Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02-2024
Excuus voor de vage topic opening, hoop dat onderstaand verhaal e.e.a. verheldert.

Hypothetische ( :z ) vraag over de werking van WW-uitkering:

Stel:
Persoon X werkt sinds kort bij een bedrijf en voelt al dat dit niets wordt (reden: irrelevant) De eerste maand zit er bijna op en er is afgesproken dat er 2 maanden proeftijd is.

Persoon X heeft inmiddels knoop door gehakt en gaat aankomend schooljaar (September) weer full time een opleiding volgen.

Indien persoon X na de proeftijd mag blijven (van de werkgever) zal X rond Augustus dienen aan te geven (maand opzegtermijn in acht nemende) dat X het niet meer ziet zitten en weer naar school gaat.

Wat is wijsheid betreffende het ontvangen van WW?
1) Na proeftijd in goed overleg uit elkaar gaan en in de WW gaan voor ca. 2 maanden, daarna beginnen aan de opleiding.

2) blijven werken tot Augustus en dan zelf opstappen (mijn inziens geen recht op WW, aangezien je zelf opstapt) en dan naar school gaan.

Reden van het in dubio zitten is volgende:
Persoon X heeft in totaal nog ca 5 a 6 maanden recht op WW (opgebouwde WW).

Is het zo dat indien optie 1 wordt gekozen: dat je NA de opleiding (duur 3 jaar) nog gebruik kan maken van de openstaande maanden WW waar X recht op zou hebben? Dit biedt wat spelingsruimte / extra tijd namelijk bij het vinden van een passende baan bij de genoten opleiding.

Is X bij kiezen optie 2 al het recht op WW kwijt ? Aangezien de regel is: "u mag niet verwijtbaar werkloos zijn: dus niet zonder acute noodzaak zelf ontslag nemen of ontslagen worden wegens ernstige misdragingen"

Ik hoop dat jullie snappen waarom X in dubio zit. Heeft iemand ervaring hiermee? of bruikbare tips?

Merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 15:19
Je krijgt niet zomaar WW. Je krijgt WW over het aantal gewerkte maanden gedeeld door 2 volgens mij. Dit moeten echte maanden zijn.

Het beeindigen van een een proeftijd telt niet als ontslagen worden. Persoon X kan dus wel fluiten naar zijn WW. Doorwerken en daarna naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Ik begrijp dat je niet zomaar WW krijgt. X heeft inmiddels 7 jaar gewerkt (dit houdt in vanaf 2003-heden gewerkt). Op basis daarvan lijkt mij recht op WW wel van toepassing.

Als na de proeftijd blijkt voor beide partijen dat het niet klikt, lijkt mij dat je niet "verwijtbaar" werkloos bent toch? Ergo, recht op WW.

[ Voor 6% gewijzigd door 3nzym3 op 06-05-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MMaster23 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:24:
Je krijgt niet zomaar WW. Je krijgt WW over het aantal gewerkte maanden gedeeld door 2 volgens mij. Dit moeten echte maanden zijn.
offtopic:
Was het maar zo'n feest, de helft van je arbeidsverleden WW kunnen trekken :P

Als ik het goed heb is het als volgt:
3 maanden mits je in de 36 weken ervoor 26 weken hebt gewerkt (kortdurende WW, wekeneis), daarna 1 maand per gewerkt jaar, mits je in de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar gewerkt hebt (langdurende WW, jareneis).
Met een maximum van 38 maanden (als je dus 38 jaar gewerkt hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 06-05-2010 13:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Volgens mij is het genuanceerder dan hierboven beschreven.

Ik heb het nu niet opgezocht maar volgens mij moet je om in aanmerking te komen voor WW tenminste 32 weken van het laatste jaar gewerkt hebben waarvan 12 weken onafgebroken. Wat betreft het aantal jaren werkervaring worden hier nu dingen door elkaar gehaald. Al heb je 1 of 20 jaar gewerkt dat maakt geen verschil.

Om na de opleiding in aanmerking te kunnen komen betekend het dus dat er tijdens de opleiding tenminste 32 weken, waarvan 12 onafgebroken gewerkt moet zijn in het laatste jaar. Of een opleiding in deze meetelt weet ik niet.

Eenmaal in de WW, ongeacht de duur ^^, zijn er natuurlijk ook weer bijkomende zaken zoals de sollicitatieplicht. Dit valt voor een maand wel te overbruggen. Eenmaal in de WW kan men zich namelijk ook weer ziek-melden en dan wordt het ZiekteWet dus UWV.

En als voetnoot, volgens mij is het één dag WW per gewerkte maand.

