Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358160

Topicstarter
Omdat ik maar een groentje ben op dit gebied wil ik mijn kwestie even aan jullie voorleggen.

De situatie is als volgt, momenteel ben ik thuiswonend en ik heb een mbo niveau 4 diploma op zak maar ik kan hier in de buurt geen werk vinden.
Erg vervelend maar niet gek als je weet dat ik in een plaats woon waar nauwelijks ICT bedrijven gevestigd zijn. Nu zou ik graag naar de randstad of net buiten die regio willen verhuizen maar de woningstichtingen en woningbouwcorporaties hebben als harde eis dat je economische of maatschappelijke binding hebt met de regio.
Ik kan mij dus ook niet inschrijven voordat ik werk heb gevonden, en het is ook zo dat je inkomen vooraf wordt getoetst voordat je überhaupt kans maakt. Alleen hoe kunnen ze mijn inkomen toetsen als ik nog geen enkele inkomsten heb. Ze maken je het solliciteren wel lastig als je zelf niet eens weet of je kans maakt op een woning.

Ik weet vrijwel zeker dat ik niet de enige ben die met deze kwestie rondloopt. Wat moet ik doen om toch een woning te kunnen krijgen?

Ik huur liever niet in de vrije sector ivm de prijs en slechte ervaringen van vrienden

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 358160 op 06-05-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Vrije sector gaan huren?

Anders autotje kopen en uur rijden elke dag naar de grote stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Vertel dan eens eerst waar je nu woont.
Er zijn overal bedrijven die net die ene werknemer zoeken, maar ook niet kunnen vinden. :)

En wat voor type werk zoek je?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31
Anders eerst kamer zoeken, vaak goedkoper omdat je betaald voor alle diensten. Van uit hier kan je doorgroeien naar een eigen woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Precies: kamers in de grote steden zijn zeker nu wel te krijgen. Juli/augustus wordt moeilijk, start van nieuw studiejaar.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 09:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

MSalters schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:48:
Precies: kamers in de grote steden zijn zeker nu wel te krijgen. Juli/augustus wordt moeilijk, start van nieuw studiejaar.
Met het juiste budget valt dit ook wel mee. Als je een voltijd baan hebt moet het niet moeilijk zijn om in het wat duurdere segment een kamer te vinden. In een voor mij onbekende stad als Eindhoven had ik binnen 2 avonden een kamer gevonden (heck ik kon kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik huur al sinds ik op mij zelf woon in de vrije sector. nu zoon 4 jaar. Is altijd goed bevallen, maar je moet weg blijven bij de bedrijfjes als Direct wonen enzo. en zeer kritisch zijn en niet snel de moed verliezen
ik sta nu 4 jaar ingeschreven bij een woningbouw en heb nu een huis (studio) toegekend gekregen. en dat is in de omgeving Zwolle, in de randstad is kan je nog langer wachten als je je nog moet inschrijven.
Inschrijven kan toch meestal gewoon, alleen voor het toekennen moet je een binding hebben. Dus wanneer je eenmaal werk hebt kan je dat zo aantonen.
tevens zal het je nog tegen vallen hoeveel werk er in je omgeving te vinden is. (behalve op de eilanden misschien)
zoals al aangegeven, welke omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Ik heb uiteindelijk gekozen om maar heen en weer te rijden. Zodra je eens een vaste baan hebt, of de kans op vastigheid zou ik pas eens overwegen om te gaan verhuizen. Van grote stad naar grote stad is vaak minder goed te doen dan van het platteland naar de grote stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie hier een van de redenen voor de dagelijkse files...

Tips:
  • (korte termijn) forenseren. Voordeel: kost niets muv brandstof of treinkaartjes, je bindt je niet aan een woonplaats totdat je er al werk hebt. Nadeel: je offert veel vrije tijd op, en de kosten voor forenseren kunnen hoger zijn dan alternatieven (reken voor 2x 100km/dag zeker EUR 450-500 per maand :o )
  • (korte termijn) woning in vrije sector betrekken. Voordeel: snel te regelen, kwaliteit heb je zelf in de hand, niet forenseren. Nadeel: DUUR, reken op EUR 650 of hoger kale huur.
  • (middellange termijn) op kamers, daarvandaan werk zoeken op locatie, en op langere termijn sociale woningbouw daar zoeken. Voordeel: geen geforenseer, kosten kamer waarschijnlijk niet hoger dan je anders aan brandstof/kaartjes kwijt zou zijn. Nadelen: je weet niet bij voorbaat of je daadwerkelijk op die plek werk gaat vinden, waardoor je alsnog moet forenseren. Daarnaast kan zijn dat je op kamers minder "luxe" ervaart dan je gewend bent als je altijd bij redelijk welvarende ouders thuis gewoond hebt.
  • (middellange termijn) eerst werk zoeken, dan gelijk op kamers in de buurt. Voordeel: minimaal geforenseer, geen risico op kamer nemen en vervolgens alsnog moeten rijden. Nadeel: je zult hier betrekkelijk gehaast een kamer moeten vinden, dat betekent dat de kwaliteit ervan niet hoogste prio zal zijn. Je kunt in een (dure) krot terechtkomen. Daarvandaan kun je uiteraard verder zoeken.
  • (lange termijn) begin met werk te zoeken waar je nu woont, al is dat niet ideaal werk (voor mijn part vakken vullen). Zorg dat je in sociale woningbouw terechtkomt. Na een jaar mag je woningruil doen. Op dat moment werk zoeken dat wel interessant is, en daarna dmv woningruil in de buurt iets zoeken. Voordeel: je zit voor lagere lasten dan een kamer in een volledige woning. Je forenseert niet. Nadeel: patience you must have, young one
Dat laatste heb ik gedaan. Ik werkte destijds in Nijmegen bij o.a. een timmerfabriek en wat logistieke bedrijven. Ik zit nu in A'dam met kale huur van EUR 400 in een ruime 2.5-kamer appartement :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Je kan je wel inschrijven bij een woningbouwcorporatie echter heb je pas recht als je een x tijd daar een binding hebt. De wachttijden zijn hier (haarlem) gemiddeld 6-7 jaar voor een flatje in een buitenwijk als schalkwijk en soms wel meer dan 10 jaar voor een 2 kamer appartement in de binnenstad...

Ik zou op kamers gaan of vrije sector huren. Andere opties zijn schaars..

[ Voor 20% gewijzigd door LesCacques op 11-05-2010 11:13 ]

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32447

In Amsterdam heb je een woonvergunning nodig als je een sociale huurwoning wil betrekken.
http://www.wonen.amsterdam.nl/woonruimte_huren/regels/
Voorwaarden voor een huisvestingsvergunning

U komt alleen in aanmerking voor een huisvestingsvergunning in Amsterdam als u voldoet aan de volgende eisen:

1. U bent minimaal 18 jaar oud.

2. U hebt de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een land van de Europese Unie (EU) of de nationaliteit van een land van de Europese Economische Ruimte (EER) of bezit een geldige verblijfsvergunning.

3.

Er is sprake van een binding aan de regio Amsterdam of aan Almere. De regio Amsterdam bestaat uit de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam/Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland, Zaanstad en Zeevang. De binding kan bestaan uit: |
- economische binding (werken of studeren in de regio Amsterdam of in Almere), of:
- maatschappelijke binding (twee jaar wonen in de regio Amsterdam en/of in Almere, of er de afgelopen 10 jaar tenminste 6 jaar aaneengesloten hebben gewoond), of:
- gelijkgesteld zijn aan personen met een binding. Dat is het geval als u in Nederland woont en langdurig werkloos bent (2½ jaar aaneengesloten), gepensioneerd, volledig arbeidsongeschikt, erkend vluchteling, remigrant zonder huisvesting of gescheiden en daardoor zonder onderdak.
4.

Uw belastbare gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan € 37.860,- (2010) voor woningen in particulier bezit met een rekenhuur tot €414,-
Rekenhuur is de kale huur plus (een deel van) eventuele servicekosten.
NB: Deze bedragen worden elk jaar opnieuw vastgesteld.
5.

Het woonoppervlak van de woning mag niet te groot zijn voor uw huishouden, volgens onderstaande tabel:

Als uw huishouden bestaat uit: mag u een woning betrekken die niet groter is dan:
één of twee personen (inclusief kinderen) 59 m2
drie of vier personen 79 m2
vijf of meer personen geen beperkingen

Het woonoppervlak is het gezamenlijk oppervlak van alle kamers, de keuken en de badkamer of doucheruimte. Kamers kleiner dan 4 m2 tellen niet mee.
Hoe het in andere steden zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er vergelijkbare regels gelden.

Wat je kan doen: schrijf je in voor een HBO-opleiding in Amsterdam (er vanuitgaande dat je in Amsterdam wil wonen). Op dat moment heb je een economische binding met de regio. Daarnaast kun je dan een kamer via de Key krijgen (www.studentenwoningweb.nl). Als je op langer dan 2 uur reizen woont dan krijg je voorrang (dat was iig zo bij mijn vriendin 7 jaar geleden, geen idee of het nu nog zo is).

Je kan dit natuurlijk ook doen bij een andere stad. De kans op een kamer is in Rotterdam erg groot. Vrienden van mij die daar studeerden hopten aan een stuk van de ene naar de andere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

R'dam en A'dam zijn op huisvestingsgebied nauwelijks te vergelijken. Kamers liggen daar voor het oprapen, en zelfs via Woonnet Rijnmond heb je iets sociaals binnen een jaar of 3.

Maar goed, belangrijkste punt is dat de economische binding een voorwaarde is voor verkrijgen van een sociale woning, niet voor het inschrijven ervoor. Je kunt dus prima nu inschrijven om over x-jaar daadwerkelijk daarheen te verhuizen.

