Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Over een paar weken staat de release van mijn eerste app in de App Store gepland. Ik heb hiervoor een licentie aangeschaft waarbij ik als developer sta ingeschreven. Nu is het echter zo dat ik de app samen met iemand anders zal releasen, hij verzorgt het design en ik ontwikkel de app.

Als we de app daadwerkelijk gaan uitbrengen zal de "winst" bij mij op mijn rekening binnenkomen, gaat hier al inkomstenbelasting vanaf? Als dat zo is en we verdelen de winst, gaat er dan ook inkomstenbelasting bij hem af?

Samengevat zou ik dus graag van jullie willen weten hoe jullie dat belastingtechnisch hebben opgelost?

Met vriendelijke groet,

Jeroen de Leeuw

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:15
JeroendeLeeuw, welkom op GoT :w

Je hoeft hier niet te groeten :). Verder denk ik dat je vraag beter past in een niet-technisch (sub)forum zoals Werk & Inkomen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jouw deel opgeven in box 1 (resultaat uit overige werkzaamheden), en de rest naar hem overmaken. Hij geeft zijn deel ook op. Als jij de gehele licentiekosten hebt betaald, kun je die nog aftrekken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, geldt dit ook als je over een maximum bedrag heengaat wat je per jaar mag verdienen als jongere?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Er is volgens mij geen maximaal bedrag wat je per jaar mag verdienen als jongere.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

MrAngry schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:19:
Er is volgens mij geen maximaal bedrag wat je per jaar mag verdienen als jongere.
.. tenzij je studiefinanciering ontvangt, natuurlijk.

"Je mag in 2010 € 13.215,83 bijverdienen naast je studie- financiering."

Specifieke details ontbreken me hier even over, maar dat kan je wel vinden via:
[google=studiefinanciering bijbaan]

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 03-05-2010 15:23 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Hij doelt hier waarschijnlijk op het bedrag van € 13.215,83. wat je maximaal mag verdienen zonder je stufi en ov kwijt te raken.

[ Voor 20% gewijzigd door battler op 03-05-2010 15:23 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Daar doelde ik op, dank je wel voor die informatie. Op die laatstgenoemde site, staat dat bedrag wordt berekend over onder andere het;

•Belastbaar inkomen uit box 2
•Belastbaar inkomen uit box 3

Echter volgens GlowMouse kon ik het in Box 1 invullen, wil dat zeggen dat dat bedrag dan daarbij niet wordt opgeteld? Stel dat ik bijvoorbeeld 14 duizend euro zou verdienen, raak ik dan wel of niet mijn studiefinanciering kwijt?

Verwijderd

ja, maar pas in de maand dat je over de grens heen gaat; wanneer je dus tijdig je stufi/OV stopt, zou je (bijv.) van jan-oktober gewoon stufie+OV kunnen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heeft iemand dit al eens meegemaakt bij de verkoop van zijn App?

Verwijderd

Als je gewoon met de belastingdienst belt en met DUO (de oude IB), dan kunnen zij het je waarschijnlijk heel snel uitleggen. Het maakt DUO of de belastingsdienst namelijk niets uit of jij je geld nu verdient hebt met een App of met iets anders; specifiek zoeken naar iemand die geld verdient met Apps lijkt me dan ook niets toe te voegen in je zoektocht naar een antwoord.

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:31:
Daar doelde ik op, dank je wel voor die informatie. Op die laatstgenoemde site, staat dat bedrag wordt berekend over onder andere het;

Echter volgens GlowMouse kon ik het in Box 1 invullen, wil dat zeggen dat dat bedrag dan daarbij niet wordt opgeteld? Stel dat ik bijvoorbeeld 14 duizend euro zou verdienen, raak ik dan wel of niet mijn studiefinanciering kwijt?
Je leest een beetje selectief. Op die site staat ook:
•Het belastbare loon (kun je vinden op je loonstrookje)

•Winst uit een eigen onderneming

Let goed op die grens, want dat doet de IB groep beter ;)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Nee maar wel met "gewoon" werken. Je houdt gewoon je salaris bij tot je over de 13.000 heen gaat. En dan zet je je stufie stop.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:31:

