Toon posts:

Computer valt willekeurig uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Als allereerste weet ik dat er meer topics zijn en heb al een beetje rondgezocht, maar word er niet veel wijzer uit.

In ieder geval, ik heb hier al 2 jaar een vrij aardige PC staan. Nooit problemen mee gehad tot 2 weken geleden. Sinds dien valt mijn computer soms uit. Het

is nu al vrij vaak gebeurt. Hij valt dus uit en start NIET opnieuw vanzelf op.
- Soms schiet hij meerdere keren per dag uit (2-3x)
- Soms schiet hij een hele dag niet uit
- Soms schiet hij er pas na een hele lange dag uit
De computer valt dus gewoon uit, alsof ik de stroom eruit trek. Geen raar geluid of iets in die richting. Nadat hij is uitgevallen start ik hem dus opnieuw

op. Soms loopt hij dan opnieuw direct vast (in het opstartscherm) en moet ik hem dus weer opnieuw opstarten. Nu is er ook 2x iets raars gebeurt:
- 1x nadat ik mijn PC dus opnieuw had opgestart kreeg ik hele rare strepen door het scherm en bleef hij in dit scherm vast zitten:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/vck1.jpg
- 1x werd mijn pc 'gefreezed' voor een paar seconden, niks deed het meer, vervolgens kreeg ik een Blue Screen of Death. Ik heb helaas niet kunnen zien wat er

stond, omdat de computer zich zelf te snel opnieuw opstarte.

Nu weet ik dat te warm worden van een PC vaak een probleem kan zijn. Maar hij voelt totaat niet warmer aan of iets in die richting, ik heb ook nog even een

screenshot van de BIOS gemaakt voor de zekerheid:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/d49z6.jpg

Specifications van mijn computer:
Windows Vista Home Premium
Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @2.50GHz
4,00 GB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX

Nu zou ik dus graag willen weten wat het probleem is. Zou het zelfs een software-matig probleem kunnen zijn? Ik heb namelijk ook ontzettend veel last van programma's die crashen en vastlopen. Ik heb hier ook Windows 7 klaarliggen maar ik wil eerst zekerweten of het aan de software ligt.

Alvast bedankt!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Ik zou een keer de koelpasta onder je processor koeler checken en opnieuw aanbrengen ;) Hij valt nu namelijk gewoon uit van de hitte, 88 graden is veels te heet...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Bitpusher3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-03-2023
Willekeurige uitval wordt vaak veroorzaakt door:
- defecte hardware
- verkeerd geconfigureerde hardware, bijv. in de BIOS: CPU, RAM

Maar ik gok op een verouderde voeding. Na 2 jaar is dit zeer goed mogelijk. Zeker als de configuratie altijd goed gewerkt heeft zeker.

Goed stofvrij maken kan helpen (met name processor, voeding, moederbord en videokaart).

Probeer een (leen-) voeding te regelen die het liefst iets meer vermogen (of wattage) heeft.

Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door Bitpusher3 op 06-05-2010 19:11 ]

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06-2025
Een CPU die 88 graden warm is is niet echt goed. Ik denk dat je daar het probleem moet zoeken. Zoals Stefan als zegt even je koelpasta checken, en even kijken of je cpu koeler er wel goed op zit;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de CPU in BIOS al 88 graden is, zal ie nog veel heter worden als ie wat moet doen. Ding kan dan makkelijk 100 graden worden en dan schakelt de PC zichzelf uit om schade te voorkomen. Check je CPU koeler dus.

• Basjuhhhh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 13:06
Zoals hierboven ookal vermeld. 88 graden is veels te warm. Zelfs met de stockkoeler zou die temperatuur een stuk lager moeten zijn.

Zoek het probleem dus bij de koelpasta en of je cpu koeler er inderdaad wel goed op zit.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik sluit mij bij de anderen aan en een temperatuur van 88 graden is veel te warm voor je cpu, en inderdaad de koelpasta misschien eens vernieuwen en vooral de koelerfan eens nakijken.

P.s. overigens zou ik die cpu smart fan target op enabled zetten, want ik neem aan dat dit een temperatuursinstelling voor je cpufan is die naar gelang de cpu warmer word ook sneller gaat draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door Roel1966 op 06-05-2010 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als allereerste bedankt voor de reacties!
Het zou best zo kunnen zijn dat hij telkens uitvalt onder "drukke" processen.
Ik heb mijn PC toenstraks opengedraaimet iemand die er een beetje verstand van heeft. Helemaal uitgezogen (nog nooit gedaan in 2 jaar, damn wat een stof lol). Ook direct samen met die persoon even gecheckt voor de koelpasta, maar die was schijnbaar nog wel goed (mag ik hem geloven :p).

Anyways, opnieuw in de bios gekeken, en nu is hij maar 42 graden. Ik kreeg volgens mij nog wel een aantal vage strepen heel even (ik zat DEL te spammen zodat ik in de bios kwam). Dus ik hoop dat het probleem hiermee opgelost is. Mocht het niet zo zijn dan meld ik het wel hier.
Nogmaals bedankt.

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 13:55
Koelpasta gecheckt (dus met de cooler los) maar hem niet vervangen? Dan is het geleidende effect van je koelpasta zeker verloren :p

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• Roel1966
  • Niet online
Koelpasta bederft niet maar kan hooguit ietwat verharden alleen is het probleem dat wanneer je het koelblok eraf haalt en weer opnieuw erop zet dat er luchtbelletjes tussen cpu en koelblok kunnen zitten. Daarbij dan ook dat de pasta niet meer gelijkmatig verdeeld is en zoals MisterX1992 schrijft is dan het geleidende effect vele malen minder geworden.

Altijd dus bij het verwijderen van het koelblok zowel de cpu als het koelblok schoonmaken met pure alcohol en daaran even goed na vegen en drogen, en vervolgens weer een dun laagje nieuwe pasta erop.

[ Voor 22% gewijzigd door Roel1966 op 07-05-2010 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn topic even bumpen omdat het probleem schijnbaar nog niet opgelost is...
Ik heb de laatste dagen geen last gehad van uitvallende computer. Vandaag besloot ik Windows 7 er op te zetten en hij is vammidag weer 2x uitgevallen. Ik heb ook direct mijn bios gecheckt om te kijken wat de temperatuur was. De temperatuur ligt simpelweg rond de 43 graden.
Dus... mensen enig idee wat er aan de hand kan zijn? :'(

• PilatuS
  • Niet online
Welke voeding heb je ? Geef dan wel even exact aan welke je hebt, dus merk en wattage.

Het zou kunnen dat je voeding kapot is. Een te zwakke voeding zal het waarschijnlijk niet zijn omdat ie uitvalt zonder dat de PC veel te doen heeft, en dus veel vermogen nodig heeft.

Check ook even de temps van je CPU in Windows met Coretemp oid.

Verwijderd

Topicstarter
Hier de temps, ik heb echt helemaal geen verstand ervan. Als ik iets anders moet aanklikken moet je het maar zeggen.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2r6grus.jpg
Waar kan ik overigens mijn voeding en alles zien, of moet ik daarvoor mijn PC openschroeven?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 21:28 ]

Verwijderd

Type voeding staat gewoon op de voeding zelf en die strepen kunnen komen door een kapotte videokaart, is tegenwoordig vrij normaal voor een mid/high-end videokaart van nVidia...

• PilatuS
  • Niet online
Temps zien er wel ok uit. Echt netjes zijn ze niet, maar het mag geen problemen veroorzaken.

Check idd even de voeding door het zijpaneel van de kast af te halen. Dan moet je gelijk kunnen zien welke voeding je precies hebt.

Die strepen op het eerste sceenshot in de topicstart kunnen idd komen door een defecte videokaart. Dat het de oorzaak van het uitvallen van de PC is lijkt mij echter niet. Dan zou je eerder een vastloper krijgen met allemaal vreemde dingen op het scherm.

• Ghost Dog
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het kan ook zijn dat die strepen veroorzaakt worden door defect geheugen in combinatie met de IGP (heb ik zelf ook wel eens gehad).
In dat geval kan je ook willekeurige crashes krijgen.

