raid reconstruction

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Even een stomme vraag..op google vind ik geen info hier over.
Wanneer raid 5 aan het reconstruction is kun je dan de raid gebruiken tijden deze proces?
bedoel kan ik gegevens er op zetten? of moet ik toch echt wachten tot de 16uur is verstreken?

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10
Doorgaans kan je een raid set gewoon gebruiken terwijl hij aan het rebuilden is, maar de performance zal waarschijnlijk wel een stuk lager zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja, wanneer een RAID5 gerebuild wordt kun je deze gewoon gebruiken. Hoeveel je dit in performance gaat merken is vooral afhankelijk van de performance van de gebruikt RAID5 oplossing of er bijvoorbeeld een goee/snelle RAD contrller wordt gebruik of dat het op basis van software RAID gebeurd. De hardware oplossing, mits een goede kaart gebruikt, is over het algemeen het snelst en za het minste performance verlies opleveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Dune_ schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:03:
Ja, wanneer een RAID5 se gerebuild wordt kun je deze gewoon gebruiken. Hoeveel je dit in performance gaat
Das nogal een bold statement, zonder te weten welke controller hij heeft, of in welke staat hij het ding aan het rebuilden is. Mijn rocketraid heeft een eigen bios scherm voor je doorboot naar bv windows.
Als je vanuit dat window gaat rebuilden (wat highpoint) aanraad, dan kun je dus idd niets doen tot hij daar mee klaar is.

/en me weet uit ervaring dat dat proces vervolgens weer stopzetten om het onder windows af te maken geen handige zet is :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

heuveltje schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:08:
[...]
Das nogal een bold statement, zonder te weten welke controller hij heeft, of in welke staat hij het ding aan het rebuilden is. Mijn rocketraid heeft een eigen bios scherm voor je doorboot naar bv windows.
Als je vanuit dat window gaat rebuilden (wat highpoint) aanraad, dan kun je dus idd niets doen tot hij daar mee klaar is.

/en me weet uit ervaring dat dat proces vervolgens weer stopzetten om het onder windows af te maken geen handige zet is :(
Het verbaast mij dit te lezen, zelf heb ik meerdere (verschillende) RAID5 controllers in gebruik die dit geen enkel probleem vinden, ik ben het ook verder nooit elders tegengekomen dat dit niet mogelijk zou zijn. Mogelijk een erg goedkope oplossing van Highpoint? Welke controller heb je precies?

Het is namelijk heel vreemd dat dit niet werkt het gaat er namelijk bij RAID5 nu juist om dat bij een defecte hardeschijf de data nog altijd beschikbaar is en aangesproken kan worden. Wanneer je de data niet kunt benaderen op het moment van rebuilden is het hele idee van RAID5 over boord gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2010 18:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor de goede orde ik heb software raid..
gebruik de raid controller die op een asus p6t delux zit.. intel ich10 controller als het goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is dus firmwareRAID. Die kun je prima gebruiken tijdens het rebuilden hoor, alleen merk je het in performance, en het rebuilden duurt natuurlijk wat langer. Maar op ICHs heb ik er nooit heel veel van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
_Dune_ schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:13:
[...]

Het verbaast mij dit te lezen, zelf heb ik meerdere (verschillende) RAID5 controllers in gebruik die dit geen enkel probleem vinden, ik ben het ook verder nooit elders tegengekomen dat dit niet mogelijk zou zijn. Mogelijk een erg goedkope oplossing van Highpoint? Welke controller heb je precies?
Ik heb zelf dan een areca waar ik de optie 'auto activate incomplete raidset' uit heb staan (met opzet), mocht ik een dode disk hebben moet ik dus wel handmatig het volume activeren voordat ik deze onder een OS kan benaderen. Is dat geen optie die jij wellicht ook uit hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dvl-2 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:05:
[...]
Ik heb zelf dan een areca waar ik de optie 'auto activate incomplete raidset' uit heb staan (met opzet), mocht ik een dode disk hebben moet ik dus wel handmatig het volume activeren voordat ik deze onder een OS kan benaderen. Is dat geen optie die jij wellicht ook uit hebt staan?
Dat zou kunnen, maar dan nog zou tijdens de rebuild de data nog aagesproken moeten kunnen worden, dat is nu just het hele punt van RAID levels zoals RAID5. Jij triggered de rebuild alleen zelf en laat het de controller niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
_Dune_ schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:33:
[...]

Dat zou kunnen, maar dan nog zou tijdens de rebuild de data nog aagesproken moeten kunnen worden, dat is nu just het hele punt van RAID levels zoals RAID5. Jij triggered de rebuild alleen zelf en laat het de controller niet zelf doen.
Nee. Auto-activate incomplete raidset zorgt ervoor dat een incomplete raidset automatisch 'online' wordt gezet. Aangezien dit nog wel eens problemen op kan leveren bij een slechte connector of wat dan ook is het geen handige optie. Een niet geactiveerde (defecte) raidset is niet benaderbaar onder een OS aangezien de Areca m dan offline zet. Een rebuild trigger je door een hotspare aan te maken.
Pagina: 1