Toon posts:

SMS Alert van Politie, privacy wetgeving?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend kreeg ik van de regio politie groningen de volgende sms:
Bent u getuige? Vanavond Opsporing Verzocht, man vermist in Steenwijk. Relatie naar Groninge en omgeving Zevenaar. Reactie via telefoonnummers in OV.

Nu is mijn vraag, hoe komen ze aan deze informatie? Heb via 0900-8844 gevraagd, en volgens hun hebben ze het via mijn provider gekregen(aan de hand van de zendmastgegevens). Vervolgens bel ik mijn provider, en die meld mij dat hun nooit gegevens uitgeven, en dat de politie zelf deze gegevens kan halen van de zendmast.

Gezien niemand zit te wachten op een sms van de lokale pizzaboer met de text "Hey, u kunt vanavond ook pizza eten", zit ik ook dus niet te wachten op een sms "Hey, ga vanavond tv kijken naar opsporing verzocht".

Voor deze smsdienst kan je je ook NIET afmelden. (Beetje jamba achtige praktijken?).

Nu alle instanties naar elkaar wijzen, wie o wie heeft z'n achterste afgeveegd met de privacy wetgeving, en heeft de gegevens versprijd van mij(en ongetwijfeld duizenden anderen). ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 17:26
Dat doen ze via Cell Broadcast, ze hebben daar helemaal geen geen gegevens voor nodig. Ben je in de buurt van een specifieke GSM mast, dan krijg je gewoon dat bericht.

Zou ook voor commerciële doeleinden gebruikt kunnen worden, maar daar moet je dan wel weer vantevoren expliciet je telefoon instellen om er aan mee te doen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan ook totaal overdrijven, zoals je nu doet. Overigens liegt je provider, zendmast gegevens worden gewoon verstrekt op aanvraag van de politie (met de bijbehorende procedure). Ze sturen alleen maar SMS'jes naar nummers, voor de rest hebben ze geen data van je. Het kost je niets, je kan er alleen maar een medemens mee helpen.

Overigens wordt er geen gebruik gemaakt van Cell Broadcasting, dat kan alleen naar telefoons die zich nu in een cel bevinden. Dat wordt gebruikt bij rampen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kan best zijn dat het een local cell alert is, waarbij alle telefoons die met een bepaalde cell/zendmast verbonden zijn een SMS krijgen. Dan is dus geen privacy-gevoelige informatie in het spel.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:30:
Kan best zijn dat het een local cell alert is, waarbij alle telefoons die met een bepaalde cell/zendmast verbonden zijn een SMS krijgen. Dan is dus geen privacy-gevoelige informatie in het spel.
Het gaat om iets wat in het verleden gebeurt. De politie vraagt op welke telefoons er op moment x in de buurt waren en stuurt die nummers een SMS. Niets geen local cell alert. Maar er worden geen andere gegevens doorgegeven voor zover ik weet, alleen nummers. Grote kans dat de providers zelf de SMS versturen en zelfs de nummers geeneens bij de politie terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PolarBear schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:26:
Het kost je niets, je kan er alleen maar een medemens mee helpen.
Als ik ego wil zijn, en de medemens niet wil helpen is dat toch ook mn goed recht dat ik geen ongewenste berichten wil ontvangen? (in de volksmond noemen we ongewenste berichten ook wel SPAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Volgens mij moet je het SMS alert niet verwarren met de SMS-jes die worden verstuurd naar mensen die mogelijk getuige zijn geweest van een misdrijf of andere gebeurtenis die toevallig in de buurt waren.
In het eerste geval is het een dienst waarvoor je je in je eigen regio moet aanmelden en zal de lokale meldkamer het SMS-alert vervolgens ook aan jou versturen.
Het tweede geval, waar hier sprake van lijkt te zijn, is iets heel anders. Blijkbaar was jouw telefoon in de buurt van de lokatie waar iets heeft plaatsgevonden en ben je dus een potentiele getuige. De politie heeft alleen een nummer en weet niet van wie de telefoon is. (Sterker nog; een eventuele dader/slachtoffer zou net zo goed een dergelijk bericht kunnen ontvangen.) In dit geval wordt inderdaad gebruik gemaakt van de gegevens van GSM-masten, en dit kan de politie niet zonder meer inzien. Ik geloof dat het recentelijk niet absoluut nodig meer is dat de providers hieraan meewerken maar e.e.a. moet op z'n minst worden goedgekeurd door een (hulp-) officier van justitie.
Ik heb enige jaren op een 112 alarmcentrale gewerkt en daar gebeurde dit soort zaken met enige regelmaat.

Ik vind je reactie overtrokken, maar uit principe ben ik ook wel benieuwd of het mogelijk is om dit te voorkomen. Let wel; alleen uit principe. Persoonlijk vind ik het geen SPAM, noch ervaar ik het als lastig wanneer de politie me herinnert aan iets waarover ik mogelijk informatie heb. Of ik die heb en verkies door te geven is weer helemaal aan mij.

[ Voor 13% gewijzigd door JvW op 04-05-2010 14:42 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:43

Grvy

Bot

Jesus christus; waar maak je je druk om. Je krijgt 1 smsje omdat je in de buurt van een ongeval/misdrijf was.
Nee, we moeten meer mensen zoals jouw op deze aarde hebben. Dat werkt! ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Antaresje schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:22:
Dat doen ze via Cell Broadcast, ze hebben daar helemaal geen geen gegevens voor nodig. Ben je in de buurt van een specifieke GSM mast, dan krijg je gewoon dat bericht.
Had wel gekunt, maar dat wordt zelden gebruikt. De politie kan opvragen wie(welke mobielen) allemaal in het zendbereik van een mast (/gebied) was op een bepaald tijdstip en stuurt daar later een SMS heen.

Je ziet ook in rechtzaken dat men heeft getraceerd waar een verdachte was. (ook als er niet gebeld was). Voor het onderzoek van ernstige zaken worden dingen als privacy nbel overboord gezet. Ook de grote hoeveelheid taps die geplaatst worden geeft aan dat de politie privacy niet als een probleem beschouwd. Alleen echt grote zaken hebben advocaten om dit aanhanging te kunnen maken. :(
Pietjepot schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:44:
Jesus christus; waar maak je je druk om. Je krijgt 1 smsje omdat je in de buurt van een ongeval/misdrijf was.
Politie kan niet eens samen met provider goed aangeven waar de informatie vandaan komt.

Maar je piept wel anders als straks je snelheidsovertreding aangetoond wordt als je de weg Amsterdam-Maastricht sneller dan 140 km/u hebt afgelegd door je zendmast gegevens te bekijken.

[ Voor 20% gewijzigd door leuk_he op 04-05-2010 14:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 15:58
Ben het wel met de TS eens!

Ik heb de zelfde sms gekregen, en op de site van OV gekeken, het haat over een zaak in steenwijk een halil enro... Zoiets. Het dateerd uit februari! Maar dan nu mijn punt! Ik ben nog nooit daar geweest, en ook niet in de huurt van... Mijn telefoon is er ook niet geweest. Ik woon in zuidholland. Dus waarom wordt ik na mijn nachtdienst, terwijl ik net in slaap was gevallen, wakker gespammed door de politie! Dit zit me al de hele dag zo dwars! Hoe komen ze op het idee om mij te sms-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
leuk_he schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:50:
[...]

Had wel gekunt, maar dat wordt zelden gebruikt. De politie kan opvragen wie(welke mobielen) allemaal in het zendbereik van een mast (/gebied) was op een bepaald tijdstip en stuurt daar later een SMS heen.

Je ziet ook in rechtzaken dat men heeft getraceerd waar een verdachte was. (ook als er niet gebeld was). Voor het onderzoek van ernstige zaken worden dingen als privacy nbel overboord gezet.
Als je verdachte bent in een strafzaak kan dat zwaarder wegen dan je privacy. Politie mag ook huiszoeking doen en dus huisvredebreuk plegen in bepaalde gevallen. Zo werkt een rechtstaat nu eenmaal. Je moet niet alles bij elkaar gooien en door elkaar halen.
Ook de grote hoeveelheid taps die geplaatst worden geeft aan dat de politie privacy niet als een probleem beschouwd. Alleen echt grote zaken hebben advocaten om dit aanhanging te kunnen maken. :(
Maar we hebben het hier niet over taps, dat is een heel ander onderwerp.
Politie kan niet eens samen met provider goed aangeven waar de informatie vandaan komt.
De medewerkers die hij aan de lijn heeft gehad hebben de vraag niet kunnen beantwoorden. Ik ken de vraag niet die Attitude gevraagd heeft en het antwoord niet. Het kan zijn dat ze elkaar niet begrijpen, onwetenheid (weet jij alles wat jouw bedrijf doet) of Attitude wil het niet begrijpen.
Maar je piept wel anders als straks je snelheidsovertreding aangetoond wordt als je de weg Amsterdam-Maastricht sneller dan 140 km/u hebt afgelegd door je zendmast gegevens te bekijken.
Eh, ja. Dit gaat echt helemaal nergens over.
Hulde!
Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:40:
[...]

