Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265288

Topicstarter
Ik zit even met het volgende;

M'n interne en externe HD's raken vol (~800GB op het moment). Omdat de opslag puur voor thuis is, lijkt me de keuze voor een behuizing en een losse HD op dit moment het gunstigste. Echter zit ik volgens mij precies tussen een wisseling van de wacht op dit moment, USB2.0 gaat naar 3.0 en NAS wordt/is betaalbaar. De combinatie die ik op dit moment op het oog heb is de volgende;

Samsung Ecogreen F2 (1.5TB)
De 1.5TB lijkt mij voldoende voor een geruime tijd en de reviews over deze schijf zijn ook in orde. Ik zal de schijf gebruiken als multimedia opslag voor fotografie, muziek, film en series.

Antec MX100 Behuizing
Als ik kijk naar behuizingen onder 30 euro, komt deze naar mijn idee als beste naar voren. Niet te veel poespas maar ook niet zo fragiel als sommige goedkopere behuizingen eruit zien.

Is dit prijs/kwaliteit gezien in orde? Ik ben namelijk ook van plan om tzt een NAS aan te schaffen, alleen op dit moment is een beetje NAS mij nog net te duur (~300euro ex. schijf), deze schijf zou dan mogelijk in die NAS gaan. Ik vraag me dus af of dit op dit moment wel een handige oplossing is, of dat er wellicht goedkopere/betere alternatieven zijn?

Om een lang verhaal kort te maken, wetende dat ik in de toekomst een NAS ga kopen, is dit dat dan een juiste tijdelijke oplossing?

Alvast bedankt voor eventuele feedback :Y).

Vhall

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 265288 op 04-05-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357604

Wel. Om met het begin te beginnen. Wat is het budget? En om het belangrijkste te behandelen: Hoe zijn de backups geregeld?

Harde schijf: 77,11 euro
Behuizing: 27,47

Totaal: 104,58 euro

Externe harde schijf:
Samsung 1,5 terrabyte: 87 euro.

Verschil: 17,58 euro
==============

De harde schijf kan eventueel uit de behuizing gehaald worden om later in een nas te monteren.

Om gebruik te maken van de snelheid van de harde schijf kan een esata-aansluiting gebruikt worden. Een esata-aansluiting is sneller dan een usb 2.0-aansluiting. Misschien is het een idee om na te denken over een externe harde schijf met esata-aansluiting en usb-aansluiting.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 357604 op 04-05-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Het budget ligt rond de 100 euro, en daar zijn flink wat externe schijven voor te vinden. Onder andere ook die Samsung G3. De reden om voor een losse HD te gaan, is de mogelijkheid om deze in latere opstellingen (zoals bijvoorbeeld de NAS) te gebruiken.

Ik heb op dit moment geen back-ups, anders dan een usb stick met daarop de belangrijkste documenten (zoals scripties etc.). De rest van de data heeft niet zoveel prioriteit dat ik er een aparte schijf voor aan zou schaffen, afgezien van de foto's, maar daar zou ik bijvoorbeeld mij oude externe HD (lacie) voor kunnen gebruiken...

Edit;
Haha, net te laat gepost. Hm het feit dat de schijf er eventueel uitgehaald kan worden is een voordeel, zeker omdat dit de kosten van de behuizing zou besparen. De externe schijven met een eSata aansluiting, zijn voor zover ik heb kunnen vinden, wel weer wat prijziger (~90 euro voor 1TB). De eSata aansluiting is overigens wel aanwezig op het Mobo, dus het zou een optie kunnen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 265288 op 04-05-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357604

Het is eenvoudiger om van de huidige situatie en de huidige prijzen uit te gaan. Daarbij komt het tijdsaspect. Het gaat erom wanneer de nas gekocht gaat worden. Tegen die tijd kosten de harde schijven waarschijnlijk ook weer wat minder.

Als er nu een harde schijf gekocht wordt valt een behuizing met een esata-aansluiting aan te bevelen.
De behuizing van Conceptronic kost 24,75 euro.

http://tweakers.net/price...DVFYnVsPQWJ-45yMBfbnVehxf

Mediamarkt en computerwinkels hebben voortdurend aanbiedingen van externe harde schijven. Azerty heeft op het moment een aanbieding, waarbij geen verzendkosten gerekend worden. Dat scheelt 6 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 357604 op 04-05-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had inderdaad de aanbieding gezien bij Azerty, heb daar ook andere componenten voor mijn pc gekocht. Alleen jammer dat ze bij Azerty die Conceptronic niet hebben 8)7 Volgende bedrijf dat wel beide verkoopt is Cool-Prices...76,65 voor de HD en 24,95 voor de behuizing, echter komen er daar nog 6.95 aan verzendkosten bij...Van het weekend zal ik ook eens de Mediamarkt binnen wandelen om te kijken of daar een dergelijke combinatie te vinden is...

In ieder erg geval bedankt voor je suggesties, ik heb de knoop door kunnen hakken voor wat betreft behuizing/HD, nu nog even winkel en juiste combinatie zien te vinden :Y).