Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Hallo,

ben opzoek naar een switch met de volgende mogelijkheden:

Vlan, QoS, power over ethernet,24 poorts, gigabit van het merk 3com of hp.
Het liefst zo goedkoop mogelijk met een goede garantie periode.

alleen tijdens het rondzoeken op internet staat er zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Op azerty staan bijvoorbeeld de:

HP ProCurve Switch 1810G-24 voor 246 euro
3Com Switch 4210 voor 273 euro

Deze voldoen volgensmij aan mijn eisen behalve dat ze geen power over ethernet hebben. Dan kom je volgensmij al gauw op de 800 euro. zoals de: 3com 4500PWR.

Mijn vraag aan jullie is: welke switch of switches raden jullie aan waaraan al mijn eisen voldoen. Ik heb al behoorlijk wat onderzoek verricht maar kan DE switch nog niet vinden.

Verder heeft draytek ook nog wel mooi switches zoals de VG2240 en de P2260. Waarbij alleen de p2260 voorzien is van POE.

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Volgens mij zit op alle HP procurves levenslange garantie, dit vind ik persoonlijk dusdanig waardevol dat mijn rack er ook mee volhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als die switches aan jouw eisen voldoen, zal een merk als HP of 3COM altijd wel OK zijn.

Een switch is ook aardig straight-forward, ondanks de leuke opties. Kijk wel even of ze managed zijn, maar ik neem aan van wel. Waarom heb je PoE nodig? Telefonie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor HP gaan. HP heeft onlangs 3com gekocht voor 2,7 miljard, dus al zou je een 3com nemen..... koop je toch nog bij HP.

Al vraag ik me af, of die 1810G kan wat jij wil. Het is om te beginnen geen L3-switch, dus als je wil gaan routen zul je naar een duurdere (2800-serie?) moeten kijken. Maargoed, daar kom je zelf vast wel uit. Wil je echt een "beest", dan kan ik je de 3500-serie aanraden. Maar dan zul je je budget moeten vertienvoudigen.

Je kunt ook kijken naar een Gb-switch zonder PoE en dan een simpele HP 2610PWR aanschaffen voor PoE. Die is dan wel maar 100Mb met 2x Gb-uplink en dan heb je nog 2 SFP-slots vrij (bij de 2610 kun je die gelijktijdig met de Gb-uplinks gebruiken, geen "dual-personality"-ports dus).

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55
Als je HP wilt en 24 GB poorten met PoE kom je al uit bij de 2520G-24PoE. Deze zijn wel een stuk duurder, rond de 1000 euro uit mijn hoofd. HP heeft hier trouwens een mooie product selector voor: http://www.procurve.com/Products/Selector/switches/index.htm

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
Je zou ook kunnen gaan voor een Netgear.
Gigabit en POE makt het natuurlijk wel prijzig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
@madgoblin: Klopt, de selector heb ik ook gebruikt maar je kunt er niet precies alle dingen invoeren.

@exorcist: Power over Ethernet word inderdaad gebruikt voor de telefonie.

@BazzH: Zo'n HP2610PWR heeft dus geen power over internet?

Kortom. Wil ik een switch van HP MET power over ethernet kom ik het met de goedkoopste oplossing op de 2520-14PoE switch uit?

Heeft één van jullie ook ervaring met een draytek P2260? Aangezien wij veel gebruik maken van de Draytek 2820N routers hebben wij wel goede ervaringen met Draytek.

Gigabit is verder geen echte must have maar natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Waarvoor ga je de switch gebruiken? De meeste werkplekken hebben namelijk niet zoveel aan een gigabit switch..

Zelf ben ik erg tevreden over de HP Procure 2610-24-PWR, maar die is zoals hierboven gemeld wel 100 mbit. Zitten echter wel 2 Gigabit poorten en 2 Gigabit SFP-poorten op die je kunt gebruiken voor uplink naar andere switch(es)

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Ik zou persoonlijk niet zo snel een Draytek switch nemen. Heb de ervaring dat de meeste routers in ieder geval na een jaar of 3 /4 toch een stuk minder goed gaan functioneren en gaan haperen.

De goedkoopste HP switch met die functies is inderdaad de 2520 8 poorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
De switch gaat gebruikt worden voor werkplekken met telefonie.
De QoS functie gaat gebruikt worden zodat telefonie voorrang krijgt op data.

Gigabit is in principe daarom ook geen Must have. Daarin tegen is PoE weer wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NL_Scratch schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:04:
[...]

@BazzH: Zo'n HP2610PWR heeft dus geen power over internet?

Kortom. Wil ik een switch van HP MET power over internet kom ik het met de goedkoopste oplossing op de 2520-14PoE switch uit?

[...]

Gigabit is verder geen echte must have maar natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Power over Internet bestaat niet. Wel Power over Ethernet en dat heeft de 2610PWR wel. Je hebt hem volledig PoE (24 poorten dus) of half PoE (12 van de 24 poorten dus).

