Advies voor nieuwe monitor 24 inch of 2x 20 inch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konqi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-04-2020
Mijn desktop pc is afgelopen 6 jaar geworden :) Hij voldoet voor het alledaagse gebruik en hier en daar een gamepje nog prima. Wat echter een beetje een belemmering begint te worden is de kleine monitor in combinatie met de lage resolutie (17 inch, optimaal 1024x768, 1280x1024 kan ook wel, maar dan is de refreshrate slechts 75Hz, en das te laag). Het is probleem is echt alleen het formaat (het beeld is nog steeds scherp, ook na 13627 uur te zijn gebruikt, volgens mijn hardeschijf dan)

Ik heb eens zitten kijken naar andere monitoren. Ik denk dat 24 inch een mooi formaat is, biedt gewoon net wat meer dan 22 inch, wat naar mijn idee net te klein is. Dit formaat monitoren heb je natuurlijk eigenlijk in 2 resoluties, 1920x1080 en 1920x1200. Die 120 pixels in de hoogte lijkt mij wel wat. Nu zijn deze monitoren vrij prijzig (als je geen baantje hebt). Wat is de beeldkwaliteit van deze monitoren met een prijs van max 300 euro? Hoe kan je dit vergelijken met een CRT scherm (zoals in mijn geval een Dell 782P)?

Wat ik ook als optie zie is 2 kleinere schermen te kopen, bijvoorbeeld 2x 20 inch. Hiermee kan je dan ook voor ongeveer 250-300 euro klaar zijn. Bereik ik hiermee dan een betere of een slechtere beeldkwaliteit dan met een grote monitor van 24 inch. Het is misschien wel mooi om die extra beeldoppervlak voor ongeveer dezelfde prijs te hebben.

Ik zit bij die kleinere monitoren alleen in over de resolutie. Er is in dat segment zoveel keuze in resolutie (1440x900, 1280x1024, 1680x1050), al is die laatste misschien meer voor 22 inch schermen. Wat zou het beste zijn? Ik kan me voorstellen dat geen van die resoluties handig is ivm het kijken van blu-ray (1080p) films, of is dit geen probleem?

Als ik een monitoor koop, wil ik wel meteen een goede kopen. Ik ben van plan minstens 6 jaar met zo'n monitor te doen, en het liefst nog langer. Ik hou er niet van matige producten te kopen en deze na 3 jaar weg te pleuren.

Moge duidelijk zijn dat ik naar een monitor(combinatie) van maximaal 300 euro zoek.

Volgens mij is mijn Dell M782P een Philips beeldbuis, maar dat weet ik niet zeker? Weet iemand misschien wat voor beeldbuizen dell gebruikte in 2004 voor de CRT schermen van de dimension 8300 serie? Als ik dus gelijk heb, heb ik dus goede ervaringen met Phillips. Hoe staat het met de kwalitieit van de huidige LCD schermen van Philips?

Nog even voor de duidelijkheid, ik gebruik mijn pc vooral als desktop, ik game niet heel erg veel, maar ben wel van plan dat in de toekomst wat meer te gaan doen met eventueel een nieuw systeem. Daarbij gebruik ik eigenlijk alleen maar Linux, dus ben ik helemaal gewend aan het simultaan draaien van allerlei programma's. In mijn vrije tijd doe ik ook nog wel wat aan webdevelopment, programma's als the GIMP en Blender worden zo nu en dan wel eens gebruikt.

Ik hoop dat jullie mij enigzins kunnen helpen. Alvast bedankt voor de moeite (al is het alleen maar voor het lezen van deze post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deze Samsung schijnt wel aardig te zijn. Is ook niet heel duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konqi
De specs zien er inderdaad erg interessant uit, vooral mooie resolutie. Maar dan komt natuurlijk de vraag: Is het kwalitatief een goed produkt voor zo'n prijs? Ik heb zelf geen ervaring met LCD monitoren en al helemaal niet met Samsung.

