Simpel circuitje voor standby picoPSU adapter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Topicstarter
Hallo, ik heb een voor jullie denk ik vrij simpele opgave :)

Ik wil dat mijn 230v -> 12v adapter automatisch op standby schakelt samen met mijn moederbord. Ik gebruik zo'n lief picoPSU'tje om de benodigde ATX voltages op te bouwen uit 12v. De 230v -> 12v adapter komt van een Xbox 360. Deze heeft de volgende aansluitingen:
  • 12v
  • 5v, altijd aan
  • aarde
  • PWR_ENABLE, die de 12v lijn aanzet wanneer er 3.1v-5v op staat. Trekt 0.5 mA bij 5v.
Op het mobo zit een PS_ON pin, die TTL logica toepast, volgens de specs:
  • low: 0.0v-0.8v: mobo wil de PSU aan.
  • high: 2.0v-5.25v: mobo wil de PSU uit.
In de praktijk blijkt het high signaal van mijn mobo 3.9v. Het zou leuk zijn om iets te hebben wat compatible is met de ATX specs, maar als dat te moeilijk wordt liever niet.

Dus kwam ik tot het volgende circuitje, na ergens gelezen te hebben dat dit gewoon met een PNP transistor kan:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gjvos/xbox360picopsu.png
  • R1: voor bescherming van transistor
  • R2+R3: voltage divider, schijnt volgens Wikipedia van mijn 5v ongeveer 3.1v te kunnen maken: 200/320*5 = 3.125.
Dus als mobo de PSU aan wil, zet ie 0v op de basis van de transistor en gaat mijn 3.1v stroompje lopen en andersom zet ie 3.9v erop, en aangezien 3.9v < 3.1v zet de transistor de stroom uit. Mijn vragen zijn of dit zo klopt, zo niet wat er mis is, en of iemand iets beters weet wat wel aan de specs voldoet :)

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit, Maar hoe ga je de 5VSB van je PicoPSU buiten spel zetten? Je mag deze niet straffeloos aan de 5VSB van je Xbox voeding hangen:
0.1V verschil
geen weerstand
U/R=I
0.1/0=heel erg veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou een comparator/schmitt-trigger pakken welke opschakelt tussen 0,8-2V.
Deze voedt je met 5V en op de ingang zet je PS_ON en aan de uitgang hiervan de Gate van een PFET zetten. De Source zet je aan de 5V en de Drain aan de PWR_ENABLE.
Verder idealiter nog een 100k weerstand ofzo van PWR_ENABLE naar de GND.