Freezes in win7 + OCZ 6gb timings op x58a

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarmaniaK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 11:58
Ik heb recent een geheel nieuwe computer gebouwd (met nu enkel nog een oude videokaart, de rest is nieuw). Uiteindelijk is mijn doel ook om (voor 't eerst!) de cpu te gaan overclocken, maar vooralsnog ben ik daar nog niet aan begonnen omdat ik eerst wil zorgen dat mijn systeem sowieso stabiel draait.

Mijn systeem bestaat uit:
Gigabyte x58a-ud3r
Intel i7 920 (@ stock 2.66ghz vooralsnog) met Scythe mugen rev 2 koeler erop (gisteren reseated, goede temps, 34idle 55load max)
OCZ 6gb 1600mhz in triple channel (hierover zo meer)
Corsair HX750 voeding
Samsung Spinpoint 1.5TB HDD
En dat alles in een coolermaster CM 690 II Advanced kast.

Ik draai hierop windows 7 64bit professional.

Hoewel ik mijn cpu nog niet ben gaan overclocken ondersteunt mijn geheugen volgens de specificaties 1600mhz, en aangezien dat simpel te veranderen was in de bios door de multiplier van 8x (1066mhz) op 12x (1600mhz) te zetten, heb ik dat al snel gedaan. Timings op auto, voltage op auto, maar ik merkte dat mijn mobo het voltage veel te hoog zette dus dat heb ik vrij snel handmatig op 1.5V gezet (het zijn low-voltage stokjes die het op 1.5V zouden moeten doen als het goed is, specs zeggen 1.65V max als ik het goed heb begrepen). Dit werkte prima: windows liep een lange tijd stabiel, en ik ondervond geen problemen.

Sinds vandaag heb ik driemaal een hangup gekregen: scherm van windows bevroor, en moest fysiek de resetknop indrukken om eruit te komen. Ten tijde van de hangups was ik niets specifieks aan het doen de eerste twee keer, de derde keer stond prime95 te lopen (eerder liep dat overigens gewoon altijd stabiel, heb er nooit eerder crashes of foutmeldingen mee gehad).

Eerst heb ik spybot S&D en Ad-aware uninstalled, aangezien ik die net nieuw had geïnstalleerd voor deze foutmeldingen begonnen op te treden. Nadat deze twee waren uninstalled kreeg ik echter een derde hangup, dus ik zoek door. Mijn eerste vermoeden op basis van het type probleem dat ik ervaar (freeze, hoewel muziek soms nog door leek te lopen) als het niet softwarematig zou zijn, gaat uit naar het geheugen: mijn 3x2gb OCZ gold 1600mhz-plakjes. Ik ben een totale noob wat dit betreft, dus ik zal maar meteen een aantal vragen stellen.

Belangrijkste specificaties van de OCZ-plakjes (van de website):
1600MHz DDR3
CL 8-8-8-24 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
1.65 Volts

Ik heb ze echter lopen op 1.5 Volts, maar wel op 1600mhz. Eerste vraag: is deze voltage-frequentiecombinatie al vragen om problemen, is het een wonder dat het zo lang (meer dan twee weken) probleemloos heeft gelopen, en pas vandaag driemaal een freeze heeft veroorzaakt; of betekent het feit dat ze twee weken zonder problemen liepen (inclusief enkele prime95-sessies) dat het probleem van de freezes niet mijn ramplankjes kan zijn?
Ik merk wel op dat guru3d deze plakjes ook gewoon op 1.5v heeft runnen @ 1500mhz voor zover ik zie:
http://www.guru3d.com/art...e-triple-channel-review/6

Zojuist ging ik in BIOS kijken welke timings waren ingesteld (die stonden immers op auto). Er is af te lezen dat deze ingesteld staan op 7-7-7-18. Dat vond ik vreemd, deze waren lager dan de specificaties; ik dacht dus dat het probleem misschien hieraan zou kunnen liggen. Daarom heb ik eerst de timings via een optie "set quick" in mijn bios (default: set auto; 3e optie: set advanced) ingesteld op de specificatie-waarden van 8-8-8-24 (dit waren tevens de enige 4 waarden die ik in kon/moest stellen via die optie). Dit zou een downgrade moeten zijn volgens wat ik over ram timings en latency gelezen heb: van 7-7-7-18 'auto' naar 8-8-8-24 de officiële specs. Echter nadat ik deze settings had ingesteld, heeft mijn systeem zich bij twee pogingen tot het booten van windows automatisch herstart (zonder windows succesvol te laden). Terug de bios in, timings terug op wat ze waren (auto, 7-7-7-18): windows laadde weer. Deze timings zijn lager dan de fabrieksinstellingen maar lijken om de een of andere reden stabieler. Of dit nu iets met mijn hangups te maken heeft of niet: ik snap dit niet. Hoe kan het dat de gespecificeerde timings niet stabiel zijn, maar snellere timings wel?

Ik heb zojuist een memtest usb-bootkey gemaakt, en zal eens zien wat daar uit komt. Indien ik op fouten stuit zal ik de multiplier eerst op 10 zetten (1333mhz), en als dat niets uithaalt zal ik de plakjes afzonderlijk testen, misschien wat met voltages gaan klooien.

