Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Het beeld van mijn computer springt constant op zwart na een bepaalde tijd (en soms direct vanaf koude start). Alle fans draaien nog wel, muziek gaat nog een paar seconden door tot ook die in een oneindige loop komt te zitten. Na dingen uitgesloten te hebben lijkt het er toch op dat het moederbord het probleem is. Het type moederbord is een Gigabyte GA-P35-DS3L. Nu wil ik deze vervangen, maar dit type is niet meer leverbaar voor zover ik weet. Er zijn wel veel vergelijkbare moederborden van Gigabyte die met een hogere chipset werken (G41,P45 etc). Maakt dit uit? Wat vinden jullie een goede keus?

De andere onderdelen in de computer zijn:
Intel Core2Duo E6750
Geforce 8800GT
2x Corsair 1GB DDR2 800mhz (CM2X1024-6400)
600 watt voeding

Groeten,

Forza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Alle intel chipsets met een G zijn iets op gamers gericht volgensmij. De P45 is de nakomer van de P35. De chipset maakt op zich niet veel uit, het werkt gewoon met de hardware die je al hebt. Elk moederbord heeft zo zijn eigen dingen, het is maar net wat je graag wilt (veel usb, firewire, onboard sound, gb lan, ik noem maar wat).

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als je dezelfde chipset houdt hoef je niet te herinstalleren, anders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk alleen maar naar een moederbord die compatibel is, dus dan bestel ik wel één at random :P. Maar herinstalleren is vervelend en p35 is volgensmij niet meer leverbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

BèR schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:04:
Als je dezelfde chipset houdt hoef je niet te herinstalleren, anders wel.
volgensmij niet maar ik kan het mis hebben hoor. Ik weet dat Windows altijd de heerlijke tik heeft om ALLES te checken of het nog op zijn/haar plek zit. Als dit niet het geval is resulteert hetmeestal in een BSOD (niet bij RAM). Maar ik heb zelf niet voor die bewuste situatie gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
w4rguy schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:02:
Alle intel chipsets met een G zijn iets op gamers gericht volgensmij.
Alle G-chipsets van Intel hebben onboard graphics. De P-serie niet.

Gamers en onboard graphics horen niet bij elkaar.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

kalizec schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:13:
[...]

bedankt voor de verbetering, ik wist het niet zeker dus gokte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:13:
[...]

Dan wordt het sowieso een P. :D Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en je weet zeker dat het je moederbord is wat kapot is?

want als ik dit zo lees denk ik eerder aan een gare voeding of videokaart

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De problemen deden zich ook voor met een andere videokaart en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoalang je een serie hoger of gelijk neemt als wat je had, dan is het geen probleem. Het gaat dan onder meer om de ICH chipset. P35 heeft de ICH9 geloof. Zolang je hoger zit is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik moet nedernakker gelijk geven. Als je je afvraagt welke chipset je nieuwe moederbord moet hebben, heb je waarschijnlijk te weinig kennis in huis om echt zeker te weten dat het daadwerkelijk aan je oude moederbord ligt.

Het kan ook aan je geheugen liggen, om maar iets op te noemen. Of je processor/gpu-koeler of harde schijf.

Om je vraag te beantwoorden; zoek er maar eentje uit die in deze lijst staat. Herinner jezelf eraan dat je DDR2 geheugen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...te/GA-EP41-UD3L/-1079231/? leek me wel een goede. Lijkt ook heel erg qua layout op degene die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joep schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:38:
Ik moet nedernakker gelijk geven. Als je je afvraagt welke chipset je nieuwe moederbord moet hebben, heb je waarschijnlijk te weinig kennis in huis om echt zeker te weten dat het daadwerkelijk aan je oude moederbord ligt.

Het kan ook aan je geheugen liggen, om maar iets op te noemen. Of je processor/gpu-koeler of harde schijf.

Om je vraag te beantwoorden; zoek er maar eentje uit die in deze lijst staat. Herinner jezelf eraan dat je DDR2 geheugen hebt.
Over het geheugen:
Heb 2 blokjes geheugen en heb alle mogelijke combinaties met 1 of 2 blokjes geprobeerd over de 4 plaatsen waar hij geplaatst kan worden. Bij elke permutatie had ik hetzelfde probleem. De kans dat beide plaatjes kapot zijn lijkt me nihil. Heb een jaar geleden ook al geheugen vervangen (eentje was faulty) dus weet wel ongeveer hoe de problematiek dan is. Dat is vooral met BSOD's en vreemde windows errors. Geheugen lijkt me dus niet het probleem.

