een paar vraagjes over aanschaf hp laptop

Pagina: 1
Acties:

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Hallo, ik heb een vraag over de HP Pavilion DV8-1180ED. Ik zit er namelijk aan te denken om deze aan te schaffen en ik zag dat de specificaties er wel goed uit zag:
pricewatch: HP Pavilion DV8-1180ED (VY155EA)
En toevallig is er bij mij in de buurt een winkel die deze verkoopt. Alleen op de site van de winkel staat in het stukje info 2x 500 GB vaste schijven. Wat bedoelen ze precies met vaste schijven? betekent dit als 1 van de 2 schijven of allebei kapot gaan dat ik dan in de laptop geen nieuwe kan plaatsen? of kan dit juist wel?
en kan dit ook met de rest van de losse hardware componenten zoals brander, geheugen grafische kaart?

Ik heb nog nooit een laptop gehad dus ik ben nog een groentje.

alvast bedankt

Verwijderd

Vaste schijven zijn gewoon hardeschijven. Deze kan je gewoon makkelijk zelf verwisselen, dan wel 1 hardeschijf uitpluggen. Je kan de schijven ook los van elkaar los/aankoppelen.
De brander kan je ook zelf verwisselen, echter dien je wel de cover van de brander dan te verwisselen. Dit wordt bijna nooit gedaan( dus de brander) omdat een brander een brander is, tenzij je hem voor specifieke doelen wilt gebruiken wat niet met de ingebouwde kan.
De DDR geheugen kan je ook makkelijk zelf verwisselen, is eigenlijk allemaal met 1 schroefje toegankelijk.

De grafische kaart is technisch en daar zou ik niet aankomen omdat je dan je garantie kwijt bent.
Je geheugen,HD mag je wel vervangen zonder dat je garantie vervalt, je brander weet ik niet.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
"vaste schijf" komt van "harddisk" en betekent dat data die er op zit "vast" is en niet verdwijnt als de stroom eraf gaat, wat bij geheugen wel het geval is.

In de meeste laptops kan je alleen de harddisk en het geheugen verwisselen. De rest is vaak niet uitwisselbaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MissShadows
oke, allebei erg bedankt voor de reacties, ik ben nu een stuk wijzer. Zelf denk ik niet dat ik snel iets zal vervangen met deze alptop, maar ja je weet maar nooit wat er allemaal stuk kan gaan.
nog maals erg bedankt

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso zul je zolang je garantie hebt bij een kapotte harde schijf altijd de gehele laptop op moeten sturen, of het onderdeel nou lost of vast zit :+

• MissShadows
ja natuurlijk, maar ik doelde op iets anders. Je zult namelijk maar net zien dat er iets kapot gaat na de garatie periode. Als je hetgeen dan niet kan vervangen dan zit je mooi |:(

Verwijderd

MissShadows schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:20:
ja natuurlijk, maar ik doelde op iets anders. Je zult namelijk maar net zien dat er iets kapot gaat na de garatie periode. Als je hetgeen dan niet kan vervangen dan zit je mooi |:(
Extra garantie bijkopen?
Of zelf verzekeren?
Daarnaast kan je dit met elke laptop gebeuren dat voorzie je nooit.
maar om nu daar direct van uit te gaan is ook weer zinloos.

BTW. Ik ken geen enkele laptop waarbij je de videokaart zelf "makkelijk" kan verwisselen.
Overigens waag jij je daar niet aan, gezien je niet wist hoe je geheugen etc. moet verwisselen.
No offense, en niet persoonlijk maar tis eenmaal zo.

• MissShadows
nee, oke. Ik zou dat ook niet zelf proberen. Ik kan nog maar net de HD en brander in mijn gewone pc verwisselen. het gaat mij erom dat die dingen te vervangen zijn (kan ik bv ook door een computerwinkel laten doen) en dat ik niet de hele laptop weg kan gooien.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45

D4NG3R

kiwi

:)

MissShadows schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:55:
oke, allebei erg bedankt voor de reacties, ik ben nu een stuk wijzer. Zelf denk ik niet dat ik snel iets zal vervangen met deze alptop, maar ja je weet maar nooit wat er allemaal stuk kan gaan.
nog maals erg bedankt
Als er iets stuk gaat in de komende 2 jaar (zo lang heb je minimaal garantie op elektronica in NL) kun je hem gewoon RMA sturen.. Dan zullen zij hem kosteloos repareren (misschien met je de verzendkosten betalen.. maar verder ook niks)

