Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een student aan de Hogeschool van Amsterdam, en wij doen voor een project onderzoek naar vriendschap.

Het vriendschappelijk contact gaat tegenwoordig snel en makkelijk via e-mail, internet en telefonie. Maar ik ben erg benieuwd hoe jullie het drukke bestaan combineren met fysiek vriendschappelijk contact (elkaar zien), is er iets waar jullie tegenaan lopen tijdens het organiseren van een afspraakje met vrienden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:53:
Ik ben een student aan de Hogeschool van Amsterdam, en wij doen voor een project onderzoek naar vriendschap.

Het vriendschappelijk contact gaat tegenwoordig snel en makkelijk via e-mail, internet en telefonie. Maar ik ben erg benieuwd hoe jullie het drukke bestaan combineren met fysiek vriendschappelijk contact (elkaar zien), is er iets waar jullie tegenaan lopen tijdens het organiseren van een afspraakje met vrienden?
Waar doel je op? Als je je vraag specifieker maakt en een aantal deelvragen toevoegt krijg je serieuze reacties. Nu waag ik dat te betwijfelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doel eigenlijk op vriendschap zoals jullie dat ervaren in het dagelijkse (drukke) leven. Voor de helderheid, ik ben dus niet opzoek naar een definitie.

-Hoe vaak wordt er afgesproken, maar ook hoe wordt dit gedaan(telefoon, email etc.)?
-Is het lastig om met vrienden af te spreken? misschien heb je moeite met het vinden van een gaatje in je agenda

Ik ben dus geïnteresseerd in het proces van afspraken maken met vrienden. Of juist de oorzaken waardoor dit moeilijk gaat.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12 22:33

Ardana

Mens

Ik heb 'n onwijs volle agenda, buiten mijn full time job en hobbies nog flink wat vrijwilligerswerk en geen dingen als msn, hyves, twitter, ICQ. Toch heb ik gemerkt dat je altijd tijd hebt en bereikbaar bent - als je maar wil. 'n SMS'je is uiterlijk binnen 4 uur beantwoord - als ik wil. 'n Afspraak kan ik morgen nog met je maken - als ik wil. Maar er zijn ook vrienden waarbij ik uitnodiging na uitnodiging afsla, en dus maar een of twee keer per jaar zie.

M.i. is het gewoon een kwestie van willen en keuzes maken en ik denk niet dat ik daarin de enige ben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ardana schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:15:
Maar er zijn ook vrienden waarbij ik uitnodiging na uitnodiging afsla, en dus maar een of twee keer per jaar zie.
Dat zijn geen vrienden IMHO.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 20:31:
Ik doel eigenlijk op vriendschap zoals jullie dat ervaren in het dagelijkse (drukke) leven. Voor de helderheid, ik ben dus niet opzoek naar een definitie.

-Hoe vaak wordt er afgesproken, maar ook hoe wordt dit gedaan(telefoon, email etc.)?
-Is het lastig om met vrienden af te spreken? misschien heb je moeite met het vinden van een gaatje in je agenda

Ik ben dus geïnteresseerd in het proces van afspraken maken met vrienden. Of juist de oorzaken waardoor dit moeilijk gaat.
We hebben een kettingmail lopen op gmail onder de ~25 belangrijkste mensen uit onze groep, daar communiceren we vooral tijdens kantooruren veelvuldig mee. Daarnaast zijn er nog een paar fossielen zonder e-mail, die bellen we gewoon of fietsen er langs. Meestal zien we elkaar in de kroeg, het jongerencentrum, bij mensen thuis of als het lekker weer is gewoon buiten. Uiteraard gaan we ook wel eens weekendjes weg, op vakantie of dingen doen.
De drukte die veel mensen ervaren lijkt soms voornameijk schijn te zijn of een gevoel van drukte. Sommige mensen hebben het al druk als ze 1 of 2 avonden in de week wat te doen hebben en dat soort gestress.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 08:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vinden jullie ook dat het afspreken/plannen voor (meer) stress zorgt? Zo ja, zorgt deze stress er soms voor dat je afspraken met vrienden liever afzegt?

Wat ik ook gemerkt heb is dat veel mensen steeds vaker enkel de 'belangrijke vrienden' over houden. Het contact met de wat minder belangrijke contacten vervaagt en het contact met de goede vrienden wordt steeds belangrijker. Ervaren jullie dit ook zo?

Verwijderd

Natuurlijk, naar mate je ouder wordt ontstaat er vanzelf een kleinere groep om je heen. Vroeger waren we met veel meer mensen. De meeste daarvan zijn nu meer gewoon kennissen geworden.
Maar als je je me gestresst zou moeten voelen als ik met vrienden afspreek zit er iets niet goed met je denk ik. Dan wordt het m.i. eens tijd om wat afstand te nemen van pc's en hyves en andere meuk en je even te richten op echte dingen danwel je vriendenlijstje eens grondig te herzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 14:52 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik heb het liefst een zo leeg mogelijke agenda, waar ik tegen aan loop is dat anderen (vooral vrouwen) nogal de neiging hebben hun hele agenda wel vol te moeten plannen waardoor het lastig is om iets spontaans te gaan doen of iets lang van te voren af moeten spreken.

Ook weten sommige mensen geen prioriteiten te stellen (of heb ik blijkbaar te kort prioriteit :+ ) dat ze het jammer vinden dat ze geen tijd hebben maar wel een klein onzinnig dingetje 'wat al stond' niet willen afzeggen/verplaatsen

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Elke donderdag smssen we elkaar of we nog een rondje cafe doen :).
Over het algemeen ben ik in het weekend samen met mijn vriendin en hebben we niet zoveel zin om wat te doen met vrienden. Zo af en toe, gewoon even bellen of smssen. Sommige mensen haten smssen dus die bel ik altijd.

Af en toe sturen we een hyvesbericht naar elkaar. Maar niet echt heel boeiend. Heb toch het gevoel dat hyves meer is voor lurken.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Modbreak:De topicstarter heeft verzuimd om toestemming aan de moderators te vragen alvorens een enquête-topic te openen, dus bij deze een slotje. Met een degelijke startpost die van tevoren door de moderators is goedgekeurd kan het een tweede kans krijgen, maar niet as is...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.