Aankoopadvies: HD-films afspelen - PC óf Standalone Player

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al een lange tijd heb ik m'n pc aangesloten op de TV beneden d.m.v. een VGA kabel en een optische kabel voor het beeld en geluid. daarnaast natuurlijk nog een USB aansluiting voor de bediening.

Zodoende kan ik redelijk netjes HD content in DTS en 1080p beneden bekijken.

De laatste tijd merk ik toch dat de HD content mij wat te zwaar valt, en mijn systeem het niet altijd makkelijke kan draaien, danwel stotterig afspeelt.
Daar komt bij, dat het natuurlijk niet echt stroombesparend is, om zowel je complete TV en Hifi set aan te hebben, en daarnaast nog eens een volwaardige PC te brommen boven. Dat vreet nou eenmaal veel stroom.

Die laatste opmerking doet mij vaak toch twijfelen om meer in de richting te gaan denken van een stand-alone speler, Die ik onder mijn tv kan zetten. Deze zou dan op z'n minst een eigen HDD moeten hebben, en over een netwerkverbinding moeten beschikken.
Maar ik krijg gelijk al twijfels over zaken zoals perfomance en geluidsoverdracht.
Speelt zo'n klein apparaat die zware content wel af, en levert deze wel het DTS geluid wat ik minstens wil hebben?

Anderzijds kan ik natuurlijk ook gewoon de stroomrekeningen blijven betalen, en simpelweg een duurdere/betere processor kopen. Dan houd ik ook nog de mogelijkheid om beneden nog eens een game te kunnen spelen bijvoorbeeld.

Kortom : ik kan niet meer goed kiezen, en wellicht zie ik spoken. Maar ik zou graag een mede-tweaker willen vragen zijn oordeel hier over te vellen, en wellicht mij een eye-opener geven.

Mijn huidige systeemspecs zijn :

Windows 7

Core2duo 7300
Ati 4850 512 MB
4gb memory
Club3d Theatron agrippa DTS geluidskaart

Verwijderd

De afmeting van een mediaplayer zegt niets over zijn mogelijkheden.
Een player als bv de Popcorn (en anderen) spelen moeiteloos "zwaar" HD materiaal af en ook met DTS via de SP/DIF uitgang. Ook zit er een netwerkaansluiting op een HD in (als je dat wilt).

Het verbruikt aanzienlijk minder stroom dan een volledige PC. Het is maar net wat je wilt.

Maar dit is ook heel eenvoudig en snel te googelen hoor....

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 12:06
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:25:
Een player als bv de Popcorn (en anderen) spelen moeiteloos "zwaar" HD materiaal af en ook met DTS via de SP/DIF uitgang. Ook zit er een netwerkaansluiting op een HD in (als je dat wilt).

Het verbruikt aanzienlijk minder stroom dan een volledige PC. Het is maar net wat je wilt.

Mee eens. Daarbij denk ik dat je de verkeerde codecs/afspeelsofware gebruikt, want deze setup kan makkelijk HD/DTS aan. Met Media Player Classic en DXVA is dat prima te regelen. http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html

/edit: ik had zelf eerst een beest van een PC voor HD en heb die nu vervangen voor een WD TV Live van 90euro, en die speelt alles feilloos af via het netwerk. Dus die kleine dedicated playertjes zijn erg bruikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door bas-r op 03-05-2010 19:02 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:25:

Een dergelijke mediaspeler met hdd: die zal nimmer stotteren? Met bv .m2ts ( h264 ) bestanden van 40GB, en dts?
t valt niet zo te geloven, gezien de pc die ik heb, en zo'n kastje dat dan hetzelfde kan uitvoeren?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 15:01

Smarron

The bend

Nee hoor, dat spelen die mini-apparaatjes prima af. Ik heb zelf een HDX-1000 en een E-Great M34A. Nog geen Bluray gevonden die het niet doet.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47

dodo79

witte dikke tonnie

ik gebruik een asrock ion 330, en die speelt ook moeiteloos 1080p af.
vind het vreemd om te zien dat jouw setup er wel moeite mee heeft?

