Toon posts:

Welke speakerset raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zoek voor op m'n slaapkamer een speakerset. Ik weet erg weinig van dit onderwerp en in de BCC e.d. wisten ze ook niet erg veel en de vaktermen daar begreep ik ook niet. Dus ik hoop dat iemand hier mij een mooie set kan aanraden, mijn eisen:
  • Mooi geluid (een hele nauwkeurige luisteraar ben ik niet, maar mooi vol en warm geluid met een mooie bass kan ik zeker waarderen).
  • Aan te sluiten op m'n iPod, Computer (MAC), TV (scart-ingang en e.o.a. rood en wit rondje naast elkaar), Playstation 2 en het liefst ook een Wii (maar dat is volgensmij zeldzaam).
  • Budget tot ca. 500 euro.
Zelf heb ik veel goede sets van Logitech gevonden (met name de Z-5500), maar ik weet niet of Logitech zo'n goed merk is. Als alternatieven zag ik in een ander topic dat Teufel werd aangeraden, iemand hier ervaring mee?

Verder had ik nog een paar vragen:
  • Hoe gaat de aansluiting van de apparaten op de boxen in zijn werk? Kan ik ze allemaal tegelijk aansluiten? Als ik de TV aansluit, pakt hij de playstation en wii dan automatisch mee? Hoe sluit ik de TV aan (ik heb een oude)?
  • Wat zegt het vermogen over de boxen? Ik zie het overal bijstaan maar ik snap het belang ervan niet.
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 18:31 ]

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Volgens mij heeft bijna iedereen hier de Z-5500, dus verbaast me niks als iedereen die ook aanraadt. Is waarschijnlijk ook prima speaker systeem.

Maar wil je 2.1 of 5.1 of 7.1 ?

[ Voor 10% gewijzigd door NeoMe op 03-05-2010 17:00 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Verwijderd

Topicstarter
NeoMe schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:59:
Volgens mij heeft bijna iedereen hier de Z-5500, dus verbaast me niks als iedereen die ook aanraadt. Is waarschijnlijk ook prima speaker systeem.

Maar wil je 2.1 of 5.1 of 7.1 ?
7.1 lijkt me overdreven, en ik vind het wel mooi als het geluid overal om me heen is dus dan een 5.1?
Maar is de Z5500 niet al vernieuwd? Hij is toch al heel oud?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 17:07 ]

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

530 en 540 zijn rond 100 euro ... ook 5.1

http://www.logitech.com/n...rs_audio/home_pc_speakers

Welkom op Forum trouwens...ook altijd zelf zoeken anders helpt niemand je. Dus even in je startpost zetten wat je al hebt gekeken etc. Verder is het wel netjes en leesbaar getypt, das zeeeeeer welkom :)

[ Voor 51% gewijzigd door NeoMe op 03-05-2010 17:13 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Hallo Martyman2 :W

Op Got verwachten we iets meer eigen inzet. GoT is namelijk geen vraag-en-antwoordforum, dus simpel je vraag stellen en op antwoord wachten. Zo kan je met gemak achterhalen welke aansluitingen/ingangen de Logitech Z-5500 heeft. Dit zijn namelijk één optische, één digitale coax en één meerkanaals ingang voor drie maal 3,5mm jack (deze 3 maal 3,5mm jack kan ook gebruikt worden om één pc aan te sluiten voor surround geluid). De PS2 zou je met de optische aansluiting kunnen verbinden. Computer en dergelijke kan op meerdere manieren.

Idem met de tv die je hebt: je kan ervoor kiezen om de Z-5500 aan te sluiten op de Audio Out van de tv (mits deze aanwezig is). Al het geluid wordt dan door de tv gestuurd en naar de aangesloten speakerset gestuurd. Nadeel is wel dat niet alle soorten audio doorgezonden kunnen worden. Zo heeft de de PS2 sommige games die in Dolby Digital worden uitgezonden. Als je de Z-5500 digitaal aansluit ben je dat kwijt. Het zou dus handig zijn als je ook aangaf wat voor tv je hebt, dan is er ook te kijken hoe je de tv aan moet sluiten.

Reden dat de Z-5500 er nog steeds is is omdat de set goed verkoopt en er weinig tot geen alternatieven zijn in deze klasse. Teufel verkoopt ook een set zoals de Z-5500 alleen is deze dan weer 100 euro duurder. Persoonlijk zou ik met 500 euro een losse receiver kopen en een setje speakers, je hebt dan nog steeds niet je van het en gewoon instap op audiogebied maar wel betere kwaliteit dan de Z5500. Sites als iBood hebben wel eens leuke instaprecievers met idem speakersetje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:52:
Hallo Martyman2 :W

Op Got verwachten we iets meer eigen inzet. GoT is namelijk geen vraag-en-antwoordforum, dus simpel je vraag stellen en op antwoord wachten. Zo kan je met gemak achterhalen welke aansluitingen/ingangen de Logitech Z-5500 heeft. Dit zijn namelijk één optische, één digitale coax en één meerkanaals ingang voor drie maal 3,5mm jack (deze 3 maal 3,5mm jack kan ook gebruikt worden om één pc aan te sluiten voor surround geluid). De PS2 zou je met de optische aansluiting kunnen verbinden. Computer en dergelijke kan op meerdere manieren.

