Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi allemaal,

Op dit moment heb ik een ASUS Lion Square cooler in mijn pc draaien, waar ik toch niet helemaal tevreden mee ben. De cooler lijkt namelijk te resoneren. Ik heb de standaardfan (92 mm) al vervangen voor een Nexus Real Silent PMW fan, maar nog steeds is de CPUcooler het luidruchtigste onderdeel van mijn PC.

Ook de cooling moet beter kunnen in mijn opinie, idle houd hij de CPU zo rond de 32-35 graden, en load net onder de 50 graden. De koelpasta is overigens Arctic Cooling MX-2

Nu heb ik een paar interessante fans gezien, waarvan ik mij afvraag wat nou de meest stille cooler is, die bovendien ook ruimte laat om, mocht ik dit ooit willen, mijn Q9400 te overclocken. Ruimte is btw geen probleem, ik heb een Thermaltake Armor, die is groot zat.

Ik wil maximaal zo'n €60 euro uitgeven aan koeler+fans, dus kom ik tot de volgende opties:

Scythe Mugen 2 Rev. B - Standaard
De bekende Mugen, met goede prijs/kwaliteitsverhouding, maar volgens mij kun je voor meer geld een stuk stillere en effectievere cooler krijgen

Scythe Mugen 2 Rev. B met Scythe Gentle Typhoon 120mm fans
Volgens mij al een stuk stiller, en wat is dan slim, 1 of 2 fans? Wat is het nut van de achterste fan eigenlijk bij een push-pull configuratie?

Cooler Master GeminII met 2 Scythe Gentle Typhoon 120mm fans
Ik vraag me alleen af, resoneert deze, of is dit een stevige stabiele cooler? Ik weet dat hij niet de lucht direct naar buiten blaast, maar er zitten genoeg outtake fans in mijn kast om dit te compenseren. Pluspunt bij deze vind ik overigens wel dat tie er lekker bruut uitziet.

Cooler Master V8
Ziet er supercool uit (vind ik), koelt voor zover ik gelezen heb best aardig. Eventueel kan ik ook hier de fan vervangen voor een Scythe Gentle Typhoon.

Noctua NH-U12P SE2
Noctua heeft een naam hoog te houden, maar ik vind hem eigenlijk iets te duur. Dus als deze cooler beduidend stiller is dan z'n concurrenten en bovendien beter koelt, dan is het het overwegen waard.

Ik neem aan dat alle hierboven genoemde opties stiller zijn dan de Lion Square, en bovendien beter koelen. Maar is er een "beste koop" aan te raden? Primair belangrijk voor mij is stilte. Daarnaast vind ik de Gemin om te zien het tofste, maar ik vrees dat hij beduidend minder koelt, of gewoon minder stil is als de andere coolers (meer vatbaar voor resonanties e.d.)

[ Voor 3% gewijzigd door Niekleair op 04-05-2010 01:12 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik had op mijn e8400 de CM GeminII zitten met 2 AC Low noise fans, altijd goed gekoeld, resonantie heb ik nooit last van gehad. Enige nadeel vond ik het formaat van de koeler, hierdoor was het nogal lastig om bij sommige plekken op je mobo en in je kast te komen (ondanks dat ik een redelijk formaat kast heb).

Ik heb nu op m'n 1366 heb ik de Scythe Mugen 2 Rev. B met de meegeleverde fan, deze koelt prima, 60 graden max met Prime95, geluid valt ook reuze mee, de andere fans in mijn pc maken meer geluid, maar je kan er natuurlijk zelf 2 low noise fans op zetten.

Uiteindelijk ligt de keuze bij jezelf, iedereen heeft andere voorkeuren/wensen, maar je zou ook eens naar reviews of vergelijkingen van de bovengenoemde koelers kunnen kijken en daar je keuze op baseren.

[ Voor 44% gewijzigd door navlim op 04-05-2010 01:38 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Corsair H50 niet iets?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Ook duur en valt ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Ik houd het voorlopig bij air-cooled. Het is trouwens de mugen2 geworden. Ik zit alleen nog te twijfelen over de fans, de gentle typhoon wordt het in principe, behalve als de Noctua NF-P14 FLX ook past. De schroefgaten van deze fan zitten namelijk op 120mm, dus theoretisch zou het moeten passen, al zal het dan wel weer klooien worden met het geheugen.

Je kan de fan overigens toch aan alle 4 de zijden plaatsen? Is het dan wellicht raadzaam om de fan in pull configuratie aan de bovenkant van de koeler te monteren, ik heb een top-exhaust fan.

[ Voor 45% gewijzigd door Niekleair op 04-05-2010 22:19 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Gnermo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:57:
[...]

Ook duur en valt ook tegen.
hoor vele goede dingen over de H50

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De Mugen, sowieso de beste koop van alle genoemde opties.
De V8 is te duur voor zijn prestaties, en de Noctua (ook al is die vrij goed) ook.
De Mugen koelt al goed met de meegeleverde fan, maar met 2 fans op laag toerental koelt hij ook erg goed, en is hij bovendien echt onhoorbaar te maken (zie SPCR :)).
De Noctua is door hun ook gereviewed, en presteert ongeveer even goed, maar kost wel 2 keer zoveel.

Wat betreft prijs/prestatie is er eigenlijk geen betere koeler dan de Mugen 2 of de Ninja 2 (die kan CPU's met laag TDP zelfs passief koelen).

SPCR heeft ook een mooie lijst met koelers, gesorteerd naar prestatie. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Ghost Dog op 05-05-2010 02:23 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
I second that, beste aankoop die ik ooit heb gedaan, een Mugen 2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 13-09 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

ook hier steun, mugen is best bang/buck koeler op dit moment. Ik heb hem op mijn 1156 (i7 860) draait zelden sneller dan 70% en tot dan is hij onhoorbaar in mijn p183. (die op zich wel deftig isoleert natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Als dat nog niet voldoende is :

Hoge prestaties voor weinig geld = Mugen

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
over de fans hoef je je geen zorgen te maken want anders boor je er een gaatje bij voor de clipjes :P
beetje modden moet kunnen toch :D

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
De Scythe Mugen 2 Rev. B is m.i. zijn geld dubbel en dwars waard. Koelprestaties zijn goed en ik kan hem niet horen. Al moet ik wel vermelden dat de computer twee meter van mij af staat en er ook nog eens een bureau tussen zit.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 01-09 07:12
En hier een ex-gebruiker van een Mugen orgineel, vergelijkbaar met de Mugen 2 wegens gebruik Scythe Retention kit, en ik ben echt heel blij dat ik een H50 heb gehaald, idle koeler en dus stiller (PWM fans) en ook load stiller dan de standaard fan van de Mugen.

Dit in een Lian Li A70B dus niet de minste kast qua koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:04:
En hier een ex-gebruiker van een Mugen orgineel, vergelijkbaar met de Mugen 2 wegens gebruik Scythe Retention kit, en ik ben echt heel blij dat ik een H50 heb gehaald, idle koeler en dus stiller (PWM fans) en ook load stiller dan de standaard fan van de Mugen.
O ja?
Sadly it doesn't have what it takes to be a very effective quiet CPU cooler by SPCR standards. Compared to most recent large tower heatsinks we've tested, the H50's thermal performance is close to the bottom end of the spectrum whether paired with the stock fan or our low speed reference fan. The H50 may be a victim of our open testbed which we prefer because it eliminates several variables impacting CPU cooling performance, but even if it cooled as well as the Megahalems of the world, the noise of the pump would remain a problem. The pump generates a loud buzzing sound like that of a toy motor, so no matter how well the H50 performs, in a closed case or otherwise, it will always be louder than a traditional high performance air cooler unless you use a loud fan to drown it out. Furthermore, the H50 lacks a soft mounting option for the radiator and fan, so vibration may also have an additional negative impact on its overall acoustics.
Over de Mugen:
The Mugen-2's stock performance was slightly disappointing considering its substantial cooling surface area. It flirted with elite silent cooler status but did not quite break through to the upper echelon.