Wat de goedkoopste oplossing is, ga ik niet voor je uitzoeken. Ik kan je wel vertellen dat die 2610PWR's hele fijne switches zijn voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Klopt power over internet bestaat niet. Iets te snel getikt is aangepast!

Ik las op internet dat de PWR afkorting in principe staat voor de PoE?

de 2610 serie is inderdaad nog betaalbaar ook.
Mag ik nog even vragen waarin je kunt zien of hij 12 poorts of 24 poorts PoE is?

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 06-05-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Hoeveel ip toestellen ga je aansluiten ?
Mag ik vragen welk merk ? (zit zelf in de telefonie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 13:05
NL_Scratch schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:16:
Klopt power over internet bestaat niet. Iets te snel getikt is aangepast!

Ik las op internet dat de PWR afkorting in principe staat voor de PoE?

de 2610 serie is inderdaad nog betaalbaar ook.
Mag ik nog even vragen waarin je kunt zien of hij 12 poorts of 24 poorts PoE is?
PWR staat voor Power ja, en je kunt het aan het type nummer van de switch zien hoeveel poorten hij voor power beschikbaar heeft.
Wij gebruiken zelf deze poorten ook in combinatie met date en telefonie, en werken perfect moet ik zeggen en configureren is een fluitje van een cent.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
@tlpeter: Aantal ip toestellen is nog nog niet precies bekent kan zijn van tussen de 5 en 10 maar ook meer. Dit hang nog even van de ruimte af.
Er zullen voornamelijk Aastra en Snom toestellen worden gebruikt.

@Jeroenvdnberg: oke, jullie maken ook gebruik van de 2610 serie?

Verder zag ik op internet ook de 3com switch: 3com Baseline Plus Switch 2928. De voldoen volgensmij ook aan de eisen. Kosten zo rond de 550 euro. Ook zag ik de Baseline Switch 2426-PWR Plus voorzien van PoE maar helaas geen QoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Als het niet per se HP of 3com hoeft te zijn is Cisco misschien ook een leuke optie. Ze hebben tegenwoordig switches met Lan-lite software die een hoop functies niet bevatten maar ook een stuk goedkoper zijn. Check bijvoorbeeld de Catalyst 2960, die staat te koop voor rond de 850 eu.
Mocht je Dell overwegen: dat zou ik zeker niet doen. Ik heb een beetje ervaring met die dingen, en hoewel het geheel stabiel draait en niet duur is, is de documentatie hopeloos en de configuratie interface (browser, en helemaal de CLI) totaal onduidelijk

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

NL_Scratch schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:32:
@tlpeter: Aantal ip toestellen is nog nog niet precies bekent kan zijn van tussen de 5 en 10 maar ook meer. Dit hang nog even van de ruimte af.
Er zullen voornamelijk Aastra en Snom toestellen worden gebruikt.

@Jeroenvdnberg: oke, jullie maken ook gebruik van de 2610 serie?

Verder zag ik op internet ook de 3com switch: 3com Baseline Plus Switch 2928. De voldoen volgensmij ook aan de eisen. Kosten zo rond de 550 euro. Ook zag ik de Baseline Switch 2426-PWR Plus voorzien van PoE maar helaas geen QoS.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn baselines unmanaged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ik zag op internet dat de 2928 een managed switch is

de Netgear GS724TP kwam ik net ook nog tegen. Voor een prijs van 440 euro heb je een 24 poorts gigabit switch met alle gestelde eisen!:) iemand ervaring met deze switch?

[ Voor 62% gewijzigd door NL_Scratch op 06-05-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb wel ervaring met de FS728TP.
Goede switch voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Met wat voor apparatuur heb jij deze switch in gebruik?

Ik ben gewoon naar een A-merk switch waarbij ik vlans kan maken, Power over ethernet voor telefonie en QoS zodat ik telefonie, OF een gegarandeerde bandbreedte kan geven OF een percentage van de bandbreedte zoals 25% telefonie, 60%data en 15% pin etc.

Gigabit is geen Must maar is wel zo handig.

De volgende switches trekken mijn aandacht:

Linksys SRW224g4p
3com baseline plus 2928
HP procurve 2610 24pwr
Netgear Gs724TP

alleen de keuze maken tussen deze switches word moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Wordt gebruikt voor IP telefonie samen met wat servers en pc's
Maar voor 10 toestellen hoef je je echt niet druk te maken om QOS :+

Maar je zou een eigen vlan kunnen maken voor de toestellen en QOS in stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
klopt, maar ik wil gewoon zekerheid. Spraak mag gewoon niet leiden onder het dataverkeer.

maar jij (tlpeter) maakte ok gebruik van die linksys switch? wat heb je er allemaal op aangesloten en wat heb je ingesteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Wij maken gebruik van Netgear switches.
Wat er ingesteld is vlans op deze switches.

