[i7 systeem] Instabiel tijdens games, BSOD, vastlopen win7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10
Sinds begin dit jaar heb ik een Core i7 systeem samen gesteld en gebouwd. Vanaf dag 1 is het systeem zeer instabiel tijdens het spelen van games. Het lukt mij niet om dit probleem te tackelen en met zekerheid een slecht onderdeel oid aan te wijzen, erg frustrerend :/

Om te beginnen, de specs:
Intel Core i7 920 D0
Asus P6T, S1366, X58
Kingston HyperX 6GB(3x2) DDR3 1600MHz C9 XMP
Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",9.5mm,MLC,SATA
2x Seagate 7200.10 320GB
XFX GeForce GTX280 XXX 1GB, 2xDVI, PCIe
Scythe Mugen 2 5xHeatpipe CPU Cooler,S1366/775/AM2
Corsair CMPSU-750HX 750Watt
OS is geinstalleerd op SSD, games en overige data staan op de 2 HDD's in RAID0

Probleemomschrijving
Tijdens het spelen van games loopt het systeem na ongeveer 5 - 10 minuten vast. Dit gaat meestal gepaard met een BSOD. Ook wil het wel eens voorkomen dat alles "freezed" en de PC uit zichzelf reboot. Voorafgaand op een BSOD of freeze begint het geluid te haperen. Het geluid klinkt dan alsof het enorm wordt vertraagd en stottert, vergelijkbaar met geluid in een filmpje wat slomo wordt afgespeeld.

BSOD foutmelding
A clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval.
STOP: 0x00000101

Wat ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen
  • Bios update tot meeste recente versie.
  • Nieuwe voeding aangeschaft (750w, was eerst Corsair 550w).
  • Nieuwe cooler voor cpu aangeschaft (was eerst Artic freezer pro).
  • Memtest86 6 uur laten draaien, geen errors.
  • Onder windows Prime95 en Furmark gelijktijdig laten draaien zodat het hele systeem 100% load deed. Geen crash of BSOD in windows, geen errors met beide tools.
  • Voltages van CPU verhogen naar boven default settings, alles zo'n 10% tot 20% hoger.
  • RAM timings op factory settings gezet
  • RAM underclocked naar 1333mhz
  • Videokaart underclocked dmv bios aanpassing.
  • Videokaart is 2e PCIe slot geplaatst
  • RAM modules verwisselt van slot
  • CPU opnieuw geplaatst (dit moest sowieso vanwege upgrade CPU cooler)
  • Videokaart omgeruild met een 8800GTS 320
  • Diverse keren schone installaties van Windows 7 x64. Diverse drivers gebruikt voor videokaart etc.
Alles in bovenstaande lijst heeft niet geholpen tot een oplossing echter toen ik de 8800GTS in mijn systeem had draaien heb ik geen crash ondervonden. Ik verdenk dus de videokaart maar dit spreekt weer tegen aan de andere kant omdat de GTX280 uit mijn oude pc komt en daar heeft de kaart altijd probleemloos gewerkt. Dit was een Core2duo systeem.

Wat valt op
  • Systeem crasht en geeft alleen een BSOD tijdens gaming.
  • Voorafgaand op een crash gaat het geluid haperen en stotteren.
  • Het duurt ongeveer 5 a 10 minuten voordat systeem hangt als er een game gespeeld wordt.
  • Systeem is stabiel in Windows.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om alle onderdelen te ruilen om zo iets uit te kunnen sluiten. De BSOD die ik krijg verwijst op internet regelmatig naar een defect hardware onderdeel of een mislukte CPU overclock. Bij mij draait alles op stock snelheden. Kon ik maar iets met 100% zekerheid aanwijzen wat kapot is, dan kan ik dat vervangen maar het is zo verrekte onduidelijk.

Wie o wie kan mij helpen ;( _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zelf heb ik een bijna vergelijkbare setup met dan als enigste verschil dat ik Corsair 1600 Mhz geheugen gebruik, maar mijn systeem loopt verder vanaf dag 1 eigenlijk heel stabiel.

De paar tips die ik je misschien kan aanreiken zijn als eerste eens de temperatuur van je cpu nakijken, en het misschien een hitteprobleem kan zijn van de cpu. Ten 2de zie ik dat je XMP ondersteund geheugen hebt en kan je eens proberen via het bios het geheugen via XMP in te stellen en dan profile 1 kiezen.

Veel succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
@Roel1966: Temperaturen zijn in orde, CPU wordt rond de 60 graden bij gaming. Idle onder windows rond de 40. Daarom heb ik de Artic ook vervangen door de Scythe. Met de Artic liepen de temps veel hoger op. Het klopt dat het Kingston geheugen een xmp profile heeft. Dit heb ik ook enabled in het bios. O.a. het voltage wordt dan ingesteld. Heb zowel crashes met xmp enabled als disabled.

Ik heb een filmpje kunnen maken waarbij het geluid begint te stotteren en het steeds erger wordt tot pc compleet vast loopt en reboot. Dit maal zonder BSOD.

[ Voor 58% gewijzigd door C00KW4US op 04-05-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Laatst online: 02-11-2024
Het lijkt mij vrij diudelijk dat het om de videokaart gaat,
Zijn de drivers van de videokaart wel up to date?
is ie misschien beschadigt geraakt?
Als het met een 8800gts wel werkt en met de gtx280 niet, zal er toch iets met de gtx280 aan de hand moeten zijn,,,,

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Er vallen mij een paar dingen op bij het zien van het filmpje wat je gemaakt hebt, namelijk bij het opstarten zag ik dat je niet de laatste BIOS update erin hebt. Als ik mij niet vergis zie ik namelijk versie 12.01 staan maar inmiddels is er versie 13.03 uit dus ik raad je aan sowieso het BIOS weer even te upgraden.

Een 2de vreemd iets wat mij op viel is dat er bij de 2de schijf van de RAID keten een error staat hetgeen ik niet bij mijn RAID keten heb staat. Zelf heb ik 3 harddisks op RAID 0 staan waarbij ik bij geen enkele een foutmelding ooit heb zien staan, dus lijkt mij toch ook wel een aandachtspuntje waard.

Wat mij ten derde wel opvalt en wat ik mij afvraag is hoe je binnen het BIOS de harddisksettings hebt staan want ik zie bij jou een hele reeks langskomen met allerlei poorten. Tip van mij is dat de S-ATA poorten te disablen die je niet gebruikt hetgeen ook weer scheelt in opstarttijd omdat ie onnodig gaat detecteren. Maar dit is dan even terzijde en niet direct een oorzaak van het vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Klopt, het bios is momenteel 1201. Er is een nieuwere uit, maar volgens de changelog is deze niet heel erg interessant. Maar ik ga hem er zeker even opzetten.

En inderdaad, 1 disk van de RAID set geeft een error. Dit gebeurt zo nu en dan na een freeze, bsod of reboot. Voor de rest werken de disken prima, onder windows kan ik met de intel tool de disk weer groen maken zodat de error weg is.

De nieuwste nvidia drivers zijn geinstalleerd. Ik zou ook de videokaart verdenken ja maar deze komt uit een ander werkend Intel systeem waar deze GTX280 anderhalf jaar lang zonder problemen heeft gedraaid.

Ik zal even de sata poorten disablen die niet in gebruik zijn. Mijn harddisk settings in het bios staan op RAID. Dus geen AHCI of IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:12
Heb je de gtx280 in een andere pc getest nadat je hem hebt verplaatst?
Kan toch dat ie stuk is.

Ik zou dat even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
C00KW4US schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:50:
En inderdaad, 1 disk van de RAID set geeft een error. Dit gebeurt zo nu en dan na een freeze, bsod of reboot. Voor de rest werken de disken prima, onder windows kan ik met de intel tool de disk weer groen maken zodat de error weg is.
Bijna zou ik beginnen te denken dat toch 1 van je harddisks niet helemaal fris is en op het moment dat ie binnen de RAID keten die harddisk gaat benaderen, dat je daardoor dan de bsod of freeze krijgt door corruptte sectoren.

Ik weet niet of je al eens een testprogrammatje hebt laten lopen voor je harddisks maar dit zou ik zeker eens proberen, en dan eventueel je RAID keten er even uit laten en puur op de SSD eens uitproberen. Dus de harddisks even helemaal er tussenuit halen en kijken of je dan nog steeds bsod of freezes krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 23:30
Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad als jij schets, ik draaide met Windows 7 x64 Ultimate. Ik heb een frisse install gedaan van windows 7 x64 Professional en daar helemaal geen problemen mee gehad.

Bij mij zat het probleem echt in de x64 versie van ultimate. Want deze heb ik laatst weer geinstalleerd gehad (had tijd over :D) om te testen waar het probleem zat. En weer dezelfde symptoomloze als jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost. Ik heb alle SATA kabels vervangen en de verdeling op de poorten gewijzigd. Sinds 2 dagen geen crashes meer tijdens gaming *O*

Heb m'n videokaart ook weer op de factory clocks ingesteld, daar lag het dus niet aan. Videokaart is in orde. Blijkbaar brakke kabels. (deze kwamen nieuw uit de doos van het Asus mobo)
Heb nu m'n oude SATA kabels weer aangesloten die in m'n vorige computer zaten.

iig bedankt voor de reacties :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Leadpump
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 08:08
Heb je waterkoeling, zoja lekt dit misschien? Ik heb zelf problemen gehad met een vloeistof op mijn moederbord. Deze vloeistof had zich vastgezet op de memz, en daardoor kreeg ik rare problemen.

EDIT: Oh ik zie dat het probleem al is opgeslost. Goed man. Ik hoef nu ook niet meer te weten of je vloeistoffen in je PC hebt. Aangezien het werkt. Mooi man.