Zulke monitoren kunnen dus wel prima ook resoluties van 1920x1200 (16:10 dus) en 1920x1080 (ook 16:9) weergeven? (Je merkt wel dat ik behoorlijk achterloop op het gebied van nieuwe hardware, met een 6 jaar oude pc en 12 jaar oud fileserver is dat misschien ook niet zo vreemd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

20 inch: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010
22 inch: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010
24 inch: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2010

Die best buys zijn door meerdere mensen bij elkaar gezocht en zelf vertrouw ik het wel dat ze het goed nazoeken :)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:35

Jrz

––––––––––––

Ik heb zelf een dell fpw2405 nu 5 of 6 jaar (1300, was 1800.. 30%korting). Beste aankoop ooit van computershit.

Net nog een acer 24" incl speakers voor 200 en een beetje incl verzend bij wehkamp besteld voor iemand. Kleuren schijnen niet helemaal super te zijn bij goedkope schermen.. maar met wat calibratie valt het wel mee.

Voor jou zal misschien 2x20" handiger zijn (een window maximaliseren is dan erg makkelijk op 2 schermen.. zit je niet zo te schuiven tussen apps).

Voor films -> 1920x1080 (1200 is ook goed). maar dan wil je liever 1 groot scherm.

Ik zou voor de acer gaan. voor weinig geld heb je een grote monitor. Kijk wel naar led-monitors ivm stroomgebruik. 20 watt minder verbruik bij 24/7 is al 40 euro per jaar ;)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231122

Jrz schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:49:
Voor jou zal misschien 2x20" handiger zijn (een window maximaliseren is dan erg makkelijk op 2 schermen.. zit je niet zo te schuiven tussen apps).
Windows 7 lost het probleem van het schuiven compleet op..

edit: ow ik had niet gelezen dat je linux gebruikt..

Als je aan webdevelopement doet, kan je misschien overwegen om een dell ultrasharp van 24 inch te kopen.. (zijn wel prijzig maar van wat ik begrepen heb, zijn het erg goede monitoren..)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 231122 op 03-05-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

als jouw desktop 6 jaar oud is heeft deze dan wel minimaal een divi uitgang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zelf heb ik 3 (derde staat vaak uit) schermen van 1280*1024. Dat werkt erg prettig. Op het ene scherm zet ik de "lees"dingen neer, op het andere de "invoer"schermen. Voordeel van 2 schermen tov 1 groot scherm is dat de maximaliseerknop het venster vergroot tot het actuele scherm. Dat lijkt een futiliteit, maar in de praktijk kun je zo heel snel met vensters slepen en je scherm indelen. Met een breedbeeld lukt dat niet. Mijn vrouw heeft een behoorlijke breedbeeld en toch vind ik mijn traditionele 2 schermen op 4:3 veel en veel lekkerder werken.

Kortom, mijn stemadvies: ga voor meerdere schermen

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
konqi schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:40:
De specs zien er inderdaad erg interessant uit, vooral mooie resolutie. Maar dan komt natuurlijk de vraag: Is het kwalitatief een goed produkt voor zo'n prijs? Ik heb zelf geen ervaring met LCD monitoren en al helemaal niet met Samsung.

Zulke monitoren kunnen dus wel prima ook resoluties van 1920x1200 (16:10 dus) en 1920x1080 (ook 16:9) weergeven? (Je merkt wel dat ik behoorlijk achterloop op het gebied van nieuwe hardware, met een 6 jaar oude pc en 12 jaar oud fileserver is dat misschien ook niet zo vreemd ;))
Ik werk zelf ook nog met een CRT, maar ik heb veel goede dingen over die monitor gehoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konqi
brilsmurfffje schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:56:
als jouw desktop 6 jaar oud is heeft deze dan wel minimaal een divi uitgang ?
Ja, die videokaart heeft 2x dvi (2x dual link, tenminste volgens deze afbeelding http://static.hardwarelux.../mpater/news/asus3650.png), het is een asus ah3650, vorig jaar nieuw gekocht, omdat mijn x1600 het had begeven, welke op zijn beurt een 9800pro heeft vervangen.

