Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyClocker
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb onlangs m'n pc flink gestresst in een overclock sessie, die heel voorspoedig verliep.
Ik had m'n e8400 met p5q moederboard lopen tegen de 4 ghz, met voltages en temperaturen die binnen de marges bleven (ik had alleen het gevoel dat mijn NB ietsjes warm werd). Na 1 van de stresstests klapte mijn hele pc er echter plots uit. De aan uit knop werkte niet echt meer, en na een aantal keren de voeding aan en uitgezet te hebben, en na wat haperende starts (fans starten even, 2a3 seconden, en stopte dan weer) kwam ie weer op. Opgelucht als ik was, heb ik de snelheid weer flink wat lager gezet naar 9x 400 Mhz. Gister echter klapte hij er weer uit, zelfde problemen, maar na terugclocken naar de standaard snelheid, blijft hij nu dit probleem geven. Opstarten doet ie lastig, en als ie opkomt klapt ie er inmiddels na zeg een kwartiertje uit. Het lijkt ook alsof ik een beetje zo'n elektronica brand luchtje ruik.
Is er iemand die deze symptomen herkent, en die weet waar het defect zit? Ik denk zelf aan de voeding, maar voor ik naar de winkel ren en een nieuwe voeding aanschaf, wil ik graag eerst even horen wat de kenners hiervan denken. Ik zit nu op mijn werk, dus kan het niet checken, maar ik heb geloof ik een voeding van 650watt. (overigens heb ik 2 van de 4 harde schijven van de voeding losgekoppeld maar het probleem blijft...)
Alvast dank voor jullie reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
650 watt zegt eigenlijk niks. Het merk is vaak handig om te weten.

Daarnaast raad ik je aan om dit topic door te nemen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Bovendien is 9*400 nog steeds ruim boven de standaard clocksnelheid.
En op de standaard clock snelheid krijg je garantie, er is geen garantie dat je proc ook een goeie overclocker is.

[ Voor 3% gewijzigd door .Sjoerd op 06-05-2010 09:12 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk je moederbord eens na op kleine bruine vlekjes op je moederbord. Mocht dat het geval zijn; dan is je moederbord doorgebrand. Heb ongeveer hetzelfde verhaal 3 weken terug meegemaakt..

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Als de processor het probleem zou zijn zou je bleuscreens krijgen denk ik, als de pc in 1x op zwart springt is het waarschijnlijker dat het probleem bij de voeding zit, of misschien in het moederbord, hoe had je het voltage van de NB staan?

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyClocker
vNB stond op 1.26. Alles staat inmiddels weer op auto, dus 9 x 333mHz met auto voltages.
Ik haalde 4.4 gHz met het setje, dus ja, ik heb 'm wel op z'n lazer gegeven, maar nogmaals, alles binnen de marges gehouden. Ik ga vanavond de condensators checken, het moederbord van de kast schroeven, en testen of het probleem blijft.
Wat er gebeurd is dat ie er gewoon knoerdhard uitknald, dus geen bsod, of hanger, eigenlijk gewoon alsof je de stekker eruit trekt.

Outerspace, kreeg jij je probleem ook na een overclock?

Sjoerd, ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat het geen a-merk voeding is,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Heb je al een bios reset geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyClocker
Nee, maar het probleem zit nog voor de bios,... de koude start geeft problemen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-08 14:06
Geen A merkvoeding dus..
Ik zal als ik jouw was dan even met een andere voeding gaan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyClocker
Nou, het was dus idd de voeding. Heb er nu een corsair 650 watt voeding ingegooid nadat ik alles los had getest, en hij werkt gewoon weer. Denk dat er iets van een spoeltje versmolten is ofzo. Dank voor alle tips en posts !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Wat voor merk voeding zat er nu in dan? Ben ik wel benieuwd naar, weet niet wat je verder voor stroom verslindende hardware hebt, maar een Sweex 650watter moet ook al is het brakke kwaliteit toch nog aardig wat kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
FastFred schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:51:
Wat voor merk voeding zat er nu in dan? Ben ik wel benieuwd naar, weet niet wat je verder voor stroom verslindende hardware hebt, maar een Sweex 650watter moet ook al is het brakke kwaliteit toch nog aardig wat kunnen hebben?
Na het 'faal'-gedrag van twee Sweex 650 watt voedingen gezien te hebben zou ik zo'n voeding nog niet gebruiken voor het van stroom voorzien van een sigaretten aansteker of een enkel ledje. Voedingen die onder normale belastingen een brandgevaar vormen en bij falen een vonkenregen veroorzaken van wat heb ik met jou daar zijn per definitie ongeschikt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet altijd een goede voeding hebben, zeker als je gaat overclocken. Zo'n B-merk voeding is alleen in theorie leuk, maar in de praktijk zorgt het alleen maar voor problemen. Ze halen de opgegeven vermogens bij lange na niet, hebben rare efficiëntiecurves, leveren soms wel en soms niet op bepaalde lijnen. De problemen kunnen variëren van slecht bootende computers tot kapotte onderdelen (zuur als je dure proc gesloopt wordt door een goedkope voeding) tot in extreme gevallen zelfs brand.

Dus bewijs jezelf een dienst en betaal een paar tientjes meer voor een degelijke voeding. Ik vind het nog steeds opgelooflijk dat mensen wél honderden euro's investeren in een processor die fractioneel sneller is, maar niet een paar tientjes meer willen betalen voor een degelijke variant van het onderdeel dat in potentie alle andere onderdelen kan maken of breken (letterlijk en figuurlijk). Dat terwijl een voeding zeker slijt, maar niet zo snel obsolete wordt als een snelle processor.
Pagina: 1