Welke hardware voor Linux Firewall/Router met 150Mbit Glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij krijgen binnenkort een 1Gbit glasvezel verbinding met een 150MBit internet abbo bij ons op de zaak.
Momenteel hebben we nog een oude BDSL (8Mb/1Mb) lijn staan welke na het modem binnenkomt op een Debian 4.0 Linux Firewall/Router met 2 NIC's met oa. wondershaper om de traffic wat beter te sturen.

We willen graag weer gebruik blijven maken van deze Debian Linux Firewall/Router (ivm. een vrij uitgebreide
set van firewall/routing rules) alleen vermoed ik dat we waarschijnlijk dan wel de hardware zullen moeten upgraden (momenteel oud Pentium 500MHz + 256MB mem) :)

Tevens misschien nog handig om te vermelden is het feit dat na deze firewall nog een DMZ hangt met daarin een aantal (web)servers aangesloten op een 100MBit-switch (wordt later misschien uitgebreid met extra webservers voor klanten) en daarna komt een 2e firewall die naar het LAN gaat. Ook deze 2e firewall zullen we denk ik moeten gaan vervangen.

Ik weet alleen niet precies waar ik allemaal op moet letten om optimaal vd. nieuwe glasvezel verbinding
gebruik te maken. De punten die mij te binnen schieten zijn de volgende:

- CPU (dual core, quad core, wat voor specifieke specs moet ik op letten?)
- Geheugen (4GB voldoende? of meer?)
- PCI-Express of PCI-X(wordt volgens mij nog zelden gebruikt?)
- Intel Pro/1000 PT Quad Port ethernet card (of een andere optie?)
- Debian Linux 32bits of 64bits versie?
- Netgear Switch (100MBit) vervangen voor 1GBit switch? (zijn er nog specifieke specs waar ik op moet letten?)

Het LAN netwerk draait allemaal op 100MBit.

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven waar ik precies op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik weet alleen niet precies waar ik allemaal op moet letten om optimaal vd. nieuwe glasvezel verbinding
gebruik te maken. De punten die mij te binnen schieten zijn de volgende:

- CPU (dual core, quad core, wat voor specifieke specs moet ik op letten?)
Indien je voor de intel pro oid gaat is meer cores 'beter' (met scalable i/o). Hangt erg van je traffic af
- Geheugen (4GB voldoende? of meer?)
Puur voor firewalling? ligt eraan hoeveel rules je neemt, 4gb is volgens mij al overkill, hoewel ik deze specifieke implementatie zelf niet ken (disclaimer ;) )
- PCI-Express of PCI-X(wordt volgens mij nog zelden gebruikt?)
hangt van de keuze van de netwerkkaarten af denk ik
- Intel Pro/1000 PT Quad Port ethernet card (of een andere optie?)
Deze draaid volgens mij op express. goede dingen gelezen over de Duo, de quad ken ik niet
- Debian Linux 32bits of 64bits versie?
64 bit voor scalability, verder heeft het volgens mij niet zoveel impact
- Netgear Switch (100MBit) vervangen voor 1GBit switch? (zijn er nog specifieke specs waar ik op moet letten?)

Nu ben ik geen firewall expert dus hier graag ook opmerkingen van anderen, maar waarom niet bijvoorbeeld beide firewalls door de ene machine met virtual servers (single point of failure heb je nu ook)? Potentieel iets minder veilig, maar kan je redelijk wat hardware besparen.

Overigens, als je niet gaat upgraden naar gigabit over het netwerk, kan je huidige server volgens mij nog een redelijke tijd mee.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor 150 mbit maakt 't eigenlijk niet zo veel uit. Alles van 1GHz of meer kan dat makkelijk aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:13
CyBeR schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:04:
Voor 150 mbit maakt 't eigenlijk niet zo veel uit. Alles van 1GHz of meer kan dat makkelijk aan.
Enige tip: Wel Intel kaartjes, Realtek en de meeste anderen gebruiken onnodig je CPU.
Verder heb je idd aan een P3 1Ghz meer dan genoeg, ook met een stapeltje rules. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 03-05-2010 18:13 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ballebek schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:12:
[...]

Enige tip: Wel Intel kaartjes, Realtek en de meeste anderen gebruiken onnodig je CPU.
Dat is idd standaard goed advies.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
gekke vraag hoor, maar je firewall en routing? zijn dat gewoon een set regels in één bash scriptje? Want dat kun je natuurlijk zo mee kopieren en weer draaien.

