• Remy669
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 13:53
Hallo Tweakers,
Ik ga binnenkort een nieuwe computer kopen maar ik zet alles zelf in elkaar. De hardware en alles in elkaar zetten is niet zo moeilijk dus daar geen vragen over.

Maar zodra je de computer de eerste keer aanzet, moet je dan ook dingen in de bios instellen? Of is het gewoon Windows 7 cd erin, en installeren?

Groetjes,
Remy.

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Dat laatste ja ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe jij je systeem ingesteld wil hebben. Het eerste dat ik bij een nieuw systeem doe is de bios induiken en alles goed instellen voordat ik er verder wat mee doe (stel dat je de HDD mode op IDE hebt staan ipv op AHCI en die naderhand pas switched).

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Zo gaat het met Windows XP. http://www.petri.co.il/install_windows_xp_pro.htm
Bij Google heb ik ingetikt "How to install Windows".

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 03-05-2010 20:39 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Remy669
En hoe zit het met partities? Hoe doe je dat. Want ik had een filmpje op youtube gekeken hoe het allemaal gaat. En hij deed eerst 1 partitie maken in dat scherm waar alles zwart wit is zeg maar, dan vraagt hij dus waar je Windows 7 wilt installeren. En toen bij de "echte" installatie, waar je ook gewoon kleuren hebt maakte hij meerdere kleine partities. Hoe zit dat nou?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Partities hebben niets met je bios te maken.
In de Win7 setup zit een prima partitiemanager, gebruik alleen die. En als je daar geen partities wil rammen gewoon 1 grote maken en de rest aan Windows overlaten.

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:02
Eventeel kan je na de installatie met iets als een bootable gparted CD de partities nog aanpassen. Al is dit niet geheel zonder risico's wanneer je bestaande partities aanpast.

(Al heb ik zelf nog niet meegemaakt dat het fout gaat, het is niet 100% veilig.)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 22:13

Brons

Fail!

Meestal zal je niets in de bios hoeven te veranderen. Partities kan je gewoon tijdens de Windows installatie maken (en niet in de bios).

Als ik jou was zou ik mij niet zo druk maken over de installatie van het systeem. Veel belangrijker is dat je goede, bij elkaar passende, onderdelen hebt. Tegenwoordig is de installatie van je besturingssysteem zo eenvoudig gemaakt dat er niets meer fout kan gaan. Ik zou het gewoon gaan doen, als je problemen hebt kan je dan altijd nog hulp van het internet inschakelen.

Verwijderd

Het enige dat je in de BIOS zou willen aanpassen is de datum/tijd. Hoewel je dit ook via Windows kan doen na de installatie.

Op zich hoeft de doorsnee gebruiker niets te veranderen in de BIOS, tegenwoordig is het een stuk makkelijker.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Controleren dat je SATA op AHCI of RAID modus staat, in plaats van IDE Legacy.
Verder controleer ik de timings en eventueel voltage van het geheugen (belangrijk als je wat specialer geheugen hebt gekocht) en schakel ik meuk die ik niet nodig heb uit (zoals LPT, COM, FireWire, Floppy controller, PATA controller), maar dat laatste kun je skippen.
Wat verder nog slim is om te checken is of de HPET timer aan staat (en soms kun je ook de modi zetten op 32 of 64 bits, die kun je op 64 bot zetten als je een x86_64 OS gaat gebruiken). Ook staan virtualisatie opties nog wel eens default uit, als je het niet gaat gebruiken is dat geen probleem, maar ik zet die dus wel aan ;)

Enige van dit alles welke je wilt checken is de SATA modus, die op AHCI of RAID modus zetten. De performance van je SATA interface gaat er wat mee omhoog en je schijven kunnen gebruik maken van de hele featureset van de SATA spec (bijv NCQ).

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 03-05-2010 21:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Meestal word er bij de eerste keer opstarten van een systeem gevraagd of je standaard instellingen wil laden of dat je alles zelf wil instellen. Kies in jouw geval gewoon voor de eerste.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:17
Afzetten floppy controller, instellen van de cpu fanspeed, ahci,...

Er zijn genoeg dingen die je zou willen aanpassen voor je aan de installatie begint, maar als je niet weet wat het allemaal betekent best niets aanraken (buiten die AHCI, deze moet voor de installatie worden ingesteld)

• NDymyon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-07-2025
Net als Remi669 heb ik een computer in elkaar gezet van losse onderdelen. Anders dan Remi669 heb ik gewoon de computer aangezet zonder de BIOS instellingen na te kijken of even van te voren navraag te doen. Nu zie ik dat ik inderdaad de harde schijf en de optische drive op IDE heb staan.
Terw_Dan schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:34:
[...] (stel dat je de HDD mode op IDE hebt staan ipv op AHCI en die naderhand pas switched).
Wat zijn precies de consequenties als ik het nu alsnog op SATA zet en waar moet ik meer rekening houden?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

NDymyon schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:00:
Net als Remi669 heb ik een computer in elkaar gezet van losse onderdelen. Anders dan Remi669 heb ik gewoon de computer aangezet zonder de BIOS instellingen na te kijken of even van te voren navraag te doen. Nu zie ik dat ik inderdaad de harde schijf en de optische drive op IDE heb staan.

