• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 08:46
Hi,

Mijn pc startde een aantal keren niet goed, na de stroom uit en weer an te zetten deed hij het weer. Na een tijdje begon hij tijdens het opstarten constant de geluid vertonen van de cd rom speler, de scherm bleef zwart. Na stroom uit en weer aan te doen deed hij het gewoon.
De dag erna deed hij weer de opstart geluid herhalen, de rode lampje bleef branden. Opnieuw opstarten lukte niet, na het ontkoppelen van de cd rom speler deed hij het wel. Na een weekje echter doet hij het helemaal niet meer. Hij blijft vast bij het opstarten (zwarte scherm), de rode lampje brand en als ik de cd rom speler koppel blijft hij de geluid om de 10-15 seconde herhalen.
De beeldscherm is niet kapot. Ik ga ervan uit dat de moederbord kapot is alleen weet ik het niet zeker, het zou wellicht de voeding kunnen zijn?

Geheugen: Kingston kvr667d2n5 1G
Processor: AMD Athlon 64 x2 dual core processor 3600+
Videokaart: ATI radeon x1300 xt
Moederbord: ASRock AliveXFire-esata2
Voeding: cooler master extreme power 380w

Ik ben dus van plan de onderdelen te verkopen, echter weet ik niet welke kapot is en welke niet. Als er iemand is die dat vanuit deze informatie kan opmaken zou het erg fijn zijn.
Iedereen die ik ken is overgestapt op laptops, dus kan ik niet bij bekenden van mijn testen wat er mankeert. Ik denk niet dat er hier mensen zijn die het zullen toelaten?
In iedere geval, alle informatie is meer dan welkom!
mvg

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover ik kan beoordelen denk ik dat je toch als eerste eens een andere voeding moet gaan proberen, want het lijkt mij toch wel dat de voeding kapot aan het gaan is.

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 08:46
Rode lampje brand echter nog, alsnog de voeding? Kan heel goed zijn omdat ik iedere nacht voor het slapen gaan de computer van de stroom afhaalde door de stekkerdoos uit te schakelen.
Er is geen andere manier om het te testen dan een andere voeding erop te zetten is het niet?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat het rode lampje nog brand zegt op zich niet zoveel want bij een voeding is het vaak zo dat een kapotte voeding pas in gaat klappen wanneer er echt stroom gevraagd word. Net dus bij het opstarten vergt de pc nogal wat van de voeding omdat dan tegelijkertijd alle componenten ingeschakeld worden, vandaar dat een voeding ook juist dan inzakt bij de opstart.

Andere manier van uittesten is er helaas niet en toch puur een kwestie van een andere voeding proberen, en desnoods even naar een pc-zaak gaan het probleem daar voor leggen en die je even een voeding mee willen geven.

Op zich is het niet erg wanneer je de stekker uit het stopcontact trekt om er zeker van te zijn dat er geen stroom meer naar de pc gaat, alleen moet je dit dus niet doen wanneer de pc nog aan staat. Vooral bij het uittrekken en weer insteken van de stekker ontstaat er altijd een soort piekspanning, en dat is niet echt gezond voor je pc.