Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Vandaag naar de Keukenhof geweest met m'n ouders die ook beiden fotografie als hobby hebben. Flink wat foto's gemaakt, 260 stuks, en die daarna teruggebracht tot ~100 foto's die leuk zijn om te bewaren. Daar de, naar mijn mening, mooiste uitgezocht en die wil ik graag met jullie delen omdat ik er toch aardig trots op ben en altijd tips en advies kan gebruiken waar het beter kan. De foto's zijn vaak wel gecropt maar verder niet extreem nabewerkt, hier en daar wat brightness of wat recovery toegepast voor net dat beetje extra. En af en toe de kleuren iets herstelt zodat het groen niet zo flets weg valt.
De exif is als het goed is compleet, dus daar staan alle relevante gegevens in.
Het is helaas geen mooi weer geweest, erg bewolkt, maar ik heb geprobeerd het beste er van te maken. De foto's staan op volgorde waarin ze genomen zijn en er staat soms bij wat ik er mooi aan vind.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D7EG5Cj1lrBXLetcaJQkzhkt/full.jpg
1. Kijkt mooi weg, je blik volgt het water.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KR3d0uITTdJ0GSMe1qe3ZHrr/full.jpg
2. Vol met bloemen, fijne scherpte diepte en leuke compositie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gjTCT9wE5Nr9VsqZLxfSxmRI/full.jpg
3. Leuke combinatie van kleuren, credits gaan vooral naar de keukenhof, maar ook naar mij omdat het mij op viel.

http://tweakers.net/ext/f/Zsyd3IyY9sS65NJul1CgoEKB/full.jpg
4. Leuk hoe het net lijkt op een rivier (foto weggehaald, te onscherp. laat ik enkel hier ter referentie).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d5rXmrW0LkikAqUneHxgUS1S/full.jpg
5. Leuke bokeh, netjes volgens het boekje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CNVEf4gUGPnmyk3n4ZaOthxu/full.jpg
6. Mooie kleuren, zachte achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wVpF0tK57758IKliZaSH387g/full.jpg
7. Leuke compositie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9rx10ajgHYatgWooKnCVU7be/full.jpg
8. Leuk die ene bloem die boven alle andere uitsteekt in het veld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T7w6cQx9vEnSLPjWGbkVKXDk/full.jpg
9. Mooi kleurenspel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DrV3Ku4nF0p43H9VOHy2qgSA/full.jpg
10. Mooi lijnenspel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 21:54

YSK

mijn favoriet is foto 8 door de tulp die er zo uitsteekt.

Wat me opvalt is dat de kleuren soms wel erg hard zijn in vergelijking met de rest van de omgeving. Zijn deze foto's zo uit de camera of heb je de saturatie/kleurverzadiging omhoog gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vreemd dat je de foto's 'complimenteert' terwijl dit natuurlijk door ons gedaan moet worden ;)
2 en 5 vind ik wel leuk, de rest vind ik niet bijzonder.

Zal wel aan mij liggen :Y) Foto's moeten voor zichzelf spreken imo. :z
Denk dat je het iets spannender moet maken, ja lastig met bloemen.. Persoonlijk vind ik dat 2 en 3 net zo spannend zijn, als een foto van een grasveldje.

Overigens mag 5 wel wat gecropt worden, de bovenkant mag er wel af.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bij nummer 1 en 2 heb ik met Lightroom iets lopen spelen anders waren ze naar mijn mening zachter dan op locatie, 3 t/m 8 zijn zo uit de camera qua kleuren (misschien miniscule aanpassingen, druk ik op reset zie ik zelf amper verschil) maar wel bijna allemaal iets gecropt en 9 en 10 komen rechtstreeks uit de camera.
Die tulp die er uit steekt vond ik zelf ook erg leuk, 10 foto's over gedaan voor hij goed was, moest er flink bij gaan liggen.

En ik geef zelf aan waarom ik ze leuk vind, waarom ik denk dat ze goed zijn. Als anderen daar een andere mening over hebben dan hoor ik dat erg graag. Ik denk als ik nou onderbouw waarom ik ze mooi vind dan zegt het jullie meer waarom ik ze gekozen heb. Natuurlijk moet het onderwerp dat zelf vertellen maar omdat dit een testcase is en ik nog zeker geen pro fotograaf ben dacht ik dat het wel handig is.

Anders tips waar ik beter naar kan kijken op zo'n dag? Wat doen jullie bijvoorbeeld?

[ Voor 51% gewijzigd door Tsurany op 05-05-2010 20:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Vreemde compositie met die boom in het midden. Daarnaast had ik wat minder van de bovenkant willen zien en wat meer van de onderkant.

2. Lekker, maar ik had ervoor gezorgd dat je hele bloemen hebt aan de onderrand en begin van de zijrand.

3. Rommelig.

4. Leuk tafereel, maar wederom krap aan de onderzijde. Daarnaast lijkt ie niet scherp en zou je de bovenkant moeten croppen.

5. Lekkere bokeh. Kijk even of je hem nog zo kan snijden dat je wat minder halve bloemen hebt. Hoort de achtergrond scheef te zijn?

6. Is ie scherp? Niet echt boeiend.

7. Niet echt boeiend. Klassiek in het midden genomen en ruime scherptediepte.

8. JA!!

9. & 10. weinig op aan te merken. Lekkere kleuren, leuke lijntjes, maar zijn ze wel scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
1. Ja daar heb je gelijk in, had ik toen niet bij nagedacht maar dat was inderdaad mooier geweest.
2. Aan de onderkant was dat vrij lastig te croppen, als ik dat wil gaan doen verlies ik naar mijn idee teveel van de voorgrond. Aan de zijkanten kan het wel, maar zonder de onderkant wordt hij dan misschien te smal vrees ik.
3. Ja het is inderdaad erg rommelig, ik vond het zelf wel leuk maar qua foto is het misschien net niet leuk. Had ik inderdaad beter weg kunnen laten achteraf.
4. Is inderdaad niet scherp, dat is erg jammer. Maar ik vond de compositie het wel goed maken. Naar mijn idee verlies je dan het effect dat het een pad vormt. Het zou leuker zijn zonder mensen aan de overkant, dat was met deze drukte echter geen mogelijkheid.
5. Ja die hoort scheef te zijn, het loopt daar omhoog. Is een erg heuvelig stukje. Ook hier krijg ik hem niet mooi gecropt, er vallen altijd wel bloemen half weg. Hij is al wel wat gecropt maar ik krijg het niet netter. Misschien heb ik het oog er ook niet voor omdat het mij niet zo erg stoort.
6. Ja hij is wel scherp, ik moest zelf goed kijken maar naar mijn idee is hij wel over het gehele stuk scherp, oogt niet zo door de zon inval. Vond zelf de zon die er op scheen wel leuk.
8. Ik ben er zelf ook erg tevreden mee, heb er ook een met een veel grotere bokeh maar die vond ik zelf een stuk minder. http://tweakers.net/ext/f/1MhXbtSAbjAfZkoY0XD5njGU/full.jpg
9 & 10: Ja die zijn scherp volgens mij, ik heb een kleine serie van deze, 10 van zulke uitsnedes van bloemen. Past opzich wel leuk in een collage denk ik. Misschien voor m'n vriendin, die is dol op tulpen.

Ik had denk ik beter 2, 5 en 8 kunnen posten zonder de rest. Misschien dan 9 en 10 er nog bij. Ach ik ben nog beginnend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O, het is ook zeker niet slecht hoor. Je kunt jezelf het beste aanleren om te posten waarover je zelf zeer tevreden bent. Je krijgt dan op die foto's commentaar waarmee je je kunt verbeteren. Onscherpe foto's kunnen wel in een reportage achtige omgeving, maar niet bij keukenhofplaten imo. Die zou ik sowieso wegmikken en zeker niet tonen.

Daarnaast is het natuurlijk leuk om de foto's door te linken naar grotere versies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik zal hem anders wel enkel als linkje neerzetten, weten mensen wel waar het over gaat maar zit hij er niet bij.
En link naar grotere versie is idd leuk, maar moet even kijken hoe dat werkt met mijn tweakalbum*. Anders even zoeken naar hoe het makkelijk ergens anders kan.

*Standaard thumbnails zijn te klein en voor elke foto een kleine en grote uploaden gaat wel ver.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 05-05-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie :)

#1 - Leuke compo, en kleuren van de bloemen kijken lekker weg. groen van het gras vind ik wat minder.

#2 - Leuk, maar meer ook niet. Doordat er geen horizon te zien is wordt mijn blik niet lang vastgehouden. Geldt ook voor #3 en #5.

#6 - In welk boek heb je gelezen dat de bokeh zo moet :p maar iig, jammer dat de bloem waar de aandacht op ligt zo centraal is.

#7 - Deze boeit mij niet zo, kleuren paars lijken ook een beetje dichtgelopen.

