Zotac garantie beleid 9800GX2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ca. 2 jaar geleden heb ik een bij friesland-computers.nl een Zotac 9800GX2 gekocht. Deze webshop is inmiddels een tijdje failliet. Zotac biedt een optie om na aanschaf de fabrieksgarantie met 3 jaar te verlengen (totaal dus 5 jaar garantie), hiervoor moet je na aanschaf de kaart op hun site registreren. Dit had ik destijds ook gedaan. Sinds enkele weken blijkt de kaart defect te zijn, na installatie van de Nvidia driver krijg ik rare strepen/stippels en PC loopt regelmatig vast onder WinXP/7. Kan niet aan de voeding liggen, een Corsair TX750 en een Enhance 420w server voeding geprobeerd. Teven in een geheel ander PC met andere mobo geprobeerd. Verder ziet de koeler van de kaart er zeer netjes uit, nagenoeg geen stof. Zoals tweakers weten, dit is gewoon een heethoofd, niets aan te doen. Temp is altijd hoog geweest maar altijd binnen de grenzen.

Nu heb ik Zotac gemaild om te informeren hoe fabrieksgarantie hun loopt, situatie hierboven heb ik al uitgelegd. Ze kunnen zien dat ik destijds heb geregistreerd voor 5 jaar garantie. Ik heb het probleem zelfs binnen 2 jaar gemeld dus binnen wettelijke 2 jaar garantie periode. Nu vertelt Zotac mij doodleuk dat ik de kaart naar Verenigd Koninkrijk kan opsturen en dat ze £25.85 "handling fee" rekenen. Ik ben dus incl. verzenden ca. 50 euro kwijt. De TNTpost verzekendkosten begrijp ik, Zotac kan niet zomaar in elk land een service punt plaatsen. Maar 30 euro handling fee? Ik heb ze duidelijk aangegeven dat ik geen keus heb, webshop bestaat niet meer.

Is er nog een andere manier om deze kaart ter reparatie aan te bieden? Zo niet...langs deze weg wil ik tweakers hierop attenderen. Je hebt vrij weinig aan zo een service/garantie afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
Wellicht kun je nagaan bij welke distributeur in Nederland, Friesland computers deze kaart gekocht heeft. (Of kijk wie momenteel Zotac in NL distribueert. Wellicht kun je wat regelen via die distributeur...

Edit:/
Even voor je gezocht. In Nederland is alleen Wave Computers nog distributeur van Zotac. Leuk detail is dat Wave Computers de eigenaar is van Alternate! Misschien kunnen één van beide je helpen...
http://www.wave-computers.nl/html/index.html
Succes!

[ Voor 43% gewijzigd door ThAZiP op 03-05-2010 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook even informeren of frieslandcomputer bij het ICTWaarborg aangesloten zat (het heette destijds het NLCW). Mocht dit namelijk het geval zijn, gaat het ICTwaarborg, danwel een ander bij hun aangesloten pc zaak, dit voor jou oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Niet online
Goede tips (en dat rond dit tijdstip!) :) Was zo teleurgesteld met de antwoorden van Zotac dat ik zelf niet verder ging denken, stom. Morgen ga ik er mee verder en laat hier weten hoe het afloopt.

(zo te zien was frieslandcomputers niet aangesloten bij ICTWaarborg, althans volgens de search op ICTWaarborg niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat niet over de techniek maar over de koopvoorwaarden.

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leesvoer

In geval van fabrieksgarantie mag de fabrikant dus allerlei voorwaarden toevoegen die normaal gesproken wettelijk niet mogen (in de relatie koper-verkoper). Deze beperkingen gelden dus niet voor fabrieksgarantie, dus kun je er helemaal niks aan doen, behalve een alternatieve route zoeken.

Ik vind het overigens helemaal geen slechte zaak dat zij een bepaalde fee hanteren hoor. Er zijn voldoende bedrijven die als fabrikant geen enkele vorm van garantie verlenen aan consumenten. Als een fee de fabrikant in staat stelt om die service te verlenen dan hebben ze mijn zege ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Niet online
Oke, ben nu dan wat wijzer wat "internetrecht", thanks.

Wave Computers kan mij helaas niet helpen gezien ze destijds niets met Zotac deden en Frienslandcomputers geen klant is geweest bij hun.

Natuurlijk is het geen slechte zaak om een fee te vragen als dat ze in staat stelt om garantie te verlenen. Alleen is de verhouding een beetje zoek. Dezelfde fee vragen dus ook bij een graka die destijds 30-40 euro heeft gekost. Wettelijk hoeft een webshop mij geen 5 jaar garantie te bieden, wel 2 jaar. Zotac adverteert met die extra 3 jaar mits je de kaart online registreert. Er wordt vooraf dus niet vermeldt dat er zo een fee aan hangt. Natuurlijk zal het wel ergens in de kleine lettertjes staan...... Voor nu zit er niets anders op dan het aanbod van Zotac accepteren, uiteindelijk de moeite wel waard gezien 2de hands waarde van deze graka.

Topic kan wat mij betreft dicht. Dank voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je roept steeds iets over een wettelijk 2 jaar garantie, maar weet jij wel dat je hier in Nederland maar een half jaar echte grantie hebt (wettelijk) waarbij jij niet hoeft aante tonen dat het defect niet door oneigenlijk gebruik is ontstaan. De opvolgende anderhalf jaar ligt namelijk de bewijslast niet meer bij de leverancier maar bij de consument zelf. De twee jaar die jij steeds aanhaalt is een Europsese richtlijn welke door elke lidstaat naar eigen inzicht mag interperteren. Dus die twee jaar is niet zo zwart-wit. :) Daarnaast werkt de Nederlandse wet ook met verwachtelevensduur etc. allemaal heel rekbaar en op verschillende manieren in te vullen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 15-05-2010 20:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Dune_ schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:54:
Je roept steeds iets over een wettelijk 2 jaar garantie, maar weet jij wel dat je hier in Nederland maar een half jaar echte grantie hebt (wettelijk) waarbij jij niet hoeft aante tonen dat het defect niet door oneigenlijk gebruik is ontstaan. De opvolgende anderhalf jaar ligt namelijk de bewijslast niet meer bij de leverancier maar bij de consument zelf. De twee jaar die jij steeds aanhaalt is een Europsese richtlijn welke door elke lidstaat naar eigen inzicht mag interperteren. Dus die twee jaar is niet zo zwart-wit. :) Daarnaast werkt de Nederlandse wet ook met verwachtelevensduur etc. allemaal heel rekbaar en op verschillende manieren in te vullen.
En de periode van 1,5 jaar die je noemt is dan ook weer niet juist :)
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

[edit]Ja, en dan net editten met levensduur erbij he? :P

Maar sowieso; de fabrikant mag extra voorwaarden of kosten hanteren - die heeft juridisch gezien in basis geen enkele verplichting naar de consument kwa garantie. Als de fabrikant uit dat je bepaalde rechten hebt dan is dat mooi natuurlijk en daar kan je ze aan houden. Maar, ze mogen daarop extra voorwaarden hanteren wat ze willen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergej
  • Niet online
Natuurlijk hoeft fabrikant geen enkel support/service/garantie te verlenen aan end user, daar is hun verkoopprijs aan distributeur (meestal) niet op gebaseerd.

Gezien het hier om een 9800gx2 gaat heb ik liever garantie/service tegen de genoemde fee dan helemaal niets. Enkel wat vervelend is, is dat ze dit natuurlijk nergens op hun website vermelden...daar waar ze trots adverteren met 5 years warranty. Je zal maar een graka van 30-50 euro hebben. Denk je dat ik voortaan voor Zotac zal kiezen als prijsverschil nihil is? Aan de andere kant, er zullen zat andere fabrikanten zijn die ook een fee rekenen voor direct support aan end user. Tja, klagen doe ik niet. De 9800gx2 was destijds onwaarschijnlijk goedkoop bij frieslandcomputers dus idd service heeft zijn prijs.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat een "goed gevestigd" webshop doet als je daar een Zotac hebt gekocht die na 4 jaar stuk is (en je bij zotac hebt geregistreerd voor 5 jaar garantie).
Pagina: 1