Box 1 is punt 1 op die site: Belastbaar loon.
En verder geldt het inderdaad pas vanaf de maand dat je erover heen gaat.
Als je dit heel vervelend vind zouden jullie eventueel kunnen overwegen om samen de app in een VOF onder te brengen, maar of dat handig is hangt ook af van hoeveel geld je verwacht te gaan verdienen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor jullie reacties in ieder geval, ik zal dan binnenkort contact opnemen met de belastingdienst hierover.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:05

Brons

Fail!

MrAngry schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:38:
Als je dit heel vervelend vind zouden jullie eventueel kunnen overwegen om samen de app in een VOF onder te brengen, maar of dat handig is hangt ook af van hoeveel geld je verwacht te gaan verdienen.
Winst uit een VOF is ook gewoon belastbaar en telt ook mee voor het bijverdienlimiet.

• MrAngry
  • Nu online
Brons schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:52:
[...]

Winst uit een VOF is ook gewoon belastbaar en telt ook mee voor het bijverdienlimiet.
Ja, maar je kan de winst veel makkelijker drukken/in het bedrijf houden en het levert nog wel wat andere "perks" op zoals de btw terugvragen van de macbookpro die je nodig hebt om je vormgeving op te doen.

• Brons

Brons

Fail!

In het geval van een VOF telt winst die je in je bedrijf wil houden ook mee als belastbaar inkomen. Ook kan je zonder VOF bedrijfskosten aftrekken van je bijverdiensten. BTW is alleen af te trekken van de BTW die je moet betalen en daar is volgens mij geen sprake van bij Apple royalties.

Ik ben het wel met je eens dat het verstandig kan zijn om dit soort zaken formeel te maken, dan is er minder kans dat je later problemen krijgt. Echter heeft het volgens mij geen enkele invloed op je stufi.

Wat volgens mij wel theoretisch zou kunnen is de royalties onder een BV onderbrengen en deze dan gedurende de studie in de BV te laten. Als je de belastingdienst zou kunnen overtuigen geen gebruikelijk loon te rekenen (onwaarschijnlijk) zou je onbeperkt in je BV kunnen verdienen.

• GlowMouse
  • Niet online
Brons schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:32:
In het geval van een VOF telt winst die je in je bedrijf wil houden ook mee als belastbaar inkomen. Ook kan je zonder VOF bedrijfskosten aftrekken van je bijverdiensten. BTW is alleen af te trekken van de BTW die je moet betalen en daar is volgens mij geen sprake van bij Apple royalties.
Nee, BTW is terug te vragen voor zover het verband houdt met prestaties waar je BTW voor afdraagt. Netto kun je geld terugkrijgen. Heeft niks met inkomstenbelasting of je rechtsvorm te maken verder.

En een BV oprichten alleen om je stufi te behouden is niet slim, kost meer dan het oplevert.
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:18:
Bedankt voor jullie reacties, geldt dit ook als je over een maximum bedrag heengaat wat je per jaar mag verdienen als jongere?
Zijn deel telt niet bij jou mee voor de bijverdiengrens stufi.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Brons schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:32:
Wat volgens mij wel theoretisch zou kunnen is de royalties onder een BV onderbrengen en deze dan gedurende de studie in de BV te laten. Als je de belastingdienst zou kunnen overtuigen geen gebruikelijk loon te rekenen (onwaarschijnlijk) zou je onbeperkt in je BV kunnen verdienen.
Dat gaat je dus niet lukken, aangezien je als DGA jezelf een salaris moet toekennen. Uitzondering is natuurlijk als je een bv aandeelhouder maakt van een andere bv, een holding, maar ja, dan streven we een beetje het doel voorbij lijkt me. Belastingtechnisch ook pas interessant als de App tonnen op gaat leveren.

Je kunt ook nog voor de belastingdienst je inkomen middelen als je in de jaren daarvoor gemiddeld veel minder inkomen had. Maar ik weet niet of DUO daar in trapt (volgens mij niet namelijk). De vraag is of je überhaupt zo veel geld met die App gaat verdienen dat je over die grens heen gaat voor wat betreft bijverdienen naast je studie.

Ga dus vooral kostenposten zoeken die je af kunt/mag trekken van je inkomsten, om zo de belastingdruk te verlagen. Zolang je hiervan een geschikte administratie voert kan er weinig gebeuren mocht dit later gecontroleerd worden door de belastingdienst.

Verwijderd

Allereerst lijkt me het niet dat je 13.215 en een beetje gaat verdienen met je App.
Die hele BV constructies kan je vergeten. De BD kijk met de DGA naar het marktconforme salaris, dit om te voorkomen dat er geld wordt opgepot in de BV. (Een directeur met 500 man personeel met een salaris van 2000 euro wordt bv niet geaccepteerd)
Ze kijken ook naar de inkomsten en uitgaven. (stel je verdient 200.000 euro met je App, dan wordt een salaris van 13.000 euro ook niet geaccepteerd.)
Een mooie Colum erover van Joost Rietveld klik

Wat je in dit geval moet doen, is de winst keurig delen met je partner en aan het einde van het jaar jouw deel op je belastingopgaven onder resultaat uit overige werkzaamheden vermelden. Je partner moet het zelfde doen bij zijn belastingopgaven.

Mocht je echt veel gaan verdienen met de App, hou er dan rekening mee dat je er wel belasting over moet betalen. Zet dus pakweg de helft weg op een spaarrekening, dan kom je nooit voor verrassingen te staan.

• Brons

Brons

Fail!

ebia schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:04:
[...]

Dat gaat je dus niet lukken, aangezien je als DGA jezelf een salaris moet toekennen. Uitzondering is natuurlijk als je een bv aandeelhouder maakt van een andere bv, een holding, maar ja, dan streven we een beetje het doel voorbij lijkt me. Belastingtechnisch ook pas interessant als de App tonnen op gaat leveren.
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 22:26:
Allereerst lijkt me het niet dat je 13.215 en een beetje gaat verdienen met je App.
Die hele BV constructies kan je vergeten. De BD kijk met de DGA naar het marktconforme salaris, dit om te voorkomen dat er geld wordt opgepot in de BV. (Een directeur met 500 man personeel met een salaris van 2000 euro wordt bv niet geaccepteerd)
Ze kijken ook naar de inkomsten en uitgaven. (stel je verdient 200.000 euro met je App, dan wordt een salaris van 13.000 euro ook niet geaccepteerd.)
Een mooie Colum erover van Joost Rietveld klik
Ik noem het gebruikelijk loon specifiek....

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik zou een eenmanszaak opzetten (40 euro per jaar), dan neem je je partner in dienst met een 50% commissie regeling als enige voorwaarde. Kan je alle kosten die je hebt gemaakt zoals licentie, reiskosten (zal je wss niet hebben als student ;)) aftrekken van je bruto omzet. Dan keer je je zelf en hem na alles wat er over blijft allebei 50% uit, als je in de buurt komt van de 13k dan moet je gewoon veel gaan "zakenlunchen", vrijdagmiddag borrelen, etc. etc.

edit: je kan ook je studiekosten van je bruto omzet betalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door LesCacques op 06-05-2010 17:06 ]

je ne sais cacques

• GlowMouse
  • Niet online
Schaapmed schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:05:
Ik zou een eenmanszaak opzetten (40 euro per jaar), dan neem je je partner in dienst met een 50% commissie regeling als enige voorwaarde. Kan je alle kosten die je hebt gemaakt zoals licentie, reiskosten (zal je wss niet hebben als student ;)) aftrekken van je bruto omzet. Dan keer je je zelf en hem na alles wat er over blijft allebei 50% uit, als je in de buurt komt van de 13k dan moet je gewoon veel gaan "zakenlunchen", vrijdagmiddag borrelen, etc. etc.

