Laptop valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357871

Topicstarter
Sinds enige tijd valt mijn laptop uit tijdens het spelen van (relatief) hardwarematig gezien veeleisende games. Gisteren speelde ik tijdens een LAN Borderlands en na enige minuten viel mijn laptop uit. De eerste constatering die we maakten was dat er wellicht stof tussen de fan zit. Laptop geopend, maar relatief weinig stof in de fan. Na enig gegoogle denk ik dat het ligt aan de softwarematige instellingen van de fanspeed.
De behuizing van de laptop onder het toetsenbord, waar de hardeschijf zit, wordt bovendien erg warm.

Heeft iemand tips om het probleem op te lossen?

Edit: ik heb de specificaties voor mijn laptop gevonden

Specificaties Medion Akoya P6612:

• Intel Centrino Core 2 Duo processor P7350 (2.0 GHz, 3 MBL2 Cache, FSB 1066 MHz)
• 320 GB harde schijf
• 4 GB werkgeheugen (DDR 2 SDRAM)
• Nvidia Geforce 9600 M GS, DirectX 10 graphics met 256 MB GDDR 3-geheugen
• 16" TFT widescreen display met 1366 x 768 pixel en 16:9 breedbeeldformaat
• Intel® Wireless WiFi Link 5100 AGN
• geïntegreerde Bluetooth 2.0
• 8 x multistandaard DVD-/CD brander met DVD-RAM en Dual-Layer ondersteuning
• Express Card DVB-T TV-tuner incl. afstandsbediening
• geïntegreerde VGA webcam en microfoon
• HDMI uitgang
• eSATA aansluiting
• multimedia-aansturing via sensortoetsen
• toetsenbord met numeriek gedeelte
• incl. USB-scrollmuis, Li-Ion batterij, externe netadapter en comfortabele draagtas

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 357871 op 03-05-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Kan je met iets als SpeedFan je fanspeed op 100% forceren (en gelijk je temperaturen checken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
, wellicht dat de game zo veel eist dat of je cpu of je gpu te warm word en dus gewoon uitschakeld

(als je kan probeer naar de temps te kijken en op welke temp de laptop uitvalt, beestje lastig is dat als de game in fullscreen is , maar mischien kan je een 2de scherm op je laptop aansluiten en daar dan de temps op bekijken)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
Remmes_NT schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:12:
, wellicht dat de game zo veel eist dat of je cpu of je gpu te warm word en dus gewoon uitschakeld

(als je kan probeer naar de temps te kijken en op welke temp de laptop uitvalt, beestje lastig is dat als de game in fullscreen is , maar mischien kan je een 2de scherm op je laptop aansluiten en daar dan de temps op bekijken)
Gewoon rivatuner en de logging functie aanzetten. kan ie wel crashen, maar kun je later de log oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48

SilentSimon

Have you been hopped?

Wellicht stofophoping in de aanvoer van de GPU / CPU fan?

-= mijn eigen plekje -==- [HOP] =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349876

Mogelijk zorgt de game voor een te hoge temperatuur in GPU / CPU, waardoor deze uitvalt zoals gezegd,

Oorzaken:
- Niet voldoende koeling
- Geen goede luchtcirculatie
- Stof bij ventilator
- Te veel programmatuur tegelijk aanstaan, resultaat teveel stress op CPU

Oplossing:
- Notebook koeler aanschaffen
- Gaatjes boren in de onderzijde van de behuizing/ kap waar de ventilator zit zodat er meer lucht naar binnen kan komen
- Open schroeven en leegzuigen
- Alle onnodige programmatuur uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CoreTemp, CPU-Z en GPU-Z erop loslaten voor temperatuuruitmetingen. Da's stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:58
Ik had dit met mijn oude pc na een speelsessie van twee uur van mijn favo spel. Het is gewoon dat de temp te hoog wordt. Oplossing? Lagere qualiteit/res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bevindingen tot nu toe:
1. Laptop valt alleen uit tijdens het spelen van veeleisende games zoals Fallout 3, Borderlands, etc.
2. weinig programma's staan open;
3. voorheen kon ik zware games (Fallout 3) zonder problemen draaien;
4. weinig stof in de fan;
5. behuizing wordt erg warm op de plaats waar de hardeschijf zit.
6. Artikel 1, artikel 2 en artikel 3 over fan van Medion. Kijk met name naar artikel 3.

Wat ik ga doen:
1. temperatuur GPU/CPU meten en posten;
2. fanspeed optimaliseren m.b.v. SpeedFan.