controleer je drivers eens, en je afspeelprogramma.
mijn ervaring leert dat wmp-hc eigenlijk alles moeiteloos afspeelt

en voor het energieverbruik, de asrock verbruikt tussen de 26 en 30 watt, dus das nagenoeg verwaarloosbaar

omdat het kan!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Gezien je systeemspecs zou je makkelijk HD content moeten kunnen afspelen maar bv downloaden via een snelle verbinding en tegelijk films kijken kan wel lastiger wezen omdat je HDD het gewoon niet kan bij benen (probleem heb ik nu zelf ook met 50Mbit internet).
Ik speelde namelijk full hd af via me E6400 en 7600GT (deze kaart heeft in tegenstelling tot die van jouw, geen ondersteuning voor hd films) alleen het scherm was toen een hd ready.
Nu op E8200 met 7600GT op full hd scherm gaat alles ook prima. (hdd en de rest van het systeem zijn hetzelfde gebleven)

Ik denk dus dat het stotteren van je films eerder de oorzaak is van een brakke codec configuratie of anders een slecht presterende hdd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 18:17
Een andere vraag, dit systeem

Core2duo 7300
Ati 4850 512 MB
4gb memory
Club3d Theatron agrippa DTS geluidskaart

Zou volgens mij moeiteloos elke soort HD materiaal moeten kunnen afspelen. Welk programma gebruik je daarvoor? Je zou kunnen overstappen op bijvoorbeeld Media Player Classic

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Je moet maar zo denken, een beetje leuke mediaplayer kost 200 euro. Voor 200 euro kan je die pc best lang gebruiken voor je het verschil in stroomkosten eruit hebt gehaald. Met die specs kan je prima HD spelen, mijn mediapc heeft een E7200 (2.53ghz) erin. Je 4850 is wel dikke overkill overigens :P Met ffdshow/haali splitter speelt dat prima de 42 mbit vogelscene zonder haperingen af. Ook BD50 images zoals die van avatar gaat zonder problemen. Ik zou het meer richting de software zoeken in ieder geval.

• HyperTrophy
  • Niet online
Sick Nick schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:17:
Je moet maar zo denken, een beetje leuke mediaplayer kost 200 euro. Voor 200 euro kan je die pc best lang gebruiken voor je het verschil in stroomkosten eruit hebt gehaald. Met die specs kan je prima HD spelen, mijn mediapc heeft een E7200 (2.53ghz) erin. Je 4850 is wel dikke overkill overigens :P Met ffdshow/haali splitter speelt dat prima de 42 mbit vogelscene zonder haperingen af. Ook BD50 images zoals die van avatar gaat zonder problemen. Ik zou het meer richting de software zoeken in ieder geval.
Maar er zijn natuurlijk best wel veel voordelen voor zo'n player.
het volgende hoeft dan niet meer :
- niet eerst pc aan hoeven zetten
- pc draaiende houden ( gemiddeld niet minder dan 2 uur )
- usb bediening beneden (muis toetsenbord)
- pc apart van tv en hifi uitschakelen

wat dan wel weer kan:
- koppelen met Harmony afstandsbediening ( alle players??? )
- direct aan of uit zetten
- aanzienlijk minder stroomverbruik

hmm, wellicht dat ik enkele draaiende processen na moet kijken, en wellicht wmp classic misschien wat beter afstellen.

ik zal eens wat benchmarks proberen op t gebied van hd content, bird scene e.d.

Hoe zit het met 'fouten' mbt audio sync enzo? wil namelijk ook wel eens voorkomen, bij onder andere Avatar, dat de audio niet sync loopt, en dat varieert ook wel naar mate de film duurt....

[ Voor 17% gewijzigd door HyperTrophy op 03-05-2010 20:42 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Als ik in de film zelf steeds erger wordt dan heeft de afspeel apparatuur daar niet veel mee te maken. Want stel je pc houd het niet bij dan gaat deze niet op eigen inzicht het geluid maar wat minder prio geven zodat deze trager loopt.
Je moet dan eerder denken dat het geluid van een 23.97fps opname onder een 25fps film is gezet. ;)

lip sync is weer totaal iets anders want dan heb je het over een vaste hoeveelheid ms dat het geluid te vroeg is..

[ Voor 14% gewijzigd door The-Source op 03-05-2010 20:51 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HyperTrophy
  • Niet online
Het moge duidelijk wezen dat ik er een gemeng gevoel over heb

zijn mijn specs onder de maat voor hd content?

