HTPC upgrade/vervanging mobo, is dit een goede keus?

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 08:33
Ik heb nu een HTPC met een

- Intel Stoughton DG965OTMKR moederbord
Socket Socket 775, Chipset Intel G965, FSB/QPI 1066 MHz, Geheugen DDR2, AGP Nee, IDE 1 x UltraDMA33, RAID RAID 0, 1, 10, 5, Audio 8 Kanaals, LAN 10/100/1000 Mbps, FireWire Ja, USB 10 x USB 2.0, PCI 2 x, Serial ATA 6 x Serial ATA II 300
- Intel Pentium Dual Core E2140 1.60 GHz, Boxed 800Mhz
- Thermaltake Silent 775D
- 4Gb geheugen 800mhz
- Radeon 2600pro videokaart

Ik heb dit moederbord gekozen omdat het destijds een van de weinige was in microATX én optische geluidsuitgang. Vanaf het begin ben ik niet tevreden geweest over het spul omdat het mobo erg kieskeurig was met geheugen, er geen enkele overklokmogelijkheid op zit en zo nog wat dingen (de RAID was erg traag en na een harde reboot uren bezig met checken, ik heb nu geen RAID meer op mn HTPC)
Nu ben ik over naar Win7 en ben er achter dat de geluidschip van dit moederbord (IDT/Sigmatel 92xx) niet ondersteund wordt door Win7. Met veel moeite krijg ik een Vistadriver geinstalleerd en dan heb ik nog regelmatig vastlopers.

Nu zoek ik een vervangend moederbord, liefst voor niet te veel geld. Ik vind het ook zonde om de processor en geheugen niet te hergebruiken, want wat dat betreft functioneert alles voldoende om fullHD materiaal af te spelen. Dus ik kwam met een P5G41-M op de proppen, 50 euro en op voorraad bij "mijn" webwinkel.

http://www.asus.com/produ...5UcN0ZQvtPfHGD&templete=2
High Definition Audio
Enjoy high-end sound system on your PC!
The onboard 6-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output, jack-sensing feature, retasking functions and multi-streaming technology that simultaneously sends different audio streams to different destinations. You can now talk to your partners on the headphone while playing a multi-channel network games. All of these are done on one computer.

Ik weet alleen niet of dit nou een goede keuze is (kan ik hiermee bijv. DTS doorsturen naar mijn AV-receiver of niet, ik kan dat niet specifiek achterhalen en mijn kennis over dat soort dingen is te beperkt) , en of ik niet voor bijv. 150 euro compleet toch een iets modernere of bijv. zuiniger combi van proc/mobo/geheugen kan aanschaffen en die voldoet aan de eis mATX en optische uitgang en natuurlijk HD-mogelijkheden.

Iemand nog tips of ideen?

Een geluidskaart is natuurlijk een optie, zoals deze? http://www.salland.eu/pro...n-dd-retail-cms-thdd.html (onderstuend volgens clu3d-site iig win7)
Maar daar heb ik helemáál geen kaas van gegeten en mijn HTPC heeft niet echt meer de ruimte voor een PCI-kaart

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 04-05-2010 12:40 ]