Het lijkt mij voor desktop gebruik wel erg handig om 2 schermen te hebben. Ik heb ook wel eens gedacht om beide schermen rechtop te zetten (dat kan toch sowieso met een vesa 100 mount?), zodat je bijvoorbeeld een res van 1800x1440 krijgt. Dan zit je alleen met gamen/fims met die balk in het midden... 8)7

Ik kijk overigens niet heel vaak films (echt eens in het half jaar), maar het zou wel mooi zijn om de mogelijkheid voor 1080p films te hebben. Daar tegenover lijkt mij 2 monitoren wel fijner werken.

Maar wat denken jullie van de beeldkwaliteit? Geeft een klein LCD scherm van max 150 euro beter beeld dan een groter LCD scherm van 250 euro?

[ Voor 0% gewijzigd door konqi op 05-05-2010 18:37 . Reden: Onduidelijkheid over 2x duallink op de videokaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konqi
Ik heb nog eens goed nagedacht, maar na het zien van de volgende e-ips vs tn vergelijking: http://www.youtube.com/wa...jS6VCVAcA&feature=related
Wordt het pas echt duidelijk wat je mist met een tn-panel. Ik wil graag een monitor met een grote kijkhoek. Het is gewoon vervelend als iemand over je schouder heen kijkt en hij kan het niet goed zien. Zelf zie ik het in ieder geval nooit goed als ik met iemand mee moet kijken op een tn-panel.

Ik ben dus bereidt om over mijn budget 300euro heen te gaan, dan maar wat langer sparen. Zo heb ik erg goede dingen gelezen over de Dell U2410 (de latere revisies hebben geen last van de veelgenoemde problemen). Deze is wel flink duurder dan mijn budget. Ook heb ik de HP ZR24w gezien, minder mogelijkheden (aansluitingen etc), maar schijnt verder best goed te zijn.

Omdat deze bedragen toch wel een stuk hoger zijn dan 300 euro, moet ik er nog maar goed over nadenken. Als ik kies voor een niet-tn scherm, dan wordt het zeker weten wel 1 groot scherm ipv 2 kleinere. Het is toch wel handig als je gewoon 1080p films probleemloos kan kijken. Echter is de resolutie 1920x1200 voor mij wel een heel groot pluspunt.

Ik zal de komende tijd nog eens goed kijken naar het aanbod in monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dual link DVI is niet hetzelfde als 2 DVI poorten. Dual link zul je toch niet gaan gebruiken, dat heb je pas nodig op hogere resoluties.

Zelf heb ik 2x 20" gehad en dat werkt fijn, totdat ik toch wat meer HDfilms ging kijken, dan merk je toch dat het fijner is wat extra pixeltjes te hebben. Ik heb toen zelf zitten twijfelen over 2x 24", zeker omdat ik de resolutie prettig vind. Uiteindelijk is het iets heel anders geworden, maar als ik kijk naar de 20" (1680*1050) in vergelijking met de 24" op m'n werk (1920*1200) dan zal ik als ik nu weer moest kiezen zeker voor 1920*1200 gaan, je hebt gewoon zo veel meer pixels, dat is echt lekker om mee te werken.
2x 20" gaat op zich ook prima hoor, maar als je de keuze hebt, dan is een hoge resolutie ook wel fijn.
Zelf werk ik inmiddels ook weer op 1 monitor de meeste tijd (er hangen eigenlijk wel minstens 2 monitoren aan, maar ik merk dat bij echt hoge resoluties ik de extra monitoren niet meer echt nodig heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konqi
Het was in die post inderdaad niet echt heel duidelijk dat ik 2x duallink bedoelde.

Zoals jij ook zegt is 1 grote monitor kopen toch beter, vanwege de resolutie. Het was eigenlijk eerst de bedoeling om met dezelfde prijs 2 betere monitoren te kopen dan 1 grote. Maar zoals je ziet zit ik toch te denken aan duurde IPS panelen, ook al ben ik geen grafisch ontwerper/drukker/professioneel webdesigner.
Pagina: 1