ocz z-drive m84 installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Luitjes,

Na een hele dag klooien waag ik het dan toch maar om een toppic te openen.

Ik had een quad core met een western digital HD dit liep voor geen meter en was het meer dan zat.

Dus ik dacht ik koop zo mooie pci-express Z-Drive van 256 GB

Nu wil ik windows 7 installeren en dan krijg ik de melding dat hij niks met die schijf kan, hij ziet hem wel, maar het installeren erop lijkt onmogelijk.

Mijn configuratie:
- Asus m4a79xtd evo http://www.alternate.nl/h...us/M4A79XTD_EVO/-1080011/?
- Phenom x4 4x 3200
http://www.alternate.nl/h...at1=003&cat2=439&cat3=000
- SSD 256 GB 500/700 Zdrive M84
http://www.alternate.nl/h...SSD&l3=mini-PCIe+%2F+PCIe

8 Gb intern geheugen
Officiele licentie windows 7 64 bit.

Iemand enig idee wat ik kan doen om windows op die zdrive te installeren.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan een plaatje van het scherm van Windows helpen. Of een exacte vermelding van de woorden op het scherm. Staat de Zdrive wel in bios? Misschien eerst formatteren in een andere computer?

http://www.ocztechnologyf...XP-64-on-Z-Drive-M84-256g.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Bebby,

Bedankt voor je reactie.

In de bios kan ik hem niet vinden, na het bellen met de klantenservice vertelde ze me dat dit ook niet zichtbaar was.
Enkel windows 7 zal functioneren met de schijf, dus vandaar ook windows 7 erbij besteld.
Als de Zdrive niet bestemd is als opstartschijf lijkt het mij dat we er niet veel aan hebben om snelheid winst te behalen.

De exacte melding heb ik op het moment niet beschikbaar, ben nu windows 7 op een sata schijf aan het zetten, op de hoop dat de schijf dan wel zichtbaar is in windows 7 zelf en dan de ocz drivers te installeren.

Wel heb ik ook een andere melding gehad, en daar stond in dat ik zeker moest weten dat de schijfcontroller aan moest staan in de bios (schijfcontroller is volgens mij de raid controller ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt een fantastisch computeronderdeel met super snelheden als het eenmaal werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, zat er zelfs aan te denken om een hard copy te maken van mijn sata naar die z-drive.

Maar ja dan moet het eerst werken haha.

Mag toch niet zo moeilijk zijn lijkt me, nadeel van die drive is dat er niks bij zit, zelfs geen instructie, en dat voor dat geld, vind ik een vreemd geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het OCZ forum las ik dat je de Z-drive tenminste in de BIOS moet kunnen zien. Zo niet dan kan Windows er waarschijnlijk ook niets mee.

Jouw mobo heeft 2 PCIe sloten, de ene is x1 en de andere x16, dacht ik. De drive al in het andere slot geprobeerd? De Z-Drive ondersteunt x8 dus hij zou in het x16 slot moeten werken. Maar ik kan me voorstellen dat je videokaart daar al in zit?

De pest is natuurlijk dat je nergens goede info vandaan kan halen, niemand weet het precies en iedereen roept maar wat.

Desnoods maar even registreren op het OCZ forum en daar om raad vragen. Er zitten tenminste 'echte' OCZ figuurtjes op, met name RyderOCZ en Tony, die er veel van weten en tot hulp bereid zijn. Jammer genoeg is de uiteindelijke oplossing vaak 'RMA'. :S

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?186-Vertex-Agility-Turbo-Solid-V2-Summit-Colossus-and-Z-Drive-with-Microsoft-OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Btree,

Bedankt voor je reactie, ik heb dit inderdaad al geprobeert, ik vermoed dat het moederbord niet de kaart ondersteund ook al heb ik hier specifiek om gevraagd bij het bestellen van de kaart (moederbord ook vernieuwd)

Zojuist ook geprobeert om hem op een ander voedingskabeltje te zetten, je weet maar nooit.