Verder ligt het qua machine een beetje aan hoe gek je het wilt maken, maar als je nog ergens een oude P3 of P4 hebt staan heb je zat.

En voor de rest kan ik je alleen maar aanmoedigen om te proberen, te testen, te doen. Installeer een nieuwe debian en probeer stapsgewijs de instellingen over te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Advies?

MSI IM-945GSE-A :o

Mini-ITX Atom bord met dual Intel Gb NIC onboard:
Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/contents/media/l_5684%20msi%20im-945gse-a%20atom%20miniitx.jpg

Ding is in NL vrij moeilijk te vinden (www.picco.nl is de enige die ik zeker weet), maar is werkelijk ideaal voor dit soort toepassing. Ik kan iig bevestigen dat een Atom 230 met Intel Gb NIC 170Mb/s aankan, de N270 op dit bordje presteert identiek aan de 230, dus dat zit goed.

Mijn 230 draai ik met 2GB DDR2, dat is totaal overkill voor zo'n simpel systeempje. Na wat experimenteren met OS ben ik trouwens ook op Debian uitgekomen. 0,0 problemen ermee na Iptables op orde krijgen (dmv shorewall)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Nu ben ik geen firewall expert dus hier graag ook opmerkingen van anderen, maar waarom niet bijvoorbeeld beide firewalls door de ene machine met virtual servers (single point of failure heb je nu ook)? Potentieel iets minder veilig, maar kan je redelijk wat hardware besparen.
We willen dit liever niet gevirtualiseerd hebben en ook gescheiden ivm. beveiliging en iets meer flexibiliteit.
Zo erg duur hoeft de hardware toch ook weer niet te zijn lijkt me. Ik heb budget van zo'n 1500 tot 2000 euro
daar moet ik het toch wel mee redden dacht ik zo.
gekke vraag hoor, maar je firewall en routing? zijn dat gewoon een set regels in één bash scriptje? Want dat kun je natuurlijk zo mee kopieren en weer draaien.
Klopt idd, de 1e firewall PC is 1 bash script en de 2e firewall PC heeft 2 bash scripts (firewall en apart routing script)
Dat is ook idd precies de reden waarom we gewoon weer clean Debian install willen zodat we alleen maar de scripts hoeven over te zetten.
Verder ligt het qua machine een beetje aan hoe gek je het wilt maken, maar als je nog ergens een oude P3 of P4 hebt staan heb je zat.
Ik vroeg me eigenlijk alleen af of ik niet tegen limiet van bv. CPU I/O en de snelheid vd. oude PCI bus oploop van onze oude Pentium 500MHz pc'tje? Zou beetje jammer zijn als straks blijkt dat dat de bottleneck is.
Na wat experimenteren met OS ben ik trouwens ook op Debian uitgekomen.
Wij draaien ook op beide firewalls op Debian en dat draait al sinds dat ik bij mijn huidige werkgever werk (3 jaar) probleemloos.
In de ene firewall zitten ook Intel netwerk kaartjes en in de andere zitten 3Com kaartjes.
Maar ik wil in de nieuwe servers overstappen naar Intel Pro/1000 PT Quad kaartjes want die nemen maar 1 slot in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Het budget is wat hoger dan ik verwachte met de gebruikte oude hardware.

Ik denk dat het even belangrijk voor jezelf is om te kiezen waar je die €2000 aan gaat uitgeven. Is dit inc of ex jouw uren? en die oude p500 hoe lang gaat die nog mee? als je dit soort machines wilt blijven gebruiken vervang dan in ieder geval de voeding en kijk daarmee uit dat je wel een correcte voeding koopt aangezien deze een andere atx versie ondersteunen dan nu wordt verkocht. Een paar jaar geleden was ik ook alles aan het hergebruiken, maar nu prive niet eens meer en dat komt niet omdat ik in het geld zwem.

1 garantie(merknamen sla?)
2 hardware
3 niet uitgeven maar zo goedkoop mogelijk ')

-Ik weet niet wat de verwachtingen zijn van diegene die het geld op tafel leggen maar is wel belangrijk.
-rack?