Met een paar toestellen zul je echt geen last hebben.
Ik zou het eerst eens proberen zonder QOS mits het natuurlijk geen zwaar belast netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

tlpeter schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:08:
Met een paar toestellen zul je echt geen last hebben.
Hoe weet je dat nou zonder zijn netwerk verder te kennen? Als ze nou heel veel aan filesharing doen of allemaal fat clients hebben die continue bestanden over het netwerk heen en weer halen etc.? Wordt leuk als je aan de telefoon zit, je even een flinke PDF van 30 Mb moet openen en je verbinding verbroken wordt.

Als je alleen thin clients gebruikt is er een kleine kans dat men er last van gaat krijgen, anders altijd QoS-instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Je hebt de zin er onder dus niet goed gelezen.
Ik zit al minstens 10 jaar in de telecom en heb het begin van IP telefonie meegemaakt en ik weet waar ik het over heb.
Ja QOS is in principe nodig maar als men het netwerk niet zwaar gebruikt zul je nergens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
er zullen zeker wel grote bestanden heen en weer worden gestuurd over het netwerk.
Daarom dacht ik ook aan een gigabit switch met QOS en POE.

Hierdoor kan iedereen snel zijn bestanden openen en heeft de telefonie hier niet onder te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik je alleen die switch en hangt alles daar dan aan? Want dan heb je geen QoS nodig (en als je 't instelt doet 't niets) want alle fatsoenlijke switches zijn non-blocking en kunnen dus al hun poorten volproppen met verkeer zonder dat de poorten last hebben van elkaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Het is goed mogelijk dat er meerdere switches aangesloten worden en ook diverse servers, clients, ip toestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CyBeR schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:47:
Gebruik je alleen die switch en hangt alles daar dan aan? Want dan heb je geen QoS nodig (en als je 't instelt doet 't niets) want alle fatsoenlijke switches zijn non-blocking en kunnen dus al hun poorten volproppen met verkeer zonder dat de poorten last hebben van elkaar.
Je telefoon staat normaal gesproken op dezelfde poort aangesloten als de PC (je lust de telefoon door zeg maar), dus als jij op die ene poort die 100 Mbit voldrukt die je beschikbaar krijgt zul je dat lijkt me toch echt gaan merken in je telefoongesprek.

Die QoS-instelling is er juist voor om verkeer dat getagged is met een andere DSCP of ToS-waarde direct door te sturen terwijl ander verkeer gewoon "in de rij" moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
klopt, dit kun je volgensmij in bandbreedte waardes doen en in percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
batsma schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:36:
Volgens mij zit op alle HP procurves levenslange garantie, dit vind ik persoonlijk dusdanig waardevol dat mijn rack er ook mee volhangt.
Nee.. dat is onzin.
Een ProCurve product loopt ongeveer 18 maanden.
Nadat de End of Sale online staat, wordt het product nog 5 jaar gesupport:

HP Warranty

http://www.procurve.com/d...ES_FAQs_Mar_09_WW_eng.pdf

Garantie is een "Service Obligation." Dus als je een hagel nieuwe switch koopt, heb je 6,5 jaar garantie.
Ximon schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:21:
Als het niet per se HP of 3com hoeft te zijn is Cisco misschien ook een leuke optie. Ze hebben tegenwoordig switches met Lan-lite software die een hoop functies niet bevatten maar ook een stuk goedkoper zijn. Check bijvoorbeeld de Catalyst 2960, die staat te koop voor rond de 850 eu.
Mocht je Dell overwegen: dat zou ik zeker niet doen. Ik heb een beetje ervaring met die dingen, en hoewel het geheel stabiel draait en niet duur is, is de documentatie hopeloos en de configuratie interface (browser, en helemaal de CLI) totaal onduidelijk
Linksys, D-Link, HP gebruiken allemaal ongeveer dezelfde off-the-shelf chipset. ( Van Broadcom. )
Je zou naar de SFE / SGE serie switches van Cisco Small Business kunnen kijken. Die hebben dezelfde chipset en zijn aanmerkelijk goedkoper dan HP. 2960 met Lan Lite IOS is ook een optie. Chipset is hiervan wel beter.
( Dropt geen packets als je QoS inregelt. Maar dit speelt alleen als je de switch max. belast met verkeer. )

[ Voor 44% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-05-2010 22:13 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vicarious schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:07:
[...]

Je telefoon staat normaal gesproken op dezelfde poort aangesloten als de PC (je lust de telefoon door zeg maar), dus als jij op die ene poort die 100 Mbit voldrukt die je beschikbaar krijgt zul je dat lijkt me toch echt gaan merken in je telefoongesprek.
IMO is dat niet 'normaal gesproken' hoor. Bij grote installaties wellicht (scheelt switchpoorten natuurlijk) maar zeker niet in installaties waar men genoeg heeft aan een enkele switch.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 06-05-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
bedankt voor alle informatie tot zover.

ik vind zelf een 3com baseline plus 2426 zeer interessant. Deze heeft zowel qos, poe en vlan. Ook zitten er 2 gigabyte poortjes op voor rond de 350 euro.

Ik kijk net nog even naar de Qos functie maar zitten er nog veel verschillen in? Maakt het nog uit of je een layer 2 of layer 3 switch gebruikt met qos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
CyBeR schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:07:
[...]

IMO is dat niet 'normaal gesproken' hoor. Bij grote installaties wellicht (scheelt switchpoorten natuurlijk) maar zeker niet in installaties waar men genoeg heeft aan een enkele switch.
Ligt er aan, soms kiest hier men bewust voor.
Het is maar net wat de klant zelf wil.
Vaak bij installaties van 20 of meer wordt hier al voor gekozen om het via een toestel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

Het is jammer dat HP de 2626-PWR's niet meer maakt. Directe opvolger daarop is de 2610.

QoS.. tsja. Als je een VPN tussen vestigingen hebt met 512k lijntjes (om maar wat te noemen) dan wil je dat echt wel hebben ivm de voice als er ondertussen ook nog data e.d. overheen gaat.

Over die telefoons waarbij gesprekken problematisch worden als er veel traffic over de lijn gaat: Is dat niet de telefoon zelf? Ik weet niet hoe zo'n apparaat van binnen opgebouwd is, maar het lijkt me niet gek als er gewoon een 5-poorts switchchipje inzit met 3 poorten in gebruik (LAN poortje - telefoniegedeelte intern - PC-poortje + 2 ongebruikt). Stel dat kreng is van IC+.. tsja.. :X

[ Voor 41% gewijzigd door BHQ op 07-05-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
De 2610 switches zijn inderdaad ook mooi. Alleen is het jammer dat maar 12 van de 24 poortjes power over ethernet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

NL_Scratch schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:32:
De 2610 switches zijn inderdaad ook mooi. Alleen is het jammer dat maar 12 van de 24 poortjes power over ethernet hebben!
Neehoor. Die 2610's zijn beschikbaar in modellen met:

24 10/100 + 4 gigE
48 10/100 + 4 gigE
12 PoE uit 24 10/100 + 4 gigE
24 10/100 PoE + 4 gigE
48 10/100 PoE + 4 gigE

(Van de 4 gigE poorten zijn er twee 10/100/1000 en twee 1000BASE-X met sfp.)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat Cyber zegt dus. En ik kan het bevestigen, want ik gebruik ze zelf ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik gebruik hier de HP 2610-24PWR deze heeft geen gigabit maar wel 24 poorten POE (en 4 gbit uplink poorten) Overigens is gigabit en POE alleen handig als je telefoon ook echt een gigabit switch heeft de Cisco 7960/61 toestellen doen dat niet.

Thuis gebruik ik overigens een 8 poorts 100mbit switch met 4 x POE (Niet de pre-standard, iets wat de 2610-24PWR wel kan met een cross-kabel) maar ik kan me even niet meer bedenken welk merk het is, het zijn van die blauwe dingen. Voor het gbit netwerk gebruik ik een 3com 8 x 1000mbit switchje van 60 euro toen der tijd..

Als ik ooit nog eens een 24 poort gbit switch met POE maar zonder fans kan vinden dan heb ik wel intresse :p

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 07-05-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

raymonvdm schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:03:
Overigens is gigabit en POE alleen handig als je telefoon ook echt een gigabit switch heeft de Cisco 7960/61 toestellen doen dat niet.
Ook dit geldt alleen als je de telefoon 'doorlust´, wat ik van Cyber begrepen heb wordt dat dus lang niet altijd gedaan (alhoewel ik het nog nergens op een andere manier gezien heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wij doen dat iig niet omdat we dan of geen gbit kunnen doen, of duurdere gbit telefoons moeten hebben, en sowieso duurdere PoE switches. Plus dat dat outlettechnisch inmiddels erg lastig is, niet elk bureau een telefoon heeft en we ook dect gebruiken maakt dat t iig voor ons niet rendabel is. De meeste installaties die ik in kleinere bedrijven zie zijn zeer soortgelijk, meestal om soortgelijke redenen.

* CyBeR heeft ook een 2610-24PWR hiervoor trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 19:10:
Wij doen dat iig niet omdat we dan of geen gbit kunnen doen, of duurdere gbit telefoons moeten hebben, en sowieso duurdere PoE switches. Plus dat dat outlettechnisch inmiddels erg lastig is, niet elk bureau een telefoon heeft en we ook dect gebruiken maakt dat t iig voor ons niet rendabel is. De meeste installaties die ik in kleinere bedrijven zie zijn zeer soortgelijk, meestal om soortgelijke redenen.

* CyBeR heeft ook een 2610-24PWR hiervoor trouwens.
outlettechnisch is het toch juist handiger? Je hebt juist minder outlets nodig doordat je de telefoon en de werkplek op 1 outlet kan aansluiten. Niet elk bureau een telefoon is geen probleem, je HOEFT er geen telefoon tussen te zetten natuurlijk...

