Server 2008 & printer drivers Vista

Pagina: 1
Acties:

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Probleem: gebruikers kunnen op Vista werkstations geen printers toevoegen. Er wordt direct gevraagd om een beheerders wachtwoord zodat er drivers kunnen worden geïnstalleerd.

Windows XP gebruikers hebben geen problemen en kunnen direct printers gebruiken.

Nu dacht ik een oplossing te hebben na het lezen van het volgende artikel: http://ts2blogs.com/blogs...-driver-installation.aspx

Gevolg: 1/3 van de Vista werkstations blijven hangen op het toepassen van deze policy.
Ook inloggen op Server 2008 machines werd direct onmogelijk.

Het is voor een kleine omgeving met +/- 12 gebruikers. Vista en XP clients, Windows 2008 x64 servers en een Windows 2003 x64 print server. Drivers voor zowel x86 als x64 zijn zijn beschikbaar op de print server.
Qua security risk is het acceptabel dat mensen printer drivers kunnen installeren. Administrator rechten is alleen uit den boze.

Wat denken jullie dat een mooie oplossing hiervoor is? Zou het helpen om de printers via GPO toe te wijzen aan clients? Ik ben momenteel een beetje huiverig om zomaar dingen te gaan testen aangezien het vorige probleem alleen op te lossen was door in safe mode te booten en vervolgens handmatig policy files te verwijderen.

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 15:01
Als het allemaal clients zijn die in het domein hangen kun je het beste via GPO regelen. Dit is zeer simpel en werkt goed.

In 2008 kun je gebruik maken van Group Policy Preferences. Let wel op dat je even een update van 400kb ofzo moet installeren op de XP machines. Vista heeft dit standaard aan boord.

Client side extensions heet dat geloof ik. Moet je even kijken op google dan heb je dat zo gevonden.
http://www.microsoft.com/...7ce3f6c4f8&displaylang=en

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:14
desnoods run je een vbscript met elevated rights die de printers allemaal toevoegt. Zijn genoeg voorbeelden van te vinden op internet. Maar group policy is idd wat netter.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SandStar schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:11:
Nu dacht ik een oplossing te hebben na het lezen van het volgende artikel: http://ts2blogs.com/blogs...-driver-installation.aspx

Gevolg: 1/3 van de Vista werkstations blijven hangen op het toepassen van deze policy.
Ook inloggen op Server 2008 machines werd direct onmogelijk. [....]

Ik ben momenteel een beetje huiverig om zomaar dingen te gaan testen aangezien het vorige probleem alleen op te lossen was door in safe mode te booten en vervolgens handmatig policy files te verwijderen.
Dat kwam echt niet door die ene policy setting dan. Als je dergelijke acties moet gaan uitvoeren is er wat anders (grondig) mis met je setup en dan zul je dat eerst moeten aanpakken.

GPPrefs hebben inderdaad heel gemakkelijke printer targeting opties, maar het blijven Group Policies..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
nilisvw schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:36:
Als het allemaal clients zijn die in het domein hangen kun je het beste via GPO regelen. Dit is zeer simpel en werkt goed.

In 2008 kun je gebruik maken van Group Policy Preferences. Let wel op dat je even een update van 400kb ofzo moet installeren op de XP machines. Vista heeft dit standaard aan boord.

Client side extensions heet dat geloof ik. Moet je even kijken op google dan heb je dat zo gevonden.
http://www.microsoft.com/...7ce3f6c4f8&displaylang=en
Ik had het dus ook via GPO gedaan en de client side extensions zijn ook al geinstalleerd op alle machines.
Craven87 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 23:41:
desnoods run je een vbscript met elevated rights die de printers allemaal toevoegt. Zijn genoeg voorbeelden van te vinden op internet. Maar group policy is idd wat netter.
Ik wil het liefst niet automatisch printers toevoegen. Dan moet ik opeens gaan beslissen wie welke printer nodig heeft. Die actie wil ik juist verplaatsen naar de gebruiker.
alt-92 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 07:40:
[...]

Dat kwam echt niet door die ene policy setting dan. Als je dergelijke acties moet gaan uitvoeren is er wat anders (grondig) mis met je setup en dan zul je dat eerst moeten aanpakken.

GPPrefs hebben inderdaad heel gemakkelijke printer targeting opties, maar het blijven Group Policies..
troubleshooting is wat lastig als je niet meer kan inloggen, maar het werkte niet toen ik die policy activeerde en werkte direct weer zodra ik de policy verwijderde. De eventlogs gaven ook alleen maar aan dat het verwerken van policies erg lang duurde.

Ik ben al een tijd aan het nadenken waar het hele probleem nou kan zitten.
Het enige wat ik tot nu toe kan bedenken is dat het te maken heeft met de rechten van de gebruiker die wil inloggen. Op de servers gebruikte ik daarvoor uiteraard een account met flink wat rechten en ook de gebruiker op de Vista pc had extra rechten ivm het kunnen uitvoeren van ABN-Amro software.
Zou het dan daarmee conflicteren?