De debian keuze lijkt mij goed. Voor failover met de huidige machines kun je misschien denken aan om op op de interne een externe firewall virtueel te plaatsen dus in het geval van hardware probs is het een kwestie van kabels omprikken en visa versa natuurlijk.

voor 35 heb je een minimale gbit switch koop er een extra voor failover ;)
een managed 16 poorts layer3 of 24 poorts layer2 gbit switch vanaf €170 en gezien de prijs zou ik ook eentje extra kopen misschien... maar het hangt er vanaf hoe kritiek het allemaal is...... en hoeveel aansluitingen je nodig hebt. Eventueel kun je zelfs je oude 100mbit als backup gebruiken.

Wil je 2 pc's blijven gebruiken voor de firewalls ook geen probleem de minimale systeemeisen zo laag zijn dat het meer een kwestie is van energie efficiëntie + voor de goede orde een pci express 4 voor een dual intelnic(a €150)Quads zij erg duur en ik zou liever die extra euro's aan een beter m'bord uitgeven met meerdere pci-e x4 poorten samen met 2 dual intel nic's.
Een dell oplossing inc dual 250gb sata, dual intel nic en bmc is €534(1 jaar garantie) ex zelfbouw kan goedkoper en bmc is mischien niet echt nodig ;) maar soms wel heel handig. ps is niet het meest zuinige maar was even makkelijk een prijsje opvragen ;)

Verder voordat we echt goed kunnen meedenken moet je toch even wat meer info geven over de huidige situatie en huidige knelpunten of het gebrek daar aan. Van 8/1 naar 150 symmetrisch is een erg grote stap en daar zit een reden achter die wel duidelijk moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Mafketel op 09-05-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het even belangrijk voor jezelf is om te kiezen waar je die €2000 aan gaat uitgeven. Is dit inc of ex jouw uren? en die oude p500 hoe lang gaat die nog mee?
dit is excl. mijn uren en die p500 zullen we waarschijnlijk niet meer gaan inzetten, misschien nog als testmachientje maar niet meer in een productie kritieke omgeving.
als je dit soort machines wilt blijven gebruiken vervang dan in ieder geval de voeding en kijk daarmee uit dat je wel een correcte voeding koopt aangezien deze een andere atx versie ondersteunen dan nu wordt verkocht.
we willen dus nu gelijk een "echte" rack server met redundante voeding omdat het een kritieke server is.
Failover server is de volgende stap maar dat zal helaas nog even moeten wachten ivm. budget en tijd.
1 garantie(merknamen sla?)
2 hardware
3 niet uitgeven maar zo goedkoop mogelijk ')
belangrijkste is een goede degelijke server die 24/7 blijft draaien met dus oa. redundante voeding en RAID-1 om in geval van hardware failure toch wat kunnen opvangen. Zoals eerder genoemd zal failover nog even uitgesteld moeten worden (niet mijn beslissing!)
De debian keuze lijkt mij goed. Voor failover met de huidige machines kun je misschien denken aan om op op de interne een externe firewall virtueel te plaatsen dus in het geval van hardware probs is het een kwestie van kabels omprikken en visa versa natuurlijk.
Zat idd nog te twijfelen om de firewall virtueel te maken maar gaat dit niet ten koste vd. netwerk performance?
We willen nl. in de (nabije) toekomst ook testomgevingen (vritueel) voor klanten gaan hosten en het netwerk verkeer zal dan via de 1e firewall lopen naar een DMZ die we hiervoor willen inrichten.
Verder hebben we al een aantal services draaien achter deze firewall (website, ftp, backupmail server, helpdesk portal) en zal later denk ik ook onze VPN en misschien main mailserver naar toe verplaatst worden welke nu nog via een SDSL lijntje lopen (2MBit/2MBit).
voor 35 heb je een minimale gbit switch koop er een extra voor failover ;)
een managed 16 poorts layer3 of 24 poorts layer2 gbit switch vanaf €170 en gezien de prijs zou ik ook eentje extra kopen misschien... maar het hangt er vanaf hoe kritiek het allemaal is...... en hoeveel aansluitingen je nodig hebt. Eventueel kun je zelfs je oude 100mbit als backup gebruiken.
De switch hebben we (waarschijnlijk) al, nl. een 3Com 4200G 24ports 10/100/1000 Switch.
...voor de goede orde een pci express 4 voor een dual intelnic(a €150)Quads zij erg duur en ik zou liever die extra euro's aan een beter m'bord uitgeven met meerdere pci-e x4 poorten samen met 2 dual intel nic's.
Dat wordt misschien nog puzzelen dan, want we willen een 1U rack server met RAID-controller en ik weet eerlijk gezegd niet of daar ook ruimte is voor 2x PCIe kaarten. Vandaar dat ik de Quad versie interessant vond. Prijs is idd iets duurder dan 2x Dual maar scheelt maar paar tientjes dus dat valt nog mee.
Verder voordat we echt goed kunnen meedenken moet je toch even wat meer info geven over de huidige situatie en huidige knelpunten of het gebrek daar aan. Van 8/1 naar 150 symmetrisch is een erg grote stap en daar zit een reden achter die wel duidelijk moet zijn.
In het kort:
Ons bedrijf ontwikkeld en verkoopt CMS systemen. Veel gebruikers zijn vaak via bv. RDP of VPN ingelogd bij klanten en als iemand anders dan een update aan het uploaden is van 300MB dan is dat goed merkbaar (in negatieve zin :( ) We lopen dus steeds meer tegen performance problemen op en dat is geen werkbare situatie meer.
Als 2e komt daar nog bij dat we (waarschijnlijk) ook testomgevingen (virtueel) willen gaan hosten voor bepaalde klanten en dat is natuurljik niet meer haalbaar met een 8/1Mbit lijntje ;)
Deze testomgevingen zullen dan op (flinke) Virtuele server(s) moeten gaan draaien direct achter de 1e firewall in een aparte DMZ (nog niet precies duidelijk hoe en wat maar dat is het algemene idee vd. directie in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:03
Linux firewall is leuk hoor, maar als je een budget hebt van 2k zou ik toch mooi gaan voor een cisco asa 5510 of iets in die trant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linux firewall is leuk hoor, maar als je een budget hebt van 2k zou ik toch mooi gaan voor een cisco asa 5510 of iets in die trant.
Omdat ik van die 1.5 tot 2k alles moet doen, dus ook de switch die alleen al zo'n €580,- is.

