[Excel] Last row /w data naar nieuwe sheet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Erg frusterend maar ik kom er niet uit... Ik ben hier bezig om een sheet te maken welke iedere dag op een vaste tijd een vbs draait, welke storage van enkele servers van ons in een excel sheet zet.
Elke server krijg zijn eigen sheet, welke is omgezet naar 1 sheet met links naar de andere.

Nu wil ik hier een soort summery van maken. In deze summery staat een regel met de laatste data per server,
en een overzichtje van de laatste 7 'scans'.

Nu zal dit met een macro moeten maar ik kom er niet echt uit, t enige dat te vinden is op het WWW zijn macros en vbs'jes welke bepaalde data in de row na de laatste zetten.

Nu vroeg ik me af, heeft iemand hier nog een idee? De data zou dus uit de laatste row met data gekopieerd moeten worden naar 'Sheet2', maar hetzelfde zou moeten voor de 7 laatste scans.

In het geval van de 7 laatste scans krijg je dus altijd een volle week te zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Date    Data                    Date    Data
Mon DataMon         Wed DataWed
Teu DateTeu         Thu DataThu
Wed DateWed         Fri DataFri
Thu DataThu         Sat DataSat
Fri DataFri         Sun DataSun
Sat DataSat         Mon DataMon
Sun DataSun         Teu DataTeu

Alvast bedankt!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Bedoel je nu dat je een overzicht wilt van de sheets die opgeslagen zijn nav een scan en dat een nieuwe sheet die sheets moet listen met een max van 7 sheets?

het is dan handig om te weten wat de filenames zijn. je hebt dan niet meer nodig dan een formule die linkt naar die sheets waarbij het gedeelte van de filename dat relevant is (datum neem ik aan) uit een cel gehaald wordt.

='file:///server/scans/scan-insert date'#Blad1.A1

Deze formule kan je samenstellen met tekst.samenvoegen:
A1: 'file:///server/scans/scan-
A2: =vandaag() (voor eerdere dagen =vandaag()-x (x is getal)
A3:'#Blad1.A1
A4: =tekst.samenvoegen(A1;A2;A3)

wellicht moet je A4 nog omzetten naar een waarde door de formule te embedden in =waarde(), anders wordt ie als tekst gezien.

Volgens mij heb je zo geen macro nodig, maar hoef je alleen maar deze file te openen. maar goed, ik kan het mis hebben. ik heb geen excel maar calc (openoffice.org) dus ik kan het niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
de andere files zijn allemaal al samengevoegt tot een geheel.

Het ziet er nu dus zo uit:

code:
1
2
3
Date    Time    ANTFP1 total    ANTFP Free
29-4-2010   13:11:20    557,75  217,06
5-5-2010    8:56:09 557,75  216,52

Nu zou ik dus willen dat in de zelfde file data uit de 2de lijn (in dit voorbeeld) gekopieerd word naar een 2de sheet in dezelfde file, maar als hier data bij komt moet die lijn automatisch vervangen worden met de laatste lijn (dus dan word row 3 de laatste, en dat is de data die ik wil zien in sheet2, row 4 etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik snap excel wel maar jou niet.
je gebruikt volgens mij de woorden lijn en row door elkaar.
als er iets vervangen wordt zeg je, maar dat is alleen als de file niet openstaat anders is ie locked. als ik je verhaal snap dan wil je alleen de data uit je overzicht op een andere manier weergeven, maar staat het er al wel. maar dat is zo simpel te doen dat ik moet concluderen dat ik je niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
Mijn excuses.
Hierbij even een duidelijkere poging (hoop ik :o )

ik heb data in een excel staan, deze word steeds (iedere dag) aangevult met een nieuwe row aan data.
De laatste row met data wil ik weergegeven hebben in een andere sheet.

Dus bijv.

Row 1 - data
Row 2 - data
Row 3- data
Row 4 - empty

Ik wil dan dus de data uit row 3 verplaatsen naar sheet2. Komt er vervolgens data op row 4, dan wil ik de data die eerder uit row 3 was overgezet overschreven hebben met data uit row 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:35
Het probleem is denk ik een beetje dat je Excel als database probeert te gebruiken.

Je kan de gegevens van de servers (csv-achtige logs denk ik?) ook inlezen in een Access-tabel (1 tabel! niet een tabel per server), en vervolgens kan je daar vrij gemakkelijk rapporten van genereren, die altijd actuele gegevens bevatten zonder dat je allerlei data hoeft over te hevelen van A naar B.

Access zal ook minder makkelijk doodlopen op grote hoeveelheden records dan Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
om de achtergrond van de tool de beschrijven:

het is een VBS script dat een drivemapping maakt en hier vervolgens verschillende data uit polled.
Deze schrijft het script daarna weg in een XLS file. Deze files heb ik gecombined tot 1 geheel.
De reden dat ik excel koos om dit te doen is omdat access bij ons op de zaak niet standaard is, en zo iedereen aanpassingen kan/mag maken binnen onze afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vaak wordt iets als MATCH(9.99999999999999E+307,Data!$A:$A) (bij een getal) of MATCH(REPT("z",255),Data!$A:$A) (bij tekst) gebruikt om de laatste regel te vinden op een sheet data in kolom A. Dan lijkt het mij een kwestie van OFFSET gebruiken om de juiste regel zelf terug te krijgen. Vervolgens selecteren waar je het resultaat wil hebben, en OFFSET als matrix-formule gebruiken (ctrl-shift-enter), en je hebt dat gebied in 1 keer voorzien van de juiste data. Maar goed, het is mij ook niet precies duidelijk welke data je nu uit welke sheets wil halen, of je nu wil verplaatsen of wil kopieren, enz... :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
hier even een screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/img200/1396/xlsdata.jpg

row2 (datum 5/5/2010) is momenteel de laatste row met data in de sheet.
Deze wil ik nu kopieren naar de 'HomeSheet'
Morgen word row3 gevuld (datum: 6/5/2010) en dan wil ik die op de homesheet (Data van Row2 dient dan vervangen te worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Nuja, selecteer HomeSheet!A2:O2 of waar je het resultaat wil hebben, geef =OFFSET(DataSheet!1:1;MATCH(9.99999999999999E+307;DataSheet!$A:$A)-1;0) in en druk op ctrl-shift-enter. Wel nog even de opmaak goed zetten, met de format painter bijvoorbeeld. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
Ok thanks! dit werkt! nu iemand nog een idee omtrent de 2de vraag?
Dit is het overzicht van de laatste 7 dagen/scans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
maak een cel =vandaag() bv op A1

vervolgens een aantal rows
=vert.zoeken(A1;BEREIK;KOLOMNUMMER_IN_BEREIK)
=vert.zoeken(A1-x;BEREIK;KOLOMNUMMER_IN_BEREIK)
x=1, 2, 3, 4, 5, 6, of 7. (aantal dagen terug).

BEREIK is de meest linkse kolom met datums tot en met de laatste kolom die data geeft.
KOLOMNUMMER is het nummer van de kolom met data in BEREIK die je wilt tonen in de cel.
Er staat wel meer in de help over vert.zoeken()

[ Voor 1% gewijzigd door Mar2zz op 05-05-2010 18:07 . Reden: ONWAAR uit de functie gehaald, je kan eventueel ONWAAR toevoegen als je exacte match wil, met WAAR kun je closest match doen. kan handig zijn als je server een dag niet output levert ivm weekend of feestdag ofzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
tnx! t is gelukt! raport draait nu super!

nu nog wat kleine dingetjes en dan kan deze de productie in :)

bedankt voor jullie hulp!

Pagina: 1