LCD dual tube CCFL inverter aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb zojuist vanuit Hong Kong een schitterende LCD controller ontvangen voor een aankomend mod projectje (details daargelaten ;)). Het paneel werkte meteen... met een felle zaklamp.
Klein probleempje: het bedrijf kon niet voorzien in een inverter voor mijn paneel, en ik weet even niet zo snel hoe ik de inverter die bij het paneel hoort ga aansluiten...

Specs
- Sharp LQ170M1LA04 17" 1920 x 1200 WUXGA LCD paneel met dual CCFL backlight (specs)
- NEC/TOKIN D2028-B001-P1-0 dual tube CCFL inverter (specs)
- R.RM5451 LCD Controller Board (specs)

Paneel en inverter afkomstig uit een Sony Vaio VGN-A170.

LCD controller
Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/9034/dsc06217qp.jpg
Met - aan de rechter kant - 6 pins connector.

Inverter van paneel
Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/6977/dsc06221g.jpg
Met (veel kleinere) 7 pins connector.
Aan de andere zijde worden twee 2-pins connectors aangesloten van de CCFL's.

Het 7-pins kabeltje naar de inverter zat oorspronkelijk verwoven in dezelfde (LVDS) kabel van het paneel, en werd met één ik meen 30-pins plugje op het mobo aangesloten. Nu is het dus zo dat op de LCD controller de LVDS kabel en inverter apart aangesloten dienen te worden. Mijn oude LVDS kabel is dus onbruikbaar.

Kortom: gaat dit werken? Kan ik met een soldeerbout aan de slag? Of moet ik de CCFL's vervangen en een andere inverter nemen? Halp!

Ik wacht nog even op een reactie vanuit het oosten voor een specsheet / pinout van het controller bordje. Wellicht dat dit kan helpen.

Edit: Zie ook mijn reactie hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door Bounc3 op 05-05-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Kun je geen inverter pakken die ze voor die neon balkjes in een PC gebruiken ?

Die hebben vaak 2 uitgangen dus dan ben je gelijk klaar. En je kunt ze gewoon op een molex aansluiten, ook wel makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
Ik denk niet dat dat zo 1, 2, 3 gaat. Je hebt te maken met specifieke voltages.
Volgens een vervangende inverter zijn de 7 pins op de inverter als volgt te verdelen:
Input Pin Pin1/pin2/19V
Dimming control Pin4/0-3.2V (3.2V Brighter)
Enable Pin Pin3/3V ON
Ground Pin6/Pin7 Ground, Pin5 is N/C
Wellicht dat pin 5 verklaart waarom er op de LCD controller maar 6 pins zijn: de ongebruikte is er tussenuit gehaald?

De enige reden dat ik hem aan de controller zou verbinden is vanwege de OSD instellingen. Mochten de voltages op de LCD controller te veel afwijken zou ik zelf 19V, 3.2V, 3V en ground kabeltjes er aan vast kunnen maken, of niet?

[ Voor 17% gewijzigd door Bounc3 op 04-05-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik bedoelde ook dat je die inverter die je nu hebt gewoon weglaat, en zo'n neon casemod invertertje rechtstreeks op de CCFL buizen in je scherm aansluit ;) Maarja dan branden ze wel altijd voluit. Als je dat niet wilt zul je iets anders moeten zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
Bij zo'n 'casemod' CCFL inverter spreek je over het algemeen over een aansluiting met een 12V molex. Ik kan me niet voorstellen dat dit gaat werken in de plaats van een inverter die 19V trekt. Mocht ik toch een omweg nemen kan ik evengoed mijn inverter blijven gebruiken en gewoon de ground en 19V/0-3.2V/3V DC spanning zelf aansluiten. Mijn voorkeur gaat op dit moment gaat op dit moment toch echt uit naar het gebruik van de LCD controller vanwege de ingebouwde OSD + brightness dimmer :) Ben bang dat ik daarvoor moet wachten op nadere info vanuit Hong Kong. Meer daarover morgen. Desnoods moet ik zelf met een spanningsmeter aan de slag denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 18:51:
Ik bedoelde ook dat je die inverter die je nu hebt gewoon weglaat, en zo'n neon casemod invertertje rechtstreeks op de CCFL buizen in je scherm aansluit ;) Maarja dan branden ze wel altijd voluit. Als je dat niet wilt zul je iets anders moeten zoeken.
Dat gaat niet altijd werken. De spanning die zo'n inverter nodig heeft is afhankelijk van de samenstelling van het gas wat erin zit (kleur) en de afmeting. In het minst erge geval (te lage spanning) gaat het gewoon niet werken, in het ergste geval (te hoge spanning) kun je mooi vuurwerk verwachten. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
Dit is de pinout zoals ik die ontvangen heb.
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/8832/sharplcdcontrollerpinou.jpg
(ik zie nu ook met m'n stomme kop dat hetzelfde onderaan het bordje staat)

Klopt het als ik zeg dat ik nu met multimeter aan de slag moet om te kijken of de voltages van pin 3 en 4 overeen komen met m'n inverter? Ik weet namenlijk niet hoe gevoelig die inverters zijn, heb geen zin om alles door te laten branden...
Dan ga zo namenlijk even richting de bouwmarkt. ;)

Edit: Kan ik er nu gewoon een transformator tussen gooien om de 12V om te zetten in 19V? Of moet ik nog rekening houden met de stroomsterkte? Sorry, ben op sommige fronten een beetje een leek. :z

[ Voor 22% gewijzigd door Bounc3 op 05-05-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
de '19V' van laptopinvertors is meestal helemaal geen 19V maar 'de hoogste spanning in je laptop'. Vaak is dat of de adapter of de batterij.

De batterijvoltage van laptops is meestal ergens tussen de 7 en 15V, maar eigenlijk nooit hoger dan dat.

Ik zou zelf gewoon die 12V er direct opzetten, ik geef het zo'n 80% kans dat dat werkt, een 15% kans dat het niet werkt, en 5% kans dat het kapot gaat.

Over de andere voltages.
De backlight control zal denk ik wel werken, alleen de brightness zou ik even nameten wat daar voor signaal uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
Olé! De backlight werkt inderdaad door simpelweg de kabeltjes aan te sluiten. :)
Dit brengt (letterlijk) meteen het volgende probleem aan het licht: er loopt een vette witte verticale balk over het scherm...
Vanwege de instabiele opstelling heb ik er geen foto van kunnen maken, maar het lijkt een beetje hier op:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptoprepair101.com/wp-images/bad-laptop-video/wite-band.jpg
Ongeveer 2cm breed, en iets van de rechterkant af.

Ik vrees het ergste. Waar zou dit aan kunnen liggen? LVDS kabel? Aansturing? Het scherm zelf? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
Gebaseerd op het fototje zeg ik voor 90% zeker het paneel zelf. Druk eens bovenlangs, grote kans dat het dan minder/meer wordt. De 'plak'strip met contactjes is dan brak, en dat is eigenlijk niet te fixen.
Pagina: 1