Blijft alleen je Gbit op de werkplek over, maar dat is imo in de meeste gevallen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vicarious schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 20:53:
[...]

outlettechnisch is het toch juist handiger? Je hebt juist minder outlets nodig doordat je de telefoon en de werkplek op 1 outlet kan aansluiten. Niet elk bureau een telefoon is geen probleem, je HOEFT er geen telefoon tussen te zetten natuurlijk...
Ik kom outlets tekort juist, dus dan moet ik her-en-der met een extra switch werken.
Blijft alleen je Gbit op de werkplek over, maar dat is imo in de meeste gevallen niet nodig.
Mwah 't is wel fijn als je veel met grote files werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ga dan voor Avaya toestellen met gigabit poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kosten, jongens. Had ik al gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Het zijn altijd de kosten 8)
Kwaliteit kost nou eenmaal iets meer maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb kwaliteit (cisco 79[46]0), en 't is goedkoper om /niet/ de gbit-versies te nemen, met een niet-gbit poe switch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Hmm, daar zijn de meningen over verdeeld.
Cisco moet zich alleen bemoeien met netwerk apparatuur en niet met telefonie.
Wil je het beste dan neem je Cisco voor je netwerk en Avaya voor je telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwah, ik ben absoluut geen cisco aanhanger kwa netwerkspul maar die telefoons zijn juist best goed imo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Je weet waarschijnlijk niet beter :P
Effe serieus nu, smaken verschillen en zovoorts.
Als je dr mee kunt bellen dan doen ze wat ze moeten doen en hoe ze er uit zien is weer smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
het gaat natuurlijk niet alleen om het bellen he.
de verschillende mogelijkheden op je telefoon toestel en de kwaliteit spelen een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als mogelijkheden en kwaliteit belangrijk zijn ga dan niet voor Snom.
Goedkope plastic dingen.
Welke telefoon centrale ga je gebruiken ?
Als je veel mogelijkheden wil zul je ook een pbx moeten hebben die dit ondersteunt met het juiste protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Hoeveel toestellen gaan er max op komen?

PoE is uit mn hoofd iets van 15watt. Een extreem fancy toestel (of bv een dome camera met ptz) heeft daar niet genoeg aan. Je zal dan een high-poe switch nodig hebben.
Belangrijker is de totale belasting. Ik heb genoeg 24-poorts POE switches gezien die totaal bv 180 watt kunnen leveren. Dat is dus niet de volle 15 watt per poort. Als je 'm dus aardig voldrukt kan je te weinig vermogen hebben. (24 poorten, max benut = bijna 400 watt) Het ligt dus wel aan het aantal toestellen wat je gebruikt en het daadwerkelijke verbruik per toestel.

Snom is op zich leuk spul, maar het oogt idd plastic, en de menu's zijn eigenlijk alleen in het engels fatsoenlijk. Nederlandse menu's zijn enorm krom vertaald.
Aastra toestellen zijn wel heel netjes.

Maar goed, afaik zijn die allemaal 100Mbit. Kun je dan niet beter een non-poe switch nemen voor de gigabitpoorten? Je hebt meer poorten dan tot je beschikking, voor hetzelfde geld. Kost je alleen een U extra, maar met de wens gigabit+poe maak je het natuurlijk een stuk duurder.

[ Voor 38% gewijzigd door DJSmiley op 08-05-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan opzoeken hoeveel watt je telefoon verbruikt. De standaard telefoons (klasse 1 Avaya, Cisco) trekken 7 watt, de wat fancier toestellen (kleurenschermen, operator toestellen etc.) willen 15 watt hebben. De echte supertoestellen willen nog meer hebben, dus dat is wel iets om rekening mee te houden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik moet je verbeteren.
De meeste toestellen van Avaya en Cisco zijn klasse twee.
Zover ik weet heeft alleen Avaya een klasse 1 toestel (doet er verder niet toe)

Class Usage Classification current
[mA] Power range [Watt] Class description
0 Default 0 - 4 0.44 - 12.94 Classification unimplemented
1 Optional 9 - 12 0.44 - 3.84 Very Low power
2 Optional 17 - 20 3.84 - 6.49 Low power
3 Optional 26 - 30 6.49 - 12.95 Mid power
4 Reserved 36 - 44 12.95 - 25.50 High power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Oops, my mistake :P Dat krijg je als je dingen uti je hoofd roept zonder ze na te zoeken he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik ken dat al weet ik vaak wel waar ik het kan vinden.
Ik moet ook toegeven dat ik dit weet omdat ik met Avaya werk en Avaya heel erg duidelijk aan geeft "groen" te zijn met hun poe klasse 1 toestel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

twee cisco telefoons (7905 en 7940):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
ProCurve2610-24-PWR# sh power-management ethernet 13,14

Status and Counters - Port Power Status for port 13

Power Enable      : Yes

Priority          : Low               Configured Type   :                 
  Detection  Status : Delivering        Power Class       : 0

Over Current Cnt  : 0                 MPS Absent Cnt    : 0                 
  Power Denied Cnt  : 1                 Short Cnt         : 0                 

