Krijg RAID niet aan de praat (Intel Rapid Storage Technology

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen in het bezit van een nieuwe pc met windows 7 en een ssd.
Naast deze ssd heb ik ook nog 3 oude hdd's waarvan ik er twee in raid wil laten draaien (2x raptor 74 gb)
Echter heb ik niet tijdens de startup middels F6 raid drivers geinstalleerd.
Aangezien dit blijkbaar ook niet nodig is met 7 omdat Intel de drivers hiervoor standaard meeinstalleerd (versie 8.9 als ik me niet vergis). Of zit ik hier fout?

Nu heb ik in het bios (MSI GD65) de on-chip SATA controller aangevinkt en vervolgens de Raid mode op RAID gezet en ook ACHI geprobeerd.

Echter als ik de pc vervolgens opnieuw boot lijkt ie in de knoop te geraken en duurt het een eeuwigheid voor dat hij uberhaupt voorbij het boot screen komt. Uiteindelijk gebeurt het dan toch maar dan kan Windows niet meer opstarten. Als ik vervolgens in de bios de schijven instel als IDE kan ik vervolgens weer wel booten?

Wat doe ik verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de ssd en raptors via dezelfde controller gaan, dan kan je, naar mijn weten, geen raid draaien, aangezien de ssd dan niet in raid staat. Althans, zo werkt het hier op mijn mobo. Mocht je 2 sata controllers op je mobo hebben, dan de ssd via de ene controller en de raptors via de andere controller. Dit lijkt me de enige werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De reden dat ie 'in de knoop' raakt komt doordat Windows de 'nieuwe' controller (RAID i.p.v. AHCI of IDE) niet kent en dus de SSD schijf niet meer kan vinden.

Je kunt dit oplossen door de SSD op een andere, bekende controller aan te sluiten. Maar als dat niet kan, moet je Windows opnieuw installeren (of misschien is repareren al voldoende) op de nieuwe controller.

Volgens mij is het geen probleem om het raid-koppel naast de SSD te draaien. Je neemt gewoon de SSD niet op in het RAID volume.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 01:44:
Als de ssd en raptors via dezelfde controller gaan, dan kan je, naar mijn weten, geen raid draaien, aangezien de ssd dan niet in raid staat. Althans, zo werkt het hier op mijn mobo. Mocht je 2 sata controllers op je mobo hebben, dan de ssd via de ene controller en de raptors via de andere controller. Dit lijkt me de enige werkende oplossing.
Dit is niet zo je kunt prima een RAID set en een losse drive op een RAID controller aansluiten of bijvoorbeeld twee RAID sets. Dit is helemaal geen probleem.

Waarschijnlijk zit er gewoon een ICHxR controller op het moederbord, vermoedelijk de 10, wanneer je Windows installeert als deze controller op IDE staat ingesteld, dan heb je inderdaad geen extra drivers nodig en zal Windows gewoon geinstalleerd kunnen worden.

Wanneer je de controller vervolgens instelt op op RAID of ACHI dan ben je andere drivers nodig die de huidige Windows niet direct aan boord heeft. Dit betekend dat je Windows opnieuw moet installeren met de juiste drivers of handmatig drivers moet gaan toevoegen en settings wijzigen. Hoe dit moet is wel terug te vinden hier op het forum, aangezien dit alles wel al veel vaker voorbij gekomen is, daarom gaat dit topic dan ook op slot. De GoT search is er niet voor niets, altijd deze eerst raaplegen alvorens een topic te openen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 05-05-2010 16:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.