Het aanpassen van de resolutie is niet de oplossing voor mij, aangezien dit voorheen ook geen problemen opleverde. Kunnen drivers een dergelijk probleem wellicht oplossen?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 357871 op 03-05-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21
Ja, je nvidia kaart kan het probleem zijn, er was een driver die de kaart dusdanig heet liet maken dat sommige smolten.
Check even je laatste bios/driver versies, gewoon naar www.nvidia.com daar kun je zo automatisch je drivers late zoeken...

succes

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Interessant artikel

Het ligt wellicht aan de driver die de fan softwarematig niet optimaliseert. Zal eens kijken welke versie ik heb thuis en indien nodig installeer ik een oude driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zojuist een test gedaan met SpeedFan. Een half uur lang heb ik Fallout 3 op High gespeeld. Niks aan de hand. De hoogste temperaturen die zijn gemeten zijn als volgt:

GPU: 84
CPU: 63

Momenteel, idle, zijn de temperaturen GPU: 64 en CPU: 43.
Ik weet niet wat ik hieruit op moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 21:31
Ik zit met een soortgelijk probleem met dezelfde laptop. Bij mij valt de boel niet uit, maar word de processorsnelheid gehalveerd. Ik heb ook even naar de temperaturen gekeken en die zijn dan als volgt: GPU: 85 CPU: 91 Dat blijft een tijdje (ong. 10 minuten) rond de 90 zitten en springt daarna gelijk omlaag naar 70 graden. De GPU blijft ongewijzigd
Bij idle zijn de temperaturen GPU: 63 CPU: 59

Ik heb geen idee wat ik hiermee aanmoet, want vroeger had ik hier nooit last van :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
lichtelijk offtopic: waarom beginnen mensen in godsnaam over lagere resoluties en "programmatuur uitzetten"??? Je moet je laptop/pc gewoon vol kunnen belasten zonder dat dat ding uitvalt. Stel je voor dat de cpu belasting boven de 90% komt dat mag natuurlijk niet... |:(

Ontopic: Temps zijn niet belachelijk hoog, zijn gewoon netjes binnen de marges. Ik zou de komende tijd als je je pc aan hebt staan gewoon speedfan ernaast laten draaien (wist trouwens niet dat die logging heeft) en kijken wat de temps waren als hij uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
Craven87 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:52:
lichtelijk offtopic: waarom beginnen mensen in godsnaam over lagere resoluties en "programmatuur uitzetten"??? Je moet je laptop/pc gewoon vol kunnen belasten zonder dat dat ding uitvalt. Stel je voor dat de cpu belasting boven de 90% komt dat mag natuurlijk niet... |:(

Ontopic: Temps zijn niet belachelijk hoog, zijn gewoon netjes binnen de marges. Ik zou de komende tijd als je je pc aan hebt staan gewoon speedfan ernaast laten draaien (wist trouwens niet dat die logging heeft) en kijken wat de temps waren als hij uitvalt.
tuurlijk.. dus jij wilt liever dat je pc aanblijft en door blijft gaan en gewoon wegsmelt ofniet?
een laptop is echt niet alles kwa cpu en gpu dus dat kan warm worden met spellen, daarbij hebben laptops ook geen cooling waar van je zegt.. wooow

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

twisterNL schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:44:
Ik zit met een soortgelijk probleem met dezelfde laptop. Bij mij valt de boel niet uit, maar word de processorsnelheid gehalveerd. Ik heb ook even naar de temperaturen gekeken en die zijn dan als volgt: GPU: 85 CPU: 91 Dat blijft een tijdje (ong. 10 minuten) rond de 90 zitten en springt daarna gelijk omlaag naar 70 graden. De GPU blijft ongewijzigd
Bij idle zijn de temperaturen GPU: 63 CPU: 59

Ik heb geen idee wat ik hiermee aanmoet, want vroeger had ik hier nooit last van :{
De boel goed uitstoffen en kijken wat er gebeurt als je er een tafelfan bijzet?

* Jejking vindt je temps VEEL te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 05-05-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 13:29
Jejking schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:56:
[...]

De boel goed uitstoffen en kijken wat er gebeurt als je er een tafelfan bijzet?

* Jejking vindt je temps VEEL te hoog.
Er is niks mis met die temperaturen. Je vergeet misschien dat een cpu/gpufan van een laptop zichzelf zoveel mogelijk terugschakelt als de cpu en/of gpu minder wordt belast. Hierdoor krijg je hogere temperaturen. Toch kunnen ze deze temperaturen goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 21:03
Ik heb hier ook een laptop, bijna zelfde configuratie maar dan een Acer en een 9600m GT. ik los het gewoon op door iets onder de koeling teleggen, en zo je laptop wat op te hogen. betere luchtaanvoer, en geen uitval meer. warm blijft ie toch wel worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bizar.. Misschien moet ik maar een cooler mat kopen voor het geval dat. Zo duur zijn deze niet, maar dan moet het natuurlijk wel goed werken. Heeft iemand ervaring met een zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-04 15:40
Remmes_NT schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:47:
[...]

tuurlijk.. dus jij wilt liever dat je pc aanblijft en door blijft gaan en gewoon wegsmelt ofniet?
een laptop is echt niet alles kwa cpu en gpu dus dat kan warm worden met spellen, daarbij hebben laptops ook geen cooling waar van je zegt.. wooow
offtopic:
Dus jij vindt het normaal dat je niet het product tot den volle kunt gebruiken?
Ik ben het volledig eens met Craven.. Het product hoort gewoon op 100% te kunnen draaien...
De producent behoort het product indien het niet goed functioneert bij een sterke load te beschermen, dan wel hardware dan wel softwarematig(beperking whatever...)

@ Jeej, misschien hier even kijken?
Pricewatch

[ Voor 12% gewijzigd door korgakos op 07-05-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:49

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica