• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 22:35
Ik heb:
- HTPC met ATI Radeon 2x DVI poorten en componentuitgang
- Panasonic PT-AE900 Beamer met HDMI ingang
- 10m HDMI-kabel in muur
- 10m component-kabel in muur
- 1 DVI-HDMI convertor
- Samsung LCD-TV met HDMI-ingang

Daarnaast om te testen:
- Linksys DMA2100 MCE Extender met HDMI uitgang (enige HDMI-bron die ik momenteel heb buiten de PC met convertor)

Ik krijg op geen enkele mogelijkheid HDMI-beeld uit de projector van de HTPC. De volgende dingen heb ik getest
- Om te testen of de 10m kabel functioneert heb ik de Linksys aan de kabel gehangen; de beamer geeft na een seconde of 2 het beeld van de Linksys weer.
- Om te testen of de convertor werkt: kabel van 1,5m tussen HTPC-convertor en LCD-TV, ook dat geeft beeld
- Om te testen of de videokaart met HDMI en VGA dualbeeld kan weergeven heb ik beide (VGA via DVI-VGA convertor en HDMI via DVI-HDMI convertor) tegelijk op de TV, dat werkt (ik switch tussen de modes en zie hetzelde beeld)

Conclusie:
- kabel niet kapot
- convertor niet kapot
- PC kan HDMI-beeld versturen

Waarom krijg ik het niet op de beamer te zien. Ik heb de PC al meerdere keren geherstart, met meerdere combinaties van schermen (VGA, Component, DVI, HDMI) in- of uitgeschakeld om te zorgen dat de videokaart de schermen detecteert, maar de beamer wordt niet gedetecteerd als deze aan de HDMI-kabel hangt.

Nu heb ik eerder al gemerkt dat het lastig kan zijn om op deze ATI-kaart te zorgen dat hij bijv. de componentaansluitign naar de beamer detecteert, voordat dat eindelijk lukt ben je heel wat aan het klikken en doen.

Wat gaat er niet goed?

• Stefke
The plot thickens; ik heb mijn desktop bij de HTPC gezet en aangesloten; de Desktop is een bijna nieuwe PC met alleen een iets oudere VGA-kaart, een Nvidia 8800GTS 640mb (met ook 2x DVI).

De desktop detecteert, met de DVI-HDMI convertor aan de lange kabel, bijna direct de beamer met het juiste typenummer, en ik krijg dus beeld. Ik mis echter de kleur rood... Diverse herstarts en configuraties van de beeldschermen geven geen resultaat. Dus ik de desktop op een trapje onder de beamer gezet (zit vast aan plafond) met de korte HDMI-kabel (en ook nog steeds de convertor); hetzelfde probleem, zij het dat het beeld nu ook nog veel slechter is (artifacts!).
Morrelen aan de kabels; geen effect.

Nogmaals met de Linksys-extender beide kabels getest; op beide kabels heb ik direct goed beeld in allerlei beeldmodi (720p, 1080i, 1080p) op de beamer.

Waar kan het probleem zitten;

- DVI-HDMI convertor (vandaag nieuw gekocht a 20 euro): ondanks dat ik met de korte kabel en de convertor wel beeld krijg vanaf de HTPC radeonkaart op de LCD TV is deze connector de enige nog niet gewisselde "verbinding" tussen 3 HDMI-apparaten (2x PC en 1x extender), 2 kabels en 2 HDMI-uitvoerapparaten (beamer, TV). Een slechte convertor zou kunnen verklaren dat de HTPC niets detecteert, de DesktopPC geen rood geeft, maar wellicht dat de foutmarges voor de extender klein genoeg zijn.

- kabels: vanaf de extender geven beide kabels perfect beeld op de beamer. De kabels kunnen het probleem niet zijn. Ook lijkt het me niet dat de DesktopPC geen rood geeft een kabelprobleem, zoals je bij andere kabels slechte kontaktjes kunt hebben; HDMI is digitaal, het werkt of het werkt niet? (****)

- videokaarten
--- de radeon is gewoon slecht in het detecteren van andere zaken dan monitoren, de beamer via HDMI-convertor wil gewoon niet.
--- de G-force detecteert direct maar geeft geen rood op de beamer via de HDMI-convertor
--- beide PCs geven goed beeld met de korte kabel, via de convertor op de LCD TV...

- beamer: de beamer is al wat ouder (4jr dacht ik nu), misschien is de HDMI-techniek daar nog wat "onvolgroeid". Dat verklaart echter niet waarom de extender met beide kabels probleemloos beeld op de beamer geeft, dat zou dan lijkt me ook niet moeten werken.

Uiteraard ga ik de convertor even omruilen voor een andere voor de zekerheid, maar ik heb niet echt het gevoel dat die het probleem is. Ik heb vaag het idee dat HDMI via videokaarten op de een of andere manier in zijn algemeen niet goed werkt? Dat zou vervelender zijn.

**** edit: ik zie dat dat niet klopt:
http://www.hdtvnieuws.nl/...onent-video-wat-is-beter/
http://www.mcsnet.nl/nl/pg_11.html
http://www.elektronica-on...i%20en%20dvi%20kabels.htm
HDMI is wel degelijk gescheiden in RGB en ondersteunende signalen dus rood kan ontbreken.

edit: om echt alle mogelijkhedne gehad te hebben, ik stond net met de TV op de ladder ... :| om vanaf de HTPC via de convertor en de lange kabel (die komt nou eenmaal uit het plafond) de LCDTV aan te sluiten; resultaat: direct en goed beeld.

Is er iemand die hier de logica in kan ontdekken? :F

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 04-05-2010 17:12 ]

• Stefke
Ik ben iets verder:
Andere DVI-HDMI convertor gehaald, ander merk, helft van de prijs: met deze convertor heb ik direct superstrak beeld vanaf de desktop-PC (8800GTS) via de lange HDMI kabel, m.a.w. de beamer wordt direct gedetecteerd als "AE-900". Vanaf de HTPC (2600pro) krijg ik alleen beeld via de korte kabel, maar ook dan wordt de beamer gedetecteerd en is het beeld goed.

Conclusie 1: de convertor was niet goed

Conclusie 2: de radeonkaart kan niet fatsoenlijk HDMI aansturen over een wat langere kabel. Ik las iets op die infopagina's hierboven over dat voor HDMI er geen goede standaard is voor de signaalsterkte, dus ik zou zeggen dat de radeon een te zwak signaal uitstuurt voor een kabel van 10m, maar dat het over een kabel van 1,5m wel lukt.
De extender heeft ook geen moeite met een kabel van 10m. Wellicht dat ook één van de oorzaken is dat de beamer wellicht een sterker signaal nodig heeft, aangezien de radeon wél de LCD-TV over de 10m kabel kan aansturen (zelfs met de "slechte" convertor)

Ik zal ws. een andere videokaart moeten kopen om via HDMI beeld uit te sturen. Of ik zou in de toekomst een andere AV met HDMI moeten gebruiken als knooppunt voor HDMI-signalen (meerdere bronnen) naar de beamer, er van uitgaande dat die wel een goed genoeg signaal heeft (maar zo'n AV is daar natuurlijk wel voor gemaakt)