De CPU/GPU koelers:
Heb de temperaturen nagekeken in Everest (als het zo heet). Nothing out of the ordinary. GPU is zo'n 55-60 graden in windows, 70 ingame, maar hij kan volgensmij nog wel veel meer hebben. Als een koeler kapot zou zijn dan valt het systeem toch niet meteen uit voor de post-screen terwijl ik hem uren niet gebruikt heb? CPU is telkens tussen de 50-60 graden, ziet er ook wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Zolang je het maar zeker weet. Het lijkt me namelijk frustrerend om er achter te moeten komen dat het probleem niet verholpen wordt met het aanschaffen van een nieuw moederbord. Je kunt je geheugen btw op fouten testen met het programma memtest86+ en je harddisk met HD Tune.

Edit: Ik zou niet gaan voor een moederbord met de P41-chipset. Die heeft namelijk de verouderde ICH7-southbridge. Vanaf de P43 en P35 hebben ze allemaal minimaal de ICH9. Daarnaast zou ik persoonlijk niet bij Alternate kopen, ivm de hoge prijzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Joep op 04-05-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:37
Over het algemeen zul je bij het vervangen van je moederbord ook je windows willen herinstalleren. Niet alleen de chipset maakt hierin uit (als je dezelfde chipset merk pakt werkt dit doorgaans wel) maar ook andere chips zullen invloed hebben. Je hebt een grote kans dat je performance en stability problemen gaat krijgen door conflicten in je stuurprogramma's en dergelijke. Houd er dus rekening mee dat er een verschil is tussen OS opstarten en een goedwerkend OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Memtest is al gedaan voor me (en er kwamen geen errors uit voor zover ik weet). HD schijnt ook goed te zijn, heb overigens 2 hd's er in met 2 windows, beide hebben het probleem.

Bedankt verder. Heb al eentje uit die pricewatch lijst van jou gepakt. Deze kan ik ook nog mooi upgraden naar quadcore en eventueel betere ram.

http://azerty.nl/producte...t-high-definition-au.html

edit:
Ga sowieso windows opnieuw installeren dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Windows kan er redelijk mee overweg als je van chipset wisselt.
Ben hier een keer overstapt van een E6600 + P965 (ich?) naar een i7 920 + X58(ich10R), vista slikte dit zonder BSOD. Of het optimimaal is, is natuurlijk een andere vraag.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

brid schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:04:
Windows kan er redelijk mee overweg als je van chipset wisselt.
Ben hier een keer overstapt van een E6600 + P965 (ich?) naar een i7 920 + X58(ich10R), vista slikte dit zonder BSOD. Of het optimimaal is, is natuurlijk een andere vraag.
antwoord: nee dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ja hoor, je kan chipsets wisselen as you please...Je kan alleen geen AMD & Intel wisselen....dat gaat niet goed.

Je zult wel je drivers opnieuw moeten installeren....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Mike2k schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:16:
Ja hoor, je kan chipsets wisselen as you please...Je kan alleen geen AMD & Intel wisselen....dat gaat niet goed.

De vraag was:
Of het optimimaal is, is natuurlijk een andere vraag.
En dat is het niet want je moet dingen opnieuw installeren en het werkt niet zo stabiel als het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:37
Mike2k schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:16:

Jawel hoor. Ik ben ooit van een AMD (athlon x2 4400 op Asus A8N32) naar intel gewisseld (Intel C2QX9650 op asus striker extreme 2). Systeem starte goed op, maar je wil niet weten wat een zooi het achterliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Gewoon herinstalleren is in alle gevallen te verkiezen boven het prutsen om een oude install op nieuwe hardware werkend te krijgen. Maar het is niet duidelijk of dat exact de vraag is, zeker niet als ik dit zo lees:
Ga sowieso windows opnieuw installeren dan.
Ik zou sowieso gaan voor de meest recente chipset waar de andere onderdelen nog op werken. Dat zou in dit geval een P, G, of Q45 zijn. Het feit dat de G en Q integrated VGA hebben (en de P dus niet) boeit niet als je een losse videokaart hebt en niet wilt overclocken. Gewoon een bord uitzoeken op features, formaat en prijs.

Let op dat de P/G41 en 43 budgetversies zijn die met name qua hoeveelheid RAM beperkt zijn. Aangezien RAM voo huis/tuin/keukengebruik de beperkende factor is, zou ik daarom een van die chipsets afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1