HD hardwarematig kapot? Recoveren via donor schijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

korte situatieschets: Een kennis van mij heeft haar harde schijf op de grond zien vliegen toen er een schap naar beneden viel en de schijf nog aan stond. Zeer vervelend vooral omdat de schijf nog aan stond en deze nu niet meer correct werkt. Nog vervelender is dat er geen backup van is en dat er eigenlijk wel heel belangrijke bestanden op stonden. (projecten voor school etc)

Ik dacht ik probeer GetDataBack. Lukt niet aangezien de schijf niet herkend wordt als een volume. In schijf beheer staat de schijf er wel tussen maar met een onjuiste grootte (verkeerde disk geometry) en als niet geïnitialiseerd. Moet 320GB zijn en staat daar als 2.2TB. Initialiseren lukt overigens niet.

Wat ik vervolgens heb gedaan is tools zoals testdisk en dd_rescue geprobeerd (onder linux, die overigens herkent dat er een USB disk is maar verder ook verkeerde geometry geeft). Beide apps gaven op elke sector een bad read. Bij testdisk heb ik ook de geometry gewijzigd naar iets wat volgens mij wel correct moet zijn voor een 320GB HD (255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders). En op testdisk kan je de MBR vervangen met een testdisk MBR gewoon om je schijf toch ergens draaiende te krijgen (worst case scenario). Maar dat ging ook al niet (kon niet schrijven naar de HD).

Ik vrees met andere woorden dat de schijf echt hardwarematig om zeep is.

Kent er iemand eventueel nog een tool/manier om de finale diagnose te stellen? En zoja kan iemand mij een persoon/bedrijf aanraden om de platters te recoveren ahv een donor schijf? Moet van mij niet door professioneel bedrijf gebeuren. Een tweaker die ervaring heeft met die dingen is ook perfect :) 3000€ is toch net iets teveel voor een paar uur werk en wat onderdelen (voel me dan zo hard in het zak gezet :p). En uiteraard is het niet zonder vergoeding. Onderdelen zullen betaald worden en obviously ook voor je tijd en expertise :) Of desnoods een goede tutorial of iets dergelijks. Thx! Alle input is serieus gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:03:
Nog vervelender is dat er geen backup van is en dat er eigenlijk wel heel belangrijke bestanden op stonden. (projecten voor school etc)
Bestanden waar geen backup van is gemaakt zijn per definitie niet belangrijk, dus waarom deze moeite allemaal? Door geen backup te maken accepteer je het risico dat zoiets als dit kan gebeuren en dat je dan alles kwijt bent. Dus als het dan daadwerkelijk gebeurt, why the fuss?

Gezien je omschrijving van het probleem, elke sector geeft een bad sector terug, heb je waarschijnlijk te maken met een head crash. Met donor schijven klooien heeft dan weinig zin, maar hey, je weet maar nooit.

Je geeft aan dat 3000 euro teveel is. Maar als 1000 euro wel te behapstukken is, zet dan gewoon een professioneel bedrijf in en blijf van die schijf af. Mogelijk heb je de enige kans op recovery al verkloot door zelf te gaan proberen. Welk bedrijf je moet hebben kun je beter zelf googlen en searchen binnen Got.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 04-05-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-09 11:56

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:03:
Kent er iemand eventueel nog een tool/manier om de finale diagnose te stellen?
Niet nodig, die schijf is gewoon echt kapot, en alleen goed te repareren door een professioneel bedrijf.
Helaas kost dat veel geld, maar als de data je lief is is dat echt de enige manier.

Verder ben ik het met Q eens (mede dankzij persoonlijk ervaring :() dat backuppen echt noodzaak is als data je lief is, maar daar is het nu dus helaas te laat voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost Dog op 04-05-2010 00:16 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je schijf draait rond met 5400rpm of zelfs 7200rpm. Je moet je dan voorstellen dat als de schijf valt, de koppen even de schijf zelf raken (ze zweven er normaal een héél klein beetje boven). Als de schijf dan zo snel draait, dan zit er nu een mooie kras over heel de schijf. Daar is met standaardtools waarschijnlijk niet veel aan te doen.

Je beste kans is een professioneel bedrijf, maar dat kost véél geld. Je zal dus moeten afwegen of het dat waard is. En ja, maak altijd een backup van belangrijke gegevens!!

offtopic:
Google ads geeft bij dit topic al mooi een bedrijf dat aan datarecovery doet :P

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-05-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, het had fijn geweest als er een backup was die niet op dat schap stond. De backup stond daar namelijk ook op en vertoond gelijkaardige problemen. Mij moet je het niet uitleggen dat backups belangrijk zijn en hoe het het beste moet (offsite etc).

Blijkbaar is er nog wel een oude backup gevonden op een schijf die in principe afgeschreven is maar wel te lezen is ahv speciale tools.

En ik heb overigens ten zeerste mijn twijfels of de kop de schijf wel raakt. Denk net dat dat niet het geval is waardoor alles als corrupt leest. Ik voel de schijf ook niet tikken en hoor het niet spinnen (maarjah is laptop schijf).

Maar er is niemand die mij kan richten naar een recovery bedrijf dat geen belachelijke bedragen vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De kop heeft de schijf waarschijnlijk geraakt tijdens het vallen. Dit is genoeg voor reen flinke kras op de schijf, maar wilt niet zeggen dat de kop nu tegen de schijf komt.

En recovery zal je altijd een paar honderden euro kosten op z'n minst.
Pagina: 1