Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-11 10:51
Beste Forummers,

Ik ga binnenkort weg bij mijn huidige werkgever. Nu heb ik hier een opleiding gevolgd, en volgens de studieregeling moet ik nog 1000 euro terug betalen. Dit klopt allemaal en dit is verder geen probleem. Wat voor mij wel een probleem is, is het volgende:

Ze willen deze studiekosten inhouden van mijn salaris in mei. Terwijl de eindafrekening pas in juni plaats vindt.

In deze eindafrekening worden ook mijn vrije dagen uitbetaald (+- 35 stuks). Ik vindt het nogal vreemd dat ze die studiekosten al van te voren in houden op mijn salaris terwijl dit m.i. bij de eindafrekening hoort. Ik heb gevraagd of de studiekosten niet bij de eindafrekening kunnen, maar dat was niet mogelijk... Ik zit er niet op te wachten dat er zomaar 1000 euro op mijn salaris wordt ingehouden. Kunnen ze dit toch zo maar doen?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Volgens mij kunnen ze dit zomaar doen. Ik weet niet hoe het het precies in je arbeidsovereenkomst is opgenomen?

• Erkel
Er staat niets in de studieregeling of arbeidsovereenkomst over hoe de kosten worden verrekend. Er staat alleen dat je het moet terugbetalen. Dus niet dat het ingehouden wordt....

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Never mind :z

[ Voor 75% gewijzigd door battler op 06-05-2010 11:33 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik weet vrij zeker dat ze dit niet kunnen doen. INAL etc, maar loon moet gewoon uitbetaald worden en eventuele vorderingen kunnen niet zonder toestemming van de werknemer verrekend worden.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Kunnen ze je niet tegemoet komen door je een voorschot van 1000 euro op juni te geven?

Pragmatische oplossingen werken vaak het beter dan proberen je recht te halen.

• Erkel
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Zal het is voorstellen...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Erkel schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:15:
In deze eindafrekening worden ook mijn vrije dagen uitbetaald (+- 35 stuks).
Je weet dat vakantiedagen daar niet echt voor bedoeld zijn ?

Je kunt overwegen om bij je oude werkgever je dagen gewoon op te maken (langer in dienst).

Als je ze laat uitbetalen komt de fiscus ook er van genieten ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
ik zou bekijken of de 1000 euro studiekosten verrekend kunnen worden met 35 bruto vakantiedagen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Erkel
Dat is wel waar, maar vakantiedagen behoren te worden uitbetaald aan het einde van het dienstverband. En je neemt ze als onbetaalde vakantiedagen mee naar je nieuwe werkgever.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Voor zover ik begrepen had mogen vakantiedagen in dat geval uitbetaald worden.
Waarbij dat als laatste optie gebruikt kon worden.

Je kunt ze ook opnemen bij je huidige werkgever, en met je nieuwe werkgever afspreken dat je de dagen die je dan al bij hem aan de slag gaat als vakantiedagen terug krijgt.

Eenmaal weg, zijn ze weg.
Ik zou blijer worden van extra vakantiedagen dan van wat extra geld.

Maar goed, het gaat richting offtopic ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

^^ Met Hielko. Werkgevers mogen niet zomaar verrekenen - ook niet bij einde dienstverband. Maar goed, het is altijd lastig zoiets. En wat betreft vakantiedagen uitbetalen & de belastingdienst: tenzij je door die uitbetaling ineens in de 50%-schaal terecht komt, krijgt de belastingdienst geen cent meer dan bij een normale uitbateling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...In deze eindafrekening worden ook mijn vrije dagen uitbetaald (+- 35 stuks)....
offtopic:
Had je nog dagen van vorig jaar over of zo, want 35 dagen na ongeveer een half jaar komt neer op zo'n 70 per jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Roenie op 07-05-2010 08:54 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
Werkgevers mogen niet zomaar verrekenen, ook niet als er een geldige vordering is, behalve bij einde dienstverband en dan alleen met de eindafrekening voor zover die niet het reguliere salaris betreft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• flashin
De werkgever kan tijdens het dienstverband slechts in een beperkt aantal situaties een vordering met het loon verrekenen, namelijk:
•de werknemer is aan de werkgever schadevergoeding verschuldigd;
•door de werkgever opgelegde boetes, maximaal 1/10 van het loon;
•een verstrekt voorschot op het loon, mits dit schriftelijk is vastgelegd;
•teveel verstrekt loon (onverschuldigd betaald);
•huur van door de werkgever verstrekte woonruimte, gereedschappen e.d.
Lijkt mij dat de studiekosten een boete is omdat jij het bedrijf eerder verlaat.
Vraag is wel of het bedrag wel in 1x ingehouden mag worden (1/10 van je salaris)

[ Voor 4% gewijzigd door flashin op 07-05-2010 10:37 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Wat is eigenlijk het probleem met een verrekening in mei? Waarom moet en zal die verrekening in juni plaatsvinden? Met een goede reden is de werkgever ongetwijfeld makkelijker te overtuigen dan zonder. Ik heb tot op heden nog geen goede reden gezien.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

argro schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:44:
Waarom moet en zal die verrekening in juni plaatsvinden?
Omdat dat kennelijk afgesproken is, getuige:
Terwijl de eindafrekening pas in juni plaats vindt.
Beetje vreemd om in mei de studiekosten te verekenen, terwijl in juni openstaande vakantiedagen en opgebouwd vakantiegeld uitgekeerd gaan worden. Het zou dan ook mijn voorkeur hebben om alles in één keer tegen elkaar weg te strepen om vervolgens het restant te verekenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik kan het me wel voorstellen Argro, als iemand bij mij even 1000 euro zou inhouden dan zou ik het deels moeten lenen (lees rood staan) om rond te komen, en dat kost nog weer extra geld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Question Mark schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:47:
[...]
Omdat dat kennelijk afgesproken is, getuige:

[...]

Beetje vreemd om in mei de studiekosten te verekenen, terwijl in juni openstaande vakantiedagen en opgebouwd vakantiegeld uitgekeerd gaan worden. Het zou dan ook mijn voorkeur hebben om alles in één keer tegen elkaar weg te strepen om vervolgens het restant te verekenen.
Normaal gesproken wordt het vakantiegeld toch in mei uitgekeerd? Ik vermoed dat het in mei willen inhouden omdat je dan niet opeens een heel laag salaris hebt in juni.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
flashin schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:36:
[...]
Lijkt mij dat de studiekosten een boete is omdat jij het bedrijf eerder verlaat.
Vraag is wel of het bedrag wel in 1x ingehouden mag worden (1/10 van je salaris)
Studiekosten die verrekend worden zijn IMHO geen boete, en het is dan ook niet meer dan normaal dat het gewoon met de eindafrekening meegenomen word.

Ik snap dan ook niet helemaal wat de reden is om dat al eerder te verrekenen? Als het verder geen problemen oplevert met je saldo, zou ik er niet heel moeilijk over doen. Maar ik kan me best voorstellen dat het lastig is als je even € 1000,- voor moet schieten.

Ik zou ook gewoon proberen te overleggen met de werkgever over een passende oplossing. Het eenvoudigst lijkt me om de studiekosten gewoon mee te nemen in de eindafrekening. Maar als dat administratief lastig is, zou het inderdaad een goede tussen-oplossing zijn om gewoon een voorschot van € 1000,- mee te rekenen ( Wat feitelijk weer op hetzelfde neerkomt natuurlijk ;) ).

Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk in overleg gaan, want anders kun je er weinig meer aan veranderen, en je zit er waarschijnlijk ook niet op te wachten om het op de spits te drijven.

Maar zoals al een aantal keer gezegd is, staat de werkgever in ieder geval niet in zijn recht om het te verrekenen.

edit:
Ah het vakantiegeld komt natuurlijk ook in mei, dus dan valt de "schade" waarschijnlijk wel mee. Maar dat neemt niet weg dat het toch een vreemde gang van zaken is.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 07-05-2010 10:59 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Standeman schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:57:
[...]

Normaal gesproken wordt het vakantiegeld toch in mei uitgekeerd?
Vaak wel, maar niet elke werkgever doet dit. Mijn eerste werkgever keerde het in april uit, mijn huidige in juni.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Question Mark schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:02:
[...]
Vaak wel, maar niet elke werkgever doet dit. Mijn eerste werkgever keerde het in april uit, mijn huidige in juni.
En sommige doen het per maand.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik weet niet of het al gezegd is, maar:

er mag NIETS op je loon worden ingehouden ZONDER dat daarover vooraf een SCHRIFTELIJKE overeenkomst is.

Dus als je niet vooraf getekend hebt dat die studiekosten op je loon ingehouden mogen worden dan mogen ze dat niet doen.

[edit]
Ik had hier geschreven dat het ook niet op de eindafrekening mag worden ingehouden, maar dat is fout.

Het mag wel op de eindafrekening worden ingehouden, ook zonder accoord vooraf, daar is de eindafrekening namelijk voor. Maar het mag niet ingehouden worden op enige loonbetaling.

Stel dat de eindafrekening negatief zou uitvallen, dan mag dit dus niet in mindering gebracht worden op je laatste loon, tenzij je schriftelijk met je werkgever afspreekt dat dit wel mag.

[ Voor 53% gewijzigd door Mx. Alba op 12-05-2010 14:50 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Zit in hetzelfde schuitje, en ik krijg gewoon mijn loon straks overgemaakt aan het einde van de maand. Daarna wordt pas een eindafrekening gemaakt. Daarbij worden alle dingen (hopelijk :P) verrekend, zoals openstaande vrije dagen, bonus en overige dingen in mijn voordeel, en natuurlijk de openstaande rekening voor "opleidingen" in mijn nadeel. De kosten van de opleiding word echter betaald door mijn toekomstige werkgever. Dus ga met die eindafrekening naar mijn toekomstige werkgever en deze zal dat betalen.

• flashin
@albantar: Een rechtmatige vordering, dus (schriftelijk) overeengekomen, mag altijd bij een eindafrekening ingehouden worden. Tussentijdse inhoudingen op het loon is een ander verhaal.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

flashin schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:45:
@albantar: Een rechtmatige vordering, dus (schriftelijk) overeengekomen, mag altijd bij een eindafrekening ingehouden worden. Tussentijdse inhoudingen op het loon is een ander verhaal.
Inderdaad, daar dacht ik ook later aan. Dus het mag idd wel zonder accoord vooraf op de eindafrekening worden ingehouden, maar niet op enige loonbetaling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1