• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Virtual machines that are running operating systems that do not support VSS, such as Microsoft Windows 2000 or Windows XP, will be put in a saved state while the VSS snapshot is created.
How to back up Hyper-V virtual machines from the parent partition on a Windows Server 2008-based computer by using Windows Server Backup

Kan iemand dit toelichten? Met VSS wordt de volume shadow copy service bedoelt, en die zit zowel in 2000 als in XP. Tevens ondersteunen beide systemen de Hyper-V integrations.

Is dit een foutje aan de kant van MS (Ik denk het niet), of speelt hier iets anders mee?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
In 2000 zat het nog niet, pas vanaf XP, maar mogelijk dat die versie ook nog een benodigde functie mist.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nielson schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:06:
In 2000 zat het nog niet, pas vanaf XP, maar mogelijk dat die versie ook nog een benodigde functie mist.
XP is geen Server OS zoals 2003 waar dat wel volledig in geintegreerd is - het heeft een beperkte set VSS libraries en functies inderdaad.
Vandaar dat je ook geen Shadow Copies hebt in XP :)

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 05-05-2010 19:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

XP kent de shadow copy service, dit wordt bijvoorbeeld door back-upprogramma's gebruikt. Windows 2000 SP IV heeft dit ook; althans dat is wat ik dacht.

Ik ben ermee bekend dat Windows Server (in ieder geval 2003) uitgebreidere functionaliteiten heeft, en je met een update voor XP de functie "vorige versies" kunt toepassen op een 2003-server.

Blijkbaar is het zo dat de server zelf daarop aanvullend nog meer functies heeft die nodig zijn voor een online-back-up. Ik had echter de gedachte dat wanneer XP zelf back-ups kan maken middels de VSS, de Hyper-V host dit ook kan van XP. Hier was ik niet van op de hoogte. Ik weet wel dat Vista/7/2008 de functie "vorige versies" voor het eigen systeem kunnen toepassen, maar ken de exacte technische implementatie hiervan niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is een Shadow Copy client voor XP ja. Maar XP kan uit zichzelf niks met VSS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Volgens mij praten we hier over twee verschillende dingen. Windows XP heeft standaard al VSS (Volume Shadow Copy Service), deze wordt gebruikt voor backup programma's en bv image/clone tools die daardoor vanuit Windows zelf een image van het livesysteem kunnen maken. Ondersteuning voor VSS op een Server 2003 share moet idd via een extra client toegevoegd worden.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
deze wordt gebruikt voor backup programma's en bv image/clone tools die daardoor vanuit Windows zelf een image van het livesysteem kunnen maken.
Juist ja!
En waarom kan Hyper-V dat dan niet, en alleen met Vista +-cliënts vraag ik mij af :).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat XP een oudere versie heeft. Het werkt niet.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Simpelweg niet 'geavanceerd' genoeg zou je dus kunnen denken.
Bedankt in ieder geval :).

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 07-05-2010 15:23 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Eagle Creek schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:22:
Simpelweg niet 'geavanceerd' genoeg zou je dus kunnen denken.
Bedankt in ieder geval :).
Jup, inderdaad :) Wel gebruikelijk dat functionaliteit van producten bij nieuwere versies wordt uitgebreid ook.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Klopt. Veel interne tools zijn in de loop der jaren qua functionaliteit uitgebreid. Vaak wordt dit niet altijd even goed gedocumenteerd echter, of "verstopt" op MS' site.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klein nadeeltje aan deze manier van backup; bij een draaiende guest kan je nog wel eens tegen open files aan lopen. Bij een restore van deze machine, is de file nog/weer open terwijl dat mogelijk niet handig is. Ook is het zo dat bij een restore, in sommige gevallen, de GUID van de machine niet meer correct mag aanmelden in AD waardoor er eigenlijk "twee computer-accounts" bestaan. Needless to say; dat levert authenticatie-problemen op.

Indien een guest niet 24/7 uptime vereist, is het misschien slimmer handiger om de machine een shutdown te geven en de VHD + bijbehorende bestanden op host-niveau te backuppen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1