Bespaar ik geld als ik een media player ga kopen voor het afspelen van hoogwaardige hd content?
goedkoopste in mijn interesse begint bij 99 Euro, en oploopt tot boven de 250 Euro ( ongeveer de C-200 van Popcorn Hour )

wat zijn jullie ervaringen:
Bevalt een mediaplayer ten opzichte van de mogelijkheden met een directe pc-aansluiting

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

jmk

Als het puur gaat om het afspelen van HD content, kan de WD TV Live van 100 euro makkelijk 99.99% van alles afspelen, ook zorgeloos kijken. 1080P DTS geluid, makkelijk. Je zou die dan op een externe usb hdd aan kunnen sluiten. Dan hou je 1 usb poort over voor een usb stick. Er zit ook een netwerkaansluiting op, en werkt met windows media shares en NAS. De WD TV is klein, zit een goede ab bij, en kost weinig stroom.

Een PC kan wel meer, uitzendinggemist bijvoorbeeld kan je met een WD TV op je buik schrijven. Ook komt het voor dat je iets download met een Microsoft hd video of geluid, en dat speelt de WD TV kan niet altijd af. Het is trouwens heel makkelijk daarop te letten, een geschikte variant (MKV ipv WMV bijvoorbeeld) vind je altijd wel. Een PC kan je instellen zoals je wil, maar zoeken naar de beste configuratie en codec installatie kan weer heel lastig en tijdrovend zijn.

Je PC moet volgens mensen die eerder hebben gereageerd makkelijk HD kunnen afspelen, dus je bespaart geen geld door een WD TV ofzo te kopen, maar eerder door te zorgen voor een goede configuratie, en zorgen dat je videoplayer zo is afgesteld dat hij gebruikt maakt van de hardware versnelling van je videokaart. Dan kost het je namelijk alleen tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door jmk op 03-05-2010 21:17 ]

Yippie kayak, other buckets!

• HyperTrophy
  • Niet online
jmk schreef op maandag 03 mei 2010 @ 21:11:
Als het puur gaat om het afspelen van HD content, kan de WD TV Live van 100 euro makkelijk 99.99% van alles afspelen, ook zorgeloos kijken. 1080P DTS geluid, makkelijk.
Hoe zit het met de ondersteuning bij WD TV? Worden de (software) bugs verholpen in de loop van tijd?
Wordt de software uberhaubt geupdate met nieuwe patches e.d.? bv voor snelheid of menu- weergave?
Je zou die dan op een externe usb hdd aan kunnen sluiten. Dan hou je 1 usb poort over voor een usb stick. Er zit ook een netwerkaansluiting op, en werkt met windows media shares en NAS. De WD TV is klein, zit een goede ab bij, en kost weinig stroom.
Op zich trekt dit mij ook wel weer, gezien de mogelijkheid tot extra losse opslag, die je weer met andere mensen kunt delen, of uitlenen om vol te zetten.
Heb je natuurlijk wel weer een extra adapter in je stekkerblok, maar dat is een klein minpuntje
Het is trouwens heel makkelijk daarop te letten, een geschikte variant (MKV ipv WMV bijvoorbeeld) vind je altijd wel.
Het zal dan idd er op uit draaien om beter op content te gaan filteren.
( wat ik zowieso met FTD een ellende vind ) wellicht overstappen op een andere usenet programma

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 15:01

Smarron

The bend

HyperTrophy schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:57:
Het moge duidelijk wezen dat ik er een gemeng gevoel over heb

zijn mijn specs onder de maat voor hd content?

Bespaar ik geld als ik een media player ga kopen voor het afspelen van hoogwaardige hd content?
goedkoopste in mijn interesse begint bij 99 Euro, en oploopt tot boven de 250 Euro ( ongeveer de C-200 van Popcorn Hour )

wat zijn jullie ervaringen:
Bevalt een mediaplayer ten opzichte van de mogelijkheden met een directe pc-aansluiting
Je PC is ruim voldoende voor alle HD content, maar dat is een mediaplayer ook. Met je PC bespaar je gewoon 100 euro die je in principe niet uit hoeft te geven.

Ik had ook mijn PC in gebruik voor HD streaming, maar ik vond het elke keer een gedoe. Uiteindelijk een NMT gekocht en ik ben nog nooit zo blij geweest met zo'n apparaat. Wat een gemak, en geen gezeur met instellen. Het werkt gewoon. Voor de slaapkamer heb ik er een 2e bijgekocht.

Dus gezien je specs is het totaal overbodig, maar wellicht vind je gemak ook belangrijk, dan zou ik het overwegen. En weet dat de goedkoopste NMT ook alles afspeelt, dus je hoeft niet per se een dure te kopen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica