Toon posts:

MBps vs. MB/s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Valt me in het laatste SSD artikel op dat er consequent MBps wordt geschreven. Ik vindt dat maar raar en lastig lezen... Waarom niet gewoon MB/s zoals de hele wereld doet?

Bij netwerk snelheden zie je wel vaak Mbps.... daar is het wel handig om op die manier extra onderscheid te maken in bits and bytes. (Dat werkt natuurlijk alleen als je de megabyte snelheden met een deelstreep opschrijft.) Maar voor de rest zie ik geen reden om van de normale standaard notatie af te wijken...

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik vind het persoonlijk het handigst bij bits te spreken over kbps en Mbps en bij bytes over kB/s en MB/s. Het onderscheid is dan duidelijker, ook automatisch in de uitspraak. Bij bits is de uitspraak dan namelijk em-bits en bij bytes is het megabytes.

Mbps en MBps lijken teveel op elkaar om duidelijk te kunnen onderscheiden vind ik.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

We gaan uiteraard niet afhankelijk van bits of bytes voor deelteken of p kiezen - daarvoor is het onderscheid tussen hoofd- en kleine letters 'b' uitgevonden. Wat mij betreft is het dus of Mbps en MBps, of Mb/s en MB/s en beide varianten zijn in beginsel natuurlijk goed. Overigens is er volgens mij geen 'standaardnotatie' - er zijn hele volksstammen die kmph schrijven en er zijn hele volksstammen die km/h schrijven.

Dergelijke termen komen bij ons nogal eens in aaneenschrijvingen voor: 100Mbps-adapter, 80MBps-geheugen, ik roep maar even wat. Het gebruik van een deelteken betekent dan dat er twee leestekens in zo'n term staan en dat vind ik weer vervelend lezen. Voor de welbekende rust in het tekstbeeld is daarom - al een paar jaar geleden trouwens - gekozen om 'per' consequent met een een p aan te duiden.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het onderscheid tussen hoofd- en kleine letters blijkt voor sommige mensen echter vaak te subtiel te zijn om direct op te merken. Of dat aan die mensen (myself included) ligt of aan de tekst laat ik even in het midden, maar wellicht kan het handig zijn extra duidelijkheid te verschaffen bij dit soort informatie, waarbij een juist begrip van de situatie nogal relevant ( factor 8 ) is. Maargoed, ik snap het punt van consequent zijn ook wel weer...