Idem met de tv die je hebt: je kan ervoor kiezen om de Z-5500 aan te sluiten op de Audio Out van de tv (mits deze aanwezig is). Al het geluid wordt dan door de tv gestuurd en naar de aangesloten speakerset gestuurd. Nadeel is wel dat niet alle soorten audio doorgezonden kunnen worden. Zo heeft de de PS2 sommige games die in Dolby Digital worden uitgezonden. Als je de Z-5500 digitaal aansluit ben je dat kwijt. Het zou dus handig zijn als je ook aangaf wat voor tv je hebt, dan is er ook te kijken hoe je de tv aan moet sluiten.

Reden dat de Z-5500 er nog steeds is is omdat de set goed verkoopt en er weinig tot geen alternatieven zijn in deze klasse. Teufel verkoopt ook een set zoals de Z-5500 alleen is deze dan weer 100 euro duurder. Persoonlijk zou ik met 500 euro een losse receiver kopen en een setje speakers, je hebt dan nog steeds niet je van het en gewoon instap op audiogebied maar wel betere kwaliteit dan de Z5500. Sites als iBood hebben wel eens leuke instaprecievers met idem speakersetje.
Oke bedankt voor de tips :P
Ik heb die aansluitingen inderdaad ook gevonden en ik begrijp ze nu. N.a.v. je antwoord en wat ik op internet heb gevonden heb ik nog een paar vragen:
  • Als ik m'n iPod, TV en laptop via hun 3,5mm-jack naar de 3,5mm-jack op de control unit van de Z-5500 verbind, heb ik dan nog de surround functie? Zo niet, hoe kan ik dit oplossen?
  • Mijn TV heeft geen 3,5 mm jack ingang, is daar een oplossing voor? Hij heeft wel een scart-ingang, antenne ingang en twee ronde ingangen naast elkaar, een witte en een rode.
  • Is er nog iets waar ik op moet letten bij het gebruiken van een optische en een coaxiale verbinding? Waarom zijn er uberhaupt twee mogelijkheden?
  • Waarom verzorgt een verbinding tussen tv en control unit niet ook het geluid van de playstation en wii? Al het geluid van de spellen komt immers uit de tv...?
  • Wat is eigenlijk het verschil tussen digitaal en analoog aansluiten? Ik las dat je bij een analoge verbinding de surround functie verliest namelijk.
Bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 20:22 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met analoog kan je ook gewoon surround hebben. Alleen waar het bij optisch en digitale coax over een enkele kabel gaat heb je met analoog drie kabels nodig. Dat zijn dus de groene, oranje en zwarte ingang die je achterop de control-pod van de Z-5500 ziet.

iPod, TV en laptop kunnen gewoon met 3,5mm jack aangesloten worden op de Z-5500. Maar surround ga je er dus niet uithalen met slechts een enkele kabel. Voor de iPod en de TV maakt dat sowieso niet uit, want die sturen native maar 2.0 geluid uit. Laptop kan in sommige gevallen een optische 3,5mm uitgang hebben welke dan ook wel flexi-jack heet. Is zo niet te zeggen, dan zou het type van de laptop wel handig zijn om te weten. Je moet geen 5.1 geluid verwachten uit een apparaat wat dat niet uit kan voeren, zo is muziek in 99,9% van de gevallen 2.0 stereo. Dus een 3,5mm jack (maximaal 2.0 stereo) is dan dus genoeg.

De rode en witte uitgang van de tv (ook wel RCA genoemd) kan je laten verlopen naar 3,5mm jack en de tv dus zo op de Z-5500 aansluiten. Als het goed is staat dat ook in de manual dat die aansluiting de audio out van de tv is en dat het RCA, cinch of tulp stekkers zijn. Je kan alle apparaten eerst op de tv aansluiten en dan met die RCA naar de Z-5500. Nadeel is dan dus dat de PS2 ook maar 2.0 geluid uit stuurt en er zijn spellen waar de PS2 gewoon Dolby Digital doorstuurt. Maar Dolby Digital kan je alleen krijgen als je de PS2 met de optische kabel aan de Z-5500 aansluit. Dus per apparaat moet je kijken of het uitmaakt dat je maar 2.0 geluid hebt. Op zich heb je oudere apparatuur en ook een oudere tv. Dus via de tv laten lopen zou niet eens zo heel veel verlies opleveren.

