ik. het is iig zo dat als je een schijf uit een xp bak in een andere bak hangt je niet in de docs folder kan van die user zonder dat je de permissions overneemt ( of een linux livecd gebruikt )

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 08-05-2010 20:27 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

R15 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:20:
Het kan gewoon niet werken om met Windows rechten in te stellen, zodat, wanneer ik de sharing USB network box gebruik, die rechten dan ook werken/gelden.
(Please correct me if I'm wrong, but I'm sure for 99% that it not work)
Misschien moet je eens stoppen met alleen maar hard roepen dat de suggesties die je krijgt niet kunnen werken en gewoon eens wat van de gegeven tips proberen. Of op z'n minst fatsoenlijk onderbouwen waarom een bepaalde aanpak niet kan werken. Op deze manier heb ik persoonlijk weinig zin meer om nog constructief mee te denken hier.

• R15
Ik heb hier naar gekeken: NTFS Permissions, maar het helpt niet, krijg het niet werkend. Zou ik de firmware misschien kunnen upgraden, naar een uitgebreidere versie ofzo, misschien dat dat nog wil?
Dat zelf maken gaat ook lastig worden, ik ben helaas geen programmeur.
Hieronder de situatie, snel getekend met Paint, ter verduidelijking:Afbeeldingslocatie: http://www.webklik.nl/user_files/24120/usb%20netwerk.png

[ Voor 9% gewijzigd door R15 op 09-05-2010 11:26 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Raz- schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:24:

NTFS ALCS hangen aan een lijst unieke GUID's dacht ik
sIDs.
En die sIDs worden bij standalone/werkgroep Windows installaties per-machine gegenereerd waardoor de user of groepsID niet resolved kan worden als de PC in kwestie niet bereikbaar is.

Je kan wel met de meer generieke groepen gaan werken (dan moet je even zoeken naar de Well Known sIDs) maar user Henkie van PC A heeft nou eenmaal een andere sID dan user Henkie op PC B ;)

Als die USB sharing box zelf geen autenticatie tool (lijst met user/pw's ) biedt kan je ook geen PC-onafhankelijke autorisatiemaatregelen erop los laten.

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2010 10:58 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hwt is me niet duidelijk of dat apparaatje nu e
en soort mini-nas is die via samba een drive deelt, of een soort USB over ethernet extender.

In dat eerste geval zul je moeten regelen dat je inlogt op dat apparaat. Aangezien je daarvoor geen opties ziet zie ik alleen de oplossing van swimmerwellicht als workarround.

In het tweede geval (als het een harde schijf via USB lijkt) dan zul je NTFS op de schijf moeten formateren zodat je rechten per gebruiker kunt toewijzen. en dan de schijf vanaf een pc die aanstaat delen.

Heb je nog links voor het apparaat anders dan de beschrijving die shops geven?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• R15
"In het tweede geval (als het een harde schijf via USB lijkt) dan zul je NTFS op de schijf moeten formateren zodat je rechten per gebruiker kunt toewijzen. en dan de schijf vanaf een pc die aanstaat delen.
"
Als je gaat verbinden, is het eigenlijk net alsof je de harde schijf gewoon in een usb poort van je computer hebt gestoken.

"Heb je nog links voor het apparaat anders dan de beschrijving die shops geven?"
Nee, eigenlijk niet, wanneer je gaat Googlen, krijg je alleen maar webshops met steeds hetzelfde verhaaltje, eigenlijk. Op de website van Konig kan ik ook niks vinden. (http://www.konigelectronic.info/).

"Als die USB sharing box zelf geen autenticatie tool (lijst met user/pw's ) biedt kan je ook geen PC-onafhankelijke autorisatiemaatregelen erop los laten."
Ik ben het met je eens, dat moet kloppen >:) Jammer, eigenlijk. Dus ik zou een firmware moeten hebben, zodat ik met de USB sharing box zelf rechten in kan stellen.
Waarom het niet kan gaan lukken met de pc?
Nou, je koppelt de harde schijf aan de computer, maar je koppelt hem er ook weer vanaf. Dan koppel je hem aan het apparaat, die heeft in feite geen verband met Windows, met rechten. Dus met het apparaat zou ik zelf rechten moeten instellen, wil het werken?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dus formateren met NTFS en dan op NTFS rechten regeleN OP 1 pc.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Orion84 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:32:
[...]

Mwa, rechten op filesystem niveau moeten gewoon werken lijkt me?
Die werken ook wel, maar zijn in dit geval vrij makkeljik te "omzeilen".
Het enige wat zo'n kastje doet, is de schijf koppelen via een virtuele USB-poort. Iedere PC, die met de bijgeleverde software verbinding maakt, zal de schijf gewoon zien als een USB-harddisk. Iedere PC heeft dus directe toegang tot het NTFS bestandssysteem en kan dus vrolijk rechten instellen en wijzigen (en de harddisk formatteren....).

Je wil de data via bijvoorbeeld SMB beschikbaar stellen en daar heb je een "file-server" voor nodig.
Dus bijvoorbeeld:
Hang de schijf aan PC A waar gebruiker Y gebruikt wordt. Maak een map aan "bestanden gebruiker Y" en zorg dat alleen de eigenaar van de map (gebruiker Y dus) rechten heeft op die map, of evt. alleen leesrechten voor de rest (Iedereen/Everyone noemt windows dat geloof ik).
Hang de schijf aan PC B waar gebruiker X gebruikt wordt. Maak een map aan "bestanden gebruiker X" en zorg dat alleen de eigenaar van de map (gebruiker X dus) rechten heeft op die map, of evt. alleen leesrechten voor de rest (Iedereen/Everyone noemt windows dat geloof ik).
etc.

Als je de schijf dan aan PC A hangt waar je met gebruiker Y bent ingelogd, dan kan je wel bij je eigen bestanden, maar niet bij die van gebruiker X.

Nadeel is wel dat als de gebruikers administrator zijn, ze waarschijnlijk gewoon het eigendom van een map kunnen opeisen en zichzelf alle rechten toe-eigenen die ze willen. Afhankelijk van hoe handig de andere gebruikers met computers zijn is deze aanpak dus wel of niet doeltreffend.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:22:
[...]

Die werken ook wel, maar zijn in dit geval vrij makkeljik te "omzeilen".
Het enige wat zo'n kastje doet, is de schijf koppelen via een virtuele USB-poort. Iedere PC,
[...]
Hmm,

Dan moet je op die andere pc dus wel softwar ehebben om de USB-> netwerk te koppelen. Die is uiteraard simpel te deinstalleren.

Ook kun je het apparaat een extotisch ip adres geven in een ander subnet en een extra ip adres toevoegen in de pc die hem gaat sharen. in dat subnet. Is wel geen echte beveiling, maar goed, als je maar 1 pc koppeld met dat apparaat is het nut van dat apparaat snel minder (dan had je de harde schijf tenslotte ook direct op die pc kunnen aansluiten.

Verwijderd

leuk_he schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:33:
[...]

Hmm,

Dan moet je op die andere pc dus wel softwar ehebben om de USB-> netwerk te koppelen. Die is uiteraard simpel te deinstalleren.

Ook kun je het apparaat een extotisch ip adres geven in een ander subnet en een extra ip adres toevoegen in de pc die hem gaat sharen. in dat subnet. Is wel geen echte beveiling, maar goed, als je maar 1 pc koppeld met dat apparaat is het nut van dat apparaat snel minder (dan had je de harde schijf tenslotte ook direct op die pc kunnen aansluiten.
Precies. Ik vermoed, dat de TS op zoek is naar een NAS, zodat er niet altijd een PC aan hoeft te staan als server. Maar dit is geen NAS. Iedere PC, die de harddisk moet kunnen benaderen, heeft de software nodig om te kunnen verbinden met de USB->LAN-adapter en zal dus ook direct toegang hebben tot het filesystem op de harddisk.