Wat zijn precies de consequenties als ik het nu alsnog op SATA zet en waar moet ik meer rekening houden?
Als je AHCI (of RAID) aanzet dan gaat dat niet zonder meer werken. Het zal waarschijnlijk zorgen dat je OS niet meer boot. Is vast nog wel te fixen door eerst de driver aan te passen, dan in de bios het te veranderen etc. Ik zelf installeer gewoon opnieuw, dat werkt in elk geval altijd en is met Win7 ook zo gedaan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wel goede info geven, je moet zeker de instellingen instellen in de bios, bijna nooit staat deze goed.

-Harde schijf controller: sata op ahci zetten(bij problemen op ide).
Indien dvd schrijver niet kan booten vanaf cd dan deze kontroller op ide zetten, dan boot hij wel(ligt vermoedelijk aan bios/moederbord), dus dvd schrijver aan aparte kontroller hangen indien je dit hebt. Meestal heb je 4 en 2 extra kontrollers, dus de dvd schrijver aan de extra 2 hangen.
-Cpu temperatuur instellen, zodat de pc uitvalt bij te hoge temp.
-fan kontrole instellen, zodat als de fan stopvalt je alarm krijgt.
-Smart aanzetten, zodat je melding krijgt dat je hd defect is.
-Van de fan de snelheids regelaar aanzetten, zodat de cpu fan niet op 100% staat.
-raid uitzetten, naar sata zetten.
-de rest van de instellingen op internet of handleiding goed lezen.

nee je hoeft dus niks in te stellen. Ik sta wel te kijken dat er sommigen zeggen dat je niks hoeft in te stellen.

Na het bouwen de overclock gedeelte checken(hier op het forum), hier vind je software om je pc te stressen, zodat je weet of hij stabiel is.
Memtest86 ook een hele nacht laten lopen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
jan99999 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:14:
Wel goede info geven, je moet zeker de instellingen instellen in de bios, bijna nooit staat deze goed.

-Harde schijf controller: sata op ahci zetten(bij problemen op ide).
Indien dvd schrijver niet kan booten vanaf cd dan deze kontroller op ide zetten, dan boot hij wel(ligt vermoedelijk aan bios/moederbord), dus dvd schrijver aan aparte kontroller hangen indien je dit hebt. Meestal heb je 4 en 2 extra kontrollers, dus de dvd schrijver aan de extra 2 hangen.
-Cpu temperatuur instellen, zodat de pc uitvalt bij te hoge temp.
-fan kontrole instellen, zodat als de fan stopvalt je alarm krijgt.
-Smart aanzetten, zodat je melding krijgt dat je hd defect is.
-Van de fan de snelheids regelaar aanzetten, zodat de cpu fan niet op 100% staat.
-raid uitzetten, naar sata zetten.
-de rest van de instellingen op internet of handleiding goed lezen.

nee je hoeft dus niks in te stellen. Ik sta wel te kijken dat er sommigen zeggen dat je niks hoeft in te stellen.

Na het bouwen de overclock gedeelte checken(hier op het forum), hier vind je software om je pc te stressen, zodat je weet of hij stabiel is.
Memtest86 ook een hele nacht laten lopen.
De BIOS is in standaard ingesteld om zo veel mogelijk te ondersteunen. Dit kan betekenen dat het niet optimaal staat maar dat het allemaal wel hoogst waarschijnlijk werkt. Wat aanpassen kan vaak wat sneller laten booten, betere hardware ondersteuning geven etc.

Mocht je je weg niet weten in de BIOS ga dan vooral nog niet overklokken totdat je uitgezocht hebt wat wat betekent en wat de "veilige" marges zijn e.d.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-02 22:13

Brons

Fail!

jan99999 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:14:
Definieer goed. Ik durf wel te wedden dat de meeste gangbare configuraties standaard zonder aanpassingen werken.

• Remy669
Dit wordt alles bij elkaar.

AMD Phenom II X4 955 3.2GHz.
Asus M4A89GTD Pro
Sony NEC Optiarc AD-7240S
Club3D HD5850 / Sapphire HD5770 (Ligt eraan hoeveel geld m'n vader me bij steekt, haha)
Cooler Master Real Power M520.
Samsung Spinpoint F3 1TB.
Kingston Valueram 4GB ( KVR1333D3N9K2/4G )
Cooler Master Hyper 212 Plus
Antec 300.

Het geheugen staat in die lijst met ondersteund ram geheugen van het moederbord als het goed is. Er staat namelijk in de lijst KVR1333D3N9K2. Maar het geheugen heeft er 4G achter staan. Dit staat zeker gewoon voor 4GB?

Nog een klein vraagje dan, 520 watt is genoeg voor dit systeem neem ik aan?

Maar ik hoef dus in principe niets te doen in het bios, met uitzonder van kijken of die harddisk controller op IDE staat, en die veranderen in SATA?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
als je die veranderd zal de zaak waarschijnlijk beter/soepeler lopen maar het systeem zou het ook moeten doen met deze in IDE stand. Probleem met aanpassen na installatie is dat de installatie dan opnieuw moet.
Pagina: 1