Ik zou eens wat gaan Googlen op S/PDIF, dan komen de verschillen tussen de optische en de digitale coax S/PDIF wel aan het licht en ook waarom er twee soorten zijn. Niet dat jij er veel mee te maken hebt, hooguit de PS2 en de laptop. Overigens is geluid uit de Wii niet zeldzaam of wat dan ook, het is gewoon een kwestie van aansluiten op een externe set. Enige wat verschilt met de PS3 en de XBox 360 is dat de Wii maximaal analoog 2.0 geluid door stuurt ten opzichte van de XBox en de PS3 die gewoon digitaal 5.1 of meer uit kunnen sturen.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 20:33:
Met analoog kan je ook gewoon surround hebben. Alleen waar het bij optisch en digitale coax over een enkele kabel gaat heb je met analoog drie kabels nodig. Dat zijn dus de groene, oranje en zwarte ingang die je achterop de control-pod van de Z-5500 ziet.

iPod, TV en laptop kunnen gewoon met 3,5mm jack aangesloten worden op de Z-5500. Maar surround ga je er dus niet uithalen met slechts een enkele kabel. Voor de iPod en de TV maakt dat sowieso niet uit, want die sturen native maar 2.0 geluid uit. Laptop kan in sommige gevallen een optische 3,5mm uitgang hebben welke dan ook wel flexi-jack heet. Is zo niet te zeggen, dan zou het type van de laptop wel handig zijn om te weten. Je moet geen 5.1 geluid verwachten uit een apparaat wat dat niet uit kan voeren, zo is muziek in 99,9% van de gevallen 2.0 stereo. Dus een 3,5mm jack (maximaal 2.0 stereo) is dan dus genoeg.

De rode en witte uitgang van de tv (ook wel RCA genoemd) kan je laten verlopen naar 3,5mm jack en de tv dus zo op de Z-5500 aansluiten. Als het goed is staat dat ook in de manual dat die aansluiting de audio out van de tv is en dat het RCA, cinch of tulp stekkers zijn. Je kan alle apparaten eerst op de tv aansluiten en dan met die RCA naar de Z-5500. Nadeel is dan dus dat de PS2 ook maar 2.0 geluid uit stuurt en er zijn spellen waar de PS2 gewoon Dolby Digital doorstuurt. Maar Dolby Digital kan je alleen krijgen als je de PS2 met de optische kabel aan de Z-5500 aansluit. Dus per apparaat moet je kijken of het uitmaakt dat je maar 2.0 geluid hebt. Op zich heb je oudere apparatuur en ook een oudere tv. Dus via de tv laten lopen zou niet eens zo heel veel verlies opleveren.

Ik zou eens wat gaan Googlen op S/PDIF, dan komen de verschillen tussen de optische en de digitale coax S/PDIF wel aan het licht en ook waarom er twee soorten zijn. Niet dat jij er veel mee te maken hebt, hooguit de PS2 en de laptop. Overigens is geluid uit de Wii niet zeldzaam of wat dan ook, het is gewoon een kwestie van aansluiten op een externe set. Enige wat verschilt met de PS3 en de XBox 360 is dat de Wii maximaal analoog 2.0 geluid door stuurt ten opzichte van de XBox en de PS3 die gewoon digitaal 5.1 of meer uit kunnen sturen.
Wauw bedankt dit heldert enorm veel op :)
Maar 'gewoon een kwestie van aansluiten' (m.b.t. PS2 en Wii): dan moet er ook een ingang in het apparaat zelf zitten. Waar in de Wii en PS2 zou het snoer vanuit de Z-5500 moeten komen?
Ik heb trouwens een macbook en ik heb wat gegoogled, ik weet vrij zeker dat ik geen flexi-jack o.i.d. heb.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Playstation 2 heeft een optische uitgang zoals te zien op deze afbeelding (rechts naast de fan). Als je daar een optische kabel in doet en dan de andere kant van de optische kabel in de optische ingang van de Z-5500 heb je gewoon Dolby Digital. Niet veel spellen ondersteunen dit, maar het is wel de beste manier om de PS2 aan te sluiten.
Als het goed is zit er bij de Wii deze connector, met behulp van een dergelijk verloopje kan je de rode en de witte stekker van de Wii op de Z-5500 aansluiten. Echter... geeft dit hetzelfde geluid als dat je de Wii met beeld en geluid op de tv aansluit en dan van de Audio Out van de TV gebruik maakt. Beide 2.0 stereo, geen enkel verschil..

Pagina: 1