Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• phoenix_555
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-10 15:27
Yoo,

Ik had vorige jaar HBO technische informatica gedaan, alleen viel het me erg tegen en wou ik niet zoveel programmeren dus ga ik dit jaar waarschijnlijk beginnen aan systeembeheerder HBO.

Dus mijn vraag is: moet ik veel programmeren in systeembeheerder?
Ik heb de studiepunten van vorige jaar nog waarbij ik de eerste 2 programmeer toetsen al heb gehaald (op de hogeschool utrecht)
Ik wil meer met de hardware bezig zijn dan software matig dus o.a computersystemen, netwerken bouwen, servers opzetten enz. en kan ik wel aardig in PHP en SQL programmeren.

Wat moet ik doen? :/

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 00:33

HMS

Je wilt dus meer de Infrastructuur kant op? Ben zelf geen expert maar bij mij op school is dat nog altijd de Technische Informatica. En programmeren valt dan in het raakvlak met de 'gewone' Informatica.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
Hij heeft al een jaar TI gedaan ;) En ik kan je vertellen dat mijn Technische Informatica-opleiding (Inholland Delft) ook erg veel programmeren is en maar weinig systeembeheerder-zaken. Eigenlijk alleen beetje Cisco (CCNA 1 t/m 4).

The devil is in the details.

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
Volgens mij krijg je er alleen java programmeren. Zodat je wat kennis maakt met het principe van programmeren. Dat is tenminste wat ik opmaak uit de gegeven informatie op de website.
Ik geloof dat dit programma je opleid tot iets anders dan wat jij voor ogen hebt? Tenminste het daadwerkelijk opbouwen van netwerken en servers opzetten zie ik niet direct terug komen. Waarom verkies je het om deze opleiding te doen?

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

Verwijderd

phoenix_555 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:40:

Ik wil meer met de hardware bezig zijn dan software matig dus netwerken bouwen, servers opzetten en kan ik wel aardig in PHP en SQL programmeren.

Wat moet ik doen? :/
Je geeft hier dus aan dat je geen systeembeheerder wilt worden.. maar wel de opleiding systeembeheer wilt volgen.. 8)7

Ik volg de duale vorm hiervan op de HU en hou er rekening mee dat deze opleiding misschien 20% netwerk gericht is, de rest is algemene theorie en een beetje server (software) gericht.

Wil je echt de netwerk/infrastructuur kant op dan heb je misschien meer aan cursussen zoals CCNA/P en evt VmWare en storage oplossingen aangevuld met MCITP:EA

Op zich een leuke opleiding en een HBO papiertje doet het aardig op de arbeidsmarkt maar verwacht niet teveel van de netwerk kant in deze opleiding. Je krijgt 2-3 opdrachten voor netwerken en je volgt CCNA en 2 modules CCNP op school maar krijgt geen certificaat..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 11:21 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23
Volg zelf nu al 2 jaar systeembeheer aan de HU en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet tegenvalt. Als je puur en alleen servers wilt leren opzetten en netwerken beheren moet je niet hier zijn. Maar goed bij geen enkele opleiding krijg je puur praktijk zoals servers en netwerk. De opleiding is redelijk algemeen, je kan er dus nog veel kanten mee op.

Programmeren valt heel erg mee. Je krijgt volgens mij nog steeds wat java inderdaad maar dat is kinderlijk simpel. SQL zit er ook 1 (misschien 2) kwartalen in. Hiernaast krijg je ook wat scripting, bij mij was dit nog python maar dit kan veranderen. Was ook niet heel erg moeilijk.

Voor de rest krijg je ccna 1t/m en ccnp op netwerkgebied. Kleine opsomming van de vakken die je krijgt: linux/unix, operating system, python scripting, informatiekunde, organisatiekunde, engels, security, systeem en netwerk integratie, exploitatie en beheer, databases, sql, computersystemen en netwerken, windows, infrastructuren, netbeheer, bedrijfskunde en recht.

Overigens heb ik een combi traject gevolgd. Laatste jaar mbo en 1e jaar hbo samengevoegd. Als je nog meer wilt weten moet je maar een gil geven. Ik weet overigens ook wel wat mensen op de HU waar je contact mee op kan nemen als je meer info wilt.

En dan nog 1 dingetje. Remko24 heeft het hierboven over geen certificaat krijgen na je ccna en ccnp. Ik weet dat je in overleg met docenten in ieder geval vouchers kan krijgen voor microsoft certificaten (gister nog eentje gedaan). Cisco schijnt ook te kunnen maar dat heb ik zelf nog niet gedaan (die staan voor volgend jaar op mijn planning).

• phoenix_555
Wow, snelle reacties :)
Nee, ik bedoel met netwerk bouwen etc. dat ik veel dingen wil opzetten wat een systeembeheerder doet(dacht ik) zoals windows linux etc. etc. dus niet alleen netwerk maar een klein deel van de opleiding

De vakken die Craven87 opnoemde lijken me de juiste richting wat ik wil gaan doen.
Want (voor de HU ICT'ers) vond ik computersystemen en netwerken vak echt heel leuk en interessant.

Sorry voor de verwarring en bedankt voor de reacties!
~ Phoenix

[ Voor 3% gewijzigd door phoenix_555 op 06-05-2010 12:11 ]

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Volgens mij zijn bijna alle HBO informatica opleidingen vrij algemeen met een hoop programmeren ook in de opleiding. Verder de specifieke dingen zoals Microsoft server producten e.d. leren dan zul je via certificaten gaan leren waarschijnlijk na je opleiding. Of tijdens je opleiding natuurlijk als je het zelf wil betalen.

Verder zie ik in vacatures voor systeembeheerders ook dat er vaak gewoon word gevraagd naar een HBO informatica opleiding, en ook niet specifiek technische informatica of systeembeheer o.i.d.

• phoenix_555
Ik had voordat ik weg ging bij TI gekeken welke vakken een systeembeheerder in het eerste jaar krijgt, systeembeheerders zouden in het eerste jaar bijna geen programmeer stof meer krijgen behalve Python (aangezien ik de eerste 2 programeer toetsen van de eerste 2 blokken al gehaald had)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23
phoenix_555 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:07:
Wow, snelle reacties :)
Nee, ik bedoel met netwerk bouwen etc. dat ik veel dingen wil opzetten wat een systeembeheerder doet(dacht ik) zoals windows linux etc. etc. dus niet alleen netwerk maar een klein deel van de opleiding

De vakken die Craven87 opnoemde lijken me de juiste richting wat ik wil gaan doen.
Want (voor de HU ICT'ers) vond ik computersystemen en netwerken vak echt heel leuk en interessant.

Sorry voor de verwarring en bedankt voor de reacties!
~ Phoenix
Vergeten te vermelden in mijn 1e post. Je krijgt ook per kwartaal een project waar in je dus wel bvb een netwerk ontwerp en een testopstelling bouwt om de werking te demonstreren. En als je computersystemen een netwerken een leuk vak vond dan denk ik dat systeembeheer wel wat voor jou is. Dit vak ligt als basis voor veel andere vakken.
Pagina: 1