Let trouwens ook op dat de exacte regels mbt "passendheid" sterk verschillen tussen steden, het verhaal bij punten vier en vijf hierboven is specifiek voor A'dam, de getallen zijn in bijv Utrecht anders (zelf tegenaan gelopen), en in R'dam hebben ze het zelfs omgedraaid en in sommige wijken minimuminkomen vastgesteld. Check dus altijd specifiek hoe het zit in de gemeente waar je je wilt vestigen, en neem die voorwaarden mee in je keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 11-05-2010 13:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
Zonder economische of maatschappelijke binding kan je wel altijd inschrijven op de relatief duurdere woningen in sociale woningbouw.

Moet je denken aan huur >650eur. Het is duur maar veel goedkoper dan vrije sector of koopwoning.
Voor deze prijs krijg je vaak ruime appartementen en/of tussenwoningen.

Bovendien als je paar jaar woont dan zo woont, heb je automatisch die maatschappelijke binding in die regio. Dan kan je eventueel goedkoper huren in de regio.

kijk maar eens op www.woningnet.nl naar diverse plaatsen voor huren zonder binding.

Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Als je eerst werk vindt in zo'n andere regio, heb je dan natuurlijk wél een maatschappelijke en economische binding met die regio. Dan hoef je alleen nog maar 10 jaar te wachten tot je kans maakt op een leuk appartementje ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet of ik wel kan solliciteren bij een bedrijf waarbij ik niet eens zeker weet of ik wel een huis krijg toewezen, het kan bijvoorbeeld 2 maanden duren of 2 jaar, of nog langer. Ik denk dat bedrijven geen zin hebben in die onzekerheid.

Inmiddels heb ik in de loop der jaren wel een klein vermogen gespaard waarvan ik de eerste 3 maanden zelf de huur in de vrije sector kan betalen, en desnoods zijn mijn ouders ook bereid om 3 maanden huur te betalen. Ik denk dat ik wel binnen 6 maanden zoeken ongetwijfeld wel werk kan vinden. Maar zou het mogelijk kunnen zijn om tijdelijk zonder enige inkomsten een woning ergens te huren?

Dagelijks heen en weer rijden valt sowieso af, dat is voor mij niet te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 358160 op 14-05-2010 00:12 . Reden: laatste zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 358160 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 00:07:
Ik weet niet of ik wel kan solliciteren bij een bedrijf waarbij ik niet eens zeker weet of ik wel een huis krijg toewezen, het kan bijvoorbeeld 2 maanden duren of 2 jaar, of nog langer. Ik denk dat bedrijven geen zin hebben in die onzekerheid.

Inmiddels heb ik in de loop der jaren wel een klein vermogen gespaard waarvan ik de eerste 3 maanden zelf de huur in de vrije sector kan betalen, en desnoods zijn mijn ouders ook bereid om 3 maanden huur te betalen. Ik denk dat ik wel binnen 6 maanden zoeken ongetwijfeld wel werk kan vinden. Maar zou het mogelijk kunnen zijn om tijdelijk zonder enige inkomsten een woning ergens te huren?

Dagelijks heen en weer rijden valt sowieso af, dat is voor mij niet te doen.
Waarom is heen en weer rijden niet te doen? Ik heb b.v. een collega die in Zuid-Limburg woont en die 3 à 4 dagen per week naar Amersfoort komt om te werken...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 358160 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 00:07:
Als je nou eerst eens gaat solliciteren en daarna pas gaat kijken wat je kan huren? In de vrije sector kan je overal altijd wel huren, tenzij je in de binnenstad van Amsterdam wilt gaan wonen. Anders is misschien kopen een oplossing.

En waarom is het niet te doen om voor bv 2 maanden 100km op en neer te rijden elke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Is je inschrijven aan een HBO in de omgeving van wens geen idee?
Mocht je een inschrijving (ca. 1500 euro) niet financieel kunnen dragen, is dit met een beperkte lening bij DUO nog te overbruggen. Het heeft ook een aantal sterke voordelen:
1. economische/maatschappelijke binding is verzekerd
2. reiskosten worden deels afgevangen door een OV-jaarkaart (mits je ook echt gaat studeren)
3. in de tijd dat je nog geen werk vindt, heb je een activiteit die ook nog een verdiepingsslag is op je vakgebied.

Wat de precieze implicaties van inschrijving zijn (financieel, organisatorisch) weet ik niet helemaal. Maar wellicht de moeite van het uitzoeken waard?

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een mogelijkheid maar ik heb geen zin om na 4 jaar MBO nog een paar jaar naar school te gaan. Betalen is geen probleem als ik werk heb, zelfs werk onder mijn niveau is geen probleem als ik mijn huur maar kan betalen.

Is er dan geen enkele uitkering dat mij kan ondersteunen gedurende die overbruggingsperiode?
Rijden is wel een mogelijkheid maar dat is ruim 3 uur rijden enkele reis
Pagina: 1