Where the Mugen-2 really shines is in a two-fan push-pull configuration. The improvement in cooling was especially notable at low fan speeds (read: in silent operation). With two of our reference Nexus fans running at 7V and 5V, the CPU temperature improved by 6°C and 7°C respectively. Better still, at 7V and below, the addition of the second reference fan did not result in any measurable increase in noise level.
Standaard zal de Mugen dus niet superstil zijn, maar zeker met 2 fans op 7V is hij vrijwel onhoorbaar volgens elke standaard, en koelt hij toch goed, waar bij de H50 de pomp altijd hoorbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Of te wel als ik er nog een 140mm noctua fan bij haal en ze beide op 5v of desnoods 7v zet, is het lekker stil (al moet ik de fans dan wel vertikaal hun werk laten doen omdat ander het geheugen het te krap krijgt.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 09:09
In je beginpost staat, dat je van plan bent om later te overklokken.
Dan zal je je "stille" fan's toch echt harder moeten laten draaien. Dan zit je misschien weer met een geluidsprobleem.

Mijn advies: Koop nu een H50. Nu misschien iets duurder, maar dan heb je later ook meer speling bij het overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

roland kroes schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:51:
Mijn advies: Koop nu een H50. Nu misschien iets duurder, maar dan heb je later ook meer speling bij het overklokken.
De H50 koelt ongeveer even goed als goede towerkoelers, en zo'n 4-5 graden slechter dan de topmodellen. Kijk ter vergelijking eens naar dit lijstje (op 2/3 van de pagina) waarbij ook met verschillende voltages getest is, en de geluidsdruk ook vermeld staat. Dan is de H50 helemaal niet de beste, en staat de Mugen zelfs hoger.
Aangezien de H50 bijna 2 keer zoveel kost als de Mugen, en meestal niet beter koelt en sowieso minder stil is, zou ik het wel weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 09:09
Tja, ok, de H50 komt er niet geweldig uit in dez test.
Maar ze testen hem alleen maar met een enkele fan. De meeste eigenaars draaien de H50 met een push-pull configuratie. Dat komt de koeling alleem maar ten goede. Ook de fansnelheid kan dan terug.

Over het geluid van de pomp kan ik kort zijn. Ik heb er geen last van. Ik heb ook al hier en daar gelezen over geluid van de pomp, of klotsen van water. Maar ik heb hier zeker geen last van.

De keuze blijft natuurlijk aan de TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

roland kroes schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:42:
Maar ze testen hem alleen maar met een enkele fan. De meeste eigenaars draaien de H50 met een push-pull configuratie. Dat komt de koeling alleem maar ten goede. Ook de fansnelheid kan dan terug.
Datzelfde geldt natuurlijk voor elke willekeurige koeler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Hoewel de H50 een interessant alternatief is, heb ik toch de geweldige prijs/kwaliteitsverhouding (en voor bij bekende techniek van luchtkoeling) van de Mugen 2 de doorslag laten geven. Wel bedankt voor het meedenken trouwens.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 01-09 07:12
roland kroes schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:42:

Over het geluid van de pomp kan ik kort zijn. Ik heb er geen last van. Ik heb ook al hier en daar gelezen over geluid van de pomp, of klotsen van water. Maar ik heb hier zeker geen last van.
Nog even ter afsluiting:

Het is sowieso aan te raden om push-pull te gebruiken bij de H50 hierdoor zal de ventilator snelheid dalen omdat er minder druk op 1 ventilator staat.

Het geluid van de pomp liet mij ook schrikken de eerste keer dat ik hem startte, echter na ongeveer een minuut is hij van het "bruisende" geluid af, en hoor ik enkel nog de "luidruichtige" ventilator van Corsair.

Al met al is het geluidsniveau gedaald t.o.v. mijn Mugen met daar aan een ventilator en achterkant van m'n behuizing ventilator.

Temperatuur stressed is vrijwel gelijk (heb geen exacte metingen maar loop tegen de 60 max. aan) maar zeker idle is de temperatuur fors gedaald, voorheen haalde ik 30-35 als "laag" en nu ligt dat vaak rond de 27-30 en het is al steeds warmer aan het worden buiten, en dat laatste verbaasde me eigenlijk wel. Positief verrast na enkele weken gebruik.
Pagina: 1