Voltage           : 532 dV            Current           : 39 mA 
  Power             : 2058 mW

Status and Counters - Port Power Status for port 14

Power Enable      : Yes

Priority          : Low               Configured Type   :                 
  Detection  Status : Delivering        Power Class       : 0

Over Current Cnt  : 0                 MPS Absent Cnt    : 0                 
  Power Denied Cnt  : 1                 Short Cnt         : 0                 

Voltage           : 532 dV            Current           : 36 mA 
  Power             : 1942 mW

Kondigt zich aan als klasse 0, maar verbruikt volgens klasse 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dit zal wel in idle zijn denk ik.
Je moet uit gaan van maximum gebruik en dan zal het een klasse 2 zijn zoals bijna alle ip toestellen.
Doet er verder niet toe, tenminste mij maakt het niet uit maar er zijn bedrijven die "Green" helemaal te gek vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
7906G - 0.119 amps (5W)     
7911G - 0.119 amps (5W)     
7941G - 0.15 amps (6.3W)    
7941G-GE - 0.3071 amps (12.9W)  
7961G - 0.15 amps (6.3W)    
7961G-GE - 0.3071 amps (12.9W)  
7971-G-GE- 0.3666 amps (15.4W)  
7985G - 0.2988 amps (12.55W)    
AP-1100 with b/g radio (4.9W)   
AP-1200 with a radio (8.5W)     
AP-1200 with a+b radios (11.6W)     
AP-1200 with a+g radios (12.4W)     
AP-1200 with b radio (6.2W)     
AP-1200 with g radio (6.5W)     
AP-1200 with no radio (4.4W)    
AP-350 (6W)     
CP-7902G (5.6W)     
CP-7905G (5.6W)     
CP-7910-SW (6.3W)   
CP-7910G (6.3W)     
CP-7912G (6.3W)     
CP-7940G (6.3W)     
CP-7942/62 (6.3W)   
CP-7960G (6.3W)     
CP-7965/45 (12W)    
CP-7970G (10.25W)   
CP-7971G (14.9W)    
CP-7975 (12W)   
IEEE 802.3af Device - Class 0 (15.4W)   
IEEE 802.3af Device - Class 1 (4W)  
IEEE 802.3af Device - Class 2 (7W)  
IEEE 802.3af Device - Class 3 (15.4W)   
WS-C2960PD-8TT-L(11W)

Zie:
http://tools.cisco.com/cpc/

Overige apparatuur staan niet in de Power Calculator, dus kan ik ook niet ff copy/pasten.
Zul je dus zelf op moeten zoeken :)

Cisco switches hebben een PoE budget van 370W per switch.
( Waarbij het niet uit maakt of je de 24 of 48 poorts variant hebt. )
De nieuwe 2960S / 3560X en 3750X ondersteunen de 802.3at PoE standaard die tot 30W per poort gaat.
tlpeter schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:33:
Doet er verder niet toe, tenminste mij maakt het niet uit maar er zijn bedrijven die "Green" helemaal te gek vinden :)
Je kan Cisco switches zo configureren dat ze alleen tijden kantoortijden aan staan.
( 2/3 van de tijd staan ze dus uit. ) Een receptie toestel kan je wel altijd aan laten staan.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Het gaat nu meer over telefonie dan over switches:P ik was dit topic immers begonnen met vragen over switches!.

On topic. Door dit hele forum heen zijn er al leuke voorbeelden gegeven.
Ik heb de prijzen er is bijgepakt en dit verwerkt in een overzichtje. Hieruit kwam ik op de volgende switches die tot mijn keuze zijn gevallen.

3com baseline 2426PWR (Qos-POE-VLAN) 24 poorten voor 346 euro ex BTW
HP Procurve 2610 (Qos-12xPOE-VLAN) 24 poorten voor 550 euro ex btw
Netgear GS724TP(Qos-POE-VLAN) 24 poorten gigabit voor 384 euro ex btw

Alleen ik kan nog niet zozeer tot een conclusie komen. De QoS functie is erg belangrijk.
Mijn vraag aan jullie welke van de door mij gekozen switches zouden jullie kiezen of raden jullie toch een andere aan boven de door mij gekozen switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

LET OP: die HP switch die jij uitgekozen hebt levert slechts op de helft van de poorten PoE!

En tja, in hoeverre de QoS goed werkt is een beetje lastig te zeggen. Dan zou je ze alle drie naast elkaar moeten testen en flink moeten belasten. Die luxe heb ik nooit gehad. Ik ga ervan uit dat als een grote leverancier zegt dat het werkt, dat dat ook zo is. Ik kan me niet voorstellen dat gasten als 3com en HP ermee wegkomen als de QoS niet goed (genoeg) zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Het gaat ook veel over telefonie omdat erg belangrijk is voor jouw keuze.
Ik zou voor de Netgear gaan maar ik ben bevooroordeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
De HP heeft inderdaad maar 12 poorten en je geeft zelf aan dat het er tussen de 5 en 10 of meer worden.
In dit geval en als je rekening met groei houdt zou ik persoonlijk direct voor een switch gaan met 24 PoE poorten ook al zijn die misschien wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
@ TLpeter Ja klopt het gaat inderdaad ook veel over telefonie. Mag ik vragen waarom jij specifiek voor de netgear gaat?