Als ik ego wil zijn, en de medemens niet wil helpen is dat toch ook mn goed recht dat ik geen ongewenste berichten wil ontvangen? (in de volksmond noemen we ongewenste berichten ook wel SPAM).
Ik zou willen dat je je net zo druk maakt over spammail en achter alle botnets aan gaat. Dan zou je echt een probleem oplossen.
DennisV1984 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:00:

Ik heb de zelfde sms gekregen, en op de site van OV gekeken, het haat over een zaak in steenwijk een halil enro... Zoiets. Het dateerd uit februari! Maar dan nu mijn punt! Ik ben nog nooit daar geweest, en ook niet in de huurt van... Mijn telefoon is er ook niet geweest. Ik woon in zuidholland. Dus waarom wordt ik na mijn nachtdienst, terwijl ik net in slaap was gevallen, wakker gespammed door de politie! Dit zit me al de hele dag zo dwars! Hoe komen ze op het idee om mij te sms-en?
Of je bent het vergeten dat je ergens in de buurt bent geweest (in de SMS stond ook Groningen en Zevenaar), of iemand heeft een fout gemaakt. Grow up. Het is niet het einde van de wereld, ik snap ook niet dat zoiets je dwars kan zitten. Heb ook weleens dat soort SMS'jes gehad. Boeiend.

[ Voor 15% gewijzigd door PolarBear op 04-05-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18

RedFox

Heb je een OV ofzo?

DennisV1984 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:00:

Tip: zet je telefoon op stil als je gaat slapen, probleem opgelost!

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 15:58
Met een terminaal zieke moeder zet je je telefoon nooit op stil.....
Nee ik ben ook niet in Groningen geweest, en ook niet in Zevenaar. Of überhaupt maar uit mijn woonplaats, vanwege mijn moeder....

Een fout.... Zou dat technisch gezien kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Zelfde hier, ik kreeg laatst ook een SMS over lopende overval zaken hier in Veenendaal.
Zouden ze ook sturen naar mensen die op betreffende tijdstip in de buurt waren.. Nja, ik was aan de andere kant van Veenendaal op die tijdstippen.
Later ben ik nog eens gaan vragen bij vrienden die in de straat wonen waar het gebeurde.. die hebben niks gekregen :?

[Edit]
Om ook het spam argument even aan te halen, ik heb er echt geen probleem mee als de politie me SMSt als ze denken dat ik kan helpen, moeten ze natuurlijk niet 3 keer per week gaan doen, maar in moeilijke zaken zoals deze vind ik het prima als ze me een keer een berichtje sturen.

[ Voor 29% gewijzigd door Spike_wolf op 04-05-2010 18:00 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Volledig mee eens. 8)7

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 17:17
Nog zo'n privacy mokkel.. waar maak je je druk om. Ouders van een kind zitten misschien te wachten thuis op een kind dat niet is teruggekomen. Jij kan misschien helpen en daarom krijg jij dat SMSje. En altijd dat ignorant gedoe, de Politie en de veiligheidsdiensten weten echt alles van je daar is geen privacywet tegen gewassen.
leuk_he schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 14:50:Maar je piept wel anders als straks je snelheidsovertreding aangetoond wordt als je de weg Amsterdam-Maastricht sneller dan 140 km/u hebt afgelegd door je zendmast gegevens te bekijken.
Dan ben je toch gewoon in overtreding? En daarbij hoort een boete, wat is daar erg aan?

[ Voor 36% gewijzigd door xzaz op 05-05-2010 20:53 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik verplaats dit topic voorlopig naar Telecomproviders, daar is het iets beter op zijn plaats. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Precies.

Als je moeder/vrouw/man/vader vermist wordt of iets anders ergs is aangedaan, dan ben je blij als je op deze wijze wellicht geholpen kan worden. Dit doen ze niet omdat iemand zijn sleutels kwijt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat zal wel bij de Amber allert horen. Als zo mensen wel op tijd geholpen kunnen worden mogen ze het van mij gebruiken. Waar je jezelf druk om kan maken zeg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1