Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Subaru Leone Coupe met wat probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Hallo iedereen!

Ik ben in het bezit gekomen van een toch wel zeldzame 1800 4wd met de ea82t (boxer)motor (88kw). Het is een coupe uit 1989. Hij heeft enkel motorische problemen. Als hij stationair loopt schud de motor en auto vreselijk. Als ik vol gas geef duurt het +/- 3sec voordat hij op 4.500 toeren komt en de turbo aanspringt. Wanneer ik de automaat in drive of reverse zet slaat hij vaak af, tenzij ik eerst in de N hem op toeren jaag en dan direct doorzet naar een versnelling.
Heeft iemand een idee van wat het probleem kan zijn?

Update met fotos:
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/9140/dsc04950.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/1465/dsc04952p.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/3977/dsc04960.jpg

Ik heb even een filmpje gemaakt als hij word gestart en gas geef tot bijna 3.000 toeren...

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Crosspost van mij uit het Show je Auto topic:

Ik zou de motor helemaal flushen (engineflush+nieuwe olie), automaat olie vervangen, nieuwe filters, bougies, injectorcleaner bij de brandstof, koeling cleaner in de radiator, etc. Goeie servicebeurt, zeg maar. Goed schoon maken van binnen.
Dan eens checken of de ontsteking nog op tijd staat, checken of de koppeling nog fris is (of wat er dan ook als slipsysteem tussen motor en bak zit bij een automaat), en uiteraard de motorsteunen even checken.

Edit:
Sow, dat filmpje klinkt als een tractor :+
Klinkt als ontsteking, en een luie motor.

Edit2: dat tankje met de groene dop, rechts. Vloeistof nivo is nogal laag. Wat gaat daar in? Aanvullen iig, lijkt mij.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Xzelicon
Vloeistoffen zijn goed op peil. ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, op pijl of niet, de vloeistoffen kunnen wel slecht zijn ;)
Olie aanvullen met water maakt het wel op pijl, maar niet goed :+
Ik zeg: alle vloeistoffen vervangen en daarbij cleaner additieven gebruiken.

Oh, en als alles bovenstaand niet helpt, laat dan eens een compressietest doen. Een er uit geblazen koppakking tussen twee cylinders geeft ook nog wel eens dergelijke effecten zoals in het filmpje te zien is.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 05-05-2010 14:46 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@McKaamos
Juist, eerst voor xxx euro aan vloeistoffen vervangen en daarna kijken of toevallig de koppakking lek is.
You're doing it wrong :p

Ik heb hier helaas geen geluid maar aan het geschud te zien is het een brakke ontsteking. Misschien zelfs de distributie die niet op tijd staat. Mensen als Destruction of _Drake_ kunnen hier vast wel iets zinnigs over zeggen, ff wachten dus tot die hier langs komen fietsen.

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tja, tis maar net wat er goedkoper is natuurlijk ;)
Wat kost het om een koppakking te checken? Heb geen idee namelijk, maar als dat bij de dealer gebeurt zal het allicht niet goedkoop zijn.

Edit:
Oh, misschien is het ook wel slim om te kijken of je ergens een werkplaatshandboek voor die kar vandaan kan vissen.
Deze misschien?

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 05-05-2010 15:05 ]

• Xzelicon
Wij zitten zelf ook aan de ontsteking te denken.
@McKaamos koppakking is niet leuk om 'even' na te kijken, boxer motor dus aan de zijkant van het blok

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

Volgens mij loopt ie gewoon op 1 cilinder minder, even de boegiekabels controleren of ze wel goed vastzitten, was bij mijn auto ook ooit een keer het probleem :P

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een koppakking kijk je ook niet even na, iig niet visueel. Als die eruit ligt merk je dat aan olie in je koelwater, koelwater in de olie of koelwater/olie die via je uitlaat naar buiten verwijnt (veel witte/blauwe rook). Dat is allemaal van later zorg want dat is nu niet de oorzaak van het slechte lopen.

🖥️ | 🚗

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
1 cilinder zal die niet mee lopen.
klinkt eerder alsof die er 1 mist.

bougies vervangen, kabels vervangen en rotor+verdeler vervangen.
dan kijken of het weer werkt :)

Audi S3

Verwijderd

als de kopakking kapot is, dan rookt die blauw (olie) of wit(koelvloeistof) of er zit olie in het koelwater , compressie in het koelwater , dat is makkelijk te controleren ,

kijk eens na de bougies, het lijkt erop dat die niet op alle cilinders meedraait

is er een bougie bij die wit uitslaat (of geoxideerd) , dan ben ik er bang voor

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 15:13 ]

• Xzelicon
Bougies eruit halen moet ik straks doen, zit nu even druk.
Eentje op het subaru forum die er de hele dag in bezig is zegt dat hij op 2 cilinders loopt (van de 4).
En dat klopt volgens ons ook, door onbelast schud hij ook zo, rechterdeel van het blok loopt, links niet.
Koppakking is goed, geen gemixte vloeistoffen of rook.

Mijn logica op dit moment is: linker distributie riem staat niet op tijd (ja, er zijn 2 distributieriemen op dit blok), hierdoor vonkt hij pas als de benzine alweer via de uitlaatpoort naar buiten is (vandaar de benzine geur achter de auto) en daarom omdat hij alleen rechts een 'explosie' heeft, en links niet vandaar de onbelans.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
Xzelicon schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 15:18:
Mijn logica op dit moment is: linker distributie riem staat niet op tijd (ja, er zijn 2 distributieriemen op dit blok), hierdoor vonkt hij pas als de benzine alweer via de uitlaatpoort naar buiten is (vandaar de benzine geur achter de auto) en daarom omdat hij alleen rechts een 'explosie' heeft, en links niet vandaar de onbelans.
Sluit de ontsteking niet uit. Het is makkelijk om even een bougie te pakken en te zien als dien vonkt :)

XXXVI

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-10 16:18
Had een zelfde soort geintje met mijn auto (BMW 3-serie, 1990), ding schokte en was hoop power kwijt, bleek gewoon kapotte bougie te zijn, ding was helemaal zwart en ranzig bovenop... Hopen dat het zoiets is, kost niet veel...

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 15:12:
als de kopakking kapot is, dan rookt die blauw (olie) of wit(koelvloeistof) of er zit olie in het koelwater , compressie in het koelwater , dat is makkelijk te controleren ,
Als je koppakking tussen 2 cilinders klapt kan je dr (afgezienvan gaar lopen) niks aan merken.
Hangt af van het blok of er dan kvs of olie bij kan komen, maar ik zou (zei het net ook in de HK al) eerst eens compressie meten en dan pas verder gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door 4x2 op 05-05-2010 15:43 ]

leeg

• Xzelicon
@4x2 agree, alleen ik kan geen compressie meten, wil dit wel laten doen binnenkort.
Daarnet even de bougie eruit gehaald, de rechterkant zijn alle 2 zwart, links is normaal, bijna schoon.
Links loopt, rechts niet.
Vonken allebij de kanten.
Hebben hem even rondgeslingerd met 1 bougie aan de rechterkant eruit, kwam geen brandstof uitspuiten.
Volgens mij hoort er dan toch wel brandstof uit te komen.

Ik denk nog steeds dat of de ontsteking niet goed staat rechts, of de brandstof toevoer dicht zit, graag jullie mening..

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb het geluid nu ook gehoord en je hebt idd een tweecylinder :+
Je zegt dat er geen brandstof komt maar vonken de bougies wel?

🖥️ | 🚗

• Xzelicon
Bougies vonken, brandstof weet ik niet zeker.
Mijn vermoedens ivm verkeerd op tijd liggende riem worden steeds sterker.
Heb hem goed op temp laten komen en wat met het toerental gespeeld, hij wil nog eens een missfire geven aan de rechterkant, ook is de luchtfilter aan de bovenkant nieuw, onderkant redelijk zwart -> ik vermoed backfires door het verkeerde ontstekingstijdstip.

Nu even kijken of ik een maat van me kan inzetten om die riem op tijd te zetten, ik houd niet zo van die dingen ondanks dat het een blok is die vrijloopt als de riem knapt (dus minder zuiger -> kleppen kans).

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt het zelf ook nakijken door de markeringen op de poelies te controleren, maar daar kun je natuurlijk niet zomaar bij met zo'n boxermotor?

🖥️ | 🚗

• Xzelicon
Precies, ongeveer 5 cm ruimte ofzo gok ik, als je de fan voor de radiator weg haalt.
Gescheurde koppen geloof ik niet in, dan zouden de bougies wit zijn... Toch?
Dan gaat het de hele voorkant eraf halen worden vrees ik.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
5cm ruimte, dan kan je er wel met een spiegeltje tussen, toch?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Als de riem verkeerd staat onsteekt hij alsnog en krijg je continue backfires e.d

Ik gok eerder nog steeds de onsteking, vaak vonken oude onstekings 2 om 2 dmv een dubbele transistor, ik gok dat 1 daarvan stuk is.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom ga je er niet even mee bij een garage langs? Die mensen weten precies hoe motoren werken en hebben in no-time uitgevonden wat het probleem is. Als je zelf niet weet waar je mee moet beginnen is het lastig zoeken.
En daar hoef je echt niet voor bij een Subaru dealer langs.

Signatures zijn voor boomers.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Onderzoek kost bij elke garage geld. Als je het zelf kan fixen, waarom niet? Tis een hobbyproject als ik Xzelicon goed heb begrepen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
_Drake_ schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:55:
Als de riem verkeerd staat onsteekt hij alsnog en krijg je continue backfires e.d

Ik gok eerder nog steeds de onsteking, vaak vonken oude onstekings 2 om 2 dmv een dubbele transistor, ik gok dat 1 daarvan stuk is.
Gok ik ook op :)

En een riem die niet goed staat hoor je normaal ook wel aan de vreselijke bijgeluiden van kleppen die tegen/in je zuigers slaan :)

XXXVI

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

McKaamos schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:11:
Onderzoek kost bij elke garage geld. Als je het zelf kan fixen, waarom niet? Tis een hobbyproject als ik Xzelicon goed heb begrepen.
Je zult ook een stroboscooplamp moeten kopen wil je de timing goed kunnen afstellen. En beter dat dan op goed geluk maar wat gaan zitten aankloten lijkt me.

Signatures zijn voor boomers.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ephymerous schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:08:
[...]

Gok ik ook op :)

En een riem die niet goed staat hoor je normaal ook wel aan de vreselijke bijgeluiden van kleppen die tegen/in je zuigers slaan :)
ik houd niet zo van die dingen ondanks dat het een blok is die vrijloopt als de riem knapt
Non-interferentie dus, scheelt al weer wat.
Maasluip schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:15:
[...]

Je zult ook een stroboscooplamp moeten kopen wil je de timing goed kunnen afstellen. En beter dat dan op goed geluk maar wat gaan zitten aankloten lijkt me.
Als je het helemaal goed wilt doen misschien wel, maar als de | markeringen op de poelies (drie in dit geval) allemaal tegelijk bovenaan staan ben je al een heel eind.

🖥️ | 🚗

• Xzelicon
Is inderdaad een hobby project, wat er precies uit vloeit zien we wel.
Ben ook niet bepaald A-technisch, degene die HK acces hebben kennen mijn kartblok ook bijna allemaal :).
Alleen Boxer motoren heb ik nog nooit mee gewerkt.
Ga dit weekend in ieder geval nog eens kijken, en ik gok de voorkant eraf halen om te gaan kijken of inderdaad de streepjes ongeveer gelijk wijzen, dan zijn we al een eind.
Mocht ik zeker zijn dat de er niks in het blok gescheurd is, en ik kan het zelf niet oplossen gaat hij naar een garage, indien gescheurd gaat hij gewoon in de verkoop.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kleppen / klepspeling / kleptiming?

compressie?

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 06-05-2010 16:19 ]

Wise enough to play the fool

• Xzelicon
Update:
De vlotternaald van de carburateur hebben we rustig los getikt, en ik kan nu +/- 5km/u rijden. De motor loopt ook hoorbaar beter maar nog verre van ideaal. Na het rijden zagen we dat de katalysator hevig aan het nabranden was. Verstopte katalysator dachten we dus, maar toen kwamen we een lambda sonde tegen. Deze hebben we losgedraaid en ook deze is pikzwart. Om er zeker van te zijn dat hij inderdaad kapot is hebben we hem doorgemeten met een multimeter en hij blijft altijd 0 volt. Hopelijk is dit dus het euvel waardoor de motor is een soort fail safe draait, en altijd maar veel te veel benzine blijft geven.

Ook als de lambda sensor niet aangesloten is loopt het blok nog altijd hetzelfde, er is dus geen verschil tussen met of zonder lambda sonde.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
Xzelicon schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:08:
Update:
De vlotternaald van de carburateur hebben we rustig los getikt, en ik kan nu +/- 5km/u rijden. De motor loopt ook hoorbaar beter maar nog verre van ideaal. Na het rijden zagen we dat de katalysator hevig aan het nabranden was. Verstopte katalysator dachten we dus, maar toen kwamen we een lambda sonde tegen. Deze hebben we losgedraaid en ook deze is pikzwart. Om er zeker van te zijn dat hij inderdaad kapot is hebben we hem doorgemeten met een multimeter en hij blijft altijd 0 volt. Hopelijk is dit dus het euvel waardoor de motor is een soort fail safe draait, en altijd maar veel te veel benzine blijft geven.

Ook als de lambda sensor niet aangesloten is loopt het blok nog altijd hetzelfde, er is dus geen verschil tussen met of zonder lambda sonde.
Dat laatste lijkt me niet gek :P

Of hij een lambda sonde heeft die niet werkt of geen... what's the difference :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ehh, waar heb je die vlotternaald gevonden ?
Ik zie op je filmpje een luchtweger zitten en dat is toch een heel typisch onderdeel van een injectiemotor (dat is trouwens ook een onderdeel wat dit soort problemen kan geven)
Het feit dat dr een lambdasonde in zit doet mij ook vermoeden dat er geen carburatereur op zit.

Lambdasonde wordt als het goed is genegeerd als ie koud is, maar hoe heb je m getest ?
Je kunt m redelijk testen door er een multimeter (gelijkspanning) aan te knopen en er dan een aansteker/gasflesje onder te halen (NIET aansteken), als het goed is stijgt het voltage dan, afhankelijk van het type tot maximaal 1 of 5 volt.
Als ie in de open lucht 0V aangeeft kan wel kloppen, met lopende motor zou dat ook nog kunnen als ie het mengsel aan 1 kant heel vaak niet/nauwelijks ontsteekt, de zuurstof die dr in zit meet ie nl wel.

leeg

• Xzelicon
Blijft nul, ook diverse testjes gedaan die op het internet staan, allemaal komt de lambda er slecht uit.
Hij is ook in slechte optische staat (lees erg donker, dof grijs).
Met of zonder lambda maakt geen reet uit, stuk dus.

Ik ga gewoon proberen een vervanger te scoren, en testen of hij dan wel beter loopt.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

En waar had je die vlotternaald van de carburateur nou gevonden ?

leeg

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En doen nu wel alle 4 de cylinders mee?

🖥️ | 🚗

• Chevy454
  • Niet online
Xzelicon schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 14:29:Wanneer ik de automaat in drive of reverse zet slaat hij vaak af, tenzij ik eerst in de N hem op toeren jaag en dan direct doorzet naar een versnelling.
Heeft iemand een idee van wat het probleem kan zijn?
Je stationair regelaar is niet sterk genoeg :+
Dit wordt meestal gecompenseerd door de ontsteking en daarna door de (stationair) regelklep.
Dus eerst maar een heel goed onderhoud geven denk ik :)
Maasluip schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:15:
Hij zal gewoon heel moeilijk op toeren en lui aanvoelen maar stationair maakt het niet zo heel erg veel uit. Voor dit moment dan toch ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 08-05-2010 17:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Xzelicon
Chevy454 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:40:
[...]

Je stationair regelaar is niet sterk genoeg :+
Dit wordt meestal gecompenseerd door de ontsteking en daarna door de (stationair) regelklep.
Dus eerst maar een heel goed onderhoud geven denk ik :)
Dan moet hij als hij eenmaal rijd toch fatsoenlijk draaien?
Dat doet hij dus niet, dan zakt hij als het ware in elkaar, en heeft hij gewoonweg te weinig pk's volgens mij.
Dit wordt, in mijn ogen, veroorzaakt door het verzuipen van het blok met als oorzaak de lambda
Chevy454 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:40:
Hij zal gewoon heel moeilijk op toeren en lui aanvoelen maar stationair maakt het niet zo heel erg veel uit. Voor dit moment dan toch ;)
Als hij gewoon vrij loopt, loopt hij soepel in de toeren, moet nog soepeler gaan dadelijk, maar het is niet zo dat het 1 minuut duurt voor hij op de 4.000 toeren zit.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

4x2 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:22:
En waar had je die vlotternaald van de carburateur nou gevonden ?
Ik herhaal mezelf even, want ik vind het knap dat je een carburateur en vlotternaald op een injectiemotor hebt gevonden.

leeg

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik sluit mij aan bij 4x2, er zijn een aantal dingen waardoor het zo goed als onmogelijk is dat er een carburateur op die motor zou zitten. Carburateurs en katalysatoren gaan al niet samen, en zaken als een Lambda sonde zitten sowieso niet op een carburateur-motor. De Lambda is namelijk een info bron voor de hoeveelheid ingespoten benzine door de injectoren. Zonder injectoren heb je ook niks aan een Lambda-zonde...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waarom had mijn Daihatsu Cuore uit '92 met carburateurmotor dan een lambdasonde? Volgens mij bestaan er wel een geregelde carburateurs

Vaak bu'j te bang!

• Xzelicon
Bestaan inderdaad wel, maar deze heeft inspuiting.
Vlotter tja, foute beschrijving.
Teveel met de kart bezig denk ik :P

[ Voor 18% gewijzigd door Xzelicon op 09-05-2010 08:10 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Loopt ie inmiddels alweer?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1