@Madgoblin: Ja voor groei is het inderdaad handiger om gelijk voor de 24 poorts te gaan. Het is eerst eenmaal duurder maar als je later alsnog een 24 poorts moet aanschaffen ben je dan duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb gewerkt met HP welke goed zijn maar nu werk ik met Netgear welke minstens net zo goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als de switches alle drie kunnen wat je wil moet je dus andere afwegingen maken:
- Prijs
- Support
- Kennis van de medewerkers
- Garantie
- ?

Ik weet dat je over de Procurves vaak wat kunt vinden op diverse fora e.d. en dat de configuratie erg veel lijkt op die van cisco (puntje kennis). Bovendien biedt HP "lifetime warranty". Nu heeft Blackbird al netjes uitgelegd dat dit geen lifetime is maar +/- 5 jaar, maar ik weet niet wat de andere merken bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ook Netgear geeft lifetime warranty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ik zie net op internet een mooie aanbieding.
Een hp procurve 2626PWR voor 390 euro.

Maar zit er op deze switch wel een QoS functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

http://www.procurve.com/p...eries/overview.htm#J4900C

Ja, zit erop. Verschil is vooral performance, maar in de gemiddelde werkplekomgeving ga je daar nauwelijks iets van merken lijkt me.

Hier de specs van de 2610 ter vergelijking:

http://www.procurve.com/p..._2610_Series/overview.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
wat voor verschil in preformence bedoel je precies als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nouja, de ene switch zet zijn pakketjes binnen 13 micro(!)seconden door, de andere binnen 6. De ene heeft een totale throughput van 9,6 Gbps, de andere van 12,8 Gbps. Dat zijn snelheden die je nooit gaat halen (immers 24x 100 mbit is 2,4 Gbit en dan heb je nog 1 of 2 gigabit poortjes die je gebruikt, dus het maakt allemaal niet zoveel uit. Dat wordt pas van belang als je deze switches in datacenters gaat gebruiken en op alle poorten gigabitservers gaat aansluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Al met al denk ik dat de hp procurce 2626-24PWR wel aan mijn verwachtingen voldoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

NL_Scratch schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:49:
Al met al denk ik dat de hp procurce 2626-24PWR wel aan mijn verwachtingen voldoet!
Ik denk dat dat ook prima moet lukken. Voor hulp mbt de inrichting kun je (na het zelf geprobeerd te hebben natuurlijk) evt. ook nog hier terecht. Eventueel mag je me een PM sturen om me te wijzen op het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
hee, super bedankt allemaal! Ik zal even gaan overleggen hier binnen het bedrijf en dan gaan we hopenlijk tot de aanschaf van de HP procurve 2626-24PWR met QoS-Vlan-POE:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
op het moment ben ik even een verantwoording aan het schrijven waarom de HP Procurve 2626 een goede keuze is. Maar ondertussen kwam ik toch weer terug bij de 3com baseline 2426 PWR.

HP is gewoon goed spul en de 2626 voldoet prima aan mijn eisen (Qos, Vlan, PoE)
de 3com voldoet evenals aan mijn eisen en schijnt een gebruiksvriendelijke web interface te hebben

welke zouden jullie kiezen van deze 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

HP maar meer vanwege 't verleden van 3com plus dat die dingen er nogal eens mee wil(den) kappen.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 12-05-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat Cyber zegt. Heb een keer meegemaakt bij een werkgever dat ze een stuk of 50 van die dingen hadden, en dat ze ineens vrijwel allemaal binnen een maand kapot gingen nadat ze ze een jaar of 3 hadden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

HP combineerd in mijn ervaring ook beter met andere hardware dan 3Com.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

HP. Die hebben ook gewoon een webinterface..

Wel met Java helaas :r

En idd, HP's werken simpelweg met met alles waar 3Com nogal eens moeilijk wil doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Web interfaces zijn altijd kut overigens. Met de CLI kom je een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CyBeR schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:00:
Web interfaces zijn altijd kut overigens. Met de CLI kom je een stuk verder.
Qua configuratie wel ja. Maar als je bijvoorbeeld je servicedesk ook wat inzicht wilt geven is zo'n webinterface met een operator account (alleen kijken dus) best handig. Kunnen ze kijken of de switch(es) op een lokatie up zijn en of de uplink poortjes tussen de switches up zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Als laatste conclusie kunnen we dus beter de HP nemen boven de 3com.
Dit ivm. levenslange garantie en een betere cli en configureerd makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ik heb nu ook nog even een netwerk tekening gemaakt simpel in microsoft visio.