En verder omdat ik dan nog veel meer tijd kwijt ben om al onze firewall rules te gaan "vertalen" naar Cisco waar ik verder totaal geen ervaring mee heb. En ik heb gehoord van een partner van ons dat Cisco configureren een redelijke hel is :-(

Kortom daar zit ik dus niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 16:03
Een asa 5510 vind je voor rond de 1500, dus moet binnen je budget te doen zijn. Bij de asa komt een hele goede user friendly interface die je zo door hebt, de cli heb je niet echt nodig. Voordeel is dat je eenvoudig verschillende vlan's kunt aanmaken voor je dmz omgevingen. Daarnaast kan je het ding als vpn gateway voor je roadwarriors gebruiken, en eventueel voor vpn's naar third party partijen. Nu kun je met bv openswan ook een hele hoop bereiken, maar de asa wordt toch een beetje gezien als de facto standaard wat betreft vpn's.

Je vertelde dat je nu op debian etch zit. Vanaf feb volgens mij ontvang je voor deze versie geen security updates meer. Je had dus al lang op lenny moeten zitten. Nu is lenny ook al aardig op leeftijd en zul je dus als je op deze versie zit binnenkort weer moeten upgraden. Nu heeft debian een redelijk lange lifecycle, maar het upgraden moet je wel bijhouden. Gaat bij een asa een stuk simpeler.

Ik heb redelijk wat ervaring met linux als firewall, en beheer een aantal professionele omgevingen, als ik echter moet kiezen en zo'n budget had prefereer ik toch echt een dedicated firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou zelf kijken voor een applicance machine deze zijn ook custom te builden met bijvoorbeeld mikrotik of shorewall. Dus gewoon een 1u machine met display en netwerkkaarten.

http://www.mini-itx.com/store/?c=40
http://www.lannerinc.com/DM/FW-7565_DM.pdf
http://www.logicsupply.com/products/perimeter_r

Deze vind ik wel wat:
http://www.ibt.ca/v2/items/fwa9106/

Of een Dell PE R300 met een quad nic en 3 jaar garantie, beetje afhankelijk of je ook dingen als BGP,traffic shaping enzo wil doen. (Ander merk kan natuurlijk ook..)

Ik denk zelf overigens dat een "oude" Xeon 2.0 - 2.8 met 1 a 2 gb geheugen snel genoeg is om 150mbit te doen. Misschien trekt zelfs de huidige machine het wel, al zit je hier misschien met de leeftijd van de hardware.