Exacte foutmeling in installatie

Kan windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.

Bij het negeren en gewoon op volgende te klikken krijg ik een andere melding

Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden. Zie de logboekbestanden van Setup voor meer informatie.

Ook het verwijderen van de partitie en het opnieuw aanmaken heeft geen zin.
Stuurprogramma's inladen van de ocz site helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows zegt 'deze schijf'. Laat hij daarbij ook zien dat hij echt met de Z-drive bezig is, en niet met een andere schijf?

Alle gewone schijven loskoppelen zodat je alleen de Z-drive en je DVD drive overhoudt. Benieuwd wat Windows dan roept.

Overigens heb ik al meer gehoord dat je niet 'zomaar' vanaf een PCIe slot kan opstarten. Je BIOS moet dat ondersteunen, of anders moet je opstarten van een bootsector op een 'gewone' disk, die doorverwijst naar de systeempartitie op de drive in het PCIe slot. Maar zo'n doorverwijzing kan W7 niet maken. Dat zou je zelf moeten doen door de BOOT.INI te editen. Geen idee waar die zit, want onder W7 zie ik 'm niet meer in de C:\ root staan.

Hier houdt mijn kennis echt op, sorry! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
(ook niet echt een oplossing).

Weet niet of je je geld nog terug kan krijgen, maar mij lijkt een losse raid controller met een serie SSDs beter en goedkoper. Nu heb je misschien nog de kans (7 werkdagen), straks niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had alle sata's al losgekoppeld, ook omdat ik er een ander moederbord in gehangen heb, misschien maak ik van de oude nog wel een backup desktopje van.

Windows XP heeft inderdaad problemen om te booten vanaf een Z-Drive, windows 7 zal hier geen problemen mee moeten geven.

Heb nu ook geprobeert om er een raid controller van te maken maar helaas mocht niet ook niet baten.

Geld terug is geen optie meer, ik heb hem immers gebruikt.
Enkel ongebruikte spullen mag je terugsturen.
Buitendat zou het toch gewoon moeten werken, ik heb al wel wat revieuws gelezen dat het mogelijk is, enkel tweifel ik aan het moederbord, alternate support vraagt ook alleen maar of ik "even" langs wil komen.

Zojuist geprobeert om contact te krijgen met ocz zelf, maar dat valt tegen, toch ook maar eens op het forum daar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Hoe staan je onboard s-ata controllers ingesteld? Schakel deze anders even uit (iig de 2e) en stel je chipset s-ata controller even in de bios in op IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sowieso is het geen ideale situatie. In het 1x slot wordt de OCZ ZWAAR tegengehouden, en hem in het x16 slot stoppen: kun geen videokaart meer gebruiken..

Dus een nieuw moederbord lijkt me sowieso gewenst.. :)

Maar punt 1 is hem als bootable device in de bios te krijgen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sata controlles staan inderdaad nog aan, ga ik even testen om hem uit te zetten.

@maratropa, dat is dus het mooiste van het hele verhaal, ik heb me laten adviseren welk moederbord ik nodig had om het goed te laten functioneren, enigste eis van mij was dat het een asus moest zijn.

En daar kwam deze mobo uit in de specs van de ZDrive staat ook dat hij 8x nodig heeft, dus dat moet goed zijn (dacht ik)

In de bios zie ik hem wel, als bootable 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ah wacht ik ben dom er zitten meerdere x16 sloten op, dus dat zou goed moeten zijn..

Je kan er met de windows install helemaal niks mee? Heb je er drivers voor nodig die geladen zijn? formateren/paritioneren kan ook niet?

[ Voor 45% gewijzigd door maratropa op 05-05-2010 13:53 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drivers zijn niet echt nodig op W7 toch heb ik ze wel gedownload, maar doet hij niks mee.