[ Voor 91% gewijzigd door Mr_Leadpump op 14-05-2010 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00KW4US
Even een kick. Helaas is het probleem nog steeds aanwezig. Nog steeds last van geluid wat begint te haperen tijdens gaming en na +/- 20 minuten freezed het systeem, soms met BSOD soms zonder en dan is een harde reset nodig.

Heb nu echt geen idee meer waar het aan kan liggen. Als ik een andere videokaart gebruik dan treed het probleem ook op. Dus zowel met een GTX280 als 8800GTS.

Het enige wat ik nog niet heb vervangen is CPU, moederbord en geheugen. Maar ja, helaas geen onderdelen hier liggen om uit te wisselen... je wordt er moedeloos van... :|

Verwijderd

Heb je de laatste Intel chipset drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Ja die zijn geinstalleerd, bij intel zijn er enkel Rapid Storage Technology drivers/software te downloaden voor deze chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 20:18
Aan het probleem te zien is het of de cpu of het geheugen.
Mischien eens een memtestje doen voor het geheugen.
Mischien komt daar wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Memtest86 6 uur laten draaien, geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik ben zelf niet zo bekend met i7 processors dus ik weet niet of dit mogelijk is. De BSOD error lijkt mij toch echt een processor gerelateerde fout. Aangezien de i7 een quad core is, kan je niet in de bios een of meerdere cores uitschakelen om te kijken of het daar aan ligt? Misschien dat een van de cores defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
Een vriend van mij had ook problemen met Grid ICM een I7 920. Na Hyper Threading uit gezet te hebben, was het spel vlekkeloos te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Het probleem komt niet alleen bij Grid voor zoals in het filmpje. Ook bij Battlefied Bad Company 2 en Team Fortress 2. Ik zal hyper-threading eens uitzetten maar eigenlijk hoort een i7 natuurlijk te werken met alle features aan, daar koop je tenslotte zo'n cpu voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 11:47

nhanssen

QVL is non-tweakers

Probleem komt me bekend voor, check je windows logging eens onder system, kijk eens of daar iets in staat van je CD-rom device.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/e7j6tc.jpg

Bij mij hangt dan windows zich op zo nu en dan met intervallen (dus alles hangt om de paar seconden incl. muis en geluid dat happert)

Na het disablen van de CD-rom loopt alles weer als een zonnetje. Als ik een spel zou starten tijdens de intervallen krijg ik ook een bluescreen.

Probleem ligt misschien bij je niet bijgewerkte JMicron JMB36X(JMB363 drivers

Hier kan je de laatste vinden in ieder geval: ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/XP_Vista_Win7/

[ Voor 37% gewijzigd door nhanssen op 10-09-2010 10:12 . Reden: Toevoegingen ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot eind vorige week had ik ook steeds problemen met gaming.
Er kwam een krakend geluid uit mijn speakers en nadien liep de pc vast (been bsod)
setup (Asus p6t se, gtx 480, Patrio viper memory 12GB ram 1333 mhz, i7 960)

Echt van alles geprobeerd (format, andere geluidskaart, veel instellingen verandert etc)
Maar het probleem kwam steeds terug
Nu al 3 dagen niet meer en het kwam waarschijnlijk omdat mijn HD type niet goed was ingesteld (je kan dat kiezen in bios, iets van ADHC of zo voor nieuwere OS en het andere voor oudere).

Ook loopt mijn geheugen nu op 1333mhz (stock dus) ipv 1066 (heb ik terzelfdertijd met de harddisk setting veranderd). Ik vermoed dat dit eigenlijk de boosdoener was.

Raar dat geheugen underclocken instabiliteit veroorzaakt ...
Maar in sommige games had ik het probleem niet (minder geheugen intensieve games ???) zoals Blur, Pure,...
In andere games zoals Mafia II en Crysis stak het probleem na enkele minuten de kop op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
@nhanssen: De jMicron heb ik al van dag 1 disabled in het bios, ik gebruik die controller niet. Dus er zijn ook geen drivers geinstalleerd in Windows 7 voor deze controller. In de eventvwr zal ik even kijken of er dit soort cdrom errors staan, als ik mij kan herinneren heb ik ze niet gezien maar zal het nog ff checken.

@occultux: Mijn HDD settings in het bios staan op RAID. Heb namelijk 1 SSD die non-raid werkt en 2 seagate HDD's die als een RAID0 set werken. Het geheugen heb ik altijd op stock laten draaien, in mijn geval is dit 1600MHz. Heb het ook langzamer laten draaien en de problemen zijn daarmee niet verholpen.

Ik ga iig nog eens een fresh Windows 7 install doen, alle bios settings naar default en enkel de nodige software installeren zoals drivers. Daarna testen met een game en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien es proberen met maar één harddisk ? (best de gewone HD, niet SD)
Dus een fresh install van win7 op de seagate bv
Pagina: 1