edit: je kan ook je studiekosten van je bruto omzet betalen :)
Als je advies geeft, doe het dan goed. Je wilt absoluut niemand in dienst nemen, loonadministratie wil je niet. En studiekosten, 'zakenlunches' en borrels aftrekken gaat je ook niet lukken.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Precies, de redelijke vorm hiervoor is de VOF. Fiscaal volstrekt normaal - volgens mij hebben we daar in Nederland er honderduizenden van - en niet al te ingewikkeld. Elke MKB boekhouder weet hoe't werkt. Je zult zelf inderdaad de belastingafdracht moeten doen, dat doet Apple niet voor je.

Maar maak je niet al te druk: de kans is groot dat je met je eerste projectje wel een heleboel leert, maar weinig verdient. Je kunt het oprichten van die VOF dus best even uitstellen, net zoals de belasting. Als je inkomsten ver achterblijven bij de geinvesteerde uren (1 euro/uur bijvoorbeeld), dan kun je het achteraf als een hobbyprojectje aanmerken en is het niet belastingplichtig.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• GlowMouse
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:23: Als je inkomsten ver achterblijven bij de geinvesteerde uren (1 euro/uur bijvoorbeeld), dan kun je het achteraf als een hobbyprojectje aanmerken en is het niet belastingplichtig.
Onzin, de aangiftegrens ligt op 44 euro en als je daarboven komt door deelname aan het economisch verkeer dan moet je aangifte doen. Criterium is: deelnemen aan het economisch verkeer of winst beogen/verwachten, niet allebei.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Precies welke aangiftegrens bedoel je hier? Want dat is de essentiele vraag. Jij suggereerst Box 1. Welke ontvangen bedragen vallen in Box 1 ? Het is zonneklaar dat salaris daar wel onder valt, en schenkingen niet. Stagevergoedingen zijn een grijs gebied, precies omdat ze op de grens van leren en werken zitten. (En om dezelfde reden zijn die vergoedingen uitgezonderd van minimumloonbepalingen.)

Voor hobbies kun je concreet naar deze drie vragen kijken:
1) Is er een (financieel) voordeel met je hobby te verwachten?
2) Is dat voordeel halen een doel voor je?
3) Moet je investeren, reclame maken, etc.?

De antwoorden hier zijn (blijkbaar, vooalsnog) 1) Geen financieel voordeel; eerste project door personen zonder ervaring. 2) Het doel is leren. 3) Nee. Samen is dat onderbouwing genoeg om dit als hobby aan te merken.

Het wordt een heel ander verhaal als de TS al enige ervaring op dit gebied zou hebben, en het dus redelijkerwijs te verwachten zou zijn dat hij hier inkomsten uit gaat krijgen.

Verder geef ik aan dat je ook na de marktintroductie kun zeggen "Holy crap, er is wel degelijk een commercieel voordeel te verwachten.". Vanaf dat moment verandert het antwoord op vraag 1 en moet je het toch als commerciele activiteit gaan zien.

[edit]
Onderbouwing - zie kopje 3. Daar wordt expliciet aangegeven dat je door succes verandert van onbelaste hobbyist in een belaste ondernemer.

[ Voor 9% gewijzigd door MSalters op 07-05-2010 00:22 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• GlowMouse
  • Niet online
Ik doel op het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting (alle boxen opgeteld). Om administratieve rompslomp te voorkomen, hoef je geen aangifte te doen als je toch bijna niks hoeft te betalen.

Stagevergoedingen vallen zeker wel in box 1 bij de stagiair.

De info op de telegraafsite deugt niet, en dan heb ik het over dit stukje:
Zelfs niet wanneer u door de expertise die u met uw hobby hebt ontwikkeld, sneller een koopje kunt herkennen en ook weet waar u uw koopje weer met winst kunt doorverkopen.
Als je het onder hobby schaart, dan worden voordelen belast wanneer die beoogt of verwacht zijn. En dat is hier het geval: een app wordt niet voor niets in de app store gezet, dan verwacht je daar voordeel uit te halen.
Pagina: 1