[UML] Oefeningen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort doe ik een informatica opleiding maar ik merk dat ik veel moeite heb met UML, de theorie snap ik grotendeels wel maar als ik het dan in praktijk moet brengen lukt het niet goed.
We krijgen ook bijna alleen theorie maar ik wil het juist oefenen, ook het boek biedt geen oefeningen.
Hebben jullie tips hoe ik UML kan oefenen, zit er zelfs over te twijfelen om bijles te nemen want mijn medestudenten zitten met het zelfde probleem dus daar kan ik het ook niet aan vragen en de docent snapt niet dat je het niet snapt want volgens hem is alles heel makkelijk (ja als je het ken is het vast makkelijk maar dat is met bijna alles zo).

Met vriendelijke groet,
Spesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
Hebben jullie geen werkcollege's?

In Twente pakten we daarin altijd een opdracht die uitgewerkt moest worden. * Rukapul is daar in een ver verleden nog werkcollegedocent voor geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben wel werkcollege's maar je kan het beter hoorcollege's noemen want het is alleen maar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
Bedoel je met oefenen het uitwerken van een casus naar modellen? Bij het vak informatiesystemen (vaknr 212010) in Twente lijken ze dat nog steeds sterk te doen. Voorbeeld casusen zijn te vinden in de vorm van (proef)tentamens en uitwerkingen. (Niet in stricte UML-notatie maar dat doet er weinig toe m.i.)

Anders dan oefenen en feedback krijgen valt modelleren m.i. niet te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom neem je niet een willekeurige praktijkopdracht voor een ander vak om daar de UML-diagrammen waar je moeite mee hebt te tekenen. Vervolgens laat je je docent ernaar kijken.

Als je de theorie hebt is de rest gewoon een kwestie van oefenen en het mooie daaraan is dat je die oefeningen desnoods zelf kan verzinnen. ;)

Overigens vat jouw post zich al snel samen tot "ik snap UML niet" en dat gaat er bij mij niet in, UML is zo breed dat er vast wel delen zijn die je wel snapt. Met welke diagrammen heb je moeite en wat begrijp je er niet aan?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie maar bedankt voor de tips.
Ik ga vanmiddag even langs mijn docent om te bespreken of ik extra oefeningen kan doen. :Y)

Het zijn vooral de klassendiagrammen waar ik moeite mee heb, iedere keer denk ik dat ik een perfecte klassendiagram heb gemaakt maar dan blijkt er weer van alles aan te mankeren.
Ik heb al eerder les gehad over klassendiagrammen maar het gaat er gewoon niet in bij mij, het lukt nooit om in 1x een goede te maken, vandaar dat ik ze vaker wil oefenen want ik wil het wel goed kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je dan moeite mee, met de notatie of het bepalen van verantwoordelijkheden en leggen van relaties?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De relaties zijn meestal het probleem, de rest lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wees eens niet zo beknopt. Wat lukt nou niet? Het bedenken welke relatie je nodig hebt? Of alleen het bepalen van welk lijntje erbij hoort en in welke richting? Hoe kun je verwachten dat wij je helpen als je niet duidelijk maakt wat je niet begrijpt?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het gewoon een kwestie van gebrek aan inzicht cq. ervaring, iets wat niet gek is voor iemand die nog studeert. En in alle eerlijkheid, ik ben op het moment bezig met herontwerpen van een groot financieel rapportage pakket, dus puur op papier, en het levert soms hoofdpijn op en dat terwijl het voor een deel reverse engineering vanuit een bestaande applicatie is. Het is echt geen schande om over dingen na te moeten denken of om ergens moeite mee te hebben.

Heb je wellicht een gebrek aan structuur in de manier waarop je te werk gaat?
Zijn je use cases en je workflow duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappavis
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-02-2024

pappavis

Suid-Afrikaanse Hollander

check out The Business Analist Podcast -- Episode 24: SCRUM, mentoring, RUP met Eric Lopes Cardozo

blog podcast --> *spam*

grtz,
die Zuid-Afrikaan

[ Voor 175% gewijzigd door RobIII op 18-05-2010 23:45 ]

met vriendelijke groet,

Pagina: 1