Bijna alles is gewoon te vervangen ja ;) geheugen is gewoon DDR3 SODIMM
(Geheugen voorbeeldje: pricewatch: Kingston KTA-MB1066/4G -nogal duur voorbeeld.. maar je snapt het wel lijkt me-

HDD's zijn gewoon 2.5" en zo te vervangen

Je DVD speler zou ik niet vervangen.. je kan er geen DVD's mee branden, maar wel Blu-ray's mee afspelen :P.. dan ben je nog goedkoper uit om gewoon een USB DVD brander te kopen voor 50 euro ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 07-05-2010 18:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

EDIT @ Hierboven: Garantie hebben en daadwerkelijk krijgen is zeer lastig (hier in NL)
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:10:
BTW. Ik ken geen enkele laptop waarbij je de videokaart zelf "makkelijk" kan verwisselen.
Even Googlen op MXM-modules, best simpel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 07-05-2010 18:57 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

CLB schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:54:
[...]

Dan heb je een laptop nodig die deze MXM module ondersteunt, dus jouw opmerking raakt kant nog wal.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:45

D4NG3R

kiwi

:)

CLB schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:54:
EDIT @ Hierboven: Garantie hebben en daadwerkelijk krijgen is zeer lastig (hier in NL)

[...]

Ik heb nog maar 1x problemen gehad met garantie (Product was 1.5 jaar oud) 1 dreigement richting de Nederlandse wetten en mijn rechten erop en ineens had ik WEL weer gewoon garantie..

Een winkel weet best wel wat de feiten zijn, maar deze zijn niet altijd het leukst/goedkoopst.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:57:
Dan heb je een laptop nodig die deze module ondersteunt, dus jouw opmerking raakt kant nog wal.
Joe _O- Hij kent geen laptops waarbij je makkelijk GPU's kan vervangen, ik wel..
Googlen op MXM dus, want die laptops zijn er zat.. Dus waarom jij opeens gaat blaten :F

[ Voor 38% gewijzigd door CLB op 07-05-2010 19:00 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• MissShadows
D4NG3R NL schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:54:
[...]

Als er iets stuk gaat in de komende 2 jaar (zo lang heb je minimaal garantie op elektronica in NL) kun je hem gewoon RMA sturen.. Dan zullen zij hem kosteloos repareren (misschien met je de verzendkosten betalen.. maar verder ook niks)

Bijna alles is gewoon te vervangen ja ;) geheugen is gewoon DDR3 SODIMM
(Geheugen voorbeeldje: pricewatch: Kingston KTA-MB1066/4G -nogal duur voorbeeld.. maar je snapt het wel lijkt me-

HDD's zijn gewoon 2.5" en zo te vervangen

Je DVD speler zou ik niet vervangen.. je kan er geen DVD's mee branden, maar wel Blu-ray's mee afspelen :P.. dan ben je nog goedkoper uit om gewoon een USB DVD brander te kopen voor 50 euro ofzo.
ja dat is zo, gelukkig zal ik niet zo heel veel branden met een laptop, daar gebruik ik mijn gewone pc wel voor :P

Nee, de reden van mijn vraag was dat ik heb gehoord dat er modellen zijn waar je de hardware helemaal niet kan vervangen of je moet van een bepaald merk kopen Zoals met de Sony Vaio pc's bv

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53
CLB schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 18:59:
[...]

Joe _O- Hij kent geen laptops waarbij je makkelijk GPU's kan vervangen, ik wel..
Googlen op MXM dus, want die laptops zijn er zat.. Dus waarom jij opeens gaat blaten :F
Nouja, makkelijk upgraden....

- Het is duur
- Je verliest garantie
- Meerdere versies van MXM
- Je zit met de koeling
- Je zit met eventuele andere trucjes die een fabrikant inbouwt.

MXM is voornamelijk makkelijk voor fabrikanten zelf, maar als eindgebruiker heb je er maar weinig aan. Ja, het kan, maar je moet wel die hard tweaker zijn wil je het doen, laat staan dat het rendabel is.

• CLB
  • Niet online

CLB

Je bent een Tweaker of niet natuurlijk.

EDIT: En dan zal er wel weer iemand komen met 'dan is het dus niet makkelijk'
Blablabla, dan zijn er dus nog steeds laptops waarbij het kan en waarop ik Sjeffie duidde.

[ Voor 70% gewijzigd door CLB op 07-05-2010 19:54 ]

Verwijderd

Maar goed, gaat dit niet de "*LET OP* - Wat moet ik kopen" kant op?
Pagina: 1