2e hands xeon servertjes koop je rond de 200 euro, koop je er 4 krijg je nog korting ook denk ik en heb je twee spares 8)

[ Voor 46% gewijzigd door raymonvdm op 12-05-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:02:
[...]
we willen dus nu gelijk een "echte" rack server met redundante voeding omdat het een kritieke server is.
Failover server is de volgende stap maar dat zal helaas nog even moeten wachten ivm. budget en tijd.
Dus je moet ook nog een rack kopen voor die €2000 :?
[...]
belangrijkste is een goede degelijke server die 24/7 blijft draaien met dus oa. redundante voeding en RAID-1 om in geval van hardware failure toch wat kunnen opvangen. Zoals eerder genoemd zal failover nog even uitgesteld moeten worden (niet mijn beslissing!)
24/7 draaien is wat anders dan twee voedingen plaatsen. Overigens zij er ook daarvoor nette en betaalbare oplossingen. Maar als ik het zo begrijp moet het een merknaampje hebben.
Denk trouwens als je hier mee bezig gaat om twee of drie voedingslijnen vanaf de stoppenkast tot serverruimte waarbij je verschillende fasen gebruikt, het komt namenlijk niet vaak voor in nederland dat alle drie de fasen eruit liggen.
ups moet je dan ook meteen hebben en dan ook meteen minimaal 3 uur ofzo. Hier zijn ook betaalbare maar niet meer in dit budget passende oplossingen.
Failover had ik je al een ideetje voor gegeven en kan binnen dit budget.
Kijk eens goed wat 24/7 voor jou en het bedrijf betekent kijk dan naar wat dat betekent kwa hardware en ga daar dan achterheen. Er is nog al een verschil in prijskaartje tussen 95% 98% 99% 99,5% etc.
tijdens werktijden max verstoring 1 sec 1 minuut 5 minuten 1 uur etc en na werktijd en in het weekend? Wat is trouwens de sla van je lijn? hoort er ook bij. Ik hoef het niet te weten maar om een beslissing te maken is het wel van belang.
[...]
Zat idd nog te twijfelen om de firewall virtueel te maken maar gaat dit niet ten koste vd. netwerk performance?
performance virtueel is ok, maar dan nog ik had dat als failover geopperd. En kijk eens op internet er is daar een hoop over te vinden ;)
We willen nl. in de (nabije) toekomst ook testomgevingen (vritueel) voor klanten gaan hosten en het netwerk verkeer zal dan via de 1e firewall lopen naar een DMZ die we hiervoor willen inrichten.
testservers vragen over het algemeen niet veel bandbreedte naar buiten toe ;) inrichten(dan komt er wel veel data doorheen) doe je lokaal neem ik aan.
Verder hebben we al een aantal services draaien achter deze firewall (website, ftp, backupmail server, helpdesk portal) en zal later denk ik ook onze VPN en misschien main mailserver naar toe verplaatst worden welke nu nog via een SDSL lijntje lopen (2MBit/2MBit).
Verplaats het meteen en zorg dat je via qos en routing het verkeer scheid heb je ook je failover bij nette opzet meteen te pakken.
[...]
De switch hebben we (waarschijnlijk) al, nl. een 3Com 4200G 24ports 10/100/1000 Switch.
Mag ik weten waarom er voor deze switch is gekozen? Gezien het budget vind ik het een aparte keuze
[...]
Dat wordt misschien nog puzzelen dan, want we willen een 1U rack server met RAID-controller en ik weet eerlijk gezegd niet of daar ook ruimte is voor 2x PCIe kaarten. Vandaar dat ik de Quad versie interessant vond. Prijs is idd iets duurder dan 2x Dual maar scheelt maar paar tientjes dus dat valt nog mee.
rac servers hebben over het algemeen uitrustingen voor servers dus ook plek voor meerdere x4 pci-e. Mag ik je hier even een tip geven en ga die ibm hp dell sun whatever site op en bekijk even wat er wordt aangeboden kwa hardware. Deze aanname geeft mij te denken dat je dit nog niet gedaan hebt. En ook waarom een 1u rackserver hebben jullie plaats tekort? 2u of losstaand is vaak een betere financiële en technische oplossing als je de ruimte hebt. Pizzadozen hebben hun reden maar ook een hoop nadelen die 2u/ los staand niet hebben.
Over de raid controller. Door het budget is er alleen plek voor een cpu assisted raid kaart/onboard bespaar je dit geld en maak een echt software raid aan perfomance is identiek en niet een punt in deze applicatie, harde schijf betrouwbaarheid wel helaas.
paar tientjes op dit budget is helaas wel belangrijk
[...]
In het kort:
Ons bedrijf ontwikkeld en verkoopt CMS systemen. Veel gebruikers zijn vaak via bv. RDP of VPN ingelogd
10 100 1000 10000 gebruikers? zo te horen minder dan 50 maar ik weet het niet. Dit is voor jou wel belangrijk als het gaat om wat je nodig hebt zeker als je naar een gekochte oplossing gaat kijken(doen jullie niet maar ik geef het alleen even aan) per rdp sessie weet je de belasting van een firewall.
bij klanten en als iemand anders dan een update aan het uploaden is van 300MB dan is dat goed merkbaar (in negatieve zin :( ) We lopen dus steeds meer tegen performance problemen op en dat is geen werkbare situatie meer.
als het alleen tijdens updates? is dan is hosting een goed alternatief en een stuk betaalbaarder dan 150mbit of simpel(nee sorry is niet simpel is meer hogere wiskunde voor de meesten) traffic shaping
Als 2e komt daar nog bij dat we (waarschijnlijk) ook testomgevingen (virtueel) willen gaan hosten voor bepaalde klanten en dat is natuurljik niet meer haalbaar met een 8/1Mbit lijntje ;)
Ik weet niet of jullie testomgeving dat nodig heeft, dat vroeg ik aan jou.
Wat zijn de huidige netwerk belastingen en wat verwacht in je in de toekomst? en als ik jouw verhaal goed begrijp zou ik het voor jezelf ook goed uitsplitsen naar gebruik en sta er niet verbaast van als internet radio daar een groot gedeelte van is :o niets mis mee overigens maar heeft ook iets met prioriteiten te maken
Deze testomgevingen zullen dan op (flinke) Virtuele server(s) moeten gaan draaien direct achter de 1e firewall in een aparte DMZ (nog niet precies duidelijk hoe en wat maar dat is het algemene idee vd. directie in ieder geval)
Die test omgevingen voor huidige aanschaf zijn alleen van belang voor wat voor netwerkverkeer gaat genereren. Termen als flinke horen hier niet echt thuis zeker niet tussen haakjes, wat wel goed is om te weten is wat de systeem eisen zijn van jullie testomgevingen en die kennen jullie want jullie verkopen deze dingen toch?