Draai dus eens een nachtje memtest86+ (8 uur of meer!), dan kunnen we daar ook wat over zeggen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine bump.
Een vriend vertelde mij dat hij hetzelfde probleem had, namelijk bepaalde driver updates ( |:( ) Ik heb deze dus geïnstalleerd. Ik heb 2 weken prima kunnen computeren, maar toenet begon de hel weer.
Mijn computer wou opeens niet opstarten. Hij liep namelijk verschillende keren vast in verschillende schermen, ik heb hem dus een aantal keer zitten rebooten, de meeste keren liep hij hier vast (lukt me nog wel om snel in de bios te komen). Uiteindelijk wou hij toch verder gaan en ik kon blabla enkel in herstelmodus opstarten wat ook weer mislukte. Daarna is het uiteindelijk gelukt om hem op te starten. (Na 10x+ proberen)
Afbeeldingslocatie: http://co110w.col110.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=60c77257-7988-11df-bcaa-001e0bcc060c&Aux=14%7C0%7C8CCDBAC47E3DA10%7C%7C
Enig idee wat het kan zijn, nu het misschien iets duidelijker is?

Is het nog steeds verstanding om dat memtest86+(?) te draaien, of wat is slim?
bvd!

• PilatuS
  • Niet online
Een vriend vertelde mij dat hij hetzelfde probleem had, namelijk bepaalde driver updates ( |:( ) Ik heb deze dus geïnstalleerd. Ik heb 2 weken prima kunnen computeren, maar toenet begon de hel weer.
Dat ie bij de BIOS al dingen laat zien die er niet horen geeft aan dat het niets met de drivers te maken heeft. Want de drivers zijn daar nog niet geladen en doen dus niets. Dat de PC 2 weken goed gelopen heeft is dan puur toeval.

Wij kunnen hier geen foto's bekijken die bij jouw Hotmail staan. Die zal je dus ergens even moeten uploaden.

Heb je al een andere videokaart geprobeerd ?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Als ik de foto in de startpost zie denk ik toch echt dat je videokaart of kapot aan het gaan is of veel te warm wordt.

Het uitstofzuigen van je pc helpt niet, die kap van je videokaart moet eraf, de heatsink die daar onder zit moet eraf, de koelpasta en thermalpads moeten vervangen worden, heatsink stofvrij maken en dan alles weer monteren

Laat die vriend van je maar terug komen dan, want die er zit stof in de kaart en dat krijg je er met een stofzuiger niet uit. Die kaart moet uit elkaar en ontstoft worden, daar mag je wel een uurtje voor uit trekken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 17-06-2010 12:57 ]

• Ghost Dog
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

FastFred schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:53:
Als ik de foto in de startpost zie denk ik toch echt dat je videokaart of kapot aan het gaan is of veel te warm wordt.
Dat lijkt me ook waarschijnlijk.
Het uitstofzuigen van je pc helpt niet, die kap van je videokaart moet eraf, de heatsink die daar onder zit moet eraf, de koelpasta en thermalpads moeten vervangen worden, heatsink stofvrij maken en dan alles weer monteren
De hele koeler demonteren lijkt me wat rigoureus; gewoon de kap eraf en het stof eruitpulken is waarschijnlijk al voldoende. :)
Laat die vriend van je maar terug komen dan, want die er zit stof in de kaart en dat krijg je er met een stofzuiger niet uit. Die kaart moet uit elkaar en ontstoft worden, daar mag je wel een uurtje voor uit trekken ;)
Met alleen de kap eraf en stof uit de koeler een kwartiertje. ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Roel1966
  • Niet online
Mee eens dat je echt niet je hele koeler van de videokaart hoeft te demonteren en een bus perslucht ook al heel afdoende kan werken, waarmee je ook op de moeilijk bereikbare plaatsen kan komen. Overigens nog een tip voor de rokers onder ons die shag roken namelijk met een vloeitje kan je gemakkelijk tussen de koelribben komen.

Verwijderd

Ik kan uit eigen ervaring zeggen kijk eens of het niet de video kaart is, ik heb zelf de Nvidea Geforce 9800 GT 512 Mb.
mijn pc viel ook soms wel en soms niet uit. Na een tijdje ging de pc niet meer aan. Ik ben ermee terug gegeaan naar de pc winkel en zijn hebbeng econstanteerd dat de video kaart defekt is.

Anders haal je eigen video kaart er eens uit en zet er een andere in en kijk of het probleem zo is verholpen.
Pagina: 1