Ik zit een beetje te dubben hoe mijn DHCP server precies z'n werk moet gaan doen. Ik ben mijn server opnieuw aan het installeren en wil graag het internet verkeer nu via mijn PC laten lopen ipv via de router. Zie hiervoor ook topic: \[Hyper-V] Welke serverrollen combineren?. Ik had het idee om de DHCP/DNS met AD op VM2 te draaien. Nu vraag ik me af wat precies de gateway wordt voor clients welke aan mijn router hangen.
Zie onderstaande schematisch weergave:
Wanneer de desktop/laptop een automatisch IP verkrijgt van de DHCP server, dan zal deze waarschijnlijk meekrijgen dat de gateway x.1 is, terwijl dit voor die tak van het netwerk niet beschikbaar is. x.1 zal het VLAN worden, terwijl x.? de fysieke netwerkkaart gaat worden die aangesloten wordt op de WAN poort van de router.
Ik zit wel redelijk in de netwerken/servers en dergelijke, maar op dit punt krijg ik toch vraagtekens
..
Zie onderstaande schematisch weergave:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| |----------| |-----------------------------| |-----------| | Internet | | Fysieke server | | VM1 | - DHCP, DNS | |-----| Server 2008 + TGM + Hyper-V | |--| x.10 | |----------| | eth0 eth1: x.1 |--| |-----------| | eth2: x.2 | | |-----------------------------| | |-----------| | | | VM2 | - Exchange | |--| x.11 | |--------------| |-----------| | |-----------| | Printer x.50 | - - - | x.5 | | | Laptop x.51 | | Switch/AP | | |-----------| | Desktop x.52 | |-----------| | | VM3 | - Webserver |--------------| |--| x.12 | |-----------| |
Wanneer de desktop/laptop een automatisch IP verkrijgt van de DHCP server, dan zal deze waarschijnlijk meekrijgen dat de gateway x.1 is, terwijl dit voor die tak van het netwerk niet beschikbaar is. x.1 zal het VLAN worden, terwijl x.? de fysieke netwerkkaart gaat worden die aangesloten wordt op de WAN poort van de router.
Ik zit wel redelijk in de netwerken/servers en dergelijke, maar op dit punt krijg ik toch vraagtekens

[ Voor 3% gewijzigd door Gamerkoe op 12-05-2010 22:14 ]
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output