Op de volgende manier moet het toch werken:

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/6351/netwerktekening.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door NL_Scratch op 17-05-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
even topic weer naar boven halen.

Vandaag moet er de beslissng gemaakt worden welke switch gaat worden aangeschaft.
Met de HP procurve 2626 is het toch mogelijk om mijn netwerk tekening te realiseren?

Dus in vlan 20 de telefonie met 30% bandbreedte gegarandeerd, en vlan 30 60% en vlan 10 10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Behalve die rare dingen die je met bandbreedtegaranties wil gaan doen moet het lukken ja. Waarnaartoe wil je bandbreedte garanderen? Elke switchpoort heeft namelijk een garantie van 100% op de bandbreedte... Die garanties worden pas van belang op het moment dat je een telefoon en een PC op DEZELFDE switchpoort aansluit. Als ik het zo zie in je tekening wil je dat apart gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

NL_Scratch schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:29:

Vandaag moet er de beslissng gemaakt worden welke switch gaat worden aangeschaft.
Met de HP procurve 2626 is het toch mogelijk om mijn netwerk tekening te realiseren?

Dus in vlan 20 de telefonie met 30% bandbreedte gegarandeerd, en vlan 30 60% en vlan 10 10%?
Denk niet aan die 'garanties'...

Even kijkend naar een netwerkpoortje waar 100mbit overheen kan (maal 2, want up en downstream), jij wil echt 30% reserveren? dus grof 30mbit/sec voor een enkel telefoongesprekje wat maar enkele kilobytes/sec nodig heeft? :X

Pas als die telefoongesprekken door een dunner lijntje moeten zal je moeten denken aan QoS/DSCP. En dan heb ik het over veel netwerkgebruik en telefonie over bijvoorbeeld een niet al te snel SDSL lijntje wat naar een andere vestiging gaat. Verder is het echt niet nodig.

Die switch kan intern waarschijnlijk gewoon 24x2 + 2x2 = 8,8gbit/sec heen en weer transferren zonder issues..

Als de telefonie ook over die Draytek gaat op een bepaalde manier zal je het daarmee prioriteit moeten geven (waarschijnlijk op protocol).

[ Voor 6% gewijzigd door BHQ op 31-05-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NL_Scratch schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:29:

Ik zou inderdaad geen bandbreedte gaan reserveren, prioriteren zou meer dan voldoende moeten zijn. En als ik op onze infrastructuur de maximale traffic door een switch-poort op 1 van de dekstop-switches (Procurve 2610's) bekijk, dan komt het niet boven de 50%. Ook de trunks tussen de switches (varierend van channels van 2x 1Gb tot 4x 1Gb) komen niet boven de 50% uit. Ik vermoed, dat prioriteren bij ons niet eens nodig zou zijn zodra we over zouden stappen van POTS naar VoIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
oke!
dus eigenlijk kan ik het beste gewoon bijvoorbeeld alle telefoons in een vlan doen en alle computers.
en dan via de draytek router de telefonie voorrang geven op de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nee... die draytek is alleen voor internetverkeer. Je gaat toch niet bellen richting het internet? Het verkeer blijft toch lokaal in je netwerk?

Het enige dat jij op je HP switches moet instellen is qos type-of-service diff-services om te zorgen dat je switch de DSCP-waarden die je telefoons meegeven vertrouwt en aan de hand daarvan zijn prioritering doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
ja precies dit had ik ook al gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Waarom zeg je dan toch steeds iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
omdat ik me afvroeg of het wel mogelijk was om een bepaalde vlan een vaste bandbreedte te geven.
Het was puur een vraag of het mogelijk was.
Het blijkt dus niet handig/mogelijk te zijn dus dan zullen we met dscp waarders gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Je reserveerd geen 'bandbreedte' met QoS, je geeft prioriteit.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2010 14:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Vicarious schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:50:
Nee... die draytek is alleen voor internetverkeer. Je gaat toch niet bellen richting het internet? Het verkeer blijft toch lokaal in je netwerk?

Het enige dat jij op je HP switches moet instellen is qos type-of-service diff-services om te zorgen dat je switch de DSCP-waarden die je telefoons meegeven vertrouwt en aan de hand daarvan zijn prioritering doet.
Router betekent niet automatisch internet. Ik neem aan dat er ook inter VLAN routing gedaan moet worden?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ximon schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:41:
[...]

Router betekent niet automatisch internet. Ik neem aan dat er ook inter VLAN routing gedaan moet worden?
Dat kan de HP 2626 gewoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Oke Top, dan word het deze week een testcase opzetten met diverse telefoons, computers, 1x draytek router en 2 dsl lijnen om is te kijken hoe alles nou precies in zijn werk gaat.

Hierbij laat ik een pc ook flink de datalijnen dicht trekken om te kijken of een switch MET qos ingesteld een beter telefoongesprek kan voeren dan 1 zonder QoS. En zo zijn er nog een paar dingentjes die ik wil ondezoeken!
Pagina: 1