Beeldscherm flikkert, tft en en videokaart niet kapot maar..

Pagina: 1
Acties:

• Target187
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2011
Beste tweakers,

Ik weet niet 100% zeker of deze vraag hier goed staat, echter een betere plek wist ik ook niet.

Een van mijn computers, eigenlijk die van mijn vriendin, knippert zo nu en dan.
Eerst reageert de computer heel eventjes niet, daarna word het beeld even zwart daarna werkt hij weet gewoon. Hij doet dit al een hele tijd maar tegenwoordig steeds vaker het word nu wel erg irritant...

- Het ligt niet aan de monitor. Ik heb er inmiddels drie verschillende monitoren aan gehad, de computer deed het bij alle drie.
- Het ligt niet aan de videokaart. Ik heb een andere geprobeerd, die gaf ook dezelfde problemen.

Mijn vraag: wat kan het dan wel zijn? (wat is aannemelijk?)
- Het moederbord??
- De voeding misschien??
- Misschien iets softwarematigs?
- Iets wat is niet heb bedacht?

ter info:
Het betreft een oudere pc:
- AMD athlon 1.00ghz
- 512mb drr ram
- videokaart: Nvidea Gforce2 MX 400
- voeding; zal een standaard goedkoopie voeding zijn..

Graag jullie hulp.

Verwijderd

Die videokaart vraagt niet heel erg veel stroom, maar het kan natuurlijk toch wel de voeding zijn.
Ik zou verwachten dat er daarna een foutmelding of een blue screen zou komen, maar je kunt blijkbaar gewoon doorgaan.
Dus dan staat de computer misschien op I/O te wachten. En ja, dat kan het moederbord zijn, en ook de driver.
Omdat het vaker voorkomt, is er misschien een condensator op het moederbord aan het uitdrogen.

Dus:
Je kunt eens een andere voeding proberen. Helpt dat niet, dat zou ik de computer opruimen, want je kunt wel verder zoeken, maar dat levert uiteindelijk waarschijnlijk te weinig op.

Wil je toch meer proberen, dan kun je eventueel in de BIOS de instellingen voor de videokaart wat lager zetten. Bijvoorbeeld de AGP wat minder snel, en verschillende opties op de veilige stand.
Kijk dan ook meteen naar de PCI en geheugen, en zet die op een veilige waarden.
NVidia heeft support voor oude videokaarten, dus installeer eens de videodriver nog eens.
Houdt de computer nog de tijd wel bij? of is ook het batterijtje leeg?