Ik kan de installatie niet voortzetten verwijderen van partities e.d. wil allemaal niet helpen.
Vreemde is dat hij nu 3 x 60 GB ziet terwijl het 256 GB is ik mis dus zowiezo al een deel, het deel wat ik gisteren nog wel zag.

formateren voert hij niet eens uit, zelfs niet in de bios van de kaart zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
euhm dan klopt er sowieso iets niet want de raidcontroller moet de SSD's als 1 SSD laten zien.

Kun je de bios van de controller in en daar de boel aanpassen? Want de controller moet goed qua raid ingesteld zijn en de SSD moet geinitialiseerd zijn voordat windows er wat mee kan..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik kan er in, echter moet ik heel eerlijk zeggen dat dat mijn pet te boven gaat.
Weet niet zo goed wat ik daar moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Oh nou dan zou ik eerst eens gaan lezen wat je daar moet doen.. :)

Globaal moet je in de controller bios eerst de SSD's samen in 1 raid voegen, ik neem aan een raid 0. Daar kun je dingen kiezen als welke schijven, wat voor stripsize en wat voor cache instellingen. heb je een raid volume aangemaakt dan moet hij vaak nog geinitialiseerd worden, en dan kan je OS er wat mee.

Zit er geen wizard in je controller bios?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het mooie van deze schijf, er zit geen documentatie bij, was waarschijnlijk te duur om te ontwikkelen.

Geen wizard inderdaad, ik heb er wel een raid van kunnen maken maar dan mis ik 60 gb dus dat gaat hem nog niet worden.

Ik denk dat ik hem maar retour stuur en hun het maar eens laat uitzoeken, ben bijna 2 volle dagen bezig en kom geen stap verder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto's van het scherm en de keuzemenu's van het controllerbios kunnen helpen. Naar Alternate gaan met de computer lijkt een geschikte optie.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:19:
Onzin. Ze zullen er niet blij mee zijn, maar het is je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is deze Z gewoon kapot. Precies zoals de OCZ Colossus bestaat de Z-drive intern uit meerdere kleinere SSD's + een interne RAID controller.

Aan de buitenkant (PCIe voor de Z, SATA voor de Colussus) moet je 1 enkele drive zien. De interne RAID controller van de Z zou je niet eens mogen zien, laat staan dat je de RAID members ziet.

Maar het gaat vaak mis, waardoor de Colussus als 2 halve SSD's verschijnt, en de Z als 2 of 3 drives. Zelf proberen te RAID'den is zinloos want dat moet de drive intern doen, volledig onzichtbaar voor de buitenwereld.

Dat heb ik al meer op het OCZ forum gelezen. Echt kapot is de drive niet, maar hij is in de fabriek verkeerd geconfigureerd.OCZ kan dat simpel oplossen. Het RMA centrum zit in Nederland maar ik weet niet of die de apparatuur ervoor hebben. Dan moet hij terug naar Amerika/China/Taiwan, noem maar op.

Dus liever snel terug naar Alternate met dat ballending. Volgens mij is dit echt een gevalletje Omruilgarantie voor DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:19:
Daarvoor is de wet juist opgesteld: je weet niet wat je koopt DUS mag je het eerst 7 (werk?)dagen uitproberen en daarna nog terug sturen. Is dus gewoon mogelijk, zonder reden van opgaaf. Alternate mag niet weigeren tenzij de schijf kapot is, maar dan vraag je RMA aan.

En even offtopic:
Waarom koop je een schijf van 999 euro als je verder zulke goedkope onderdelen in je pc hebt zitten? De prijs verhoudingen zijn niet echt logsich... En waarom voor een pcie SSD gekozen ipv sata SSD? Vraag het mij gewoon af, verder no offense!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag bij alternate geweest, bleek dat 1 van de 2 chips niet in orde was, deze hebben ze vervangen, en nu loopt hij als een trein.

Iedereen bedankt voor de tips.

@WingsOfFury
Omdat je er door deze HD zeker prestatie mee uit haald, het systeem is nu dik voor melkaar.
Pagina: 1