#8 - Jammer dat de onderste rij bloemen zo onscherp lijkt

#9 - De randen van de foto vind k wat donker

#10 - Op zich leuk lijnenspel, maar de kleur mag hier wel wat meer opvallen. is nu wel heel erg dof.

Overigens best irritant dat je bij een aantal foto's zowel onder als boven de titel/nummer 1 ENTER hebt geplaatst, ik zat gewoon ff te puzzelen bij welke foto nu het nummer hoorde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
1. Het groen is misschien iets te sterk ja, zou ik wat terug kunnen dringen.

2, 3, 5. Ja ik vind het wel bij de foto horen. Horizon is ook wat lastig omdat je dan direct andere bloemenkleuren er doorheen krijgt.

6. In het grote bokeh boek :P

7. Ja helaas is daar niet veel aan te doen.

8. Ik vind dat zelf wel wat hebben.

9. Tja zo is de bloem, dat wilde ik niet aanpassen.

10. Zo komt hij uit de camera en waren de kleuren zelf ook, dat pas ik liever niet aan.

Ik heb even de post beken en het is als volgt:
img
tekst

img
tekst

Dus ik denk dat het komt omdat het forum de foto zelf resized omdat hij iets te breed is. Dat zou ik dan effe moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:43:

*Standaard thumbnails zijn te klein en voor elke foto een kleine en grote uploaden gaat wel ver.
Luiwammes :X

Als je een Flickr account gebruikt, dan kun je linken naar een kleine en grote foto. Flickr geeft je linkjes van diverse resoluties ;)

[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar een eigen site spreekt me ook wel aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13
Tsurany schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 10:49:
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar een eigen site spreekt me ook wel aan :D
Doe je dat toch allebei? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 22:00
Inderdaad een leuke serie foto's. Toch nog een paar op/aanmerking. :9

#1 - Inderdaad leuk gezicht, opvallende compositie. Inderdaad wel wat jammer van die boom in het midden. Die zorgt er namelijk net voor de foto een beetje 'gesloten' wordt. Je kunt net niet helemaal lekker die rivier volgen. Persoonlijk denk ik ook dat de kleuren net iets te verzadigd zijn gemaakt.

#2 - Niet erg origineel, maar zeker wel leuk. Vooral het toenemen van de dichtheid vind ik een leuk effect hebben.

#3 is in mijn ogen te rommelig.

#5 De zachte kleuren vindt ik erg goed geslaagd. Het enige minpunt vindt ik de onscherpe bloemen in de voorgrond. Als je die een beetje weg had kunnen buigen had je de onderkant er nog een klein beetje af kunnen croppen waardoor het geheel een net iets solide compositie heeft. (Denk ik) O-)

#6 - Het contrast van het rode tulpen met de blauwe druifjes(?) is erg mooi. Het frame is ook erg mooi. Ik had echter linksboven van de 'centrale bloem' net iets meer contrast gezien t.o.v. de achtergrond.

#7 - Te weinig contrast met andere kleuren. Oftewel een overmaat aan paars denk ik.

#8 - Heel erg mooi! Goed gezien. Misschien dat je nog een heel klein beetje van de onderkant kan croppen om een iets gebruikelijk formaat te creëren.

#9 & #10 heb ik niet zoveel mee. Er zit niet echt iets interessants in wat de aandacht trekt.

Foto 8 vind persoonlijk het meest geslaagd!

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
1. Iets overdone ja. Die boom viel me bij het maken ook helemaal niet op, dat is wel jammer, dan had ik een andere compositie gekozen.
2. Inderdaad niet origineel, maar vond hem zelf ook wel goed gelukt.
3. Ja had ik er ook beter uit gelaten.
5. Ik zal thuis eens kijken maar vind het vrij lastig hem goed te croppen.
6. Ja dat zijn blauwe druifjes als het goed is, daar stond het er vol mee tussen de tulpen.
7. Ja ik denk niet dat dat met nabewerking op te lossen is.
8. Dit is volgens mij een gebruikelijk formaat, hij is gecropt terwijl de aspect ratio behouden bleef.
9,10. Ja ik zit te denken om hier een collage van te maken op a4 formaat, kijken of het dan wat interessanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik ben vorig jaar ook naar de keukenhof geweest en vond het ook erg lastig om goede composities te vinden. Helaas was ik dan ook wat laat, maar dat kwam omdat ik eerder geen tijd had.

Foto's 3, 6 en 9 vind ik het mooist. 8 is leuk, maar daar blijft het bij imo.
Pagina: 1