Inventariseer eens echt goed het netwerkverkeer en maak aan de hand daarvan beslissingen.
Inventariseer wat 24/7 betekent voor jullie.
Als het budget echt vaststaat op die €2k creëer dan een oplossing met twee goedkope managed gbit switchen en gebruik de routing, vlan van die apparaten ook. Daarnaast 2 goedkope servers! niet desktop machines vanwege de pci-e sloten ;) voor de firewalls en configureer deze voor failover ipv redundante voedingen en mocht je echt een hard hoofd hebben in de voeding koop er dan een extra die je dus snel kunt vervangen. Overigens is een redundant voeding leuk maar niet effectief als je geen spare hebt liggen of binnen korte tijd aan kunt komen :'(
Denk daaraan als je enterprise spul wilt hebben dat er naast de premium price ook nog een stukje voorraadbeheer goede contacten draaiboeken etc bijhoren. Uptime is te halen door:
  1. spul niet constant over te belasten(het juiste spul kopen, planning vooraf)
  2. zorgen dat er iets fout gaat je hier een directe klaarstaande oplossing voor hebt
  3. Dit regelmatig test!
  4. het gene dat stuk is gegaan binnen zeer korte termijn kunt repareren en de backup oplossing weer als backup hebt. Als dit laatste niet lukt een nieuwe backup oplossing creëren.
Hoe je dit verder in hardware uitvoert is een tweede.

Het is een leuke opdracht in ieder geval.

p.s. welke cms als ik vragen mag.... ik ben nu bezihg met drupal op opensolaris en het beloofd veel maar ik krijg het op het moment niet echt waargemaakt 8)7 .

psps de stap van dure oplossingen naar tweede hands of oud spul is hier snel gemaakt. Dit begrijp ik niet het goedkope spul op dit moment op de markt is zoveel beter dan wat er 2 jaar geleden op de markt was. En twee de stap is ook wat groot naast het prijsverschil tweedehands tot nieuw, nihil is.
Pagina: 1