Toon posts:

[2003] Alternatieven voor Microsoft WDS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Een poosje geleden heb ik mij verdiept in het stukje software 'Windows Deployment Services' voor het beheren van Images van de gebruikers binnen dit bedrijf.
Na lang met Norton Ghost gewerkt te hebben, was ik toch onder de indruk dat er iets beschikbaar moest zijn dat geavanceerder te werk ging.
WDS werkt wat Imaging betreft best lekker. Imaging gaat snel, UI is handig/overzichtelijk en alles is zeer gemakkelijk bij te houden in Windows Server 2003.

Maar ik ben toch benieuwd wat de andere mogelijkheden zijn.
Niet lang geleden stuitte ik op RES PowerFuse. De Whitepapers en Guides heb ik inmiddels gelezen, maar ik kan er nog niet echt wijs uit. Ik zie wel een zekere potentie, maar volgens mij is dit geen vervanger voor bijvoorbeeld WDS.

Ik stuit veel op de gratis en eenvoudige backup software als ik eens intensief ga zoeken op Google.
Vanzelfsprekend zoek ik een 'bedrijfs-gerichte' oplossing, waar de software vanuit een Windows 2003 server aangestuurd kan worden.

Zijn er ideeën, aanbevelingen ?
Het gaat hier in ieder geval om ongeveer 7 verschillende PC types met een totaal van rond de 125 PC's.
Prioriteit is dat deze snel weer draaiend zijn als er iets mis gaat met software of hardware (HDD)
Eventueel andere opties waarmee de desktops en laptops handig te beheren zijn, zijn natuurlijk welkom (weinig specifieke eisen op dat gebied)
Misschien zoek ik naar iets wat er niet is en moet ik het lekker bij WDS houden, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

Groeten,

Paul.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PowerFuse is geen uitrol-mechanisme maar neemt alleen het stukje "HKCU" voor zijn rekening als het gaat om individuele instellingen en applicaties per gebruiker. Tenminste, in een nutshell gezegd.

Wisdom doet wel aan deployment maar zou ik persoonlijk niet inzetten voor bare-metal installaties zoals je die met Ghost of WDS wel hebt.

De "opvolger" van WDS is eigenlijk SCCM; wel een draak van een pakket om goed te leren kennen en in te richten maar als het eenmaal draait, kan elke gebruiker waarvan zijn PC geen goede software meer heeft, zelf zijn machine opnieuw inrichten zoals vorige keer ook was ingericht

Val een klein beetje over "andere opties waarmee de desktops en laptops handig te beheren zijn"; wat is beheren? Wat is handig? Wat is je budget? Wat zijn de bedrijfskritische eisen aan de uptime & availability van 125 of 115 of 90 PC's? etc. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Gebruik je op dit moment alleen WDS of WDS samen met MDT, zo niet dan is MDT erg interessant om eens naar te kijken. Wel los je hiermee alleen het inrol gebeuren van je machines op, beheren kan hier niet mee :)

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 11:44

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk eens naar Altiris (onlangs overgenomen door Symantec).
Daarnaast is er Symantec System Recovery om images uit te rollen.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 07-05-2010 20:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400, bedankt voor je reply.

Nouja, eigenlijk doelde ik een beetje op wat PowerFuse doet, het beheren van gebruikers specifieke instellingen en applicaties tesamen met de Image. Probleem is dat het sowieso niet software XXXXX én PowerFuse word, daar is geen geld voor. Wat PowerFuse doet met "Workspace Management" trekt me enorm, maar het missen van deployment mogelijkheden maakt dat ik voor dat pakket geen akkoord zal krijgen. Budget is daarmee dan ook vrij beperkt, wat belangrijker is, is dat er een systeem opgezet word waar men de komende jaren mee vooruit kan, en waar op gerekend kan worden als er iets mis gaat (stabiel)
Uptime & Availability is niet uiterst belangrijk. Uiteraard moeten systemen ASAP weer in de lucht zijn, maar negen van de tien keer hebben we een vervangend systeem klaar staan mocht iemand z'n PC er vreselijk uitklappen.

System Center Configuration Manager ziet er absoluut interessant uit. Hier zal ik me 'ns wat in verdiepen.

Groeten,

Paul.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Budget moet je maken. Als jij een mooie testomgeving opzet voor, bijvoorbeeld, SCCM en PowerFuse en daarmee kan aantonen dat het aanbieden van een applicatie voor alleen de securitygroup `Administratie´ ongeacht op welk werkstation ze werken, een eitje is waardoor 4 mensen binnen 5 minuten kunnen werken i.p.v binnen 3 uur rennen door het pand met een CD, zal dat mogelijk bij de opdrachtgever of werkgever zeker wel in goede aarde vallen.

De dunne grens is alleen dat door goede automatisering je jezelf niet overbodig maakt... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 05-05-2010 09:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• biest
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-01 15:31
Met Microsoft Deployment Toolkit (MDT) kan je op een flexibele manier aan de slag. Je kan achteraf drivers toevoegen, bijvoorbeeld als er een nieuw computer model ondersteund moet worden.

WDS kan je nog steeds gebruiken in samenwerking met MDT. Als PXE boot server voor de multicast feature, de rest neemt MDT voor zijn rekening.

Bekijk deze Lite Touch Installation howto eens:

http://www.the-d-spot.org...stallation-with-mdt-2010/
http://www.the-d-spot.org...ion-with-mdt-2010-part-2/

Hoe drivers te beheren in MDT:

http://www.the-d-spot.org...nage-drivers-in-mdt-2010/

edit: Bekijk ook de gratis versie van ConfigMgr eens; Microsoft System Center Configuration Manager Essentials?

[ Voor 11% gewijzigd door biest op 07-05-2010 13:11 ]

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 22:01
MAX3400 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 09:24:

De "opvolger" van WDS is eigenlijk SCCM; wel een draak van een pakket om goed te leren kennen en in te richten maar als het eenmaal draait, kan elke gebruiker waarvan zijn PC geen goede software meer heeft, zelf zijn machine opnieuw inrichten zoals vorige keer ook was ingericht
Even een sidenote. SCCM is zeker nie de opvolger van WDS! Wel maakt SCCM gebruik van de engine van WDS. Het is vele maler breder dan alleen het uitrollen van images. :+
Bekijk ook de gratis versie van ConfigMgr eens; Microsoft System Center Configuration Manager Essentials?
Gratis?! 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Pedr0 op 07-05-2010 15:39 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kijk ook eens naar Acronis :)
Als je met een NEtboot mogelijkheden kijkt is dit zeer fijn en ook de Universal restore, waar je de drivers uit een installatie haalt zodat die universeel op clients/servers geplaatst kan worden.

Er zijn vele dingen mogelijk van het met een USB harddisk rondlopen tot volledig via het netwerk te laten imagen :)

• kevin1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 18:51
Wij gebruiken op het werk FOG om computer te voorzien van nieuwe images.
Het programma draait wel op linux, maar verder is het terug zetten van images best snel

FOG is een opensource programma. Voor meer infomatie kun je kijken op http://www.fogproject.org/.
Pagina: 1