Al met al, ik ben ook van mening dat na het afronden van de proeftijd er wel degelijk WW aangevraagd kan worden. Daar zou ik ook de voorkeur aan geven boven WW na de opleiding omdat ik die kans klein acht. Neem nu lekker de tijd, terug naar school doe je niet zomaar even. Voorbereiding is essentieel. Ik spreek uit ervaring..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
galmoer schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:49:

Al met al, ik ben ook van mening dat na het afronden van de proeftijd er wel degelijk WW aangevraagd kan worden. Daar zou ik ook de voorkeur aan geven boven WW na de opleiding omdat ik die kans klein acht. Neem nu lekker de tijd, terug naar school doe je niet zomaar even. Voorbereiding is essentieel. Ik spreek uit ervaring..... :)
Akkoord, Neemt niet weg dat mijn vraag blijft:
Stel: recht op in totaal 5 maanden WW. X pakt/neemt nu 2 maanden WW voordat school begint. Laat 3 maanden recht op WW "over".
Zijn deze 3 maanden "recht"op WW te gebruiken NA de opleiding? Of gaat die vlieger niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Hmm, goede vraag inderdaad. Het is iets wat ik zou moeten weten.

Ik zou het graag voor je opzoeken, maar ik ben eigenlijk stieken aan het werk :)

Neem eens contact met deze mensen. Meestal kunnen zij deze vragen direct telefonisch beantwoorden. Geheel vrijblijvend en kosteloos! JEE _/-\o_

Hier trouwens alle antwoorden over WW-hoelang-hoeveel-wanneer....

[ Voor 21% gewijzigd door NMNN op 06-05-2010 13:59 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Ok! Thanks for the link.

Zal ze eens bellen (als ik weer thuis ben O-) ).

Btw iedereen thanx voor de prompte reacties. Mocht iemand nog meer info hebben hou ik me uiteraard aanbevolen.

Als ik uitsluitsel heb zal ik uiteraard de uitkomst mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hou je er ook rekening mee dat WW rechten best gemakkelijk kunnen vervallen - na scholing heb je over het algemeen geen recht op WW! (bij mijn weten iig).
Daarnaast: ik verwacht dat er nog best gesleuteld gaat worden aan de sociale uitkeringen in het kader van de aankomende bezuinigingen, dus ik zou er zeker niet op rekenen dat je na x tijd scholing nog recht op WW hebt, ook al zou dat nu misschien wel zo zijn.
En dat alles nog los van het feit dat ik vind dat 'n WW geen vangnet is "voor als je het even niet ziet zitten". 't Is 'n vangnet voor als je geen werk kunt vinden, je hebt werk, dus waarom zou je dat opzeggen?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Ik ken de exacte regels niet, maar wat zou kunnen is dat je wel recht hebt op WW wanneer de werkgever het in de proeftijd opzegd. Wanneer je zelf het gaat opzeggen dan niet.

Persoonlijk vind ik dat je gewoon door moet werken of vrij nemen zonder WW. De WW is een collectieve regeling voor mensen die noodgedwongen op eens zonder baan komen te zitten. Het is niet zo dat omdat je x maanden WW hebt opgebouwd deze ook moet krijgen.

Bekijk ook de positieve kanten van blijven werken:
* Je houdt wat meer geld over dan bij WW
* Geen gat in je CV alhoewel dat natuurlijk vrij klein is, maar ik denk wel dat het beter is dan op je CV hebben staan dat de proeftijd niet verlengd is.
* Geen rompslomp met WW (sollicitatieplicht etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Ik ken de exacte regels niet, maar wat zou kunnen is dat je wel recht hebt op WW wanneer de werkgever het in de proeftijd opzegd. Wanneer je zelf het gaat opzeggen dan niet.

Persoonlijk vind ik dat je gewoon door moet werken of vrij nemen zonder WW. De WW is een collectieve regeling voor mensen die noodgedwongen op eens zonder baan komen te zitten. Het is niet zo dat omdat je x maanden WW hebt opgebouwd deze ook moet krijgen.

Bekijk ook de positieve kanten van blijven werken:
* Je houdt wat meer geld over dan bij WW
* Geen gat in je CV alhoewel dat natuurlijk vrij klein is, maar ik denk wel dat het beter is dan op je CV hebben staan dat de proeftijd niet verlengd is.
* Geen rompslomp met WW (sollicitatieplicht etc).
Bedankt voor je feedback, verhaal is eigenlijk kort gezegd dat X (niet ik maar de wederhelft) iedere dag met een brok in de keel/ pijn in de maag heen gaat omdat de collega's haar echt niet leuk behandelen (zelfs na gesprekken met de baas). Daarom ben ik gewoon aan het rondkijken naar onze opties (naar school gaan staat in principe vast nu).

Het is uiteraard niet dat ik info probeer te vergaren om on-etische acties uit te voeren. Vind echter wel dat als ze recht heeft op WW, ik dit gewoon aanvraag. Ik probeer vandaag te achterhalen wat er met WW gebeurt als met wederzijds goedvinden contract niet wordt verlengd. Mocht er geen WW recht zijn, gaan we kijken naar evt. toch maar doorwerken en dan 1 maand van tevoren contract opzeggen (onder het motto door de zure appel heen bijten).

Uiteraard begrijp ik dat je met WW op 70% van je loon komt te staan, het "gat" van 2 maanden is te overbruggen :+ (op je CV zet je natuurlijk niet dat je bent ontslagen in proeftijd ;), dat weerleg je met verhaal voorbereiden op nieuwe fase in je leven/ nieuwe opleiding en de bijbehorende voorbereiding.
Sollicitatieplicht vervalt als je weer naar school gaat.

Nogmaals dank voor de reacties _/-\o_ , ik ga alles intern voorleggen/overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
3nzym3 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:13:
[...]
Bedankt voor je feedback, verhaal is eigenlijk kort gezegd dat X (niet ik maar de wederhelft) iedere dag met een brok in de keel/ pijn in de maag heen gaat omdat de collega's haar echt niet leuk behandelen (zelfs na gesprekken met de baas). Daarom ben ik gewoon aan het rondkijken naar onze opties (naar school gaan staat in principe vast nu).

Het is uiteraard niet dat ik info probeer te vergaren om on-etische acties uit te voeren. Vind echter wel dat als ze recht heeft op WW, ik dit gewoon aanvraag. Ik probeer vandaag te achterhalen wat er met WW gebeurt als met wederzijds goedvinden contract niet wordt verlengd. Mocht er geen WW recht zijn, gaan we kijken naar evt. toch maar doorwerken en dan 1 maand van tevoren contract opzeggen (onder het motto door de zure appel heen bijten). ...
Uiteindelijk is de WW een verzekering waar premie voor betaald wordt. Het is niet zoals de bijstand die juist door alle belastingbetalers betaald wordt. Gewoon gebruik van maken dus als het kan.

Maar belangrijker is het welzijn van je vriend/vriendin. Dat is veel belangrijker. Ik zou persoonlijk de situatie niet nog laten doorbestaan, maar ongeacht of er wel of geen recht op WW bestaat gelijk weggaan. Maar ja, ik ken jullie financiele situatie verder niet natuurlijk. Juist de proeftijd is een mooi moment, omdat je per direct weg kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wegbijcentric
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10-2017
Heb deze vraag drie jaar geleden gesteld en tegen mij werd gezegd zoek maar een baan en ga dan in de avonduren studeren voor je master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

ManiacsHouse

Scheisse!

wegbijcentric schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:38:
Heb deze vraag drie jaar geleden gesteld en tegen mij werd gezegd zoek maar een baan en ga dan in de avonduren studeren voor je master.
Ligt eraan, als de wederhelft recht heeft op stufi dan heeft ze een klein beetje inkomen. Maar of die vlieger op gaat. Wonen jullie samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
ManiacsHouse schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:43:
[...]

Ligt eraan, als de wederhelft recht heeft op stufi dan heeft ze een klein beetje inkomen. Maar of die vlieger op gaat. Wonen jullie samen?
In principe heeft ze gewoon recht op stufi, dit is dan ook onze basis om het inkomen wat wegvalt enigszins te compenseren.. We wonen samen (koophuis), hebben een geregistreerd partnerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als ze zo gepest wordt dat ze er ziek van wordt, kan ze zich ook gewoon ziek melden natuurlijk... Ik zie in m'n omgeving steeds meer de trend dat medewerkers liever ontslag nemen, dan dat ze zich ziek melden (zelfs als ze dat wel zijn of dreigen te worden). Als het dan gaat om werkgerelateerde ziekte (overwerkt, pesten, etc) dan vind ik echt dat de werkgever hiervoor op moet draaien. Als iedereen ontslag blijft nemen, heeft hij nooit een stimulans om er wat aan te doen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11

defiant

Moderator General Chat
Ardana schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:16:
Daarnaast: ik verwacht dat er nog best gesleuteld gaat worden aan de sociale uitkeringen in het kader van de aankomende bezuinigingen, dus ik zou er zeker niet op rekenen dat je na x tijd scholing nog recht op WW hebt, ook al zou dat nu misschien wel zo zijn.
Het is wel zo dat in bijna alle plannen voor hervorming van de arbeidsmarkt zeer zwaar wordt ingezet op scholing en het actueel houden van kennis, met als (theoretische) gedachtegang dat als het ontslagrecht wordt afgeschaft men toch sneller weer aan een baan komt.

Overigens ken ik een voorbeeld van iemand die met behoud en zelfs verlenging van WW een studie mocht volgen die z'n arbeidsmarkt kansen vergrootte. Probleem daarbij is dat de rek daarvoor geheel bij persoon ligt die het dossier behandeld.

De WW is trouwens een typisch voorbeeld van hoe onbetrouwbaar dit soort 'sociale verzekeringen' zijn. Je betaald voor bepaalde voorwaarden die door de overheid eenzijdig kunnen worden veranderd of zelf afschaft. Zo kan je je hele leven premie hebben betaald voor WW, maar door veranderde regelgeving opeens maar recht hebben op maximaal 6 maanden WW.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 07:50
>12 jaar geleden heb ik ook een studie gevolgd met behoud van WW, maar wel onder stricte voorwaarden/bijzondere omstandigheden.
- baan op dat moment was via uitzendbureau en moest er "een maandje uit", omdat ze volgens de wet toen me in vaste dienst moesten nemen. ik werd dus inderdaad werkloos.
- vooruitzichten op werk passend bij opleiding waren erg slecht
- opleidingsbureau bood een studie van 3 maanden met gegarandeerd een jaar werk in IT.

Vooraf heb ik telefonisch contact gehad en later nog een brief gestuurt met uitleg.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Pagina: 1