Kan iemand me wijzen op iets vanzelfsprekends wat ik over het hoofd zie, of niet goed doe? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

KarmaniaK schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:22:
Eerste vraag: is deze voltage-frequentiecombinatie al vragen om problemen, is het een wonder dat het zo lang (meer dan twee weken) probleemloos heeft gelopen, en pas vandaag driemaal een freeze heeft veroorzaakt [...]?
Waarschijnlijk wel.
Het is sowieso al overgeklokt geheugen (1600MHz), en meestal heeft dat op 1600MHz al zo'n 1.6/1.65V nodig, en het is ook nog eens OCZ, dat nog wel eens de specs naast zich neer wil leggen.
Ik zou dus eerst eens proberen of 1333MHz op 1.5V al wil, want het zou prima aan het geheugen kunnen liggen (ik verwacht eigenlijk niet anders).

toevoegsel:
KarmaniaK schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 00:22:
Zojuist ging ik in BIOS kijken welke timings waren ingesteld (die stonden immers op auto). Er is af te lezen dat deze ingesteld staan op 7-7-7-18. Dat vond ik vreemd, deze waren lager dan de specificaties; ik dacht dus dat het probleem misschien hieraan zou kunnen liggen. Daarom heb ik eerst de timings via een optie "set quick" in mijn bios (default: set auto; 3e optie: set advanced) ingesteld op de specificatie-waarden van 8-8-8-24 (dit waren tevens de enige 4 waarden die ik in kon/moest stellen via die optie). Dit zou een downgrade moeten zijn volgens wat ik over ram timings en latency gelezen heb: van 7-7-7-18 'auto' naar 8-8-8-24 de officiële specs. Echter nadat ik deze settings had ingesteld, heeft mijn systeem zich bij twee pogingen tot het booten van windows automatisch herstart (zonder windows succesvol te laden). Terug de bios in, timings terug op wat ze waren (auto, 7-7-7-18): windows laadde weer. Deze timings zijn lager dan de fabrieksinstellingen maar lijken om de een of andere reden stabieler. Of dit nu iets met mijn hangups te maken heeft of niet: ik snap dit niet. Hoe kan het dat de gespecificeerde timings niet stabiel zijn, maar snellere timings wel?
Heb je niet per ongeluk slechts één of twee kanalen op die timings gezet, en een (of twee) ander(e) kana(a)l(en) laten staan? Soms kan dat op een moederbord namelijk, maar dat is per definitie niet werkbaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Ghost Dog op 05-05-2010 02:07 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarmaniaK
Memtest zelf is nog even uitgesteld omdat hij dat niet direct vanaf een usb-stick wil booten. In plaats daarvan heb ik wat aan de settings van bios gezeten. Ik heb er meteen een mild overclockje van de cpu tegenaan gegooid, die draait nu @3.36ghz met turbo aan op bclk 160 en vcore 1.18 (zodat ik met 10x ram multiplier de 1600mhz haal).

Na wat stabiele windows-boots heb ik de RAM timings nu staan zoals de specificaties aangeven (en zoals wordt aangegeven op de forums): 8-8-8-24 met 88 tRFC en een command rate van 2T @ 1600mhz. Mijn voltages waren DDR 1.64V en QPI/vtt op 1.2950 (op de forums van de fabrikant wordt bij falende stokjes aangeraden om de voltages op 1.66 en 1.355 te zetten; ik probeerde het eerst iets lager omdat ik helemaal niet zoveel problemen lijk te hebben).

Zojuist 8:20 uur prime95 blend doorstaan zonder foutmelding of crash @ 1600mhz, dus ik denk dat hij wat dat betreft stabiel genoeg te krijgen is, en niet kaduuk. Ik ga nog wel kijken of ik de voltages nog wat verder omlaag kan schroeven tot 1.62 of 1.60V (dat vind ik toch iets meer aan de veilige kant van die 1.65 die mijn moederbord liever maximaal geeft) en 1.2750 op de QPI/vtt.
Heb je niet per ongeluk slechts één of twee kanalen op die timings gezet, en een (of twee) ander(e) kana(a)l(en) laten staan? Soms kan dat op een moederbord namelijk, maar dat is per definitie niet werkbaar.
Dat was het probleem niet: hoewel je dat wel kan instellen op mijn moederbord, had ik de settings via de "set quick" optie gedaan: je kan dan alleen plak 1 instellen, en plak 2 en 3 gaan automatisch op hetzelfde.

Dus hoewel met de hogere voltages mijn systeem nu eveneens stabiel lijkt (nog geen freezes, fingers crossed), snap ik nog steeds niet waarom mijn geheugen op 1.5v en 1600mhz met 7-7-7-16 timings wél toestaat windows te booten, maar met 1.5v en 1600mhz en 8-8-8-24 timings geheel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarmaniaK
Momenteel ben ik vooralsnog tevreden: vandaag geen freeze-problemen gehad. Ik heb zonet 3 uur memtest laten draaien, die zat op 100% bij de 4e pass met 0 errors en geen hangups. Dit was met mijn geheugen op 1600mhz, DDRvoltage 1.60, en QPI/vtt op 1.2750. Ook in prime95 was het meer dan een uur stabiel (daarna de stresstest gestopt). Heb nu de QPI/vtt nog iets lager gezet op 1.235 om te zien of dat ook nog stabiel is.

Dus ik denk dat het inderdaad een voltage-probleem was. Wat ik alleen nog niet snap is waarom de snellere timings wel bootten en de langzamere niet. Zal wel ergens aan gelegen hebben.