Elke keer als ik in opensolaris iets doe in de acl's gaat het eigenlijk niet zoals ik verwacht.... En waarom dit is vraag ik mij toch elke keer weer af. Ik heb een behoorlijke tijd besteed aan het bestuderen van de man pagina en andere documenten zoals bijvoorbeeld bigadmin.
Latest example:
Ik wil een user bij de mysql dir voegen zodat deze niet telkens pfexec hoeft te typen. Het is min of meer mijn root gebruiker dus op dat moment wordt het alleen maar command prompt vervuiling.
Dus:
en dit voor 5.1 en mysql ook.
Zo ver alles goed als ik een
doe is dit mijn uitvoer
Hier komt het nog overeen met wat ik verwacht. Volgende stap is de databases aanmaken
en hier gebeurd iets wat ik niet snap
Dat lijkt mij de normale manier van doen ... En wat staat er nu in de directory......
Tot hier alles netjes
maar dan komen de rest van de files en dir's(overigens heb ik de meeste hier niet weergegeven heeft geen zin ik had ook wat meer db'en gecreeerd)
Kijk dat is de database die net is aangemaakt maar waarom staat gebruikersnaam er in hemelsnaam 3 maal in en waar komt de deny vandaan? De eerste allow is diegene die is inherited staat ook netjes aangegeven met het laatste I'tje
Dan de files in die dir staan weer netjes zonder execute bit en geen vreemde extra gegevens.
Wat doe ik fout of waar is de solaris acl niet consistent? Of is het gewoon een kwestie van in eerste instantie een deny niks toevoegen?
p.s. over de useability van solaris .... Dit soort dingen vreten altijd tijd en er is elke keer weer iets waardoor je weer opnieuw alles moet gaan uitzoeken. Het is zeker niet mijn eerste "begin" met een os maar ik moet wel zeggen dat het een van de meest frusterende is van alle tijden(oeps vergeet ik bijna vista, daar lig ik nog steeds mee overhoop maar daar heb ik ook serieus minder tijd aan besteed, win7 is relaxter)
Latest example:
Ik wil een user bij de mysql dir voegen zodat deze niet telkens pfexec hoeft te typen. Het is min of meer mijn root gebruiker dus op dat moment wordt het alleen maar command prompt vervuiling.
Dus:
pfexec /usr/bin/chmod A+user:gebruikersnaam:full_set:fd:allow /var/mysql/5.1/data
en dit voor 5.1 en mysql ook.
Zo ver alles goed als ik een
/usr/bin/ls -lahV /var/mysql/5.1/data/
doe is dit mijn uitvoer
total 6 drwx------+ 2 mysql mysql 2 May 5 13:32 . user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWcCos:fd-----:allow owner@:--------------:-------:deny owner@:rwxp---A-W-Co-:-------:allow group@:rwxp----------:-------:deny group@:--------------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow drwx------+ 3 mysql mysql 3 May 5 13:32 .. user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWcCos:fd-----:allow owner@:--------------:-------:deny owner@:rwxp---A-W-Co-:-------:allow group@:rwxp----------:-------:deny group@:--------------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow
Hier komt het nog overeen met wat ik verwacht. Volgende stap is de databases aanmaken
/usr/mysql/bin/mysqladmin -u root -p create nieuwedatabase
Dat lijkt mij de normale manier van doen ... En wat staat er nu in de directory......
/usr/bin/ls -lahV /var/mysql/5.1/data/ total 41001 drwx------+ 6 mysql mysql 11 May 5 13:50 . user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWcCos:fd-----:allow owner@:--------------:-------:deny owner@:rwxp---A-W-Co-:-------:allow group@:rwxp----------:-------:deny group@:--------------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow drwx------+ 3 mysql mysql 3 May 5 13:32 .. user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWcCos:fd-----:allow owner@:--------------:-------:deny owner@:rwxp---A-W-Co-:-------:allow group@:rwxp----------:-------:deny group@:--------------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow
Tot hier alles netjes
drwx------+ 2 mysql mysql 3 May 5 13:50 nieuwedatabase user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWcCos:fdi---I:allow user:gebruikersnaam:rwxp----------:-------:deny user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWc--s:------I:allow owner@:--------------:-------:deny owner@:rwxp---A-W-Co-:-------:allow group@:rwxp----------:-------:deny group@:--------------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow
Kijk dat is de database die net is aangemaakt maar waarom staat gebruikersnaam er in hemelsnaam 3 maal in en waar komt de deny vandaan? De eerste allow is diegene die is inherited staat ook netjes aangegeven met het laatste I'tje
-rw-rw----+ 1 mysql mysql 5.0M May 5 13:48 ib_logfile0 user:gebruikersnaam:--x-----------:-------:deny user:gebruikersnaam:rwxpdDaARWc--s:------I:allow owner@:--x-----------:-------:deny owner@:rw-p---A-W-Co-:-------:allow group@:--x-----------:-------:deny group@:rw-p----------:-------:allow everyone@:rwxp---A-W-Co-:-------:deny everyone@:------a-R-c--s:-------:allow
Dan de files in die dir staan weer netjes zonder execute bit en geen vreemde extra gegevens.
Wat doe ik fout of waar is de solaris acl niet consistent? Of is het gewoon een kwestie van in eerste instantie een deny niks toevoegen?
p.s. over de useability van solaris .... Dit soort dingen vreten altijd tijd en er is elke keer weer iets waardoor je weer opnieuw alles moet gaan uitzoeken. Het is zeker niet mijn eerste "begin" met een os maar ik moet wel zeggen dat het een van de meest frusterende is van alle tijden(oeps vergeet ik bijna vista, daar lig ik nog steeds mee overhoop maar daar heb ik ook serieus minder tijd aan besteed, win7 is relaxter)
[ Voor 5% gewijzigd door Mafketel op 05-05-2010 14:25 . Reden: p.s. togevoegd over usability solaris ;) ]