[Ubuntu 10.04] Uit standby wakkerworden: troubleshooting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI megabook s262-466NL laptop die in windows prima op standby gaat, maar in ubuntu doet hij dat niet. Overige specs:
T2350 cpu,
Intel GM945 graphics,
Intel 3945ABG wireless...

En hier staat dat het bij iemand anders met de s262 wel goed gaat. Nu is er redelijk verschillende hardware toegepast binnen de s262 lijn, maar het lijkt me toch redelijk hetzelfde in dit geval.

Nu ben ik geen enorme linux-kenner, maar wat ik al heb geprobeerd is:
sudo bash /usr/share/checkbox/scripts/suspend_test --full

Dit doet een volledige test om te kijken wat er wel / niet werkt bij het op standby gaan. Bij stap 1 gaat het al fout: hij gaat niet op standby. Bij stap 2 gaat hij wel op standby, maar hij komt nooit meer tot leven. Het interessante is dan juist wat er gebeurt bij het met de hand weer aanzetten: Hij probeert meerdere keren de dvd-speler te lezen, maar daar zit niks in. Vervolgens lijkt zelfs de processorkoeler niet op gang te komen. De computer blijft stil.
Het script zou dan vervolgens netjes een bugreport moeten samenstellen, maar dat doet hij niet, vandaar dat ik hier maar eens kwam buurten.

Uit de pm-suspend.log lees ik:
code:
1
2
/etc/pm/sleep.d/action_wpa suspend suspend:success.
ma mei  3 21:15:02 CEST 2010: performing suspend

Dit is dus de laatste regel. Er staat niets in over een mogelijke resume.

Toen heb ik dankzij deze site
sudo aptitude install uswsusp
geprobeerd te installeren en te gebruiken (s2ram), maar ook dit had geen positief effect. Het enige is dat er wat foutmeldingen bij zijn gekomen in de logs.

Een paar regels voordat hij op suspend gaat staat dan het volgende, wat denk ik komt doordat het moederbord niet bekend staat als problematisch bij de groep van uswsusp developers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/94cpufreq suspend suspend:success.
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/95anacron suspend suspend:stop: Unknown instance: 
success.
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/95led suspend suspend:not applicable.
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/95packagekit suspend suspend:success.
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/98video-quirk-db-handler suspend suspend:/usr/lib/pm-utils/sleep.d/98video-quirk-db-handler: regel 101: /sys/class/dmi/id/board_name: Bestand of map bestaat niet
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/98video-quirk-db-handler: regel 101: /sys/class/dmi/id/board_version: Bestand of map bestaat niet
/usr/lib/pm-utils/sleep.d/98video-quirk-db-handler: regel 101: /sys/class/dmi/id/board_vendor: Bestand of map bestaat niet
success.

De rest van de log ziet er wat mij betreft naar uit dat het goed gaat: overal staat success bij en verder geen foutmeldingen.

Waar kan ik nu beginnen met het fixen van het wakker worden? Of moet ik er maar gewoon mee leren leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Hoewel ik een andere laptop heb, de problemen niet helemaal gelijk waren en mijn gevonden oplossing ook niet altijd lijkt te werken valt het volgende misschien even te proberen:

Vervang in /etc/default/grub de regel:
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="geen idee wat er stond of zou moeten staan"

Met:
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i8042.reset"

En dan
sudo update-grub

Opnieuw opstarten.

Overigens hangt het er in mijn geval maar net vanaf hoe de wind waait of het werkt, bij anderen lijkt het meestal wel te werken. Net als op de Desktop eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door arnem_ op 05-05-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige verschil dat het lijkt op te leveren, is dat mijn cpu naar 100% gaat terwijl ik ubuntu gewoon draai. Daarom heb ik je suggestie weer ongedaan gemaakt.
Ondertussen ben ik verder aan het zoeken en ga ik handmatig nog eens allerlei suspend states uitproberen.... wish me luck ;)

edit: mini-succesje: door de volgende opdracht gaat zowaar na enkele seconden direct de cpu-fan aan!
pm-suspend --quirk-dpms-on --quirk-s3-mode --quirk-s3-bios

Het lijkt er nu om te gaan dat de harde schijf niet opstart en het beeldscherm niet aan gaat. Ik heb inmiddels al verschillende vga/vbe quirks geprobeerd en ze hebben geen van allen effect op HD/video.

Zonder HD ook geen logs. Hoe kan je dan toch bijhouden wat er gebeurt? Of beter nog, hoe krijg je de HD en het display weer aan de praat na een suspend?

edit2: ook een bios-update heeft niets uitgehaald...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2010 16:11 ]