Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar dagen heb ik een Panasonic Lumix zx1. Buiten maakt hij schitterende foto's, maar binnen met flits, vind ik dat er erg veel ruis in de foto's zit. Maar er zitten ook steeds witte vlekken op de foto's. Nou weet ik dat vage witte vlekjes veroorzaakt kunnen worden door flitsreflectie in stofdeeltjes, maar dit is af en toe toch wel belachelijk...... Zie bijvoorbeeld ook de witte vlek op foto 2.
Die grote lichte veeg op foto 1 ziet er ook vreemd uit. Weet iemand waar de vlekken allemaal vandaan komen?

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
lijken inderdaad flits/stof vlekken. Dit schijnt sneller te verschijnen bij camera's met de flits dicht bij de lens (wat bij deze camera duidelijk het geval is). Hier is weinig aan te doen, behalve stofzuigen en niet rondrennen en springen vlak voor je een foto maakt... ;)
Volgens mij zijn het vooral deeltjes dicht op de camera, anders zouden ze niet zo out of focus/groot zijn.

Verder hangt ruis in principe samen met de gebruikte iso waarde, zou je in je exif kunnen nagaan met welke iso deze foto's zijn genomen? Met autoinstellingen is daar trouwens niks aan te doen, maar bij die camera kan je volgens mij wel de iso handmatig instellen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. Het stofdeeltjesverhaal kan ik inderdaad wel begrijpen, hoewel het stofdeeltje op foto 2 dan wel een rondvliegende stofvlok zou moeten zijn...
Maar die vage vlek op foto 1 komt zeker niet door stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die vage vlek bovenin foto 1 is de flits die via de glasplaat van de klok op de muur kaatst ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die plek op foto 1 is gewoon het flitslicht dat via de klok weerkaatst en op de deur valt ;)

En stofdeeltjes hoeven echt niet heel groot te zijn om dergelijke "grote" witte cirkels te produceren :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 12:52
Ik denk dat die grote spot op de eerste foto de reflectie van (dag?)licht via de klok is als ik naar die vorm kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad wel eens gewoon een reflectie kunnen zijn van het flitslicht. Daglicht kan het haast niet geweest zijn.
En wat de stofdeeltjes betreft....beter m'n huis poetsen denk ik haha.
Toch vind ik het op foto 3 wel veel van het goede. Ik tel er gewoon meer dan 10 op 1 foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je voor het maken van de foto's wel gecontroleerd of de lens écht schoon is? Het is natuurlijk makkelijk klagen over stof wanneer je lens gewoon vuil is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je hebt er sowieso nog eentje gemist boven de lamp ;)

Neem dezelfde foto gewoon zonder flits en je ziet vanzelf of er vlekken in de foto zitten. Als het stof dicht bij de camera zit, worden die deeltjes gewoon groot weergegeven. Overigens goed opgemerkt die reflectie in de klok mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik heb het ook vaker op flitsfoto's, nog wel erger dan op jouw voorbeelden. Zowel met de interne als externe flits (als ik daarmee direct flits). Als je een externe flits gebruikt en daarmee indirekt flitst, heb je dit niet meer, maar externe flits, dat is voor jouw camera niet van toepassing. Ook een diffusor (bv. een omnibounce) kan helpen. Voor compact camera's heb ik wel eens gezien dat men een ping-pong balletje gemod had (een stukje eruit snijden), zodat hij over de flits gezet kon worden als diffusor. Dan ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_Lf4wsU6UhDQ/SWCldLDKogI/AAAAAAAABYg/ttYYnzI6Bzs/s400/pong_diffuser_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_Lf4wsU6UhDQ/SWClysqPlyI/AAAAAAAABZQ/bddndbicjmE/s400/iA_pong_b_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_Lf4wsU6UhDQ/SWClx3iYPJI/AAAAAAAABZA/cQ6EeBlOV1c/s400/iA_pong_a_02.jpg

[hk mode]
Tenzij je natuurlijk Robbert van den Broeke heet, dan zijn het opeens geen stofdeeltjes maar orbs/geestverschijningen.
[/hk-mode]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad scherp opgemerkt, CSI material zeg maar, stelletje speurneuzen.
De camera is nieuw dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de lens dan schoon is.
Die pingpongbal is leuk, maar dat zie ik mezelf nog niet doen. Zorgt een lagere iso waarde ook in principe voor minder van deze Robbert vd Broeke 'Orbs'?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik zou eerder zeggen een hogere ISO waarde, zo dat de flits minder sterk hoeft te flitsen.

Overigens, dat met dat ping pong balletje vereist niet meer dan een scherp mesje en een beetje knustelwerk, moeilijk kan het niet zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1