Dit soort apparaatjes gebruiken wij overigens om licentie-dongles te kunnen gebruiken op virtuele servers op VMware ESX.

• R15
Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:05:
[...]

Precies. Ik vermoed, dat de TS op zoek is naar een NAS, zodat er niet altijd een PC aan hoeft te staan als server. Maar dit is geen NAS. Iedere PC, die de harddisk moet kunnen benaderen, heeft de software nodig om te kunnen verbinden met de USB->LAN-adapter en zal dus ook direct toegang hebben tot het filesystem op de harddisk.

Dit soort apparaatjes gebruiken wij overigens om licentie-dongles te kunnen gebruiken op virtuele servers op VMware ESX.
Tja, dan kan ik wel een NAS nemen, maar dit leek mij een leuk en goedkoper alternatief. Een NAS is niet zo goedkoop...
Het apparaat doet wel wat het moet doen, dat is goed, meer is niet nodig, behalve dat ik rechten kan instellen. Dit apparaat was €35, dus wel leuk om te proberen. Het moet dus nog 1 "tikkeltje" uitgebreider!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een nas kun je nog eens benaderen met meer mensen tegelijk, dat Netwerk naar usb apparaat niet.

als ik NAS sorteer op prijs:

pricewatch: Digitus DN-7023 Nano Nas Server (17 euro)

Als je ook nog eens een review plaatst.... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door leuk_he op 09-05-2010 21:01 ]

Verwijderd

R15 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:27:
[...]

Tja, dan kan ik wel een NAS nemen, maar dit leek mij een leuk en goedkoper alternatief. Een NAS is niet zo goedkoop...
Het apparaat doet wel wat het moet doen, dat is goed, meer is niet nodig, behalve dat ik rechten kan instellen. Dit apparaat was €35, dus wel leuk om te proberen. Het moet dus nog 1 "tikkeltje" uitgebreider!
Als ik je openingspost zo lees, doet dit apparaat niet wat jij wil. Je wil rechten instellen voor netwerkgebruikers. Daarvoor heb je (veel) meer nodig dan dit. Dat is niet een kwestie van 1 tikkeltje uitgebreider. Jouw netwerkgebruikers zullen via dit apparaat altijd direct toegang krijgen tot het filesystem op de aangesloten harddisks en dat krijg je NOOIT anders met zo'n apparaatje. Je wil je netwerkgebruikers helemaal geen toegang geven tot het filesystem op de aangesloten harddisks, want dat is vragen om problemen. Je wil je netwerkgebruikers toegang geven tot de data op de aangesloten harddisks via een protocol voor filesharing zoals SMB/CIFS. En dat is nou precies wat een NAS doet.

Met dit apparaatje heb je maar 1 mogelijkheid: onbeperkte toegang tot de aangesloten apparaten. Dat zul je nooit kunnen beperken tot "alleen lezen".

• R15
leuk_he schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:45:
Een nas kun je nog eens benaderen met meer mensen tegelijk, dat Netwerk naar usb apparaat niet.

als ik NAS sorteer op prijs:

pricewatch: Digitus DN-7023 Nano Nas Server (17 euro)

Als je ook nog eens een review plaatst.... ;)
Het maakt niet uit als maar 1 persoon tegelijk mijn schijf kan benaderen, maar dat apparaatje in de link is eigenlijk hetzelfde apparaat als die van mij, ze noemen het gewoon een NAS?

• R15
Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 20:51:
[...]

Als ik je openingspost zo lees, doet dit apparaat niet wat jij wil. Je wil rechten instellen voor netwerkgebruikers. Daarvoor heb je (veel) meer nodig dan dit. Dat is niet een kwestie van 1 tikkeltje uitgebreider. Jouw netwerkgebruikers zullen via dit apparaat altijd direct toegang krijgen tot het filesystem op de aangesloten harddisks en dat krijg je NOOIT anders met zo'n apparaatje. Je wil je netwerkgebruikers helemaal geen toegang geven tot het filesystem op de aangesloten harddisks, want dat is vragen om problemen. Je wil je netwerkgebruikers toegang geven tot de data op de aangesloten harddisks via een protocol voor filesharing zoals SMB/CIFS. En dat is nou precies wat een NAS doet.

Met dit apparaatje heb je maar 1 mogelijkheid: onbeperkte toegang tot de aangesloten apparaten. Dat zul je nooit kunnen beperken tot "alleen lezen".
Oke, maar zou je niet d.m.v. firmware dat aan kunnen passen? Dat denk ik wel, maar er zal wel geen firmware ervoor zijn, voor mijn apparaatje.

En ja, anders is het best wel jammer, niet een ramp, maar het was wel makkelijk geweest.
Dan moeten we sparen voor een echte NAS, dat is vanwege het geld niet mijn 1e prio, eerst wil ik graag nog een keer een harde schijf van 1TB intern erbij, nu maar 320GB schijfje erin zitten. Dan nog een ander toetsenbord, en dan wellicht een NAS.

Verwijderd

R15 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 07:59:
[...]

Oke, maar zou je niet d.m.v. firmware dat aan kunnen passen? Dat denk ik wel, maar er zal wel geen firmware ervoor zijn, voor mijn apparaatje.

En ja, anders is het best wel jammer, niet een ramp, maar het was wel makkelijk geweest.
Dan moeten we sparen voor een echte NAS, dat is vanwege het geld niet mijn 1e prio, eerst wil ik graag nog een keer een harde schijf van 1TB intern erbij, nu maar 320GB schijfje erin zitten. Dan nog een ander toetsenbord, en dan wellicht een NAS.
Koop een USB-HD van 1TB met netwerkaansluiting? Die zijn, pak 'm beet, 10 euro duurder dan 1 met alleen maar USB. Dan heb je wel de functionaliteit die je zoekt.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

R15 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 07:55:
[...]

Het maakt niet uit als maar 1 persoon tegelijk mijn schijf kan benaderen, maar dat apparaatje in de link is eigenlijk hetzelfde apparaat als die van mij, ze noemen het gewoon een NAS?
Specs ophalen:

• FTP file server and SAMBA cross platform support

Nee, dus wel echt een (langzame) nas

echter die van gister is weg en er staat nu alleen nog een duurdere shop

• R15
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:56:
[...]

Koop een USB-HD van 1TB met netwerkaansluiting? Die zijn, pak 'm beet, 10 euro duurder dan 1 met alleen maar USB. Dan heb je wel de functionaliteit die je zoekt.
Ik heb toendertijd een WD 500GB externe schijf van de Gamma gekocht, voor die tijd vond ik hem erg goedkoop, ik had dan ook beter even kunnen wachten, maar ik wist eigenlijk niet dat er ook USB harde schijven zijn met netwerk aansluiting(en), ach, zou ook wel, maar die kom je ook niet echt tegen, was anders wel mooi geweest, €10 meer is niks. Maar ik ben in ieder geval tevreden met mijn WD, welliswaar geen e-SATA, maar ik heb die schijf ook vooral om dingen op te verzamelen zoals muziek, dus snelheid is dan eigenlijk ook nog niet zo belangrijk.

Tja, als het met die rechten zo niet wil, houdt het op. Dan moet ik dus een echte NAS gaan kopen of dus een schijf met RJ-45 aansluiting, maar ik denk dat dat niet helpt, hoor. Dan zit je weer met hetzelfde probleem. Dan wordt er ook geen software bijgeleverd waarmee je rechten kan instellen, of diezelfde mogelijkheid in de firmware, aan te passen door naar de configuratiepagina te gaan op het ip-adres ervan.
Dus dan blijft nog 1 optie over: een NAS!
Pagina: 1